Jump to content

Svensk Lapphund


Linda1988

Recommended Posts

Hei. Jeg har vært uten hund en del nå og kjenner at ønsket om en firbeint kompis begynner trenge seg på. Nå har jeg begynt med jakt og ønsker jo selvsagt en jakt/turkompis, men er også avhengig av at det er en familiekjær hund, da vi har barn og lever et nokså vanlig familieliv og jeg er den eneste i huset som driver med jakt. Personlig har jeg en forkjærlighet for fuglehunder sånn utseendemessig, men hittil jakter jeg rådyr, hjort og rev og er usikker om det blir noe fuglejakt med det første. Tok en kjapp rasevelgertest på nkk og finsk og svensk lapphund kom opp som forslag når jeg la inn hva jeg så etter. En rase jeg aldri har vurdert, men fikk litt sansen for etter å ha lest en del om den. Dog finner jeg lite info om hvordan den er i jakt, men det lille jeg har sett er det veldig delte meninger på akkurat det området. Er det noen her med erfaring om hvordan disse hundene fungerer i jaktsammenheng? Evt hvordan de kan fungere som ettersøkshunder? Hovedpoenget er som sagt en familiehund, men som også kan være en god turkompis og som gjerne kan brukes i jakt på en eller annen måte 😊 Andre forslag taes imot med stort takk 😊

Link to comment
Share on other sites

Interessant vinkling! Jeg tenker at dersom drevjakt etter rådyr, hjort (og rev) er den viktigste jakta for deg (for øyeblikket), er du best tjent med å velge en typisk drivende hund. Jeg har tidligere og i en annen tråd slått et slag for Basset Fauve de Bretagne, som i tillegg til å drive hjortevilt skal være en rolig og letthåndterbar familehund (se trådene Ny jaktkompis og Basset Fauve de Bretagne(BFdB).

 

Om du tenker svensk/finsk lapphund som en "multihund" som kan brukes til all jakt, er jeg redd du får noe som er middelmådig til det meste. Så derfor ville jeg satset mer på spesialisering. Hva angår ettersøkshund tror jeg de aller fleste raser med stor interesse vil følge både blodspor og ferskspor. Hunder elsker slike oppgaver, det gjelder bare å motivere hunden gjennom trening og belønning.

Edited by Sølvrev
Edit: trykkleif
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...