Jump to content

6mmPPC, verdens mest presise patron på 100m


Torf

Recommended Posts

Ved å bygge om ei børse fra 223-familien til denne så sier man vel fra seg retrettmuligheten uten å skaffe til veie ekstra slyttstykke?

Justering av mating er kanskje ikke så enkelt å sette tilbake til 223 heller?

Hadde det vært snakk om bare et pipebytte så hadde jeg gitt det et forsøk neste gang det skal bygges noe.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe jeg hadde bygget på, men en eldre Sako kanskje.
De originale Sakoene med PPC støtbunn eksisterer vel bare i særdeles begrenset antall her i landet? Er de levert kun som enkeltskudd og kanskje?
Svenskene ser ut til å ha fått opp øynene for 6PPC og 6XC til toppjakt de senere åra. Burde være giftig nok til det.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
På 25.6.2019 den 19.09, Hjortefot skrev:

Sako leverte rifler med magasin i 6PPC også, men de er neppe å finne i store kvanta her til lands 😕

 

Jeg har ei dønn strøken Sako S491 i 6mmPPC, hengslet magasinbunn. Kjøpt for 5000,- (!!) 3 år siden, inkludert 100 nye norma hylser, diesett og mye kuler....et av de bedre kjøpene jeg har gjort kan en si. Sjekka opp prisene på alt som var med, endte på at prisen for rifla i realiteten bare ble 2500,-, da det var med utstyr for det samme.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk ei runde med test i dag, tidligere har Norma FMJ 95gr gitt veldig god presisjon på 100m, men den er tydeligvis helt i grenseland ifht stabilitet, for allerede på 170m åpner den til 40-50mm. Testet derfor i dag Sako 90gr FMJ. 27gr N135 gir 816ms iflg QL.3 skudd på 100m gav denne:20200110_143451.jpg.3d74af7ef314f1922ab76748c405ea37.jpg

 

Treffen nede til venstrs var min feil, dårlig avtrekk. Denne skal testes ut til 250m. Er den stabil å fin dit, da har jeg rypeladninga i boks.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nokon som har erfaringer ifht type tennhetter`? Har liggende både CCi 400 SmallRifle, men også CCI 450 SmallRifle Magnum. Sistnevnte har jeg ikke prøvd, men har googlet litt og etter sigende skal disse gi noe høyere fart?

 

Om det har noe å si om en bruker vanlig eller magnum på en så liten patron er kanskje usikkert...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...