Jump to content

6.5x55 123gr A-max skytterlagskrutt


elelel

Recommended Posts

Har 123gr a-max kuler i 6.5x55 der jeg lurer på om noe av kruttet jeg har vil kunne passe. Jeg har en del av n-4, n-11 og n-15. Kan jeg bruke noe av det jeg har, eller er det ingen av de som passer bra?

 

På n-4 boksene (lot 145109) står det ladedata for 100gr HP = 42.4gr (er vel rekrutt-kule, ikke min/max) og 130gr DL = 44.1 min og 47.1 max, så 123gr kunne vel passe her?

Men evt hvilken kruttmengde til a-max-en? Kan det være risikabelt å starte med 43gr, og evt prøve seg litt oppover?

15612282273114917896868281358694.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar utgangspunkt i at det er snakk om 200 STR eller et annet moderne våpen her nå.
A-max er vel så godt som matchkule når det kommer til tykkelse på mantel og potensiell trykkoppbygging.
Jeg hadde sikkert starta med å kronografere en ladning på 45gr, (vel, på et åpent forum så må jeg ihvertfall skrive det) men for å være enda tryggere så kan du begynne med minimum for 130DL selvsagt.
Som det fremgår av boksen så gir maksladninga med 130DL "bare" 370MPA og fabrikkstandard for 6,5x55 i moderne våpen er vel inntil 380MPA. Altså har du litt margin der også i tillegg til at vi "vet" at x55 fint tåler det samme trykket som mer moderne patroner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ligger selv på 46 grs. N4 COL 77 med den lot`en jeg har med samme kule i en Lakelander Sporter. Har brukt den i årevis på jaktfelt.

Noen premier blir blir det jevnlig hvert år. 

Nå er vel A-Max faset ut, og ELD er det som erstatter denne. Bruker samme ladning på begge.

 

NB ! Ta ikke dette som en fasit. Skytterlagskrutt varierer fra lot til lot, så juster deretter.

Ellers enig med @jkb ;)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Prøvde 4 skudd med 44gr og fikk da hastighetene 792, 784, 780 og 792.

Deretter 4 skudd 45gr med hastighetene 821, 806, 811 og 807.

Best samling med 45gr der to klistrelapper dekket med god margin (beste måten jeg har å beskrive det).

Jeg er for så vidt fornøyd med samlingen med 45 gr - så er det noen god grunn til å teste noe mer før jeg har bedre anledning til å finjustere mer?

Kan det være fordel med høyere hastighet?

 

PS: Rifla er Tikka M65

Link to comment
Share on other sites

Bruk den ladninga som gir best presisjon du.

Du vinner lite på å tyne noen få m/s hastighet.

 

En hastighetsforskjell på 10-20 m/s utgjør veldig lite.

Da er det mer tilfredsstillende med god presisjon foran høyest mulig utgangshastighet. 

 

Du kan uansett teste om du beholder presisjonen ved maxladning. Gøy å finne ut sånt, vettu :) 

 

Jeg har ladet mye A-max/scenar/nosler 123 gr med både Norma 4, Norma 15 og Norma 19. 

Jeg har alltid fulgt ladedata for 130 gr DL, som står på boksen. Jeg får 3 skudd godt innenfor en klistrelapp.

Aldri fått noen overraskelser.

Ikke tegn på overtrykk ved å gå rett på maxladninga heller.

Stort sett meget god presisjon mellom 800-820 m/s

 

Til treningsammo har jeg nå gått over til VV N-140 til 123gr kuler.

Det flyter godt i kruttmålet og jeg har et kruttmål som alltid er justert for den ladninga jeg bruker til denne kulevekta.

Synes det er veldig greit å standardisere ting. Ivertfall til ammo for trening og jaktfelt/baneskyting.

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, hewi skrev:

 

Til treningsammo har jeg nå gått over til VV N-140 til 123gr kuler.

Det flyter godt i kruttmålet og jeg har et kruttmål som alltid er justert for den ladninga jeg bruker til denne kulevekta.

Synes det er veldig greit å standardisere ting. Ivertfall til ammo for trening og jaktfelt/baneskyting.

 

Og hva er din favorittladning med denne krutt/kulevektkombo?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...