Jump to content

New Zealand, innlevering av ulovlige våpen.


seawolf

Recommended Posts

Har ikke satt meg inn i den nye loven, så den skal jeg ikke mene noe om, men noen har ihvertfall lagt litt arbeid i å lage den prislista. Og ikke bare det, det ser tilsynelatende ut som de har en viss kontroll på hvilke våpen som er omsatt.

Enhver tvungen avhending av lovlig ervervet privat eiendom er triste greier, men NZ ser i det minste ut å gjøre det med en viss grad av respekt for de berørte.

Jeg blir svært overrasket hvis vi ser noe lignende i Norge, både i form av tilbakekjøp og kontroll på hva som faktisk har vært solgt av ulike modeller.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den lista var.... lang.

 

51 minutter siden, seawolf skrev:

Men er dette stort mer enn symbolpolitikk?

 

Jeg vil tro et slikt tiltak har noe bedre effekt på en øy, hvor eneste ankomstvei er båt eller fly, enn på europeisk fastland. I alle fall med tanke på å forhindre terror med skytevåpen, slik som Christchurch.

 

Men de som vil drepe mye folk finner nok uansett en metode...

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, FredrikW skrev:

Den lista var.... lang.

 

 

Jeg vil tro et slikt tiltak har noe bedre effekt på en øy, hvor eneste ankomstvei er båt eller fly, enn på europeisk fastland. I alle fall med tanke på å forhindre terror med skytevåpen, slik som Christchurch.

 

Men de som vil drepe mye folk finner nok uansett en metode...

 

å være øy hjalp ikke i Irland hvertfall.

 

uansett 100% symbolpolitikk som ikke har noe grunnlag for å faktisk ha noen innvirkning.

 

Link to comment
Share on other sites

På ‎27‎.‎06‎.‎2019 den 17.11, Chiefen.v-2 skrev:

Om det var sånn skulle jo narkotika være et nullproblem på New Zealand, men de er i verdenstoppen (brukere i forhold til innbyggertall) sammen med Australia og Thailand. 

 

Selvfølgelig er det kun symbolpolitikk og føleri. 

Da tenker du at narkotika må importeres, men det dyrkes nok mye i landet.

Link to comment
Share on other sites

https://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=3525375 sånn istedet for å tro at det er snakk om noen hasj planter..

 

Uansett hvor ulovlig en gjør feks det å ha skytevåpen hjelper det ikke. Som eksempel er Brasil/Rio et knall eksempel. Sjansen for at politi eller paramilitære rett og slett avretter deg på stedet om du blir tatt med våpen er stor. Allikevel flyter det av våpen og det avdekkes jevnlig produksjon i industriel skala av både våpen og ammunisjon. 

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Om flere hadde lært litt mer om skyting, jakt og skytevåpen, så ville vi ikke hatt slikt hysteri. Førstegangstjenesten gjorde mye positivt for både forsvar av land og folk, men også for vår erfaring med våpenhandtering. Likeså i skytterlaga, hvor unger nærmest vokste opp. Fedre, onkler og andre bidro til mer kunnskap, og mange skudd ble løsnet i tidlige barneår. Læring og kulturbæring gikk hand i hand. Når slikt forsvinner, får vi dagens tilstander; nærmest avsky mot skyting og jakt. Konsekvensene av slike holdninger fører gjerne til forbud, påbud og innstramminger. I mange sammenhenger blir man uglesett om man ønsker et sterkt forsvar og samtidig er skytter. Vi bør ta ut ny kompasskurs, for vi går litt i feil retning.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kunnskap er alfa og omega i de aller fleste sammenhenger.
Som et lite "sidesprang";  jeg har et par kvinnelige bekjente som av og til går med palestinaskjerf, sannsynligvis for å markere et politisk ståsted/sympatier.
En ikke uvanlig hilsen når de treffer meg er spørsmålet ( i fullt alvor) om jeg har vært i Afrika og skutt flere utrydningstruete dyr.
Jeg har prøvd et par ganger å ta en diskusjon om dette, uten å oppnå kontakt med den delen av kroppen deres som styrer vettet.
Stikkord: tydelig mangel på generell kunnskap om emnet, men alikevel helt klare meninger.

Jeg antar at slike holdninger også gjelder sivilt våpeneierskap.
Det betenkelige, både her hjemme og i andre land, er at lovgivende myndighet går for løsninger mer basert på følelser enn på harde fakta.
Som tidligere nevnt, symbolpolitikk.

For de fleste politiske partier i Norge og sannsynligvis i EU, er åpne grenser og fri flyt av mennesker en velsignelse.
At Balkan / EX Jugoslavia og andre krigssoner sitter på store mengder av våpen som lett kan flyte fritt i dette grenseløse Europa, har de svært lite av tiltak mot.
Derimot er de flinke med tiltak rettet mot borgere med lovlige og registrerte våpen, og som statistisk (sannsynligvis?) utgjør en minimal risiko for samfunnet.
Ref. det som nå skjer på New Zealand.

Link to comment
Share on other sites

Statistisk sett så er 100% av alle skytemassakrer i 2018 i New Zealand gjennomført med lovlig eide våpen. 

 

Når våpeneiere missbruket et privegiumet vi har fått ved å få lov til å eie og bruke skytevåpen så er det ikke rart det blir innstramminger, spesielt etter massakrer av denne dimensjonen. 

Idioten i Chirstchurch drepte flere personer på en dag enn New Zealand har av totalt antall drap på et år. Da blir det tatt grep. 


For politikere et det veldig enkelt ned til to ting:
A) "Vi gjør noe!", befolkningen ser at politikerne er handlingsdyktige.
B) HVis dette grepet kan hindre en slik hendelse de neste X år, så er det verdt det.


(da tar jeg ikke med de hvis politiske dogma inkluderer et forbud mot sivil våpeneierskap)

Edited by Øystein
Link to comment
Share on other sites

Det er en kjensgjerning at både Dunblane (Scotland) i 1996, Port Arthur (Tasmania) i 1996, Utøya i 2011, og nå Christchurch i 2019 ble utført av personer med lovlig eide våpen.
Myndighetene i UK, Australia og nå New Zeeland reagerte raskt med forbud på visse våpentyper, eller kraftig innskjerping på eierskap.
Norge er vel unntaket i så måte, men kommer vel omsider etter når den nye våpenloven er et faktum.


Beskyttelse mot slike "Lone wolfs" er vel neste umulig, om de bruker skytevåpen, bomber eller biler.
At innskjerping på våpenlovene skal forhindre slike hendelser er vel et edelt motiv, i hvilken grad det vil fungere gjenstår å se.
Alikevel mener jeg at  slike reaksjoner som i UK, Australia og NZ blir mer som en kollektiv avstraffelse, og at de som er mot privat våpeneierskap bruker det for det det er verdt.

Nå har det vært nye skytinger med drap i Sverige, men så lenge dette går i sekkeposten "gjengkriminalitet" er vel sannsynligheten for at det er brukt ulovlige våpen stor.
En skal alikevel ikke se bort fra at når hyppigheten av slike hendelser øker, vil det også gå ut over oss lovlydige, da i form av symbolpolitikk når befolkningen forlanger reaksjoner fra myndighetene.

Uansett skal det bli interessant å se om Stortinget vedtar en kompensasjon på inndratte våpen når den tid kommer.
At demokratier som Australia og nå New Zealand gjør det bør bety litt også for våre politikere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...