Jump to content

Erfaring med 8mm mauser og Norma 11?


FJelldal1

Recommended Posts

Hei

 

Er det noen her som har erfaring med Norma 11 og 8 mm mauser? Jeg har ladedata på selve kruttboksen, men der er det bare nevnt 308w; 40,5 til 45 grains med 168 grains kule. Kulen jeg skal benytte til 8mm mauser er 175 grains, men hylsevolumet er jo noe større enn 308w. 

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg ladet denne med N 11/ 203b, men generelt er trykk (ladedata) for denne på den konservative siden (MAP 390 MPa) ihht CIP pga at det er mye gamle våpen kamret for denne. I M 98 i god stand og nyere våpen bør det ikke by på problemer å lade denne på den friske siden, opp til 30-06 trykknivå. Mine ladninger med VV krutt er gjerne ett gr eller to over tabellmaks. Uansett starter man safe. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, FJelldal1 skrev:

Takk for svar. Det skal lades til en Kar98k i god stand fra 1943.

Bare husk at i 43 startet Tyskland å tape krigen og kvaliteten falt drastisk. Som selv om den ser bra ut betyr det ikke at den er topp stand stål messig ;) 

Link to comment
Share on other sites

Noe overdrevet kanskje det der, det er ikke slik at våpen etter 1942 spontant demonterer seg selv. Det er mest "fit & finish" det gikk utover, det vil så klart være eksemplarer som kan være litt for sprø og lignende, men jeg ville ikke sitti og vært livredd for å skyte med det..

Hilsen eier av 1906-produsert Krag 😛 

 

Per-S vet sikkert litt mer.

 

Ole  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kvaliteten på stålarbeidet og overflatefinish ble merkbart dårligere. Det var mange produsenter, og generalisering blir feil. Kvaliteten på stålet var normalt helt grei, og varmebehandling OK. Jeg har sett låskasser som har vært for bløte, det er ikke en sikkerhetsrisiko, men låsklakkene på sluttstykket lager seg et sete som en grop i låskassen, da blir de vanskelig å åpne, tregt hevarmsløft uten overtrykk.

Det har ikke vært mye rapporterte feil på de som har vært innrullert i det norske forsvaret eller de som ble etterlatt i Norge ved kapitulasjon.

De siste månedens produksjon i -45 ville jeg nok unngått, men de gikk stort sett til østfronten. Norge var utstyrt med våpen og ammunisjon produsert tidligere i krigen.

Kort sagt, jeg ville ikke bekymret meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg rett, jeg sier ikke at det er en bombe de som er laget etter 42. Jeg sier bare de ikke er så gode som de kunne vært ;) Jeg velger Mauser over eks Krag når som helst. Selv en April 1945 Mauser er bedre enn den beste Kragen om du ser på hva de tåler av trykk ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...