Jump to content

"Dry fire"/klikkpatroner


Bonesdaily

Recommended Posts

Hei! fersk våpeneier her.

jeg kom til å tenkte på en litt artig problemstilling som jeg håper dere kan opplyse meg om.

Hvis jeg har en enkeltskudds hagle med intern hane, så vil hanen spennes hver gang jeg "knekker" den. Som vil si at jeg burde ha i en klikkpatron for å trykke av.

Men for og åpne våpenet å ta ut klikkpatronen så vil jeg spenne hanen igjen. hva er værst? la den stå med spent hane eller trykke av uten klikkpatron.

liker ikke å ha den stående i skapet med klikkpatron i for å lære meg gode rutiner med tømming av våpen osv.

 

Hilsen Morten :)

Link to comment
Share on other sites

De fleste knekkvåpen kan nedspennes. Med knekt, avsikret våpen trekker du av (evt begge) avtrekker(ne), og lukker våpenet kontrollert. 

Tilsvarende, med boltrifle: trekk av med hevet hevarm, og legg den ned kontrollert mens du holder inne avtrekkeren.

Det er ikke lurt å lagre våpen i spenn, blir slakk fjær av slikt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette, fjærer slites av bruk, ikke spenning.

 

Du kan trygt la magasiner stå fylt, og haner spent tilbake. Det er mange som insisterer på at du skal slippe hanen før oppbevaring, men etter min erfaring og undersøkelse er dette helt unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Klikkpatroner hindrer at olje renner nedover og inn i både bakstokken og mekanismen.  Alternativt så lagrer man hagla løpet ned.  Klikkpatroner kan redusere belastningen på ejektorene, og kan skåne tennstiftene, men selve fjæra. Den holder:) men jeg ser ikke på klikkpatroner som noe man må ha. Eller bør ha.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Tja.. jeg er uenig i den påstanden. Klikkpatroner er i 99% av tilfeller underdimensjonerte slik at de lett skal mate og la seg dras ut av kammeret.

"Tetning" som stopper olje og smuss er nok kun oppnåelig med skutt hylse som ikke er fjernet fra kammeret, eventuelt den typen klikkpatroner som har o-ring (vanlige aluutgaver har ikke det).

 

Hvordan reduserer det belastningen på ejektorene?

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Burde vel lagt til kvalitets klikkpatroner. Type håndlaget og vektet. Jeg har 2 sett laget til B25, men det som selges på gmax og xxl og de fleste andre steder er ubrukelige til sin tiltenkte oppgave. Men jeg har også sett plastikk klikkpatroner som gjorde stenging av børsa særdeles vanskelig, og dem holdt tett:) men jeg liker å se tomt kammer, ikke bli møtt av klikkpatroner. Så jeg bruker dem ikke. Vektede klikkpatroner gir litt motstand og beskytter ejektorene etter klikk og åpning. Og om det svikter så spretter ikke alle ejektordelene 20 m. Men nå frykter jeg ikke disse eventualitetene, så er det sagt.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...