Jump to content

Kikkertklassen på DFS skyttertinget 2019


Midt-I

Recommended Posts

Hvilken DFS bane er godkjent for .50BMG? Kan du sende meg godkjent baneinstruks hvor dette står? Jeg har en disputt med politiet ang innvilgelse av jaktrifte i kaliber 50 hvor de påstår at det ikke er mulig å skyte opp med rifler i 50 på NOEN DFS-baner i Norge...

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi virkelig OT, men pyttsann ;-)

 

Joa, dette har ikke politiet noe med, men det nytter jo ikke når Politi øst har bestemt seg for at det eksplisitte forbudet mot 50BMG også betyr et forbud mot alle røyksvake rifler med kulediameter over 12,7mm/.50 tommer... Og når jeg argumenterer med at dette har de ikke lovhjemmel for å praktisere, så henviser de til krav om oppskyting og at det ikke finnes en eneste bane i Norge hvor man lovlig kan skyte opp med kulediameter 12,7 eller mer... 505 Gibbs og 500 Jeffery er altså helt umulig å få innvilget...

Så om det virkelig finnes en DFS-bane som tilbyr oppskyting i Norge, og som er godkjent for kulediameter på .510 så melder jeg meg inn og søker på nytt :-)

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, bardp skrev:

På DFS sine baner står det i bane instruksene at en kan skyte med kaliber opp til 12,7 men dåg ikke 12.7.

 

Det varier veldig. Det finnes baneinstrukser som sier at max kaliber er 7,62mm (en bane midt i hjorteriket...) og det finnes instrukser som sier opp til 12,7mm. Og instrukser som spesifikkt sier at 12,7x99 er lov. 

 

Så glir jeg OT, det fornuftige ville være å sette en maksimal energi grense som var det maksimalt godkjente for erverv. Legger en denne litt høyere enn 460Weatherby dekker en alt av sivile patroner og tilfredsstiller byråkratiet behov for å hindre folk i å handle 50bmg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, det varierer. Max 7,62 har jeg ikke sett, men både max 8 mm og max 12,7 mm, og til og med en DFS-bane hvor det var tillatt med full auto. 

 

Et stalltips er å se etter baner i grisgrendte strøk med et aktivt HV-distrikt og god bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

På ‎20‎.‎07‎.‎2019 den 17.41, Skjøttarstuggun skrev:

"...Vi har andre tilsvarende øvelser i pistol slik som hurtig mil/rev/SP/SR, sprintluft og NAIS. Artige øvelser, men ikke mesterskapsøvelser. Fine øvelser, men jeg håper at folk fortsatt vil skyte øvelser på nivået over som baneøvelser og feltstevner i fullskala..."

Akkurat. Og som skyttere er det viktig at vi finner aktiviteter som samler oss, gir oss nye medlemmer.

Skyting som går fort, mange runder på en kveld, feltaktige blinker. Ideelt for mange, nybegynnere spesielt.

Alle skyteformer er like "seriøse", men som det antydes: Det er noe spesielt med mesterskapsøvelser, da.

 

Men både som tiltak for rekreasjonsskytterne og nybegynneren er slik skyting genial.

For "Norgesfelt" er det positivt at man trener på å skyte, flagge, forflytte osv.

Man øver på sikkerhet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Re. forbud mot 12.7.

Kjenner ikke til at noen med jaktrifler med kuledia over.50 har blitt nektet skyteprøven på Løvenskioldbanen/Hjortebanen. Der har forbudet blitt tolket som et energigrav. Alle som har kommet med grove rifler ala 505 Gibbs, 600 NE, etc har fått ta prøven, om enn på papp. I tillegg har folk også fått mulighet til å skyte inn hagler/drillinger/kombier med slugs ved høvelige tilfeller. Hvis man følger at alt over 50 er forbudt er det jo pr def forbudt å skyte inn våpen med slugs. Rem 870 med riflet pipe og H&H kal 12 Paradox "skyter hull" i en argumentasjon om at slugs bare gjelder i glattborede våpen. Tror også de har samme praksis på Grasåsen i Høland. Har i hverfall sett demoer av grove rifler der.

 

Ellers får vi bare vente på at Avgrunnsdalen på Hurum åpner igjen. Den er godkjent for alt tom 84mm Carl Gustaf.. 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Pr definisjon er det vel kulediameter som er styrende etter de fleste utendørs baneinstrukser jeg har lest på dfs baner. Hva kaliberet/hylsa heter er visstnokikke så viktig. Innendørs er gjerne ammunisjonstype også definert, feks 22 lr og i dfs er tilogmed max utgangshastighet nevnt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...