Jump to content

Kikkertklassen på DFS skyttertinget 2019


Midt-I

Recommended Posts

3 timer siden, høggern skrev:

Tja. Hvorfor stoppe ved tofot? Hva med lavett? Eventuelt støpe fast et stativ i bakken? 

Gode ideer men kan skape litt problemer for oss som skal arrangere vinter felt om en skal støpe fast noe. Men til tofot finnes det vel truger slik at den fungerer i noe løs snø.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg leser for mye mellom linjene her, men opplever at det er mange i denne tråden som ikke forstår at 2-fot er et supert verktøy som har kommer for å bli. Jeg har full forståelse for de som skyter uten føler seg som bedre skyttere. De har jo lagt mye jobb og trening i å holde rifla i ro osv.

Jeg har ikke noe statistikk å vise til, men basert på det jeg ser rundt meg, tror jeg 2-fot er blitt et veldig vanlig hjelpemiddel på jakt. Tenker spesielt på mindre vilt enn Elg og annet storvilt, og hvorfor ikke hvis det gir sikrere og mer human felling av vilt.  Ikke veier de noe lengre heller, så jeg ser liksom ikke problemet. Selvfølgelig trengs der også trening med 2-fot, men jeg vil påstå det kreves mye mindre trening enn med reim. Og det er langt imellom de som syns den reima er behagelig å skyte med, ihvertfall blant de jeg møter. 

Når det er sagt er jeg relativt aktiv skytter i Jegerklassen eller kikkertklassen(Har den bytta navn nå?) med 2-5 konkurranser i året.Jeg konkurrerer også endel i PRS/Langhold der 2-fot er lov, men på enkelte øvelser ikke. Da er det fint å ha litt grunnlag med reim/frihånd. Så for meg er det egentlig ikke så nøye om 2-fot noen gang blir lov i Kikkertklassen, men det jeg er helt sikker på at det hadde helt klart blir mer komfortabelt for meg å skyte et feltstevne uten den reima.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, pererik skrev:

Mulig jeg leser for mye mellom linjene her, men opplever at det er mange i denne tråden som ikke forstår at 2-fot er et supert verktøy som har kommer for å bli.

Joda tofot er sikkert bra. Vi bruker jo slike støtter når de minste skal lære seg og skyte. Da snakker vi om barn på 8-10 år.

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer egentlig ikke å engasjere meg så volsomt siden konkurranse bryr meg midt i ræ.., men hver gang jeg ser en sånn "super syklist", så sitter jeg igjen med følelsen av at noe har gått galt et sted. Hvorfor i granskauen har de laga et sete på sykkelen som gjør at man må ha sånn "bleie" i ræva for at sete skal kunne sittes på? 😂

Jeg håper indelig bare at ikke skytesporten blir like teit 😁 . I mitt hode er skytedressen nærmere "sykkelbleie" enn tofoten ☺️

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en idé. Vi kan finne opp et klesplagg som gjør at vi ikke klarer å bevege oss. Vent litt. Det finnes allerede, og brukes i 5 klasser.

 

Vi kan stoppe med tofot fast montert på rifla fordi det er normalt å bruke. Ta en titt på hva folk skyter med på åpne treningsdager, så er det svært mange som skyter liggende med tofot fastmontert til riflen.

 

Personlig erfaring med skyting med reim er at, jo, reim funker, og det er ganske behagelig å skyte med om man har rett og riktig tilpasset utstyr. Jeg synes også rekylopptaket blir mye bedre, og på en måte er det dermed faktisk lettere å skyte bra med reim enn tofot, iallefall med rifle som har lavt vekt. Men reimen må være heeelt riktig tilpasset. Den har en tendens til å skli ned, og så bør man jo helst ligge likt hver gang. Til det hjelper en skytterjakke som lukter godt. Videre bør reimen gjerne være så stram at hånda blir blå. En svett, tjukk spesial-skytehanske hjelper der. Uansett krever det en del tilvenning, og jeg har fått hjelp i skytterlaget med at to-tre karer gladelig hjelper med å stå over meg på trening og justerer for å få ting til å sitte helt perfekt. Deretter er det behagelig en stund, men så kommer krampen i overarmen. Da er det bare å klemme ut det skuddet selv om siktebildet egentlig ikke var så bra, for så å ta seg en pause. Mulig jeg gjør noe feil eller at det går an å bygge seg opp en toleranse, men jeg liker mye bedre å skyte liggende med en tofot som bærer vekten til rifla.

 

På høyre siden står selvsagt en ung jente og trener stående med reim sånn for å begynne litt tidlig, og til venstre ligger en veteran og skyter innertreff på innertreff. I forhold til meg er jo de toppidrettsutøvere, og jeg mosjonist. De skyter kanskje stående, knestående og/eller sittende, men jeg gjør ting enkelt og nøyer meg med liggende.

 

I Sverige skytes det jo med tofot på feltskytingen. I bladet Svensk Skyttesport nr. 2 2016 står det en interessant artikkel på side 45 til 48: https://issuu.com/svenskskyttesport/docs/2016_svensk_skyttesport_nr_2

Mange foretrekker å delta på den litt enklere kikarfälten, enkelte steder halvparten av skytterlaget. Som dere også kan lese synes noen det etterhvert blir for enkelt, og skyter med kikkert og reim av fri vilje, men dette er nok mer unntaket en regelen. Det er jo naturlig å begynne med det enkle, og deretter øke på etterhvert som man ønsker mer utfordringer. Noe av den morsomste skytingen jeg har gjort var forøvrig feltskyting med tofot på ulike avstander mellom 100-600.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Reim og dress har sin sjarm og en skal ikke undergrave de som virkelig kan å utnytte det. Såpass ærlig må vi kunne være.
Det er utstyr som hører med til konkurranseformen i DFS og det skal selvsagt fortsette å være der.
Forøvrig det eneste problemet jeg har med dress og alskens er at det koster så inni natta. Skal du henge med i toppen der så ryker det flere titalls tusen, i året.

Men nok om det, det er tross alt helt frivillig.

Hvis det er et representativt utvalg av den jevne DFS`er i denne diskusjonen så ville nok det enkleste vært å glemme hele kikkertklassen. Det virker som den gir folk tannpine og mer til.
Jeg er ikke den jevne DFS`er, åpenbart, og synes det er spennende med nye skyteformer. Derfor håper jeg det blir bra oppmøte hvis denne klassen blir vedtatt, uansett reglement. En tofot til eller fra betyr ikke all verden.

@høggern har et godt poeng som er lett å glemme, dette er snakk om konkurranseskyting, ikke jaktrelatert trening. Jeg har selv glemt det til tider så det er godt med en påminnelse.
Jeg tror nok flere drømmer litt om NJFF sin jaktfelt blandet med DFS feltskyting, men det tror jeg ligger litt langt ute enda.

Link to comment
Share on other sites

@jmosbakk, klubbene har både skytterdresser og våpen til utlån. Hvordan man kan bruke titusener i året på utstyr forstår jeg ganske enkelt ikke.

 

@Midt-I, dersom du har så dårlige erfaringer med å skyte med reim tror jeg du mangler trening. Øvelse gjør mester, og ikke minst blir man mindre ømskinnet blant annet i hender og armer av det.

 

Deltagelsen på SM felt, de årene de klarer å arrangere det, er som er ok norsk feltstevne litt utpå bøgda. Altså godt under en tidel av den på NM felt. Ikke rart de slipper inn hva som helst.

 

Hvis du har lyst til å skyte med støtte, ok, men da er kanskje benkskyting noe som ligger mer for deg? For øvrig, jeg løper gjerne en femtusenmeter om kapp, du i elgjakt-habitt, jeg i skytterdress og piggsko. 😉

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Personlig liker jeg tanken om en "enkel" og lett rifle med kikkertsikte og skytteren. Etter det blir det meste bare kompliserende elementer som tar bort fokuset og ferdighetene som burde være å kunne skyte. Formen og oppskriften finnes jo allerede i JFF 😉. Hvorfor må det gjøres på en annen måte? Kan man få opplæringsmodellen til DFS og konkurranseformen til JFF så er man i mål. 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Da er det jo bare å holde seg der.

JFF mangler både skytebaner og en model for å lære folk og skyte. Det er nok en god grunn til at det er flere jegere i DFS enn JFF. Hadde jegere hatt sterkt nok konkurranse ønske og evne til å organisere seg så hadde, i hvert fall her jeg bor, DFS antagelig for lenge siden blitt døpt om til JFF 😉. Det er en nokså stor overvekt av medlemer som tilhører jegergruppen i DFS. De medlemene som er rendyrka DFS forsvinner gradvis dessverre. Det virker som om de er god på rekruttering, men når barna blir eldre så faller de fleste av. Jeg tipper at det er enklere å holde på og ikke minst verve voksne folk som har agendaen jakt på lista. De har tross alt et formål med skytingen som ikke bare er drevet av resultatet på skiva. Finner man ikke en god mellomting mellom jakt og konkurranseskyting tror jeg DFS sakte men sikkert kommer til å dø ut.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nettopp derfor bør DFS og JFF samhandle og samarbeide!

Gode på hver sine vis - og sammen uslåelig!

 

Så lenge vi beholder folk som skyttere, gagner det skyttersaken. Slik er det.

Og akseptere ulike skyteformer  - det er min hjertesak.

Link to comment
Share on other sites

Er vel snart flere innlegg i denne tråden enn det er skyttere i jegerklassen tilsammen. Jegerklassen er forøvrig allerede der, eneste som nå foreslås er å endre navnet og tillate at også andre klasseførte skyttere (klasse 2-5) også gis anledning. 

Link to comment
Share on other sites

Finner det helt naturlig at tofot kan benyttes i en "jegerklasse". Viktig.

 

Suverent hjelpemiddel, kan nå langt flere skyttere, se hvor mange unge som anskaffer tofot.

Mange halvgamle gubber også...blir mer moro slik...

Tenk både rekruttering og beholde de gamle.

Link to comment
Share on other sites

Tofot har helt klart sine bruksområder, men skal man drive -konkuranseskyting- hvor man fjerner elementet "å holde rifla", må man legge inn nye elementer som øker vanskelighetsgraden, slik at det må trenes for å hevde seg. Da må enten blinkene reduseres, eller avstanden økes. Å ligge å skyte på DFS 100m skiver med tofot er jo drit kjedelig??  Feltskyting blir noe annet, men da har vi jo innført en del andre elementer som skaper utfordringer.

 

Nå er ikke jeg noen skarpskytter slik som dere andre her, men jeg skyter nå 2-3000 skudd med tofot i året, og 5-6000 med reim og i høyere stillinger, mye 22lr. Med tofot er det i hovedsak langhold. Skyting med reim og i høyere stillinger foregår på elektronikk på DFS bane og på egen innendørs 30 meter bane.  

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal dette bli noe av må skytingen følge samme opplegget so for de som deltar i DFS klassene. Samme skiver og skytetider. Vis ikke blir det håpløst å arrangere og ingen vil da sette opp slike klasser.

Men det blir jo litt håpløst å tenke på at en skal skyte knestående og liggende med tofot på den samme skiva. Om folk er så inni helvete dårlige å skyte at de må ha tofot er kanskje golf  et bedre alternativ.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

 

"... Om folk er så inni helvete dårlige å skyte at de må ha tofot er kanskje golf  et bedre alternativ..."

Njaaa...handler mer om alternativer, sant. Slik at flere kan engasjeres.

Man kan tenke litt "uttafor boksen" også, samtidig som man opprettholder en grunntanke.

Mange liker å skyte i vanlige klær også.

For når sant skal sies, så er du jaggu godt rigga med skytejakke, bukse, sko, hanske og reim. Nesten som benk.

 

Så tofot i egen klasse bør man se på.

Man kan velge å se på slikt som en berikelse.

 

Spesielt siden DFS er en stolt kulturbærer, ei ryggrad innen skyttersporten hertillands.

Et tilliggende ansvar, er da å tenke både bevaring og utvikling. Mitt poeng i debatten.

Edited by BC.Airn
presisering
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Bly skrev:

Personlig liker jeg tanken om en "enkel" og lett rifle med kikkertsikte og skytteren. Etter det blir det meste bare kompliserende elementer som tar bort fokuset og ferdighetene som burde være å kunne skyte. Formen og oppskriften finnes jo allerede i JFF 😉. Hvorfor må det gjøres på en annen måte? Kan man få opplæringsmodellen til DFS og konkurranseformen til JFF så er man i mål. 

Noe kjedeligere enn konkurranseformen til NJFF skal en vel lete lenge etter?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trauste greier ja. Sitte på en kloss eller stå å skyte på de samme kjedelige dyrefiguerene ut til et par hundre meter bare. God tid har en også. For ikke å snakke om elgen som bare surrer og går frem og tilbake med samme fart hele tiden. Ikke får man påskudd til å bruke penger på stash og utstyr heller når det ikke er lov til eller en har bruk for nesten noe digg som avtstandmålere, balistikkapper, vindmålere, proffsikter, toføtter, chassi, tripods, spesialbagger, mm. Knapt nok relevant som skytetrening for jakt er det og. Nei, her er nok terskelen for lav. Trenger knapt å holde i for å treffe også. Nei det der, det.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var på et jaktfeltstevne så det jaggu ikke ut som det var noe problem å bruke penger på utstyr...

Stokker, sikter, lyddempere, jakker, spesialbygde rifler til ungene, osv

Med kjedelig mener jeg likt hver gang. DFS banestevner er heller ikke veldig spennende, men der er det til gjengjeld ikke en utstyrskonkurranse, alle stiller likt.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Nuvel, det må være lov å synes at noe er kjedelig. Jeg trenger litt action, og syns jaktfelt er som å se maling tørke - det er ikke det samme som å si at jakfeltskyttere er dumme, eller at DSSN- skyting er for tullinger som ikke gidder å sikte - som jeg stadig hører. Det er forresten rart at jeg er gubbe såsnart jeg produserer en lignende kommentar om jaktfelt, som du masseproduserer om DFS ;)

Mangelen på fornying er skyttersportenes største problem etter min mening. En ser det i NSF, i DFS, og i NJFF. IPSC er den eneste skytegrenen i Norge som fornyer seg i takt med resten av verden, teknologi og trender, og den eneste som vokser jevnt av de etablerte. Så har en de nye PRS/VRS som klokker dobling årlig til til tross for å ikke være godkjente, ikke ha baner, knapt klubber...

Kikkertklassen er DFS sitt forsøk eller sjanse til å ta et skritt videre fra 1973, og jeg håper den blir brukt, og videreutviket. Noe jeg er overbevist om, dersom årets vedtak går igjennom. Selv skiforbundet har fornyet seg  (når klassisk stil ble for «kjedelig» f.eks) så hvorfor ikke skytterene?

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, seawolf skrev:

Hvordan skal for eksempel NJFF fornye jaktfelt da @M67?
Disiplinen er vel egentlig trening med tanke på jakt, og da er vel både skivene, avstand og tid ikke så steike galt?
Eller har jeg misforstått hele konseptet jaktfelt?

Jeg har nok skutt for lite jaktfelt til å komme med bastante forslag, men ting som kortere tider, flere figurer under samme kommando, ukjente avstander - kort mer variasjon?

Men jaktfelt fungerer også bra for de som liker det.

Stevner som jeg ser er populære er «utenfor regler»-stevner som blander DFS felt og jaktfelt. De har kanskje dyrefigurer, et (for) langt hold, andre krav til stillinger, bevegelige mål, etc. Slike stevner ses ofte ned på av både styrer og elite i begge nevnte organisasjoner, men er populære blant skytterene.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Om en skal engasjere jegere/ skyttere som ellers synes terskelen for å delta på noe er for høy, ser det ut til at det enkle ofte er det beste. Her rundt er det DFS laget som drar mest folk på sine jegerfeltstevner. Terskelen er lav. 5 prøveskudd på DFS 100m skiva. 3 skudd sittende på dyrefigurer på 100, 150, 175 og 200 m, og 3 skudd stående med lang arm på rype på 50 m. Ingen skytetid, men det går greit unna likevel. Totalt ammoforbruk 20 skudd. Ekstra moro er det å se at folk lufter våpen som ellers ikke er å se på andre typer stevner. Premiering (gaver) etter siste stevne. En deltagelse gir ett lodd i trekninga. Spesialpremie til den som klarer 15/15, og det er ikke mange, så slik sett er det utfordringer for dyktige skyttere også. Det viktigste for mange er uansett gratis vaffel og muligheten til noe "sjitprat". Det viktigste er etter min mening at en får folk på banen for å skyte. Kanskje er det såpass interessant for en del at det også rekrutteres medlemmer som kanskje også vil prøve  både jaktfelt og feltskyting.

Edited by vavlo
Skriveleif
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Den morsomste grenen på statiske figurer jeg har skutt er metallsiluett rifle, grov og fin. Der kombinerer man krevende feltskyting med poengtelling som i skiskyting. Skyting på reaktive mål er alltid morsomt. Tror feks at ei 22lr "jaktfeltløype" skutt på forskjellige hold på skiskytterselvanvisere hadde blitt populært. Enkelt å arrengere hadde det også blitt.

 

I tillegg har man i ms rifle etter min mening det beste våpenreglementet av alle når det gjelder vekt og utførelse på rifla og bekledning.

Av den grunn er det veldig enkelt og rimelig å skaffe seg ei rifle som ligger innenfor 97% ytelse av ei rifle med ubegrenset budjett. I fin snakker vi under 5k totalt for rifle og kikkert på bruktmarkedet. I grov er det snakk om ca 10k brukt. Skytterklær/dresser/jakker er forbudt.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, M67 skrev:

Noe kjedeligere enn konkurranseformen til NJFF skal en vel lete lenge etter?

Jeg er ikke uenig! Det er vel også grunnen til at jeg ikke har skutt en slik konkurranse de siste 10 åra. Kjøre 1 time bil, betale en hundrings eller to, skyte 20 skudd og dra hjem med en thermos. Not my cup of tea 🙄.., men det er nå en gang det som ser ut til å fenge publikum?

Jeg synes det er mye mer givende å skyte skeet eller sporting på haglebanen, eller lobbe kuler ut og forbi 1000 m (og da står gjerne tofoten på rifla😉).

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, vavlo skrev:

"...Det viktigste for mange er uansett gratis vaffel og muligheten til noe "sjitprat". Det viktigste er etter min mening at en får folk på banen for å skyte. Kanskje er det såpass interessant for en del at det også rekrutteres medlemmer som kanskje også vil prøve  både jaktfelt og feltskyting..."

Innertier.

Og da skal man vise interesse for andres skyteformer, ikke rakke ned med dumme benevnelser. Man bør huske på at det ikke alltid blir oppfattet slik det ment, sant. Man bør se og søke forståelse for andres interesser. Noen skyter for å bli gode og for å vinne, andre liker bare å skyte, mens noen setter størst pris på sjitpraten innimellom. Noen foretrekker hagle, andre rifle, pistol. FFFG eller moderne. Fellesnevneren for alle er en oppriktig skytterinteresse. Påtroppende leder for skytterkretsen her omtalte «Norgesfelt» stevner som lite viktige, useriøse, til tross for stor deltakelse i disse. Få som fant uttalelsen spesielt klok, vil jeg tro. Tror ikke slikt gagner skyttersaken. På samme vis som enkelte herinne har sitt personlige, muntlige språk med sine grammatikalske særegenheter. Kanskje ikke helt korrekt norsk, men uviktig i denne sammenhengen. Synes slike gladinnlegg er inspirerende, på samme vis som grundige faktainnlegg. Vi skal søke å forstå hva som menes, legge godviljen til. Fordi vi har en fellesnevner herinne. Som kjennetegner God Kammerånd.

 

Eksempelvis ser jeg fram til å få ei replika 45 LC 1884 pump rifle i hus no. Bruksområde...tja...ikke moderne, ikke superpresis, lett å kile seg, men lell. Har venta lenge nok no. Børsa har vel samma kjennetegn som mange  halvgamle gubber; umoderne, ikke brukbart til noe spesielt, men ryker og smeller fært 🤣

Link to comment
Share on other sites

Det er så mange her som snakker om fornyelse. Nå har jeg nettopp fulgt med ManU-Inter, Warholm og Ingebrigtsen i London og TdF. Fotballen har knapt endret seg på 100 år. Det er fortsatt stor interesse for å løpe raskest fra A til B selv om vi har både sykkel, MC og bil. Og en sykler fortsatt med menneskedrevet sykkel selv om EL-sykkelen er oppfunnet.

La oss som like å skyte på runde skiver med diopter eller korn og skur få lov til det også i fortsettelsen. Vår fascinasjon ligger i poeng, sentrum og tiendeler - ikke i smell og rekyl. La oss fortsatt få holde våpenet selv uten alle slags støtter.

Det er jo fritt fram for andre som vil ha det på en annen måte å finne andre organisasjoner enn DFS og NSF/ISSF, eller starte sine egne der en skyter akkurat som den gruppen ønsker.

@BC.Airn Du nevner Norgesfelt. Det er en genial moro- og treningsøvelse. To personer kan kjøre et stevne, og skytterne kan skyte mye. Feltskyting på bane. De er viktige bl.a. fordi det er flott trening. De er ikke useriøse, men det er fortsatt i den virkelige feltløypa at mesterskap foregår. Vi har andre tilsvarende øvelser i pistol slik som hurtig mil/rev/SP/SR, sprintluft og NAIS. Artige øvelser, men ikke mesterskapsøvelser. Fine øvelser, men jeg håper at folk fortsatt vil skyte øvelser på nivået over som baneøvelser og feltstevner i fullskala.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

 La oss som like å skyte på runde skiver med diopter eller korn og skur få lov til det også i fortsettelsen. Vår fascinasjon ligger i poeng, sentrum og tiendeler - ikke i smell og rekyl. La oss fortsatt få holde våpenet selv uten alle slags støtter.

 

Det er vel ingen som har sagt at vi skal slutte med reim og diopter? Det er 5++ klasser hvor det er slik og fortsatt vil være sånn.

 

Vil også tørre å påstå at det å treffe skiven er hovedmotivasjonen til de fleste som driver med skyting. De som bare har smell og rekyl som eneste interesse dukker ikke opp på stevne uansett. Og driver ikke på med skyting lenge.

 

55 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

Nå har jeg nettopp fulgt med ManU-Inter, Warholm og Ingebrigtsen i London og TdF. Fotballen har knapt endret seg på 100 år. Det er fortsatt stor interesse for å løpe raskest fra A til B selv om vi har både sykkel, MC og bil. Og en sykler fortsatt med menneskedrevet sykkel selv om EL-sykkelen er oppfunnet.

 

Det blir gjentatt til det uendelige at kikkertklassen er noe tull, fordi ikke alle har likt utstyr og da blir det ikke ordentlig konkurranse osv. Men de bruker ikke like sykler Tour de France heller. ;-) Der er det kontinuerlig innovasjon, først gir på rammen, så gir på styret. Senere karbonrammer, høyprofil felg. Tynnere dekk, og så tykkere dekk litt senere igjen (ruller bedre og mindre luftmotstand). Nylig har de begynt å bruke skivebremser. Men det er dyyyrt utstyr, og en sport for folk med penger hvis du skal bytte sykkel hvert år.

 

Jeg ser argumentet med at likt utstyr er bra for å få frem idrettsprestasjoner, og holde kostnadene nede. Men vi har 5 like klasser allerede, samt at kikkertklassen allerede tillater mye ulikt utstyr. Hva er problemet? Det virker jo som om dere ikke kommer til å ha noen interesse for kikkertklassen uansett?

 

En ting skal jeg gi dere rett i: Det blir kanskje for enkelt og kjedelig å skyte med tofot, og da kan det hende jeg må spise min hatt. ;-) Men dette vet vi ikke før vi har prøvd. Synes fortsatt det hadde vært en god idé å ha en prøveperiode med to kikkertklasser, en med reim og en med tofot. Bare sett en utløpsdato på tre år og ta bort den minst populære.

Link to comment
Share on other sites

Det siste først; den klassen som først ryker er ganske sikkert tofot. Det er mange DFS-skyttere som også jakter, og når de har sjansen til å stille i jeger på internstevner så drar de frem jaktrifle og reim med et flir.

 

Det @Skjøttarstuggun skriver er jeg helt enig i. Stort sett respekterer skyttere i de forskjellige organisasjonene hverandres former. Det er sjelden metallsilhuettskyttere klager på at de ikke får egen klasse i DFS-konkurranser og vice versa, og det er ikke ofte DFS-folk klager på at de ikke får bruke reim på jaktfelt. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke medlem i metallsilhuett, men jeg er støttemedlem i DFS som mange andre. Skyter ikke jaktfelt, men det hender jeg skyter feltstevne i jegerklassen når det passer. Håper ikke det har blitt for mye klaging og syting, men er ikke de fleste som "klager" faktisk medlem? Det er ihvertfall mange forskjellige som skyter aktivt jaktfelt, langhold, dynamisk osv., og som primært er medlem i et skytterlag for å få tilgang til bane. Jeg ser på det å delta i alle typer DFS-stevner som rett og slett ypperlig basistrening i skyting, uansett hvilken skyteform man ellers driver med. Og det kan godt være dere har rett i at tofot blir for enkelt. Jeg kommer til å delta i kikkertklassen uansett enten det blir med reim eller tofot.

Link to comment
Share on other sites

På 30.6.2019 den 13.18, Chiefen.v-2 skrev:

En kan skyte med alt en vill av rifler på en dfs-bane så lenge det ikke er helautomatisk eller 50bmg. Det dere sutrer over at dere ikke får skyte stevne med hva dere vil. Litt som å forlange å få spille basket i en fotballkamp...

DFS banen jeg skyter på, er godkjent for både helauto og .50BMG.  Men ikke på skytterlagets blinker, vi må da sette opp egne skiver på andre steder en 100 og 200m grav. Banen brukes endel av HV. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...