Jump to content

Kikkertklassen på DFS skyttertinget 2019


Midt-I

Recommended Posts

Hvorfor skal dere bry dere om en klasse dere ikke skyter..? ;) 

 

Jeg tror ikke DFS får opp deltagelsen ved å flytte deltagere fra diopter, reim og skinndress over på  kikkert, reim og skinndress. Skal DFS få nye deltakere inn i kikkertklassen mener jeg det kan løses med to setninger:
Tofot tillatt.
Spesiell skytterbekledning ikke tillatt
 

Ta en titt på den jevne jegertreningen, så tror jeg folk skyter med sånt utstyr / sånn bekledning.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Enig. DFS får ikke flere jegere inn ved å opprette kikkertklassen. Derimot vil en del gå fra de andre klassene til kikkertklassen. En del av de eldre synes "finfelt"/kortfelt er litt kjedelig. Ser ingen annen grunn enn den økonomiske til at vi skal tiltrekke oss jegere. Sportsskyttere og jegere er to ulike grupper.

Link to comment
Share on other sites

Klassa ble innført for sikkert 10-15 år siden. Ble videre endret for 3 år siden. Så klassa fins. Og har eksistert. 

Og noen er misfornøyd med den uansett ;)

Tipoer de fleste som diskutererher ikke diskuterer fordi de  har tenkt å delta, men fordi det er jo fint med litt misnøye ;)

Edited by høggern
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare jegere på jegertreningene. Kanskje jegerne bare er halvparten? I den andre halvparten finner du langholdsskyttere, dynamikere, plinkere og andre skyteinteresserte som ikke passer inn på de vanlige treningene. Disse jeg primært tenkte på.

 

Fordelen med flere skyttere, i dette tilfellet tofotskyttere, er flere til dugnad, til å arrangere stevner og trening.

 

Det var jo lenge snakk her inne om at det var få påmeldte til årets LS. Hvorfor ikke prøve noe originalt og annerledes med å ha en tofotklasse, istedenfor for å ha en til med reim og skytterdress slik som alltid har blitt gjort før?

 

I forslaget sto det også at en kanskje kunne vurdere å dele kikkertklassen i to separate klasser om noen år dersom den blir suksessfull, altså å ha én kikkertklasse for tofot og én for reim. Hvorfor ikke bare innføre begge med en gang og se hvilken som blir mest populær, for så å skrote den minst populære om, la oss si 3 år?

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Midt-I skrev:

 

Fordelen med flere skyttere, i dette tilfellet tofotskyttere, er flere til dugnad, til å arrangere stevner og trening

De som ikke gidder og holde børsa en gang kommer neppe på dugnad heller.

 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@Bly: Det var noe sånt på salige Østlandsk Feltralley et år. Stas!

 

Det er ganske mye overlapp mellom jegere, DFS-skyttere, HV-folk, langholdsskyttere og plinkere, og flott er dét. Men jeg forstår enda ikke pjattet om skytterdress eller ikke; dressene følger et reglement for hvilke klær som er tillatt og ikke. Skal dere forby å skyte iført ei bukse som man ikke ville gått på jakt eller kontoret i, må det være noe som kjerringa har tatt ut, eller skal dere forandre reglementet slik at folk kjøper nye skytterdresser etter nye regler? Eller skal dere forby klær av enkelte merker? 

Link to comment
Share on other sites

Tofot ( samt annet «tactical») synes å være trendy for tiden. Ikke at det ikke er nyttig til sitt formål, og skal den brukes effektivt må det trenes, men det spørs om det ikke har gått litt «inflasjon» i bruken. Iaf kan det se slik ut når jeg på en åpen treningsdag, observerer skyttere liggende med tofot, på rekke og rad, som tømmer den ene ammoboksen etter den andre mot skiva på 100metern. Lite kne, sitt eller stå å observere iaf. Noen av disse kan muligens finne rifleklassen interessant, om det åpnes for bruk av tofot. Treningsgrunnlaget bør være på plass.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare de militære som har begrensning på bekledningen.

 

Sitat

 

Skytterboka
7.247 Klasse AG3 og HK416
[..]mens spesiell skytebekledning under uniformen er ikke tillatt.

 

7.230 Klasse Nybegynner Voksen (NV) 
Det er ikke tillatt å benytte spesiell skytebukse og/eller skytesko.


 

 

Der har dere det. Sånn kan det løses ordmessig. Det er allerede i bruk, og det funker tydeligvis.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Og om klærne er kjøpt på Cubus eller Carlings bryr jeg meg ikke om :P Håper bare at tofotmafiaen og skytterdress-mafiaen kan ligge ved siden av hverandre i idyll. 😎Men da må vi vel komme på noe nytt å klage på, hehe :P 

Edited by Midt-I
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Midt-I skrev:

Det er ikke bare de militære som har begrensning på bekledningen.

 

 

Der har dere det. Sånn kan det løses ordmessig. Det er allerede i bruk, og det funker tydeligvis.

 

 

Hvorfor skal det nødvendigvis være begrensinger? ;)

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Midt-I skrev:

Men da må vi vel komme på noe nytt å klage på, hehe :P 

 

Hehe, tja. Akkurat der setter du fingeren (muligens utilsiktet) på noe viktig. De som driver med organisert idrett er de som klarer å forholde seg til et regelverk som er likt for alle og trives med det. De som faller ut, enten det er barnefotball, hockey eller skyttersport, er som oftest de som synes lagene er feige, målet for stort, at flere skulle sentre til dem eller at de skulle få lage sine egne regler som de andre må følge. 😉

 

Suksessen i de store idrettsorganisasjonene, enten det er NIF, NFF, NSF eller DFS er at man har samlet mange nok som drar i samme retning og jenker seg ihvertfall frem til neste årsmøte - og så får de som klager selv bestemme om de blir med eller om de heller begynner med Tommyball. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det hadde vært fint med kikkert på STR og ellers alt likt som det er std DFS felt idag. Forhåpentligvis hadde resultatene i kikkertklassen blitt høyere enn i diopterklassen. Da hadde det totale nivået hevet seg i tråd med formålet til DFS.

Så kunne man hatt en kikkertklasse for "sivile" våpen med kikkert med samme skytetekniske regler som DFS-klassene for å forenkle arrangementet. Her hadde jaktfeltskytterne sklidd rett inn og man hadde fått et bra nivå rimelig raskt (bare de fikk skutt seg inn på lange hold)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser poenget med at det er mest mulig rettferdig konkurranse når alle stiller med likt utstyr.


Mitt poeng er at det allerede er 5 klasser++ hvor det skytes med skytterdress. Hvis noen vil skyte uten skytterdress er jo ikke det rettferdig? ;) Vi kunne hatt en prøveordning med en kikkertklasse A med skyttedress, reim og kikkert, og kikkertklasse B uten skytterdress og med tofot. Ta bort den minst populære etter 3 år

.

1 time siden, boble skrev:

 

De som driver med organisert idrett er de som klarer å forholde seg til et regelverk som er likt for alle og trives med det. De som faller ut, enten det er barnefotball, hockey eller skyttersport, er som oftest de som synes lagene er feige, målet for stort, at flere skulle sentre til dem eller at de skulle få lage sine egne regler som de andre må følge. 😉

 

Interessant tolkning, selv om jeg må si at jeg ikke klarer å sette meg helt inn i hva du egentlig mener. Her var mye surret sammen.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Torf skrev:

Jeg synes det hadde vært fint med kikkert på STR og ellers alt likt som det er std DFS felt idag. Forhåpentligvis hadde resultatene i kikkertklassen blitt høyere enn i diopterklassen. Da hadde det totale nivået hevet seg i tråd med formålet til DFS.

Så kunne man hatt en kikkertklasse for "sivile" våpen med kikkert med samme skytetekniske regler som DFS-klassene for å forenkle arrangementet. Her hadde jaktfeltskytterne sklidd rett inn og man hadde fått et bra nivå rimelig raskt (bare de fikk skutt seg inn på lange hold)

 

Skal kikkertklasse A gjøres mest mulig rettferdig kunne for eksempel DFS godkjent et enhets-kikkertsikte for den klassen. Da får vi en ren konkurranseklasse hvor det er mest mulig likt for alle.

 

Jegerklassen i dag har jo allerede omtrent fritt våpen og fritt kaliber (innen visse begrensninger), så det er naturlig at kikkertklasse B også kunne valgt kikkertsikte fritt.

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Wintel skrev:

Tester en liten kjettersk tanke: hva med at DFS legger ned jegerklassen og lar JFF betjene disse skytterne? 

Den tanken støtter jeg. Men saken er vel den at DSF har langt flere baner så for mange jegere er det langt til et JFF anlegg.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig problemet?

Lag en åpen klasse der folk kan stille med det de har.

De som har problemer med hvilket utstyr som evt. blir tillatt har jo en haug av andre klasser å velge i.

Når man mener at reim og diopter er det som definerer en godkjent sportsskytter så har man trolig ikke tenkt å skyte med kikkert uansett så kanskje det er like greit å melde seg ut av diskusjonen.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, bardp skrev:

Men saken er vel den at DSF har langt flere baner så for mange jegere er det langt til et JFF anlegg.

 

Samarbeid. JFF leier bane av DFS, og JFF bør også være den org som står for oppskytingen...

Link to comment
Share on other sites

DFS har en utrolig  viktig rolle i skytternorge. Bare se på den fantastiske deltakelsen på Landsskytterstevnet hvert år. Dette er faktisk et resultat av godt rekrutteringsarbeid i de lokale skytterlag. Mye av dette tror jeg skyldes at fokus faktisk er på resultater, og ikke på våpen og utstyr. Like våpen, likt skytterutstyr.Grunntanken er jo at det er prestasjonene/resultatene som skal belønnes, ikke utstyret. Kanskje denne grunntanken også gjør rekrutteringsarbeidet enklere. Lagene er kulturbærere, og lærer ungdom å handtere våpen trygt.

 

Er derfor noe usikker på om egen kikkertklasse (også tofot) har så veldig mye å si for rekrutteringen, egentlig. Tror vi snakker om så forskjellige skyteformer at slik skyting kanskje bør organiseres separat? Kanskje bedre for alle parter, og så får man heller samarbeide om arrangementer? Vil presisere at jeg ikke er DFS-skytter, men ligger tett på. Fantastisk PR for skyting, også med mediadekning - som kommer alle skyttere til gode.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vedrørende skyteprøve for storvilt er det slik at Miljødirektoratet "eier" kravet samt instruks for gjennomføring av prøven. Noen lokale JFF har egne godkjente skytebaner, mens andre må leie baner for trening. Ellers er det jo vanlig at DFS-baner har egne treningskvelder for jegere samt for oppskyting, alt i regi av lokal DFS. Storviltprøven er en inntektskilde, og jeg synes det er bra at DFS får inntekten når prøven arrangeres på deres baner.

 

Edit: Interessant diskusjon, men vi er jo solid OT nå.....

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

På 13.7.2019 den 12.17, jmosbakk skrev:

Hva er egentlig problemet?

Lag en åpen klasse der folk kan stille med det de har.

De som har problemer med hvilket utstyr som evt. blir tillatt har jo en haug av andre klasser å velge i.

Når man mener at reim og diopter er det som definerer en godkjent sportsskytter så har man trolig ikke tenkt å skyte med kikkert uansett så kanskje det er like greit å melde seg ut av diskusjonen.

Er det rettferdig om alt er fritt? Eller er det rettferdig om det er regler å forholde seg til? Vanskelig tema ;)

Link to comment
Share on other sites

Alt fritt er ihvertfall en flott måte å ødelegge en sport på, det blir kun et pengekappløp.. En av grunnene til at DFS funker er nettopp standardiserte våpen med tilhørende grei pris.

 

Om dere nå føler så sterkt for at 2-fot må være lov i denne klassen; kontakt ditt skytterlag (for med så sterke meninger er du såklart DFS-medlem?), Diskuter med de og de tar det med på skyttertinget om du har argumentert godt for deg.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter primært med diopter og reim så om tofot blir tillatt eller ikke er ikke så nøye for meg.

Men.... Jeg synes jo det er moro at mange av mine "klassekamerater" har så sterk aversjon mot jegerskyttere og andre med kikkertsikte og tilhørende remedier.

Å tro at man finner den beste løsningen for kikkertklassen på første forsøk er i beste fall optimistisk.

Link to comment
Share on other sites

På 15.7.2019 den 10.23, jmosbakk skrev:

Neida, det er ikke så vanskelig. Man må bare tørre å begynne en plass. Ikke være så opphengt i det gamle og trygge.

Ja hva med å la alle bruke det de vil i en kikkert klasse. Da vil det bli et utstyrskappløp og de som ikke vil være med på det faller av. Eller man kan innføre noen begrensinger og de som ikke liker begrensingene faller av. 

 

 

Er det jeg mener er vanskelig. Fordi publikummet klager uansett... 

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Finnes vel alltid de som vil prøve å kjøpe seg til poeng, men det er vel den som klarer å "holde i" best som topper lista. Nå har ikke jeg drevet med DFS feltskyting, men det forekommer meg at ei rimelig presis rifle med grei optikk, i en god stokk, som ikke trenger å koste skjorta og ei arm, burde være tilstrekkelig på de hold det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

@høggern Jeg skjønner problemet, teoretisk. Samtidig så spekulerer jeg på hva man kan kjøpe for å hente mer poeng enn man gjør med trening.
Hadde vi snakket om motorsport så ser jeg absolutt et potensielt problem med et liberalt regelverk, men innen feltskyting i DFS så blir det litt mer uklart.
 

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, jmosbakk skrev:

@høggern Jeg skjønner problemet, teoretisk. Samtidig så spekulerer jeg på hva man kan kjøpe for å hente mer poeng enn man gjør med trening.
Hadde vi snakket om motorsport så ser jeg absolutt et potensielt problem med et liberalt regelverk, men innen feltskyting i DFS så blir det litt mer uklart.
 

Tja. Kikkertsikte du kan se kulehulla på 400m med er jo fint. Det gjør du vanligvis ikke med en helt vanlig elgijaktkikkert Bare som et eksempel.

Noen har nevnt at skytedress kan være en fordel.  Tipper det er mange ting man kan kjøpe for å skyte bedre ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg heier på DFS! Eller Det frivillige Skyttervesen, som jeg liker å si.

Fantastisk arbeide laga gjør for ungdommen!

Kikkertklassen kommer nok den, som en slags "DFS-Open", og som en bonus til hovedaktiviteten.

 

Blei i går purra opp på butikken (igjen) av en kamerat fra det lokale laget: "Skulle ikke du komme og prøve deg, tør du ikke, eller?"

Klart jeg tør! Men om man blir bitt av basillen, så veit man fort hvor man ender...!

 

Slik opplever jeg folk snakker om skytterlaget sitt, gammel som ung, og det er faktisk helt spesielt, unikt.

Meget gode på rekruttering og involvering, håper bare debatten herinne styrker samholdet, og ikke splitter.

Så samle alle gode krefter her nå: Innertier alle mann!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...