Jump to content

Kapping av rifle løp 223 og 30.06


SimenLofoten

Recommended Posts

Hallo. 

Har 2 st rifler eg styrer med. 

 

Første en Remington 700.

223 med en RCC S50 lyddemper. 

Helt rått oppsett men. 

Demper byger inn 130mm og ut 170mm

Så rifla e egentlig litt vel lang. 

Så lyst og ta ned så mye som mulig uten og ødelegge kurven helt. 

Løpet er ca 590mm langt. 

Hvor mye kan jeg ta av? 

Bruks området? 

Skal brukes på småviltjakt på langt hold, samt toppjakt i Norge og Sverige. 

 

 

Rifle nr 2.

Remington 700 30.06

Elg rifla mi. 

Brukes så og si kun til elg og ant storvilt. 

Skjelden over 100m i Hold. 

Siden eg va så fornøyd med RCC S50. 

Så kjøpte eg meg en til 06 også. 

Hvor mye kan jeg ta av 06 uten og ødelegge alt? 

Løpet er ca 590mm langt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 06 med 40cm løp og en liten 151 Hausken J. 

 

Jeg lader 150gr accubond, den gir 810m/s, 1 gr under max med n160.  

 

Jeg synes det fungerer godt til bevegelig jakt. Får ett lite munningsglimt, men hva så? Det gjør du jo uten demper, uansett hvor langt løp du har.  

 

Det du bør passe på hvis du kapper så mye er å kjøpe ammunisjon med litt lettere kule, 150-165gr slik at du får tilfredstillende fart og ekspansjon ut til 150-200meter. 

 

Joda rent ytelsesmessig så taper man jo litt, men man tar det igjen på håndterbarhet. De to lengste holdene med min 06 ifjor var 342 og 388 meter, i utlandet på jakt. Det fungerte fint. 

Edited by ladebenken
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

45 i Sverige, men lønner seg å ha en cm eller to hvis man må rette på gjengene i etterkant. 

Med demper har ikke de siste cm så mye å si, men man merker forskjell på feks 55 og 40 cm løp. 

Skyter selv en lett 308 med 40 cm løp, det beveger seg, men med god stokk og litt trening er det lite problem.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommer litt ann på hva slags kule det er, og utgangshastighet, men tror du skal droppe 200gr med 40cm løp. 

 

For harde lodda kuler som a-frame, eller homogen bør anslag være over ca 650 m/s 

for mykere blykuler og blyspiss, som accubond 550-600 m/s. 

 

Grovt regnet taper en kule med v0 800m/s ca 100m/s per 100meter i starten. Bruk app for å finne nøyaktig. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har forsket litt på dette med kort løp og 30-06. Mener jeg har funnet en løsning: Landet etter mye "forskning" på 49cm løp. Med Norma hylser, Fed LR hetter, 59grs VV N160-krutt sender man 165grs Barnes TTSX ut av dette løpet med 820mps. Lengden er satt til 1mm friflukt og har snusboks presisjon ut til 300 meter, muligens lenger, men har kun testet ut til 300. Ladningen ligger på rødlinjen, så man bør nok begynne på en startladning med for eksempel 57 grs i en annen rifle. Ble gjennomskytning på bukk på ganske nøyaktig 200 meter nå i høst. Har skutt noen dyr på kortere hold i år også, kulen oppfører seg eksemplarisk.

Rifla er en Sabatti M90, thumbhole versjon, men har nettopp bestilt en ny Rem700 SPS som skal settes i en Boyds AT-one thumbhole stokk. Tenkte kjøre samme oppskrift på ammo som utgangspunkt i denne.

Frempå rifla har jeg satt en sterkt redusert moduldemper fra S&L, med kun basen + en modulfor å holde rifla kort. For det betaler man en pris i form av et lite munningsglimt, men demper rekylen tålig bra og har en ørliten smellreduksjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nå ikke hatt kortere løp en 55 cm på en 30 06 da jeg liker å bruke 180 gr kuler. Hele vitsen med 30 06 blir jo borte med det pistol løp. Om målet var å ha et lommevåpen med 40 cm løp hadde jeg heller gått for 308 og 150 gr kuler. Men vær si lyst☺️.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@SimenLofoten

Dersom en skal bruke Barnes tsx eller ttsx ville jeg ikke valgt for kort løp pga dropp i farten. Jeg bruker 150 gr tsx, og løpet ville jeg holdt på 55 cm. Dersom du bruker blykuler kan en jo i teorien kappe mer, men ikke under 50 cm pga farten du mister. Det en også skal ha i mente, er at det er vanskelig å skjøte en for kort pipe. Erfaringen du får kan resultere i behov for kortere pipe, da kan en jo kutte mer. Imidlertid er det noe dritt og oppdage at farten ikke tilfredstiller behovet.

Link to comment
Share on other sites

På 13.10.2019 den 18.45, svehella skrev:

@SimenLofoten

Dersom en skal bruke Barnes tsx eller ttsx ville jeg ikke valgt for kort løp pga dropp i farten. Jeg bruker 150 gr tsx, og løpet ville jeg holdt på 55 cm. Dersom du bruker blykuler kan en jo i teorien kappe mer, men ikke under 50 cm pga farten du mister. Det en også skal ha i mente, er at det er vanskelig å skjøte en for kort pipe. Erfaringen du får kan resultere i behov for kortere pipe, da kan en jo kutte mer. Imidlertid er det noe dritt og oppdage at farten ikke tilfredstiller behovet.

Blir 820mps med 165 grs Barnes TTSX for lite?

Link to comment
Share on other sites

@Stefan J

Auda

Dersom du skyter elg er det vel greit, problemet er dersom du strekker holdet litt, eller skyter lettere dyr.  Barnes TTSX skal vel strengt tatt ekspandere lettere en TSX, Imidlertid synes jeg personlig at 150 grain har litt mer å gå på i fart. Alle vil vel egentlig ha kortest mulig pipe og lyddemper. Dessverre gir slike korte piper en utfordring når det gjelder fart. Det er det ikke alle som tenker over før en kapper.

Edited by svehella
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...