Jump to content

Tirpitz-plate


osw

Recommended Posts

Jeg har i snart 8 år hatt en sk. Tirpitz-plate stående bak en låve. Intensjonen med plata er den samme i dag

som da jeg "lånte'n" av Oslo ve--- :oops: : dele'n opp til gonger.

 

Allerede da jeg (vi) henta'n så jeg problemet med å dele opp beistet. Dette er kraftig kost, vekt ca 4000 kg, bredde ca 175 cm, lengde ca, 250 cm og 40 mm tykk. Så plata fikk stå i ro og nå er'n kamuflert bak orebusker og bringebærkratt. Har skutt på'n med 30-06 bare på f..., og det ble ikke ei "ripe i lakken". Nå har behovet for en del gonger meldt seg, og Tirpitz-plata står lagelig til for hugg. Spørsmålet er om plata kan deles der den står(plasma kutter e.l.) og om det lønner seg økonomisk kontra "kjøpe nye" stålbiter i hyfsad kvalitet. Har ikke skjære utstyr, så dette må leies.

 

Er takknemlig for alle innspill, og bruken av ev. gonger kan fort bli til glede for flere.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Bruken som han er :shock: , på langt hold :mrgreen:

 

Nei jeg er ikke sikker, det første problemet er jo å få delt den opp, tipper du må opp i en brukbar plasma for å klare 40mm. Det blir en ganske stor jobb, du må og ha hull for oppheng.

Gongene kommer til å bli svintunge, stativ og oppheng må ha solide dimensjoner.

 

Sist, men ikke minst vil så tykk plate lage skikkelig *GONGE* lyd??? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan i hvert fall bekrefte at det er Tirpitz-plater!

 

Høvding, som hadde jobben med å kutte opp Tirpitz, fortalte før sin død spesifikt at en stor del av stålet var i oslo kommunes eie, og benyttet til slike store plater som legges over grøfter og digre hull i veidekket i hovedstaden. Jeg mener jeg så dem på Karl Johan den gang det var oppgravd "heile skjiten" nedpå der.

 

Jeg hadde en slik plate liggende bak standplassen på pistolbanen (overkill for alle pistolkaliber!), det var ikke store biten, 50mm tykk, men vi var to mann for å få den inn og ut av bilen.

 

Dessverre har den forsvunnet!

 

Oppdelt i biter på 50x50 miliimeter, montert på edeltre fra regnskogen og med en "passende" minneplakett im Deutsches Sprache er nok dette MYE mer verdt enn tarvelig gonge-stål.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Platene er i bruk den dag i dag over hele Oslo. Kanskje jeg skal eksportere Beistet til Germanerland :D .

Og Mildot, jeg kan love at det er lyd in.

 

Jeg kan muligens skaffe deg en autentikasjon på stålet om du vil eksportere, hadde en kontakt med Høvding, før gubben leverte effektene i forbindelse med noen flyvrak langs kysten, Høvding hadde jo en avtale med myndighetene etter Tirpitz at han hadde "rett på alle vrak etter WW2 i norske farvann", og det ble millionbutikk etter Battle of Britainfilmen fra 1968-69 og renselene etter å bygge opp gamle vrak til museer.

Link to comment
Share on other sites

Nå tok detta en litt annen vending enn først tenkt. Men skitt au.

Etter å ha titta litt på skjemar over pansringa på Tirpitz, er det eneste stedet jeg kan se det er brukt 40 mm.

panser i bakkant oppe på tårna til sekundær skytset.

Mulig jeg må setta meg bedre inn i hele historien om skipet.

Link to comment
Share on other sites

*sikkert* at det er 40mm? Min var 50mm og jeg har en bite på ca 70x100x50mm liggende her.....

Platebiten min veide nok 70 - 80 kilo, og planen om gong fikk en ny dimensjon, bare opphenget måtte ha blitt forsterket.

 

Dessverre har den ingen *ørner* stemplet inn! :D Men den stammer fra de samme platene.

Husker jeg syntes 50mm var spinkelt til å komme fra Tirpitz, den hadde vel 380mm i vannlinjen?

 

Har du tabeller over dette? Tigjengelig på nett?

Link to comment
Share on other sites

Gurgla Tirpitz og som venta .en trillion treff. På en side, Bismark&Tirpitz, ligger specks. og tegninger på det meste.

Beistet blir muligens lagt ut for salg på KBismarck.org,kun for å sjekke responsen.

Ang. gonger jobbes det iherdig med plan B.

 

 

,

Link to comment
Share on other sites

det aller meste lar seg skjære med acetylen/oksygen blanding bare dysa er grov nok. har jo slikt utstyr i service bilen min jeg.. og er i oslo ganske ofte.

 

Jeg vil tro at gutta som hugg vraket i biter brukte Acetylen-oksygen. Sidene på Beistet bærer tydelig preg av dette. Enda tydeligere er det på hullene som er i hvert hjørne, noe jeg tror er gjort etter platene kom til Oslo.

Plata er desverre 10 mil sør for Oslo.

 

Plan B ang. gonger er ihverksatt og det ser ut til at NSB/Jernbaneverket blir "sponsor" for de minste. Skal ta nøyaktige mål av disse i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Redda et par hardox 400 biter ut av skrapkassa på jobben for å få laget to 30cm gonger. Begge disse hadde lærlingene vært bortpå for å prøvesveise et materiale de sjelden ser. Det var sveiset kneplater på ene siden av begge to med 5mm kilsveis. Dette på toppen av litt forvarming før sveising gjorde at det ble noen solide søkk i store deler av platene etter utlån til et sniperstevne.

Vi var veldig forsiktige med og kaste kulene på den :mrgreen:

 

Spørs om ikke jeg må "låne" den pallen med siste bitene med kapp som dukket frem fra snøen nylig...

Trur du burde det ja :wink: kan hjelpe og bære jeg

 

 

 

Bare i skrotpris er den plata osw har stående verdt nesten 14000 kr. Den veier nesten 14 tonn iflg målene og skrotprisen på stål er vel ca ei krone nå om dagen?

Kansje bedre og selge den plata og kjøpe en plate med litt mere passe tykkelse da :D

Link to comment
Share on other sites

Bare i skrotpris er den plata osw har stående verdt nesten 14000 kr. Den veier nesten 14 tonn iflg målene og skrotprisen på stål er vel ca ei krone nå om dagen?

 

14 tonn? Hvis Beistet veier 14 tonn tror jeg vi hadde fått problemer med å fått den med. Nå har ikke jeg peiling på lastebil kraner ,men 14 tonn! Må innrømme at vekta er tipping, men målene er sånn ca.

Hvis plata stammer i fra Tirpitz, noe indisiene peker mot, er det ikke sikkert at det er panser. jeg er verken metallurg eller skipsingeniør, men antar at det er forskjeller på panserstål og det som var brukt i foreks. innvendige konstruksjonere, skott etc.

 

Er alltid i manko når det gjelder kikkertsikter, så hvis Beistet er verdt 14000. og telen i bakken holder, ja da ryker`n.

Link to comment
Share on other sites

" vekt ca 4000 kg, bredde ca 175 cm, lengde ca, 250 cm og 40 mm tykk."

 

Lammegseeeeee

 

175x250x4 cm3 = 17,5x25x0,4 dm3 = 175 liter stål. Spesifikk vekt 7,9 omtrent

 

dvs 1382,5 kg. Noen har gjort en desimalfeil her.

 

Med 20 kroner pr kilo snakker vi om 27650 NOK. Mye penger

Med 8 kroner pr kilo snakker vi om 11 060 NOK

 

Stål er dyrt, så en skal ikke undres over at folk som har stål vil ha betalt for det, spesielt om det er snakk om kutting, maskinering og sveising for å få laget ting ferdig i tillegg.

 

Har 3 - 4000 kg stål liggende, leverte 560 kg før jul og fikk betalt, klager ikke.

 

Selv skarpjern får en ca 1 NOK for levert hos disse mottaksplassene (ikke hos kommunen da, de "tar imot gratis"! Dvs de lover å ikke gi deg gebyr og ekstraskatt om du leverer inn stålet hos dem - sheeez.

 

Interessant å høre hva folk mener er en OK kilopris for ferdige figurer i både hardox og stål (holder med vanlig stål for pistol, i allefall opp til .44 Mag blyspiss.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder stål og gonger bør man se etter det som er gratis og *verdiløst*.

 

Feks på mange byggeplasser i dag (handel og industri) brukes 4-kantrør, de leveres med 4mm tykt og 8mm tykt stål, og kan med fordel brukes.

 

Dvs slike avkapp en finner i vrakhaugen ved enhver byggeplass, småbiter på 20 - 40 cm finner en gjerne og med 100mm 120mm 150mm og 200mm firkantrør, som for det meste brukes har en et flott og holdbart materiale, de kan jo henges opp og beskytes fra MINST to sider :D

 

Og etter bruk er det bare å slenge dem i ei korg og levere dem på kommunalt mottak, det bør være gratis.

 

Ett rør holder til mange mange skudd. Vi brukte 5 slike i helga, og skjøt med pistoler fra 22 og opp til 44 Mag, rifler fra 44 rådyr til mauser, kun 30 us og 30-06 slo gjennom stålet og jeg mener bestemt at 30 US bae slo gjennomn 4mm, den klarte ikke 8mm sist jeg forsøkte, men det var annet stål....

 

Oppheng? Enkelt, drill 4 hull motstående hull helt øverst. Tre gjennom en lett buet ståltråd, som holder røret, bøy litt opp på midten og heng opp i en hesjetråd. Sørg for at røret ikke faller av holderen på ett eller annet vis.

 

Praktisk talt gratis!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 7 years later...

I høst hadde vi storopprydding på skytebanen og hev en hel haug med slike gonger laget av Tirpitz plater da det ikke lenger er lov å skyte mot slike på vår bane.

Synd jeg ikke viste at det var interesse for slikt.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Nå koster Hardox 450 rundt 30,- /kg, 2-400,- per gong kappet og med hull boret er de en vanligvis ender med å betale om en kjøper noen i slengen. F.eks. Skytterlinken selger gonger ferdig, så en slipper å styre med et verksted selv - litt dyrere, men ikke hårreisende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hos Norsk Stål koster Hardox 450 58kr kg. Hvor fant du det til 30?

Og med 10mm og minste plate (1,5x2,5m) på 300kg blir det 17400 kr.

Hardox 500 er 66kr kg men da i plate på 1200kg eller ca 80000 kr.

 

Så hele plater er kanskje noe for en klubb men ikke enkeltpersoner.

Så da må man evt sjekke innom mekaniske verksteder og høre om de har igjen noen rester. (til nok en høyere pris)

 

Eller kjøpe ferdige gonger som du nevner

Link to comment
Share on other sites

Det er stor etterspørsel på stål laget før 2.vk pga at det er "rent" for atomforurensing.

Et britisk firma hever tyske ubåter i biter som ble senket av britene selv etter krigen til dette formålet.

I østen stjeles stål fra skipsgraver. Flere hollanske ubåter har forsvunnet helt.

De engelske skipene Prince of Wales og Repulse er stadig utsatt for ståltyver.

 

En Tirpitz plate burde vært sendt til Sinn for klokkeproduksjon:

https://www.sinn.de/en/Modell/U1.htm

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Cardinal skrev:

Hos Norsk Stål koster Hardox 450 58kr kg. Hvor fant du det til 30?

Gammel katalog... Ser du har rett.

 

Verksteder som bruker en del Hardox bryr seg ikke om du skal ha hele plater eller deler av dem. Jeg har kjøpt 5, 10 eller 15 gonger på mål om gangen flere ganger, da får en den fasongen en vil, runde hjørner, hull på spec, wtf, for noen hundrelapper per gong.

 

 

 

K

 

 

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det er mulig deler av myten om Tirpitz-platene stemmer. Men om en ser på diagrammer over pansringen til Tirpitz, og har gått rundt i et lignende skip, så ser en at svært lite av skipet er laget av flate plater i tykkelse 10-40mm. Kun ca halvparten av skipets rundt 50 000 tonn er skrog/ panser, og mye er vanlig stål - og mye av pansringen, dekk, torpedobelte og kanontårn, er 100-300mm tykk.

Om en summerer alle "Tirpitz-platene" rundt om, så tipper jeg man fort må hente plater fra hele "Kriegsmarine"...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det står bare at en hulladning med vinkelrett treff har slått gjennom 45 cm panserstål på 500 mikrosekunder, og at forløpet kan sammenlignes med å peke en brannslange inn i en sandhaug. Restenergien i hulladningen samt sekundærsplinter har energi til å gjøre stor skade på harde og myke komponenter i for eksempel et panserfartøy. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, boble skrev:

Det står bare at en hulladning med vinkelrett treff har slått gjennom 45 cm panserstål på 500 mikrosekunder, og at forløpet kan sammenlignes med å peke en brannslange inn i en sandhaug. Restenergien i hulladningen samt sekundærsplinter har energi til å gjøre stor skade på harde og myke komponenter i for eksempel et panserfartøy. 

Å dævven..

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...