Jump to content

Skyte dynamisk med boltrifle??


jarwe

Recommended Posts

Som overskriften sier så lurer jeg litt på om hvordan det er å delta med boltrifle i konkurranser i regi av DSSN.

Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg møtte på en kar her forrige dagen som nevnte at det var helt topp og også god trening. I tillegg bygget man da konkurranseerfaring og aktivitet for fremtidig søknad til halvautomatisk våpen. Tankene har da begynt å sveve litt rundt lysten til å prøve... :-)

 

Jeg har allerede en .223 i skapet som med et litt annet sikte kan bli brukt til denne type konkurranser.

 

Så hva skal til....?

Er det bare å melde seg inn i DSSN og melde seg på første og beste stevne?

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, msteiro skrev:

223 med løst magasin som er the shit da?

Tipper at det kanskje er major som er bajsen. Får uansett ikke veldig lave splits med bolt, og det er bare ett tellende treff i skiva.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, meatpukk skrev:

Må nok ha Dynamisk kurs først, men når det er i boks er det bare å melde seg på riflestevner.

Oki! 

Da får jeg lete etter nærmeste kurstilbyder og se om det er noen datoer som passer timeplanen.

Jeg holder til i Oslo området så tips om kurstilbydere tas imot!

 

Ellers så er 223´n rigga med løse magasin og ammo produserer jeg selv til en rimelig penge. :-)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OKTS, SSL, NOP etc. Det er mange på østlandet

Men du finner ikke kurs for rifle. Sikkerhetskurset er med pistol, og klubbene har som regel ikke utlånvåpen. Kurset fokuserer på IPSC og ikke pistolskyting generelt.

Så normalt tar man nybegynnerkurs i pistolklubb, etter 6mnd kjøper eget våpen og så tar man sikkerhetskurs i DSSN (hvis man ikke har pistol fra før)

Link to comment
Share on other sites

Du kan godt ta dynamisk kurset med lånepistol og skyte Manual Action rifle etter siste godkjenningsmatch hvis du ikke har pistol fra før.

OKTS hadde godkjenningskurs sist helg.... men det settes nok opp nytt jurs etter sommeren.

Følg med her eller send en mail https://www.okts.no/events/p/1000029500/godkjenningskurs-dynamisk

APS her på kammeret kan sikkert også hjelpe deg med datoer.

Link to comment
Share on other sites

Takker for info!

 

Jeg skjønner at dette kanskje er et litt lenger lerret å bleke enn jeg trodde for å kunne delta på konkurranse....

 

Så for sikkerhetsskyld stiller jeg disse spørsmålene:

1. Finnes det ikke sikkerhetskurs for rifle i det hele tatt?

2. Så man MÅ skyte pistol og ta kurs i pistolskyting for å kunne gå konkurranser med boltrifle innen dynamisk sportsskyting?

 

Hvis det ovennevte faktisk stemmer så tror jeg at sporten går glipp av mange som er interessert i konkurranseformen men som ikke kommer til å delta fordi de ikke har interesse av å skyte pistol.

Inngangsprisen på å skyte med boltrifle blir da ekstremt høy i tillegg.

 

Det er mulig jeg tar feil her men det kan se slik ut fra en som er interessert i sporten.

 

Link to comment
Share on other sites

Du trenger sikkerhetskurset for Dynamisk for å delta på aktiviteter i DSSN regi (og medlemsskap i DSSN).

Dette kurset baserer seg på pistolskyting. Du kan (ihvertfall hos OKTS) ta kurset med lånt våpen og også delta på de to godkjenningsmatchene med lånt våpen (alternativt delta på en L2 rifle med manual bolt som en av godkjenningsmatchene).

Deretter er det ikke noe krav om pistolskyting og du kan konsentrere deg om rifle. Ettersom det er mindre riflematcher enn pistolmatcher vil du måtte jobbe litt for aktivitetskravet for å kunne kjøpe semi-auto rifle til DSSN bruk men det er fult mulig å gjennomføre, særlig hvis du deltar på endel mini-rifle matcher (OKTS har mini rifle til utlån også).

 

Bør derfor ikke være noe særlige hinder for å skyte rifle hvis du bare kan holde ut to kursdager og en match eller to med pistol (som jo er utrolig morro....).

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal nok holde ut med pistolskyting et par dager! Og ja det er utrolig gøy! :-)

Men jeg hadde ikke noen planer om å anskaffe pistol med det første eller bruke 4-5000,- på pistolskyting for å få lov til å skyte noen matcher med boltrifle i ny og ne.

 

Uansett så må jeg da ha grunnkurs pistol, medlemskap i en pistolklubb og så ta dynamisk kurset FØR jeg kan skyte konkurranse med boltrifle. :-)

Det høres litt "bakstreversk" ut men hvis det er reglene så skal jeg jo føye meg etter disse hvis jeg lysten til dynamisk skyting tar overhånd. Må vel si at motivasjonen glapp litt ett par hakk når det ble så tungvint å kunne delta med boltrifle.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk ikke et krav om grunnkurs i pistol. Det kommer ann på dine forkunnskaper og erfaring:

 

Her er teksten fra Insruktør Guide IPSC Godkjenning 2018:

Forventninger til eleven.
Dynamisk sportsskyting er en skyteform for viderekommende. Passende bakgrunn for eleven vil være erfaring fra NSF Felt, PPC, Sivilpistol, Steel eller NROF Nivå 2. De elementer som i hovedsak skal testes hos eleven er samspillet mellom presisjon, hurtighet og sikkerhet. Disse elementene er å finne i de nevnte skyteformer og vil i løpet av tiden som kommer bli testet i flere settinger. Vi stenger ikke for å lære opp folk uten skyteerfaring, men her må spesielle hensyn tas da dette stiller enda strengere krav til instruktøren. Et eget kurs som er beregnet på elever som IKKE har våpen kort for håndvåpen eller erfaring fra nevnte programmer over, finnes og er under tilpasning slik at disse kan benyttes for oppstart med programmene Sivilpistol og Steel. I de første 6 måneder benyttes 45° stående startposisjon. Dette vil også bety en endring av disse regelverk. Dette vil medføre at kursene har elever med nødvendig kompetanse for å kunne håndtere våpen i vår avanserte form for sportsskyting på en sikker måte. Dette kurset heter «Godkjenningskurs nye skyttere i DSSN».

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...