Jump to content

Kulevalg 3006 fabrikkammo


mario55

Recommended Posts

Hei! Holder på å skal prøve ut nye jaktpatroner til min 3006. Skal i hovedsak brukes til rådyr og elg. 

Har erfaringer fra før med Oryx, men leser om en ny kule fra Norma som heter BondStrike. Noen som har erfaringer med disse? 

Eller er det andre storviltpatroner som folk vil anbefale? 😊

Link to comment
Share on other sites

Er vel begrenset med erfaringer siden kula var ny i fjor, men bladet Jakt testet BondStrike 180 grs i .30-kaliber i forrige nummer. Kula ble da sammenlignet med Oryx. Hvis du ikke har lest denne testen kan Jørund Liens kommentarer oppsummeres:

 

- høyere ballistisk koeffisient gir BondStrike bedre flyveegenskaper (mindre vindavdrift og litt flatere kulebane)

- BondStrike ekspanderer litt mer, særlig ved lengre skyteavstander

- Bondstrike har noe lavere restvekt, særlig ved høy hastighet/korte hold

 

Så får man jo mene hva man vil om testskyting i is er relevant for jakt. Men det gir i hvert fall et objektivt grunnlag for å sammenligne ulike kuletyper. Hvis du synes Oryx er for myk og ekspansjonsvillig, er kanskje ikke BondStrike førstevalget blant alternative kuler? Siden du skal jakte elg ville jeg heller satset på Swift A-frame. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror egentlig ikke det er så stor praktisk forskjell på de ulike blykjernekulene med «bondet» kjerne, om de heter oryx/fusion/accubond/scirocco/plus/interbond. Bondet blykjerne med ekspansjonsstopp (som a-frame), eller kobber bakpart (trophy bonded) er et knepp opp i kulekvalitet, men med standardkaliber med kulevekt i den tyngre enden er det kanskje ikke nødvendig. Som 180grs kule i 30-06. 

 

Jeg slår gjerne et slag for Fusion. Fordi den er like bra som en hvilken som helst annen bondet kule, men koster halvparten av oryx. Spiller så prisen noen rolle, da? Ja, den gjør på en måte det. Ikke fordi ammunisjonsprisen utgjør noen målbar del av jaktrelaterte utgifter. Men hvis jaktpatronene ikke koster skjorte og skinn, er det mer nærliggende å kjøpe en skikkelig haug i slengen. Så har du, når du trenger det.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

S

3 timer siden, Sølvrev skrev:

Er vel begrenset med erfaringer siden kula var ny i fjor, men bladet Jakt testet BondStrike 180 grs i .30-kaliber i forrige nummer. Kula ble da sammenlignet med Oryx. Hvis du ikke har lest denne testen kan Jørund Liens kommentarer oppsummeres:

 

- høyere ballistisk koeffisient gir BondStrike bedre flyveegenskaper (mindre vindavdrift og litt flatere kulebane)

- BondStrike ekspanderer litt mer, særlig ved lengre skyteavstander

- Bondstrike har noe lavere restvekt, særlig ved høy hastighet/korte hold

 

Så får man jo mene hva man vil om testskyting i is er relevant for jakt. Men det gir i hvert fall et objektivt grunnlag for å sammenligne ulike kuletyper. Hvis du synes Oryx er for myk og ekspansjonsvillig, er kanskje ikke BondStrike førstevalget blant alternative kuler? Siden du skal jakte elg ville jeg heller satset på Swift A-frame. 

Grunnen til at jeg så på BondStrike var egenskapene den hadde på lengre hold i forhold til Oryx. Vet ikke hvordan Fusion kommer ut i forhold til BondStrike?

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar (og dette er bare kvalifisert synsing!) at Fusion ligger nærmere Oryx enn BondStrike i ballistisk koeffisient, og at disse to kulene ikke har vesentlig forskjellige egenskaper på lengre hold. BondStrike ligger iflg. herr Lien helt i toppen av jaktkuler med BC over 0,6.

Men dette er vel bare av akademisk interesse? Innskutt på 100 m vil Oryx med utgangshastighet rundt 800 m/s ha 2,5 cm større kulefall på 200 m, 13 cm på 300 m, igjen iht. Jørund Liens artikkel. Ekspansjon innenfor 300 m burde være tilfredsstillende for alle.

Normas ballistikk-kalkulator viser litt andre tall, men ingen vesentlig forskjell. Mitt råd: er du fornøyd med Oryx, fortsett med den. Vil du ha noe rimeligere, prøv Fusion. Vil du ha noe litt dyrere (og med hardere kule) kjøp Swift A-frame eller Federal Premium Trophy Bonded Tip.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er Oryx til høyre og fusion til venstre, begge 180 grs. Samme kulekonsept, noen mindre forskjeller, ingen praktisk betydning. 

Til skogsjakt har jo ikke BC noen betydning, skal man jakte antiloper i Kalahari blir det litt annerledes. 

Hvis du vil teste bondstrike, så gjør for all del det :)

Jeg er egentlig bare litt grinebitersk fordi jeg synes Norma overpriser produktene i Norge noe hinsides. Men bra saker, det lager de.

 

DSC_0824.JPG

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, tussehaugen skrev:

Etter å ha opplevd klikk på ei golden target i 9.3 så har desverre min aksept for norma sine priser sunket meget.

Golden Target i 9,3? Trodde GT kun kom i et par 6mm kaliber, et par 6,5mm kaliber og 308 og 30.06?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...