Jump to content

Kikkertklassen på DFS skyttertinget 2019


Midt-I

Recommended Posts

23 minutter siden, bardp skrev:

Ja det er mulig at ingen begrensninger er det som gir flest deltakere. Men hvor motiverende vil det være for en som sliter med å treffe noe som helst og havne på siden av en klasse 5 skytter med 200 STR to fot og Swarovski DS.

Om alt slippes helt løst blir det vel mer en konkurranse i utstyr og ikke i skyting.

Det er jo nettop det at alle konkurrerer på samme vilkår som nettop kjennetegner DFS.  

Men disse kommer vel ikke til å skyte i samme klasse? Da jeg var DFSer i klasse e1 lå jeg ofte ved/mellom klasse 5 skyttere som hadde bedre resultat stående enn jeg hadde liggende :P Ble ikke umotivert av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Mas-36 skrev:

Men disse kommer vel ikke til å skyte i samme klasse?

 

Hvis du leser startinnlegget, vil du se at forslaget til Skyttertinget er at det (FORELØPIG!) bare skal være en "Kikkertklasse".

 

HVIS dette skulle bli en suksess, tror jeg nok det vil tvinge seg fram ei deling i to (eller flere) kikkert-klasser. For en "vanlig stubbejeger" er det nok ikke særlig motiverende å måtte konkurrere med en V65/V73-skytter  (ja, i all beskjedenhet - vi veteraner skyter bedre liggende enn klasse 5!!!) eller en 5.-klasse-skytter, med STR 200 med stillbar stjernekikkert.

Link to comment
Share on other sites

Igjen - les forslagene. Det foreslås at ALLE medlemmer i DFS, unntatt klasse Nybegynner Ung, skal kunne skyte i jegerklassen, i stedet for (noen foreslår også i tillegg til) å skyte i egen klasse.

 

5 minutter siden, bardp skrev:

De nøyer seg med -

 

Ja, vi må "nøye oss med" finfelt, etter at reglene ble endret for en del år siden. Før det kunne vi skyte grovfelt i V55 fra stevne til stevne.

 

Blir forslaget vedtatt, kommer nok ikke jeg til å skyte finfelt i annet enn mesterskap heretter.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Torf skrev:

Rart dere ikke har forbudt hul og blyspiss.. 8)

 

Hva med 9,3xXX(r)?

 

Det er mye historikk her, men et tilbakevendende problem som du av alle sikkert kjenner til er å skyte med 22 (som alle rekrutter gjør) på elektroniske skiver der det har vært skutt med svært grovt.

 

Fordi 22 er underlyds må både Kongsberg og Megalink ha tett skive og resonanskammer for å vise riktig treff. Noen skudd utenfor senter av skiva med 9,3 eller grøvere og RN, så har man det gående. Matchkuler i 8 mm og mindre ødelegger nesten ikke gummiduk til sammenligning.

 

På trening eller oppskyting, ok, men på stevne vil man helst ikke ha stopp for skivevedlikehold. 

 

For øvrig synes jeg Ofoten sitt forslag er godt og skal fremsnakke det ved anledning.

Edited by boble
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Igjen se tl Sverige, alle skyter ikke fullt, og iallefall ikke fullt med innertreff. Nivået i Norge er også i beste fall lavt.

Funker det i Sverige så funker det vel også i Norge. Da kan man vel kjøre full kopi. Det er i alle fall inkluderende. Personlig ser jeg ikke for meg at det skulle øke lysten min til å delta i en slik klasse i noen større grad, kanskje heller tvert om, men nå har jo jeg null konkurranseinstinkt uansett.

Link to comment
Share on other sites

Hva DSSN driver med er irrelevant, Dynamisk er en nisjeskytegren ift til DFS. DFS er nasjonal breddeidrett og bør utvikle seg og formes etter behov og ønsker til skyttere flest. Det er DFS som har baner over alt i Norge og om DFS ønsker å være relevant i fremtiden så må det gradvis utvikling til, ellers blir det borte og erstattet av andre skytegrener.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde dette vært så enkelt at man i DFS godkjente en "felleskikkert" til feltskyting i alle klasser på samme måte som Buskdiopteret til bane.

 

Mitt forslag til kikkert da hadde vært en bombesikker S&B PM2 10x42, eller en 6x42 utgave, parallaksejustert for 200m med et intuitivt bedre retikkel enn mildot.

 

En slik kikkert, i en idiotsikker qd-montasje til dioptersporet, hadde løftet "tusenvis" av STR'er og skyttere til nye høyder i et antikvert syn på nasjonal beredskap..

 

Skulle også vært morsomt å de en Stangfinale på 550m.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Det vet jeg. Derfor skrev jeg "antikvert".

Så kan man samtidig tenke på alt det antikverte utstyret som brukes i Syria.

Jeg var også en del av 22/7 (mistet et IT maskinrom med ca 1000 servere og hadde flere ansatte som var sekunder unna smellen) og så på soldater på vakt med løspatroner fordi det var utenkelig at noe kunne skje i Norge. Det var selvfølgelig utenkelig av Forsvaret å benytte 223 blyammo som XXL hadde noen tusen av på lager 300m fra regjeringskvartalet. Det er jo kun blyfri ammo fra Militærapparatet De Grønne som er godkjent til bruk på FI og i HK416 8)

(kjente jeg ble litt heit i sola på Mallorca nå i 36+)

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, slemmo skrev:

Hva DSSN driver med er irrelevant, Dynamisk er en nisjeskytegren ift til DFS. DFS er nasjonal breddeidrett og bør utvikle seg og formes etter behov og ønsker til skyttere flest. Det er DFS som har baner over alt i Norge og om DFS ønsker å være relevant i fremtiden så må det gradvis utvikling til, ellers blir det borte og erstattet av andre skytegrener.

 

Utviklingen i DFS styres av medlemmene, via lagenes årsmøter og samlagenes ombudsmøter, i en dynamikk med DFS sentralt. Så jeg vil si at aktiviteten i DFS er ganske godt forankret iblant de aktive skytterne. Om folk som ikke spiller fotball synes skruknotter skulle vært forbudt synes jeg er en uinteressant diskusjon. 

 

Det har blitt flere skyttere i jegerklassen de siste årene, jeg håper vi får enda flere, og jeg mener den utviklingen vi har sett er bra. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, boble said:

 

Det har blitt flere skyttere i jegerklassen de siste årene, jeg håper vi får enda flere, og jeg mener den utviklingen vi har sett er bra. 

 

Det mener jeg også, og enda bedre ser det ut til at det kan bli nå.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, M67 skrev:

Kikkertklasse med tofot er vel det som holder liv i feltskyting i Sverige.

Jo, men grovkaliber i Sverige er pulverisert og ødelagt allerede. Litt over 100 deltagere i SM felt inkludert kikkertklassen.  

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Beredskapen har DFS valgt å ikke lenger være en del av.

 

Ole

Hvordan ser du for deg at dfs skulle være en del av beredskapen? 

Feks ved å ha mellom 500 og 1000 skytebaner tilgjengelig for totalforsvaret på kort varsel?

Eller ser du dfs for deg som en paramilitær organisasjon? 

Link to comment
Share on other sites

DFS var vel engang et slags HV som ville bli satt inn ved en invasjon. Men med boltrifler på 6kg pluss, diopter sikter og skinndress er vel ikke aktuelt i dagens kamphandlinger ;) Den gang DFS brukte klær tilsvarende forsvaret og brukte samme våpen hadde det sin nytte som beredskap i en forsvarsammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel før forsvaret gikk over til våpen som er lite egnet til konkurranse skyting for de som vil ha litt presisjon. For øvrig er det ikke mye skinn i dagens skytedresser det er mest bomull og gummi.😊

Noen forsvarsmessig kapasitet tror jeg ikke en kan regne med å finne i DFS. Men skytebanene utgjør en resurs samt at mange i DFS kan skyting og derved er en resurs i å kunne lære opp andre.

Link to comment
Share on other sites

Forsvaret hadde en del beredskapsammunisjon i 6,5x55 fram til ganske nylig. 

Ca like nylig som forsvaret hadde M59F1 liggende i hyllene. (M59F1 er egentlig ikke veldig ulik en sauer 200str i lengde, vekt, siktemidler, osv) 

 

Bare for å komme med litt fakta ;)

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, høggern said:

Hvordan ser du for deg at dfs skulle være en del av beredskapen? 

Feks ved å ha mellom 500 og 1000 skytebaner tilgjengelig for totalforsvaret på kort varsel?

Eller ser du dfs for deg som en paramilitær organisasjon? 

 

Jeg mener ikke at DFS hadde noen åpenbar nyttig forsvarsrolle før, jeg menter utelukkende den politiske ordleggingen som er blitt endret.

Mener så klart ikke at DFS skal være andrelinjeforsvar i tilfelle krig.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, høggern skrev:

Hvordan ser du for deg at dfs skulle være en del av beredskapen? 

Feks ved å ha mellom 500 og 1000 skytebaner tilgjengelig for totalforsvaret på kort varsel?

Eller ser du dfs for deg som en paramilitær organisasjon? 

Ved at DFS brukte samme ammo som Forsvaret slik at feks soldatene 22.7. (Garden unntatt) slapp å vente i timesvis med løsammo i rifla før man fikk tilkjørt skarp ammo som måtte fraktes gjennom 2 fylker..

 

Vi har masse teori i rundt Forsvaret.

Og så har vi to realitetsdatoer, 9.4.40 og 22.7.11.

 

Debatten rundt 223 i DFS er vi jo ferdig med..

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dfs brukte stortsett 6.5x55 selv da forsvaret brukte stortsett 7.62x51 ;)

 

Og forsvaret vil jo kun ha ammo de selv har levert i sine våpen.

Om forsvaret virkelig ville ha skarp ammo i oslo 22.7.2011,  og det på notime, kunne de jo bare spasert inn på xxl eller g-sport å rekvirert litt... 

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

 

Joda, men det er noe forskjell fra dagens DFS og det DFS som så ikke alt for lenge siden skjøt på blinker så så ut som bunkerslisser, løpende schäfer, tysker i marsjfart, o.l. ;) 

 

Ole

Forsvaret skyter stortsett heller ikke på tysker i gangfart eller schæfer....

Det har de stortsett ikke gjort siden dfs gjore det ;)

Sånn for å komme med mer fakta.... 

Link to comment
Share on other sites

@høggern - misforstå meg rett, jeg sier ikke at DFS bør legges ned eller at alle (eller noen spesifikke) i DFS er nisser.

DFS er litt mindre relevant for "forsvar" (skytebaner er en ressurs, DFS' skyteledere og instruktører er noe av det mest skikkelige vi har i norsk skytesport osv) nå enn det var i f.eks. 1960, 1940, 1914, eller 1893.

 

Dette fordi "opplæring i bruk av og introduksjon av moderne våpen" (eller hvordan det var formulert i et skriv jeg så en gang (som var gammalt som Adam)) stoppet opp etter ca 2.VK når "moderne våpen" gikk fra boltrifler med magasin til selvladervåpen.

 

Og nei, jeg mener ikke at DFS skal bytte til HK416N eller MR223 ;)

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Snodig nok betaler forsvaret nå DFS hard cash for å lære opp forsvarets instruktører, slik at de kan lære soldatene å treffe.

Ikke verdt for noe så ubrukelig som DFS?

 

9 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

 

Mener så klart ikke at DFS skal være andrelinjeforsvar i tilfelle krig.

 

Hva skal vi med et andrelinjes forsvar? Vi har ikke noen beredskap eller kapasitet i 1.linje.

Sivil beredskap er også hivd på skraphaugen, ikke noe så grunnleggende som mat og informasjon har vi lenger noen beredskapsplan for. Og vanlige folk skjønner ikke hva de selv bør ha hjemme for å kunne klare seg noen få dager, sist demonstrert da DSB ha folk ha en viss beredskap hjemme. Masser av opprørte folk som ville ha konkrete lister. De er altså ikke i stand til å handle inn til en gammeldags langhelg på strømløs hytte....

 

8 timer siden, Torf skrev:

Ved at DFS brukte samme ammo som Forsvaret slik at feks soldatene 22.7. (Garden unntatt) slapp å vente i timesvis med løsammo i rifla før man fikk tilkjørt skarp ammo som måtte fraktes gjennom 2 fylker..

 

Vi har masse teori i rundt Forsvaret.

Og så har vi to realitetsdatoer, 9.4.40 og 22.7.11.

 

Debatten rundt 223 i DFS er vi jo ferdig med..

 

Så din løsning å forsvarets totale mangel på beredskap er framskutt lagring hos sivile? 

Ellers har jeg blitt fortalt at garden hadde mer enn nok ammunisjon men aldri ble bedt om å avgi. Så hvorfor skal vi tro at noen skulle komme på å be om ammo fra DFS? De kom jo ikke engang på å stikke innom XXL... Og siden vi har sporet av, hvordan kunne forsvaret slippe unna offentlig pisking for å sette ut soldater med kruttlappvåpen??

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg er klar over at kilden ikke har samme forsvarskompetanse som Kammereliten, vil jeg nevne at jeg hørte et foredrag av sjef HV på kompetansesenteret på Dombås. Der understreket han DFS sin store betydning for totalforsvaret. Ikke pga av antallet Sauer eller de private lager av 6,5x55, men pga av den store mengden personer som er skytekyndig. Presisjonsskyting er all skytings mor. Gir du et hvilket som helst håndvåpen til en erfaren DFS-skytter, trengs ikke mye øving før skytingen er på et meget godt nivå forsvarsmessig.

Leste for øvrig at en norsk gruppe hadde vært på besøk på et militært skytesenter i Nederland. Nå skal ferdighetene med våpen prioriteres. En rask pekefinger er ikke nok. En skal også treffe det en skyter på.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

For mange herrens år var jeg som befal og skyteleder i HV- Område, på kurs på det som den gang var HV sin skyteskole på Torpo.
Instruktørene var utelukkende fra DFS,  selv om vi drev opplæring på AG3.
Meget flinke folk, og selv om jeg til da hadde hatt AG3 som tjenestevåpen i en god del år, lærte disse karene oss masse nytt og nyttig.

Link to comment
Share on other sites

At DFS ikke hadde noen åpenbar nytte før må jeg si meg uenig i - med henvisning til mobiliseringene i 1905 og 1940. I etterpåklokskapens ånd kunne selvfølgelig ting vært gjort bedre, men noe ble i hvert fall gjort. 

 

Videre tror jeg kanskje at det heller er belegg for å påstå at DFS fikk en mer indirekte rolle overfor Forsvaret med opprettelsen av HV i 1946, der DFS heller fungerte som en støtteorganisasjon for Forsvaret ved å drifte skytebaner, være en plass man kunne vedlikeholde skyteferdighetene, holde kurs for forsvaret, drive skiskyting o.l, som jo ble sett på med positive øyne (samt finansiert) av HV så lenge det ble gjort med grovkaliber. Med tanke på størrelsen på mobiliseringsforsvaret under den kalde krigen vedder jeg på at et meget stort antall av DFS-medlemmene var med i HV og således var underlagt mobiliseringsforsvaret, slik at DFS fungerte (og fungerer) som en sivil institusjon der medlemmer av Forsvaret (og andre) fikk/får øve sine skyteferdigheter. 

 

Kan også nevne at i 1995 ble det enstemmig vedtatt av Skyttertinget at DFS ikke ønsket innendørs grovkaliberbaner, der innendørs grovkaliberskyting ble ansett for å være i strid med DFS´ sine mål om å drive forsvarsrelevant skyting i form av blant annet utendørs feltskyting. 

 

Forsvarsrelevansen i Sauer i 6,5 kan selvfølgelig diskuteres hvis man skal sammenligne det med standard armévåpen - men at Saueren er en utmerket skarpskytterrifle er utvilsomt, der det (i hvert fall i tidligere tider) ble understreket av både Forsvaret og DFS at den moderne masseilden fra tyngre våpen gjør at presisjonsskyting fortsatt er meget relevant. DFS har jo også skapt høy våpenkyndighet hos en stor del av befolkningen opp gjennom årene, samt at det muligens vil være grunn til å tro at det gjennomsnittlige DFS-medlem har mer positive holdninger til Forsvaret enn resten av befolkningen, på bakgrunn av DFS´ regler. 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er 5 klasser++ for skinndress, hvorfor ikke ha 1 klasse uten? Har skutt med lånt skinndress, og ja.. jeg lå jo i ro, men syntes ikke det var så veldig behagelig. Tungt å puste, men ble kanskje litt slankere. Prøvde å skyte uten, men nei.. fikk beskjed om at jeg måtte ha skytedress.

 

Og hvor lenge varer en skytterdress?

 

Her er noen med stiv bekledning.. :

 

 

 

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Hvis skyting med tofot blir for presis kan det enkelt løses med en ekstra innerring på skiven, akkurat som gjøres når F-Class (tofot) og Palma (reim og dress) skyter samtidig. På elektroniske blinker kan det gjøres enkelt i software - det står jo hvilken klasse man skyter i på skjermen. Nye pappskiver må jo naturligvis kjøpes, men de gamle kan fortsatt brukes for de andre klassene. Uansett er jeg ikke så sikker på om skivene sånn som de er nå egentlig blir så stort problem. For jeg skyter stort sett bare åttere og niere selv med tofot :) 

 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke veldig sterke meninger om hva som skal inn i DFS eller ikke, men kan virkelig ikke forstå hvorfor dress skal være lov og ikke tofot.

 

Den ene har praktisk bruk på baneskyting, jakt, felt, langhold og strid, mens den andre er totalt ubrukelig til alt annet enn baneskyting. Saueren gjør seg fint som skarpskyttervåpen (med kikkert og tofot selvfølgelig), men den dressen er ingenting annet enn hinder unntatt når man ligger stille. Dyr er den også. Hvis ny dress "kreves" hvert år for å vinne er det jo totalt motstridene med prinsippet om like vilkår. 

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Den beste grunnen til å ha skinndress er at de ikke trekker vann og man kan børste av skitten, det er greit på felt. 

 

Skytterdress har egentlig lite for seg på ligg og kne, men hvis det hjelper på trua så for all del. Dressene varer som regel til eieren har tjukna ut av dem. 🙃

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Midt-I skrev:

Prøvde å skyte uten, men nei.. fikk beskjed om at jeg måtte ha skytedress.

 

Dette forumet har eksistert i over 10 år, og vrøvlet om at man "må ha" skinndress (lite skinn, stort sett canvas, i nyere skytterjakker og -bukser) for å skyte i DFS, har herjet her inne like lenge. Enkelte vil nok ha god nytte av å lese "Kritisk tenkning"-tråden!

 

Tidligere var det riktignok et forbud mot å skyte "i skjorteermene", men reglementet i dag begrenser påkledningen, det er ikke noe minimum, ut over gjengs anstendighet.

 

De som fortsatt har tanker om de "påbudte" skinndressene, må først finne hvor dette "påbudet" er gitt, les "Skytterboka" (tips: Påkledning finnes i pkt 8.160).

 

https://www.dfs.no/verdt-a-vite/lover-og-regler/skytterboka-2019-2020/

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, boble skrev:

Skytterdress har egentlig lite for seg på ligg og kne

I liggende ville nok en krok på feltjakka og et påsydd stykke friksjonstøy til kolben være nok. Stort mer gjør ikke jakka.

På kne derimot er bukse og skyttersko en betydelig fordel.

 

Men hvorfor skal dere som ikke liker DFS sitt program delta på DFS-stevner? Det finnes jo organisasjoner for all slags skyting. Jegere kan skyte i NJFF.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg rykker opp i klasse 3 skal jeg vurdere kilt.

(Det blir ikke i 2020 som det ser ut nå, og jeg går ikke opp frivillig.) 

Kan ikke se at kilt er forbudt. 

 

Mye hurtigere/enklere å skifte stilling på grunnlaget og ikke så jævla varmt.

Link to comment
Share on other sites

NJFF stevner er greit nok om en bor et sted der en kan delta på noen ila året uten å kjøre uvettige avstander. Jegerklassen i DFS kan være et greit supplement. Så lenge det finnes regler, vil det alltid være noen som ikke er fornøyd med de. Gjelder vel uansett skyteform eller forbund.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern: Husker jeg feil, eller er det forbud mot piggsko og singlet i skogsløp med skyting? Eller regner du det som uanstendig? :mrgreen:

 

@Skjøttarstuggun, mja, om man jager 50 på kne så er skytterbukse greit å ha. For de vi forsøker å få med i kikkertklassen mener jeg vanlige bukser gjør jobben helt fint. 

 

Må man ha tofot for å komme seg gjennom et 25-skuddsprogram der reim er tillatt gjør man noe feil. 😉

Link to comment
Share on other sites

@boble: Det er ikke tillatt med skytterjakke i skogsløp MED skyting. På Landsskytterstevnet har vi skyting OG skogsløp, og da er antrekket maratonsinglet og friidrettsbukse, hvis været tillater.

 

Det er for øvrig ganske fritt hva man har under skytterdressen - også i felthurtigfinalen på Landsskytterstevnet:

 

https://nye-troms.no/bod-opp-til-dans/19.5064

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

Men hvorfor skal dere som ikke liker DFS sitt program delta på DFS-stevner?

 

Liker programmet, men liker best å skyte med tofot. Nå kan det kun gjøres på trening. Og som medlem i DFS må man få si sin mening. :) 

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, boble skrev:

Må man ha tofot for å komme seg gjennom et 25-skuddsprogram der reim er tillatt gjør man noe feil. 😉

Det gjør man helt sikkert😊 Og om jeg tolker en del her inne rett så er det de "rene skyteferdighetene" som skal testes.. Det er greit nok. Men hvorfor er det da tillatt med reim og dress? Dette er jo også hjelpemiddel for de litt mindre "invalide", for å bruke et bardp uttrykk. Spørsmålet blir jo enda mer aktuelt når man ser at de 124 første på LS 2019 fyller feltløypa. Virker ikke som bekymringen om at det blir for "lett" gjør seg gjeldende her.. Under NM i pistol/revolverfelt fyller " vanligvis" mellom 4-6 skyttere...

Link to comment
Share on other sites

Skytterdress eller ei er bare semantikk; Skytterboka har godt definerte krav til antrekk og det kan ikke være et problem om folk bruker klær tilpasset det reglementet. 

 

Mange fylte på LS i fjor, ja, men mange skjøt også mindre enn 20 treff. Det der er en balansegang for alle som lager en feltløype, skal man skille på treff og knuse de dårligste eller skille på innertreff og ha mange med 30/nn treff? Samtidig er de beste så vanvittig gode at de fyller nesten uansett. Jeg antar at det også er et tema i NM pistol- og revolverfelt og tema for diskusjon der.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er jo et mesterskap. Ikke en "anledning" til at alle skal føle seg "vell". Uansett, det var ikke poenget. Poenget var at om man tillater tofot i kikkertklassen rundt om på feltstevner så er jeg nesten helt sikker på at man ikke får en resultatliste som et "bedre" en fjorårets LS. (Mange her var jo bekymret for at det ble for lett). Og blir det 30/30 på alle i kikkertklassen så får man ta konsekvensene ved neste korsvei. Og så har en hel haug me skyttere fått noen flotte stevner der de går i rundt og tror de er "dritgode"😊 En annen diskusjon vi får avsluttet, om alle i kikkerklassen skyter 30/30 hver gang, er jo om det er humant å jakte storvilt på disse avstandene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I et feltstevne hvor det skytes innledende over 5 dager er det greit at ikke opplegget er makset helt ut. I fjor var det perfekte forhold for klasse 4 og ok for klasse 5 og det sammen ganske brede figurer på kne gjorde nok at antallet ble som det ble. Tror også de som arrangerer LS ønsker at flest mulig skal bli lengst mulig og feltfinalen går siste dagen 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siden noen mener skytejakke er juks, reim er juks.... osv.

Tofotog støtte er vel og juks? 

Egentlig er vel både kikkertsikte og briller også juks? 

Lyddemper og rekyldemper er vel også juks. 

Så hva er det ikke juks å bruke sånn for å virkelig teste skyteferdigheter?  

 

Mauserkarabin med åpne sikter og ammo fra 1949, skytes med t-skjorte og dongeribukse?? 

Folk brukte sikkert ikke hørselvern i 1949 heller så det er vel og juks. 

 

;););)

Edited by høggern
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...