Jump to content

Kikkertsikte til "altmulig" mulig?


Mas-36

Recommended Posts

Jeg har som sikkert mange andre her inne diverse kikkertsikter på riflene. Litt ettersom hva de brukes til. Men om du skulle velge et sikte til "alt" hva hadde du gått for? Tenker ikke merke da folk har forskjellig lommebok størrelse, men forstørring spekter.

 

Bruken er jaktfelt, jakt og litt kortholdlanghold.

 

Jeg tror kanskje en 2-12 eller 3-12 med 50 eller 56 linse kanskje er det beste, men hva tenker dere andre?

Link to comment
Share on other sites

2-12x50 eller 1,7-10x50 mener jeg må være noe av det mest allsidige.

2-10x42 selv nå, og utrolig fornøyd. Brukt 1,5-6x42 hittil, men på litt lengre hold på bane eller mindre mål er 10x grei å ha.

Har også ganske enkle justerbare tårn.

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg en av disse kunne være aktuelle for min del.

1,8-14x50 (zeiss) 

2,3-18x56 (swarovski) 

2,5-25x52 (march) 

Det er sikkert flere lignede av andre merker også. Leupold f.eks?

 

Jeg har brukt kun en 3-18x50 et par år nå, har funka veldig bra til min jakt. Nå har det vært lite jakt i tett vegetasjon på post eller i drev på meg, men der er den nok ikke veldig optimal. 

Edited by FreeSkier
La til mer
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Mas-36 skrev:

Joda, men 8x er litt lite til jakt(opp til 150-200m) og skyting på litt lengre hold enn 200 meter er det ikke?

Egentlig ikke. Det er jo smak og behag.

Men klart at til f.eks jaktfelt er større forstørrelse og ASV en ørliten fordel.

 

Til det meste av jakt bruker jeg V8 1.1-8x30

(Hjort, rev, villsvin og rådyr)

 

Til jaktfelt bruker jeg Zeiss HT 3-12x56 m/ASV+

 

Til blink på lengre avstand bruker jeg Zeiss V8 4.8-35x60

 

Hvis jeg måtte velge kun ett sikte, da hadde det nok blitt V8 1.1-8x30 👌

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Mas-36 skrev:

men 8x er litt lite til jakt(opp til 150-200m) 


Tror den eneste gangen jeg har skrudd opp over 4x på storviltjakt var et skudd på litt over 300 meter under ettersøk på en skadeskutt hind. Dyret lå da stille tvers over dalen, og jeg hadde god tid til å rigge meg til liggende med sekken som anlegg.

 

Har aldri vært på reinsjakt da, det skal sies. Men for storvilt ut til 150+ meter er ikke mye forstørrelse noen fordel, syntes jeg.

 

Til kortholdlanghold er det jo greit med litt forstørrelse, da😊

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, FredrikW skrev:


Tror den eneste gangen jeg har skrudd opp over 4x på storviltjakt var et skudd på litt over 300 meter under ettersøk på en skadeskutt hind.

Jeg er nok heller motsatt. Sjelden jeg er under 6x Så folk er forskjellig :) 

Link to comment
Share on other sites

Enig med @hjortefot.com Et sikte i 1-6/1-8 funker til det meste av jakt.

8x forstørrelse er faktisk ikke noe hinder for å treffe på litt lengre hold heller. I DFS treffer de godt med diopter, på flere hundre meters avstand, så 8x er jo luksus 😁

 

På jakt i dagslys har jeg slutta å drasse rundt med en "stjernekikkert" på børsa. Stort sett en vortex 1-8x som får bli med ut. Evt en aimpoint Comp C3

På kveldsjakt kommer det på en zeiss med 50 lysåpning.

 

Til jaktfelt/bane bruker jeg en Vortex Viper 6-24x50  

 

Om jeg måtte ha valgt kun en kikkert til ALT, så hadde det blitt en eller annen europeisk-produsert, med 50 lysåpning og 3-12ish forstørrelse.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hewi skrev:

Om jeg måtte ha valgt kun en kikkert til ALT, så hadde det blitt en eller annen europeisk-produsert, med 50 lysåpning og 3-12ish forstørrelse.

Jeg har Swaro Z6i 1-6x24 på drillingen, og Z4i 3-12x50 på mine to rifler i hhv. 6,5x55 og .30-06. Jeg er først og fremst jeger, og mine øyne er nå blitt så voksne at jeg trives best med god forstørrelse og opplyst retikkel. Så får jeg heller leve med litt trangt synsfelt på korte hold. 100% enig i @hewi sin oppsummering.

Link to comment
Share on other sites

On ‎6‎/‎23‎/‎2019 at 9:55 PM, Chiefen.v-2 said:

Hadde nok valgt en Zeiss 2.5-10x50 med lys. Har aldri følt det hverken for mye eller for lite.

Har maken på elgrifla mi (Zeiss HT) og det dekker det meste en kan komme ut for på en jaktdag hos oss, da vi både har tett skog, hogstfelt og åpne fjellmyrer.
I tillegg dobler det opp helt greit om en vil sitte et par timer på kveldstid etter hjorten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...