Jump to content

Remington Nylon 66


Vaquero

Recommended Posts

Et familiemedlem av eldre årgang dukket opp på landstedet for noen dager siden. Han er av den årgangen hvor en ung gutt på 60-tallet realiserte sin guttedrøm om en skikkelig moderne salongrifle i tidens ånd. En Remington Nylon 66, jeg husker også en sort modell som hette Apache. På den tiden jeg var "konfirmant" florerte disse to modellene i diverse våpenkataloger, kataloger hadde jeg en viss mengde av. Jeg hadde den gangen som nå en Voere i kaliber .22LR, etterhvert fikk jeg kloa i en Erma US-karabin (klone i .22LR), da var alt fullkomment. Nevøen som dukket opp hadde pimpet opp Nylon 66`n med tofot og kikkert + lyddemper, tofot var litt rocka :lol: Børsa er meget lett, blytungt avtrekk gir ikke de beste resultatene. Han nevnte at dette var mulig å rette på, børsa hadde støvet ned i noen tiår før han hentet den frem fra glemselen. For mange år siden hadde jeg en nabo som hadde samme børsa, den hadde sluttet å fungere og han lurte på om jeg kunne se på hva som kunne være galt. Den hadde aldri vært pusset, alt var gjengrodd av fettslam og alt annet rusk. Etter at jeg gravde frem alle delene i skitten gikk den igjen som ei klokke.

DSC02870.JPG

Et morsomt gjensyn fra 60 - 70 årene,

 

DSC02871.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Den første salongrifla mi var en slik, dog av litt nyere dato med matt, glassblåst finish på stålet. Avtrekket var litt langt, men "mykt" og uten hakk. Litt som å dra i en gummistrikk 😄 

Den gikk godt med Remington Yellow Jacket, for high speed ammunisjon med hulspiss måtte det være! 

Kikkertsikte fungerte aldri noe særlig på den jeg hadde. Det var å skyte inn, og etter å ha håndtert børsa litt så satt ikke samlinga helt på samme plass som sist. Med løst deksel som siktet sitter på og løpet klemt fast i løpskanalen ble nok variablene for mange. 

Men vi hadde mange gode stunder sammen, og noen ganger angrer jeg litt på at jeg solgte den.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg har og hatt en Nylon 66, Jeg saga litt av oversiden Fortre(plast) Jeg laget en montasjeskinne, Borret Gjenget overside løp, skrudde ned settskruer  løst ned (ikke bulk innside løp) og festet montasjen med mutter oversude montasjeskinne,  siktet ble dermed festet "direkte" og  presisjonen ble bedre og langt mere stabil.  Skikkelig Harry gunner med sjarme

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...