Jump to content

Zeiss v6 2-12x50 asv


Premium2006

Recommended Posts

Vurderer en 2-12x50 zeiss. Denne skal brukes på jakt primært, og lurer i så måte om det er verdt 2000,- for asv? Er jo sikkert en nice gadget,men vet ikke om jeg trenger det. Litt redd for å angre etterpå,hvis jeg ikke kjøper det..

tenker dette blir en allround kikkert. Tenker avstander fra 30-150 meter. 

 

Er det bare kjekt å ha, eller er det nyttig på et jaktvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mye med .50 og 7,62 rifle på forskjellige avstander. Artig, men vet ikke om det blir noe langhold på bane med denne. Har 223 til fugl, men tenkte å prøve 308 på det også. Blir små mål på kanskje litt hold, og derfor kan det være kjekt med ballistisk tårn. Mulig det er helt bortkastet, men den er ikke i veien for noen og kan være kjekk ved behov. Har ikke satt meg inn i kulebanen på helmantel/fmj til 308w,men tipper den dropper noe på 120-150 meter.. blir fort for mye på en liten rype. 

Skal tenke litt, men kjenner jeg meg selv rett..så må jeg bare ha det..! ;)

 

Takk for alle innspill!

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

For oss som har skutt med diopter i DFS i et halvt sekel, er ymse "ballistikk-tårn" en helt dagligdags remedie. Vi er jo vant til å "kneppe" (ikke i dansk betydning!) når avstanden varierer, eller stille etter "skalaen" på dioptere som Elit og Søderin. Skulle jeg lagt en god del tusenlapper i et Zeiss-sikte i dag, ville jeg nok spandert på denne diopter-satsen. Men ville jeg hatt særlig bruk for den? Utidig spørsmål!! :mrgreen::mrgreen:

 

Men for å gå inn på trådstarters premiss - - -

 

1 time siden, Premium2006 skrev:

helmantel/fmj til 308w, men tipper den dropper noe på 120-150 meter..

 

Innskutt på 100 meter er det "3 knepp" ut til 150 meter, altså et kulefall på 4,5 cm under siktelinja. Men trenger man å være innskutt "midt i" på 100 meter?

 

For jakt på rype etc. med rifle, vil en passe kaliber 30-kule være en helmantel på 150 grs, f.eks. Hornadys 150 grs BT, typisk utgangsfart 830 m/s. En liten tur innom et ballistikk-program, med vanlig kikkertmontasje (42 mm over kjernelinja), og innskyting 1,5 cm OVER på 100 meter, gir følgende kulebane, ut til 150 m:

 

20 m:   1,8 cm under siktelinja

40 m:   Kula passerer siktelinja, på vei OPP

80 - 90 m: Kula er på det høyeste, 1,6 cm over siktelinja

130 m: Kula passerer siktelinja, på vei NED

150 m: Kula er 1,8 cm under siktelinja.

 

Fra 18 mm under, via 16 mm over, til 18 mm under igjen, på alle normale hold for å skyte rype (er fulgekonge en jaktbar art, tro?) - det skulle tilsi at ASV ikke akkurat er absolutt nødvendig!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig helt enig med Jegermeistern. MEN..😁 Om du er litt uheldig med skuddet på 150m, slik at det går 1,8cm for lavt i forhold til "ideelt treffpunkt" så er du plutselig 3,6 cm "off". Det kan være en bom. De er jævlig små. Her er bilde-beviset på at du må ha ASV😊 For lavt skudd på 145m, men det er kompensert for kulefallet på en slappladet 223rem.  

114.jpg

Link to comment
Share on other sites

Enig ned begge over. Men, som @Super XX sier, ei rype er liten. Jo flere marginer man klarer å dra til sin fordel, jo bedre er det. Er du "midt i" når du sikter istedenfor 18mm off, så har du 18mm mer å gå på. Jeg vil si det absolutt er å foretrekke👍 nødvendig med utvendige tårn? Tvilsomt! Men jeg kommer nok aldri til å ha en kikkert uten😉

Link to comment
Share on other sites

Har du først begynnt å tenke at du kanskje skulle hatt ASV kan du like godt kjøpe det. Kan man klare seg uten, selvfølgelig.

 

Jeg har vel utvendige tårn på nesten alle kikkertene nå, men min jaktkrone står for tiden kun i 0,50 norske kroner (mens kona setter jaktkrona i 2,00 norske), så da så......

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...