Jump to content
Boogie1982

Digital jaktradio - hva skal man velge?

Recommended Posts

Hei,

Selv om det har vært tilgjengelig en stund virker det som at den nå virkelig begynner å komme ett utvalg av digitale jaktradioer. Er det noen her inne som har litt oversikt over hvordan dette virker? Jeg har blitt fortalt at Icom snakker med Icom og Hunter med Hunter osv når det kommer til de digitale kanalene. Lager de virkelig ikke en felles plattform der forskjellige leverandører/merker kan snakke med hverandre på tvers? Da må man jo nesten bestemme seg for ett merke og sørge for at alle på jaktlaget kjøper det samme. Håper jeg har misforstått dette - noen som har noe mer informasjon eller erfaringer?

@Boogie1982 Interessant spørsmål. Aldri satt meg inn i, men hadde i grunnen bare antatt at dette var SDR-produkter, dvs. vanlig jaktradio bygget på Software Defined Radio arkitektur.. 

Poenget med SDR er at hele det aktuelle frekvensbåndet digitaliseres, noe som gir muligheter til mer avansert (digital) signalbehandling, dette uten at selve transmisjonen nødvendigvis er digital.

Det ser derimot ut til at digital jaktradio gir mulighet til heldigital kommunikasjon, der også selve transmisjon er digitalisert (og kryptert, om man skulle ønske det).

Jeg har funnet flere kilder, bl.a. denne presentasjonen av iComs digitale jaktradio, som indikerer at det eksisterer 12 norske digitale jaktkanaler i tillegg til de 6 analoge.

Dette finner jeg derimot ingen informasjon om hos Nkom (https://www.nkom.no/teknisk/pmr-profesjonell-mobil-radio/privat-mobil-radio-pmr/jakt-og-sikringsradio) eller NJFF (https://www.njff.no/jakt/Sider/Jaktradio.aspx) som hhv. forvalter og administrerer de norske jaktradiokanalene, noe jeg finner høyst merkelig.

Siden hverken Nkom eller NJFF skriver noe offisielt om digital jaktradio er det litt vanskelig å vite helt sikkert hva som er kravet til disse. Alt jeg har funnet gjennom noen raske søk tyder på at digital jaktradio baserer seg på dPMR, som er en åpen standard for digitale radiosamband.  Som jeg ser det, er det egentlig ingen grunn til å bekymre seg for at ulike produsenter bruker ulike protokoller. Det burde vært mer transparent og lettere og finne ut av, men det er svært sannsynlig at de ulike produsentene baserer seg på samme standard. At de ulike produsentene varemerker sin radioteknologi med egne fancy navn i markedsføringsmateriell hjelper heller ikke en stakkar jeger som skal kjøpe jaktradio, men frykt ikke, de gjør ofte akkurat det samme sett fra ett brukerperspektiv. 

• Like 1

På spørsmål om digital jaktradio svarer NJFF følgende:

image.png.17929eb03ea10b4a53ca2e3ed6ba3b5c.png

still confused, but on a higher level...

Posted (edited)

Om jeg skjønner Nkom rett så står frekvensholderne fritt til å velge mellom analog og digital.

Videre tolker jeg det slik at NJFF har tenkt å beholde sine seks kanaler som analoge.

Jeg har aldri sett ett par med digitale jaktradioer.

Håper virkelig ikke det er mulig med ett sett sånne å starte digital kommunikasjon på de 6 NJFF-kanalene. 

I tilfelle så har man fort kraftig forsøppling til virkelige ubrukbare høyder.

Edited by nof

Posted (edited)

Og forsøppling vil det bli..

Fra Icom Prohunt D52 bruksanvisning.

To digitale kanaler er plassert inni hver analoge kanal.

NJFF bør komme på banen så snart som mulig!

jaktkanaler_ana_digi.png

Edited by nof