Jump to content

Digital jaktradio - hva skal man velge?


Boogie1982

Recommended Posts

Hei,

Selv om det har vært tilgjengelig en stund virker det som at den nå virkelig begynner å komme ett utvalg av digitale jaktradioer. Er det noen her inne som har litt oversikt over hvordan dette virker? Jeg har blitt fortalt at Icom snakker med Icom og Hunter med Hunter osv når det kommer til de digitale kanalene. Lager de virkelig ikke en felles plattform der forskjellige leverandører/merker kan snakke med hverandre på tvers? Da må man jo nesten bestemme seg for ett merke og sørge for at alle på jaktlaget kjøper det samme. Håper jeg har misforstått dette - noen som har noe mer informasjon eller erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

@Boogie1982 Interessant spørsmål. Aldri satt meg inn i, men hadde i grunnen bare antatt at dette var SDR-produkter, dvs. vanlig jaktradio bygget på Software Defined Radio arkitektur.. 

Poenget med SDR er at hele det aktuelle frekvensbåndet digitaliseres, noe som gir muligheter til mer avansert (digital) signalbehandling, dette uten at selve transmisjonen nødvendigvis er digital.

 

Det ser derimot ut til at digital jaktradio gir mulighet til heldigital kommunikasjon, der også selve transmisjon er digitalisert (og kryptert, om man skulle ønske det).

Jeg har funnet flere kilder, bl.a. denne presentasjonen av iComs digitale jaktradio, som indikerer at det eksisterer 12 norske digitale jaktkanaler i tillegg til de 6 analoge.

Dette finner jeg derimot ingen informasjon om hos Nkom (https://www.nkom.no/teknisk/pmr-profesjonell-mobil-radio/privat-mobil-radio-pmr/jakt-og-sikringsradio) eller NJFF (https://www.njff.no/jakt/Sider/Jaktradio.aspx) som hhv. forvalter og administrerer de norske jaktradiokanalene, noe jeg finner høyst merkelig.

 

Siden hverken Nkom eller NJFF skriver noe offisielt om digital jaktradio er det litt vanskelig å vite helt sikkert hva som er kravet til disse. Alt jeg har funnet gjennom noen raske søk tyder på at digital jaktradio baserer seg på dPMR, som er en åpen standard for digitale radiosamband.  Som jeg ser det, er det egentlig ingen grunn til å bekymre seg for at ulike produsenter bruker ulike protokoller. Det burde vært mer transparent og lettere og finne ut av, men det er svært sannsynlig at de ulike produsentene baserer seg på samme standard. At de ulike produsentene varemerker sin radioteknologi med egne fancy navn i markedsføringsmateriell hjelper heller ikke en stakkar jeger som skal kjøpe jaktradio, men frykt ikke, de gjør ofte akkurat det samme sett fra ett brukerperspektiv. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om jeg skjønner Nkom rett så står frekvensholderne fritt til å velge mellom analog og digital.

Videre tolker jeg det slik at NJFF har tenkt å beholde sine seks kanaler som analoge.

 

Jeg har aldri sett ett par med digitale jaktradioer.

Håper virkelig ikke det er mulig med ett sett sånne å starte digital kommunikasjon på de 6 NJFF-kanalene. 

I tilfelle så har man fort kraftig forsøppling til virkelige ubrukbare høyder.

Edited by nof
Link to comment
Share on other sites

Og forsøppling vil det bli..

Fra Icom Prohunt D52 bruksanvisning.

To digitale kanaler er plassert inni hver analoge kanal.

NJFF bør komme på banen så snart som mulig!

jaktkanaler_ana_digi.png

Edited by nof
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 8 months later...
  • 3 weeks later...

Det jeg har fått opplysning om er at de digitale jaktradioene, hverken kan kommunisere eller lytte på de analoge jaktradioene eller omvendt. Altså kan ikke de analoge heller kommunisere eller lytte på de digitale. Det betyr at en enten må ha en radio med både analoge og digitale frekvenser. eller at alle bytter til digitale jaktradioer. Det en og skal være obs på er at det finnes 2 digitale standarder i Norge. De fungerer heller ikke sammen. Icom har visstnok ikke lyst til å kommunisere digitalt med andre en Icom radioer. Så da må alle på laget ha digitale Icom for å snakke sammen. Hmmm....

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som Brecom har modeller som kommuniserer på både analog og digital:

- Tre kommunikasjonsmoduser

a) Analog modus . Kommuniserer med "gamle radioer" - analoge radioer

b) Digital modus . Kommuniserer kun med "nye generasjon radio" - digitale radioer

c) Mixed modus. Kommuniserer med gamle og nye generasjon radioer- analog og digital

 

 

 

Brecom

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som radioamatør har jeg kanskje litt mer innsikt en den jevne jeger så jeg kan supplere litt her. Selvom jeg fant denne posten fordi jeg lette etter informasjon selv, og for 2 timer siden hadde 0 oversikt over feltet.

Så langt har jeg funnet ut at radioer man får opp når man googler "Digital Jaktradio" kan deles opp i radioer som bruker 2 grunnleggende forskjellig teknologier.

 

 

 

dPMR/NXDN

1007049146_Screenshot2020-11-05at19_07_03.png.1847e5d75e6767ef603b7215b103388e.png

Deler opp en 12.5KHz bred Analog kanal i 2 slik at du har tilgjengelig 12stk 6.25KHz brede norske kanaler. En radio som sender på Digital 1 vil hele tiden bruke halve båndet i Analog1 mens det andre vil være ledig til Digital 2. Detaljer om teknologien her: ETSI TS 102 490ETSI TS 102 658 og ETSI EN TS 301 166. Her har Kenwood og icom litt forskjellige implemasjoner.  Kenwood kaller sin løsning NEXEDGE, mens iCom kaller sin IDAS. Etter hva jeg har lest meg frem til kan de snakke sammen, men muligens problemer om man benytter seg seg av kryptering. 


Brukes av følgende radioer:
Icom ProHunt

Kenwood

 

 

DMR:

 

1689664382_Screenshot2020-11-05at19_07_10.png.2bcc18b05a5a5f7ee8bc86d42b43b680.png

Benytter 12.5KHz brede kanaler, men deler den tidsmessig opp i 2 kanaler. En radio som sender på Digital 1 vil bruke hele Analog 1 men bare halve tiden slik at resterende tid er ledig til å sende på Digital 2. Dette er mulig fordi radioen bare trenger 1 halvt sekund på å sende det du bruker 1 sekund på å si. Du kan si at den tar opp det du sier, venter litt og sender det på halvparten av tiden du brukte på å si det. Dette gjør den mange ganger pr sekund og det blir ingen merkbar forsinkelse. Detaljer: ETSI TS 102 361 og ETSI EN 300 113. Har ikke prøvd, men radioer av forskjellig merke her bør fungere greit sammen. 


Radioer som bruker dette:

Brecom 

Hytera

 

Edited by EspenTh
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har programmert inn de kanalene som ligger på NJFF sine sider i min DMR radio:

 

Quote
Standard oppsett:
  • GROUP CALL ID 100000
  • COLOR CODE 1 
  • TIMESLOT 1 

Følgende kanaloppsett anbefales:

  • JAKT 01 DMR     143.893750 MHz
  • JAKT 02 DMR     143.906250 MHz
  • JAKT 03 DMR     139.393750 MHz
  • JAKT 04 DMR     139.406250 MHz
  • JAKT 05 DMR     143.343750 MHz
  • JAKT 06 DMR     143.356250 MHz
  • JAKT 07 DMR     138.843750 MHz
  • JAKT 08 DMR     138.856250 MHz
  • JAKT 09 DMR     143.243750 MHz
  • JAKT 10 DMR     143.256250 MHz
  • JAKT 11 DMR     138.743750 MHz
  • JAKT 12 DMR     138.756250 MHz
(Dette SKAL være standard oppsettet for alle jaktradioer solgt i Norge)

 

Jeg har hatt radioen på scanning under elgjakta nå, men ikke hørt en eneste stasjon som bruker DMR ennå....

Jeg har en Anytone radio som kan lytte på FM (analog) og DMR. På de vanlige analoge FM-kanalene koker det av trafikk. Rart ingen bruker DMR jaktkanalene i grunn, det er jo ingen trengsel der i hvert fall.....

Link to comment
Share on other sites

On 11/6/2020 at 2:22 AM, Bergara-Man said:

Jeg har programmert inn de kanalene som ligger på NJFF sine sider i min DMR radio:

 

 

Jeg har hatt radioen på scanning under elgjakta nå, men ikke hørt en eneste stasjon som bruker DMR ennå....

Jeg har en Anytone radio som kan lytte på FM (analog) og DMR. På de vanlige analoge FM-kanalene koker det av trafikk. Rart ingen bruker DMR jaktkanalene i grunn, det er jo ingen trengsel der i hvert fall.....

Den hadde jeg ikke lest, selvom det burde være det første stedet jeg sjekket.  Gir ikke helt mening heller at man ska bruke opp frekvensplass for 24 kanaler og bruke bare 12 av dem. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I den Svenske Icom D52 Prohunt bruksanvisningen er det opplyst om kanalene (det samme som de ovenfor har opplyst om).  Jeg la inn de frekvensene som da benyttes i digital mode for de Norske og Svenske jaktkanalene. Det samsvarer med den kanallista som NJFF har for de Norske digitale jaktkanalene. Icom bruker da tydeligvis IDAS, som da er dPMR/NXDN.

 

image.png.293f48018c08662375568e731576f02e.png

 

 

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

On 11/6/2020 at 2:22 AM, Bergara-Man said:

Jeg har programmert inn de kanalene som ligger på NJFF sine sider i min DMR radio:

 

 

Jeg har hatt radioen på scanning under elgjakta nå, men ikke hørt en eneste stasjon som bruker DMR ennå....

Jeg har en Anytone radio som kan lytte på FM (analog) og DMR. På de vanlige analoge FM-kanalene koker det av trafikk. Rart ingen bruker DMR jaktkanalene i grunn, det er jo ingen trengsel der i hvert fall.....

Jeg tror det er ganske vanlig å få lagt inn egne frekvenser som kun jaktlaget bruker. Jeg er med på to jaktlag der vi benytter egne frekvenser og digitale radioer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser på sidene til Mjøsservice at de skriver dette:

 

Quote

PS; Det finnes to digitale radio standarder i Norge, og disse vil ikke kunne snakke sammen (IDAS/DMR). Våre Hytera radioer følger den anerkjente DMR standaren. 

 

Så dette bør man jo være obs. på når man skal handle ny digital jaktradio. Å kjøpe samme system som resten av jaktlaget, ellers blir det mye bytting hos forhandlerne......

 

Jeg så en som skrev på nettet om at han hadde en billig Kina-radio (TYT) som hadde FM og dPMR, men den hørte ikke et pip fra Icom dPMR/NXDN radio.  Kan være at de ikke hadde fått programmert riktig også da....ikke godt å si.....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...