Jump to content

Store ødeleggelser på kjøttet


RISKABUEN

Recommended Posts

Hadde håpet at nokon av dere på forumet kan gi meg tips av egne erfaringer når eg no står over for eit kulevalg.

 

Eg er på jakt etter ei kule som ikkje ødelegger så mykje kjøtt, har god presisjon og der dyret ikkje fortsetter for langt.

Eg har Tikka T3 lite 308Win. med kappet løp og lyddemper med heimeladet Nosler Accubond kuler 165gr. og N150 krutt.

Eg er fornøyd med presisjon og rådyrene detter i bakken uten å bevege seg 1 cm med Accubond kulene, MEN utruligt mykje blodslått kjøtt.

(Det ser ut som om rådyret har blitt skutt med kanon innvendigt.) Nå ønsker eg å prøve andre kuler, men ønsker å finne någen som har god presisjon, som ødelegger lite av kjøttet og som har ein overkommelig pris.

Der eg jakter er skuddavstandene alt i frå 20m-120m, jakter for det meste rådyr, men har også hjorteløyve.

 

Har fått tips om Barnes TTSX 165gr. og Lapua Naturalis 170gr. og å gå over til N140 krutt..

 

Har du erfaringer med desse på rådyr?

Link to comment
Share on other sites

Kruttypen har ingen betydning for kjøttskader.

Skal du drepe et dyr må du ødelegge noe, og med et så grovt kaliber på et lite dyr blir det ofte mye ødeleggelse. Kjøttødeleggelsene blir mindre med en kule som ekspanderer mindre og ikke knuses. Monolittiske kuler som du har foreslått vil være bedre, tunge kuler med lavere hastighet vil også redusere kjøttødeleggelse. Av kuler med bly vil Swift A-frame være en god kandidat.

Dessverre er det slik at prisen på gode kuler ofte er høy, men du skyter vel ikke så mange dyr at det er et problem? Du kan bruke billige kuler både til trening, obligatoriske skudd og oppskyting. Det er kun på jaktskuddene du trenger gode kuler.

Skuddplassering har også betydning, treffer du bein vil så store kuler skape mye beinsplinter som ødelegger slaktet.

Et mindre kaliber, 6 mm for eksempel, vil redusere kjøttskadene noe på rådyr, men er ikke tillatt på hjort. Men det er lovlig med to våpen.

Link to comment
Share on other sites

Skuddplassering har større betydning enn kulevalg. Generelt gir skudd i bogen knall og fall på et så lite vilt som rådyr, nærmest uansett kule, i grove kaliber. Ulempen er selvsagt at det blir lite bogsteik igjen. Skuddplassering høyt, bak bog eller i halsregion vil selvsagt skade mindre kjøtt, men de er også mer risikofylte, og utras med påfølgende leiting etter dyret er oftere forekommende. Av og til må man gjøre noen valg, da det fremdeles ikke finnes noe som heter gratis lunch.

Link to comment
Share on other sites

Enig med de to innleggene over, treffer du grove bein (overarm/skulderkule) blir det mye klin uansett. Og det er nesten umulig å oppnå "knall og fall" uten store skader, med mindre du treffer ryggraden. Og så høyt er det vel ikke tilrådelig å plassere skuddet.

 

Swift A-frame er eksempel på en "bonded" blykule med forholdsvis treg ekspansjon, Norma Oryx er mer lettekspanderende men holder likevel godt sammen. Jeg har notert restvekt på 97-99% på Oryx-kuler plukket ut av felt hjort. Accubond er vel svært lettekspanderende så vidt jeg har lest?

 

Jeg har skutt mange rådyr med 180 grs Oryx fra .30-06. Med skuddplassering litt høyt og like bak bogen blir det ikke nevneverdig søl. Ellers er det også slik som Per-S sier at kulas hastighet vil ha betydning for kjøttskaden, en langsom og tung kule vil gi penere slakt enn en lett og rask. Jeg har sett rådyr skutt med .223Remington som er vesentlig mer ødelagt enn mine.

 

Siden du lader selv kan du prøve Oryx 180 grs ladet til rundt 750 m/s, det burde holde bra både til hjort og rådyr innenfor rimelige skyteavstander. Du kan selvfølgelig også prøve A-frame, men den koster en del mer. For øvrig er vel ikke pris noe tema for jaktkuler, det blir jo ikke så mange skudd pr. år hvis du har en rimelig blykule til trening og oppskyting. 

 

Jeg har ingen erfaringer med homogene kuler.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, RISKABUEN skrev:

Eg er fornøyd med presisjon og rådyrene detter i bakken uten å bevege seg 1 cm med Accubond kulene, MEN utruligt mykje blodslått kjøtt.

Der eg jakter er skuddavstandene alt i frå 20m-120m, jakter for det meste rådyr, men har også hjorteløyve.

Har fått tips om Barnes TTSX 165gr. og Lapua Naturalis 170gr. og å gå over til N140 krutt..

Nå skal jeg være litt ufin igjen, sånn som jeg bestandig er, når det kommer til tråder om kuler og kjøttødeleggelse i et land der vi har nok mat😊 Om du går over til Naturalis, så kan du sette opp et regnestykke på hvor mye ekstra kjøtt du får ut av rådyrbogene pr. år og veie det opp i mot fordelene med kulen du allerede bruker.

Om man vill "matsvinn til livs", så anbefaler jeg et systematisk og planlagt innkjøp av mat som plasseres i kjøleskapet og fryser hver uke. Her er det utrolig mye mer og hente (både etisk og kostnadsmessig) enn på forskjellen mellom en Accubond og en Naturalis plassert midt i en rådyrbog.     

 

 

 

 

  • Like 5
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Har bestillt Lapua Naturalis 170gr., så får det vise seg, får heller komme tilbake med erfaringene av kulebytte etter sesongen :)  

Setter stor pris på alle som har tatt seg tid til å legge igjen sin mening, flere poeng her som jeg ikke har tenkt på. Hjertelig takk :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ble skutt 3 dyr med naturalis hos oss i fjor. Det ene gikk i bakken etter 2 skudd, ett ble påskutt 1 gang på første posten (godt treff), 2 ganger på en annen post (godt treff på første skudd og dårlig på andre) før det ble avlivet etter et 400m langt ettersøk (oryx). Tredje dyret fikk godt treff på posten men ble avlivet etter et kort ettersøk (oryx). Mulig det var tilfeldig men kjenner jeg er veldig skeptisk til naturalis.

Link to comment
Share on other sites

Naturalis og 308 win. er vel ikke optimal heller. Ikke alle piper i 308 win stabiliserer denne kula. Sjekk at du har krapp nok riflestigning. Naturalis er ei laang kule.

 

Har selv sett en elgkalv skutt med denne kula i 308, Kula gikk ikke igjennom kalven (skyteavstand 70 mtr) og den hadde velta inne i dyret. Lå sidelengs mot skinnet. Nå var dette riktignok fabrikkammo og kun ett tilfelle, men denne kula krever som sagt litt krappere riflestigning for å stabilisere i 308win.

 

Var jeg deg, ville jeg gått for en solid kule som feks A-frame, som nevnt lengre opp. Eller en 165 gr TTsx og lada disse med ei moderat ladning. Ville holdt meg under 800mtr i sekundet i utgangshastighet.

 

Om man følger alle triksene i boka for minst mulig kjøttødeleggelse, så blir det likevel mye ødeleggelse noen ganger.

Det er mange faktorer som spiller inn her: Hastighet/kulekonstruksjon/skuddavstand og skuddplassering er noen av de. Nevnt lengre opp i tråden det også.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som vel er det nærmeste en kommer yrkesjeger i Norge. Han sverger til vmax ladet til moderat hastighet på rådyr. Sier han får en 5cm diameter sårkanal tvers igjennom dyret og null blodslått kjøtt. Bruker kun .308.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale nosler e-tip 150grs i 308win. Har ikke skutt rådyr, men de hjortene og reinsdyr jeg har skutt har ikke gått langt. Ypperlig presisjon og lite kjøttødeleggelse med n-140 bak. 

 

Men kule alene er ikke garanti for pent slakt. Det er også som nevnt tidligere avhengig av skudd plassering. 

Link to comment
Share on other sites

For min del ser jeg ikke problemet med kjøttødeleggelser når det gjelder rådyr. Dyret er lite- og treffer en i bog-område må en regne med litt kjøttap. Rundt bog er det for så vidt så lite matkjøtt uansett, at det har lite å si hvilken kule eller kaliber en bruker. Har skutt en del rådyr med kalibre fra 6,5 til 375, og intet slakt er likt. Mitt tips, glem hele problemstillingen om kjøttap når det gjelder rådyr, en rådyrbog eller to må en regne med å ofre om en skal jakte forsvarlig.

Edited by asterix
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bør være litt forsiktig med å lade knallharde kuler som ttsx og a-frame til under 800m/s v0.  En plass mellom 650 -700m/s reduseres ekspansjon drastisk, litt etter hva de treffer. Har sett flere barnes kuler med anslag rundt 650m/s som ikke åpnet til mer enn kaliber diameter.  Da får vi slike situasjoner som beskrevet lenger opp her.  Du får ofte mye mere blod ut i alle hinner på denne måten. Dyret løper/beveger seg imens det blør, ofte det blir blod mellom alle hinner på hele ribbesida på denne måten. 

 

Dyret skal dø av en skade du påfører det, hvor du lager skaden er opp til deg - skyt høyt bak bog, så kan du skyte med hva du vil. 

 

Noe av de beste slaktene jeg har sett på rådyr har vært med lettekspanderende kuler og skuddplassering oppunder ryggen, godt bak bog. Rett ned og død. Taper ca 25 gram kjøtt, mellom ribbene.. 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, bbdg skrev:

Jeg lurer virkelig på

Du er nok ikke alene om å lure på hvordan få en slik sårkanal tvers igjennom dyret med v-max. Jeg tipper det er en helt annen kule. Kanskje Hornady A-max.

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, bbdg skrev:

Hva med å heller svare på det jeg spør om😉 Jeg lurer virkelig på hvordan man kan måle en sårkanal på ett rådyr skutt med v-max i cal 308w? 

 

Kødder du nå? Jeg har nettopp fått en advarsel for personangrep fra moderator fordi jeg omtalte deg på  med ord som småbarn bruker i sin dagligtale. Må si jeg har veldig lyst til å gjenta ordet men begrenser meg til å si at jeg ikke har så høye tanker om deg.

 

Siden det tydeligvis er så viktig og mange av forumets brukere har problemer med å skjønne innlegget så la meg få liv til å omformulere. Vmax i moderate hastigheter ekspanderer raskt og gir en rett, men liten, sårkanal og minimale ødeleggelser.

Edited by jjrckd
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Mix skrev:

Du er nok ikke alene om å lure på hvordan få en slik sårkanal tvers igjennom dyret med v-max. Jeg tipper det er en helt annen kule. Kanskje Hornady A-max.

 

Amax og vmax fungerer ganske likt. Begge eksploderer i høy hastighet men funker i moderate.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, jjrckd skrev:

Amax og vmax fungerer ganske likt. Begge eksploderer i høy hastighet men funker i moderate.

Akkurat. Jeg har aldri brukt noen av dem på rådyr og kommer nok tvilsomt til å prøve.

Men at en skulle få en 5cm sårkanal tvers igjennom dyret og lite kjøttødeleggelse med v-max virker på meg rart. Hvor langt ned i hastighet må en for at dette skal fungere ?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mix skrev:

Akkurat. Jeg har aldri brukt noen av dem på rådyr og kommer nok tvilsomt til å prøve.

Men at en skulle få en 5cm sårkanal tvers igjennom dyret og lite kjøttødeleggelse med v-max virker på meg rart. Hvor langt ned i hastighet må en for at dette skal fungere ?

 

Skal få mer info på vmax så kommer tilbake til denne, tar ikke sjansen på å legge ut andrehåndsinformasjon uten først å verifisere dette (hastigheten jeg tenker på, har lyst til å skrive hva v0 kompisen bruker, må bare dobbeltsjekke at jeg husker riktig).

 

Amax ble vel i sin tid her på kammeret kåret som den ultimate rådyrkula av brukere som @Roe og @Poacher om jeg ikke husker helt feil. Mener at @Roe hadde skutt et tresifret antall rådyr med denne kula men mulig jeg husker feil (på antallet altså). Vet at flere har brukt 140grs amax i 6,5 på hjort med meget gode resultater.

Link to comment
Share on other sites

Her er info fra kompisen, ser at jeg tok feil på hastigheten (må vel sies å være høy), avstår å kommentere diameter på sårkanal.

 

Sitat

110grs, ikke sikker på v0, men mellom 900 og 950 tenker jeg, antagelig nærmere 900. Har ikke så mye bilder, men går rett gjennom det meste med en sårkanal på 5-10cm hele veien gjennom. Utenom med veldig sterk motstand eller veldig korte hold. Da kan den kjente V-max effekten dukke opp med bare et digert innslagshøl....

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, jjrckd skrev:

Amax ble vel i sin tid her på kammeret kåret som den ultimate rådyrkula av brukere som @Roe og @Poacher om jeg ikke husker helt feil. Mener at @Roe hadde skutt et tresifret antall rådyr med denne kula men mulig jeg husker feil (på antallet altså). Vet at flere har brukt 140grs amax i 6,5 på hjort med meget gode resultater.

 

Er klar over dette med A-max.

Men v-max eksploderer jo nærmest i forhold, så jeg stiller meg veldig tvilende til det du sier her:

12 timer siden, jjrckd skrev:

Har en kompis som vel er det nærmeste en kommer yrkesjeger i Norge. Han sverger til vmax ladet til moderat hastighet på rådyr. Sier han får en 5cm diameter sårkanal tvers igjennom dyret og null blodslått kjøtt. Bruker kun .308.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg var i utgangspunktet like skeptisk som deg men dette kommer fra en som vet hva han snakker om. Høres jo brutalt ut med et regelrett hull tvers igjennom dyret men han hevder at det kun er snakk om å skjære rent rundt sårkanalen og at det overhode ikke blir blodslått. Med rett skuddplassering så mister man kun noen gram med ribbe.

 

Bakgrunnen til kompisen er at han jobbet med viltforvaltning i utlandet. Der brukte de 270vm med vmax ladet til max. Resultatet var komplett ødeleggelse på inngangen og null ødeleggelse på andre siden (kula eksploderte og stoppet i bukhulen). Etter at han flyttet hjem til Norge og startet med å eksperimentere med vmax i .308 så fikk han den (i følge han selv) uovertrufne effekten som beskrevet.

 

Selv bruker jeg amax ladet til max på skadefelling av gås og opplever total ødeleggelse. Kan ikke skjønne hvordan dette kan virke på rådyr men innser jo at der gjør det. Ut fra effekten jeg ser fra amax på gås så har jeg problemer med å tro at vmax skal være nevneverdig mye sintere.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, jjrckd skrev:

Jeg var i utgangspunktet like skeptisk som deg men dette kommer fra en som vet hva han snakker om.

 

Og det kan selvfølgelig ikke falle deg inn at det fins andre som også vet ett og annet😕

Link to comment
Share on other sites

Seriøs diskusjon dette... Egentlig ikke veldig vanskelig å komme med en anbefaling syns nå jeg! Knall og fall får en ofte ved å bruke lettekspanderende ikke-bondede kuler som Partition, Sst, Vulcan, Elite og mange andre. Det samme vil du få med gode bløte loddete kuler som f.eks trådstarters nevnte Accubond og den etter min mening oppskrytte Oryx. Selv har jeg prøvd litt av hvert og endt på Woodleigh PP 180 grs i 308. Fine slakt, relativt korte fluktstrekninger og passe hard kule. I hylser som har plass til noe lengre kuler har jeg landet på Swift Scirocco som den perfekte allround-kula. Alltid flotte slakt (fra 223, 30-06 og 338-06), høy BC og veldig kontrollert ekspansjon på alle avstander. Vet ikke hva det kommer av, men de verste slaktene jeg har sett har vært skutt med A-Frame...

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er klar over dette med A-max.

Men v-max eksploderer jo nærmest i forhold, så jeg stiller meg veldig tvilende til det du sier her:

 

Nei, er farta lav nok så ekspanderer V-max som ei vanlig kule. Jeg har ikke brukt den på rådyr, men har skutt fugl, skarv, og måse fortrinnsvis, med 95gr Vmax og med 100gr Sierra HP, som er ei tilsvarende kule. 
Med en gang holdet blir noen meter, så går de rett gjennom uten noen voldsomheter.

 

Amax fungerer noenlunde likt, men den drar gjerne gjennom dyret uansett, det gjør kanskje ikke Vmax? Uansett blir det fort stygt om holdet er kort og treffet ikke perfekt. Jeg har sett de ovennenvte herrer mfl. skyte rådyr med disse i Skottland - med tilhørende bot for ødelagt kjøtt..

 

 

Ei kule jeg syns det går an å anbefale i 308 er 150gr TTSX. Den går fantastisk i alle de 4 pipene jeg har prøvd den i, og den samskyter med 155gr Scenar ut til 4-500m. Og den er blyfri, utvider seg, holder sammen, osv... Jeg har bare skutt 3 rådyr med TTSX, det er ikke en voldsom erfaringsbase, men de ble nå både døde, og spiselige.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tunge kuler og lave hastigheter betyr ofte lite ødelagt mat på dyrene, men døde dyr. Jeg hadde kanskje kjøpt 200grs Lapua Mega kula og ladet den litt lavt. Disse kulene er rimelige ca 6kr i .30 og de vil ofte gi god presisjon i et stort hastighetsspekter :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvordan måle en sårkanal er et svært interessant spørsmål. Det fortjener seriøs tankevirksomhet, ikke å harseleres over.

Jeg har slaktet en del hundre større hjortevilt med skuddskader, men aldri kunnet måle diameter på sårkanalen. Det er kun når dyret er så lite at det revner på grunn av at vevet ekspanderer raskt når kulen skyver det til side jeg har sett permanente sårkanaler. På større hjortevilt er det stort sett kun hull med kulediameter. Vevet omkring er skadd, men er så elastisk at det kun er en liten sårkanal. Unntaket er varmintkuler som knuses og lager overflatesår.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, Per-S skrev:

Hvordan måle en sårkanal er et svært interessant spørsmål. 

 

Det jeg har blitt fortalt er at vmax etterlater seg et sylindrisk relativt stort hull igjennom rådyret såfremt en ikke treffer større bein. Størrelsen på sårkanalen er selvfølgelig en estimering men vi har vel alle sett lignende resultater fra tid til annen. Resultatet fra vmax ladet riktig skal være knall og fall og pene slakt på rådyr. Opphavet for påstanden er ansatt av njff og holder kurs som er relevante mtp evne til å vurdere kulas effekt på vilt så jeg tar hans uttalelse og vurdering for god fisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler ikke på observasjonen, men det som er interessant er mekanismen som forårsaker dette. Er dette en sårkanal, eller er det noe annet?

Disse observasjonene har sammenheng med "temporary cavity" som noen også hevder er sårkanal.

Jeg mener at slike hull oppstår når det er så lite vev rundt kulens bane at den midlertidige utvidelsen av vevet ikke returnerer på grunn av at det oppstår revner rundt treffområdet slik at vevets naturlige elastitet blir brutt.

Jeg bruker aldri vmax eller tilsvarende, men har opplevd samme effekt med 286 gr Lapua mega i 9,3x62.

Dette er under jakt der rådyr og annet er "bifangst" og jeg har sett slike hull både på rådyr og rev. Det er sikkert mange andre som har sett samme effekt med flere kuletyper og hastigheter.

Dersom det skulle være en reell sårkanal med 5 cm diameter gjennom dyret må da kulen rive med seg svært mye vev ut av dyret og spre det fra utgangshullet. Det har jeg aldri funnet.

Det er også en stor utfordring å finne en fysisk forklaring på hvordan kulen kan rive løs vev og overføre bevegelsesenergi til dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Det syntes ikke de elgene jeg har skutt på med denne komboen heller. De la seg rett ned etter første skuddet. Om det var i protest mot blyfri og et kjedelig kaliber, vet jeg ikke.

Liten å ha brukt mye tid til å gruble på det, jeg tror enkelte kuler rett og slett trenger en viss motstand for å ekspandere. 

 

Et sted i mellom V-max og Superkuler finnes helt ordinære blyspisskuler som GameKing. Just saying..

Link to comment
Share on other sites

På 21.6.2019 den 9.55, Skjøttarstuggun skrev:

Det syntes ikke de elgene jeg har skutt på med denne komboen heller. De la seg rett ned etter første skuddet. Om det var i protest mot blyfri og et kjedelig kaliber, vet jeg ikke.

 

Du har vel ei riflestigning som stabiliserer Naturalis i 308win da, sikkert..Alt vel da.

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

På 21.6.2019 den 22.13, M67 skrev:

Jeg har sett de ovennenvte herrer mfl. skyte rådyr med disse i Skottland - med tilhørende bot for ødelagt kjøtt..

 

 

Javel?

Jeg har fått "bot" en gang og det var hos Ron. Men da var det 3sk i dyret fordi 1.sk var dårlig og jeg fortsatte å mate på til det lå.

Link to comment
Share on other sites

På 21.6.2019 den 19.46, jjrckd skrev:

Amax ble vel i sin tid her på kammeret kåret som den ultimate rådyrkula av brukere som @Roe og @Poacher om jeg ikke husker helt feil. Mener at @Roe hadde skutt et tresifret antall rådyr med denne kula men mulig jeg husker feil (på antallet altså). Vet at flere har brukt 140grs amax i 6,5 på hjort med meget gode resultater.

 

Selv jeg er på tresiffret antall rådyr med Amax. Og Roe har skutt flere enn meg.

Tar jeg med han vi jaktet hos så er det flere tusen rådyr felt med Amax.

 

1.året brukte jeg 6BR med 87grs Vmax, fungerer som ei vanlig jaktkule. Bare fordi det står Vmax på pakka er ikke det det samme som bombekrater.

I 6,5x55 så har jeg brukt 140 og 123 Amax til rådyr, sika og hjort. Funker akkurat slik jeg ønsker det.

Link to comment
Share on other sites

On ‎6‎/‎21‎/‎2019 at 10:13 PM, M67 said:

 

Nei, er farta lav nok så ekspanderer V-max som ei vanlig kule. Jeg har ikke brukt den på rådyr, men har skutt fugl, skarv, og måse fortrinnsvis, med 95gr Vmax og med 100gr Sierra HP, som er ei tilsvarende kule. 
Med en gang holdet blir noen meter, så går de rett gjennom uten noen voldsomheter.

 

Amax fungerer noenlunde likt, men den drar gjerne gjennom dyret uansett, det gjør kanskje ikke Vmax? Uansett blir det fort stygt om holdet er kort og treffet ikke perfekt. Jeg har sett de ovennenvte herrer mfl. skyte rådyr med disse i Skottland - med tilhørende bot for ødelagt kjøtt..

 

 

Ei kule jeg syns det går an å anbefale i 308 er 150gr TTSX. Den går fantastisk i alle de 4 pipene jeg har prøvd den i, og den samskyter med 155gr Scenar ut til 4-500m. Og den er blyfri, utvider seg, holder sammen, osv... Jeg har bare skutt 3 rådyr med TTSX, det er ikke en voldsom erfaringsbase, men de ble nå både døde, og spiselige.

 

 

 

 

K

@M67 Har kjøpt en eske med 150 gr TTSX for min Tikka T3x 308, 50 cm løp. Lurer på om du har ladetips og hvilken hastighet du fikk ?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg fylte hylsa med N550. 

Mer spesifikt så fikk jeg 839m/s i snitt med 48,5gr N500 og 71mm patronlengde i et Sauer baneløp som er kappet til 55cm.

I TRG22ens 66cm løp gir de samme patronene bra nøyaktig 900m/s. Samler på en klistrelapp i fra begge riflene.

 

Ikke begynn på 48.5gr.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hos meg er også rådyr stort sett  "bifangst" som @Per-S  sier.
Antallet er beskjedent med noen titalls har det blitt over en del år.
I 30-06 og 308 W,. brukes 165 grs Woodleigh PP med meget godt resultat, men også Sierra GK og Sierra Pro Hunter har felt en del.
Jeg skyter konsekvent i bogen, gjerne litt opp og fram for å knekke forhjulstrekket slik at dyret blir på stedet.
Et lite rådyr med det "ideelle" skuddet bak bogen som raser ut og havner under ei skjørtegran eller i en kanal, kan være et sant helvete å finne igjen uten hund.
Så her ofres gjerne litt bogkjøtt med verdens beste samvittighet for å slippe hund og ettersøk.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg sikter midt i bogen og høyt, på rådyr. Mitt ideelle skudd tar ut begge bogblader og skulderledd/ litt av ryggen. Bruker en da et "ekte" storviltkaliber, så blåser samtidig lungene så i filler at dyret dør etter få sekunder, om det ikke mister bevisstheten umiddelbart.

Som seawolf sier kan de være utrolig vanskelige å finne om de kommer seg noen meter, og selv etter en TTSX rett gjennom hjertet kan de løpe 50-60m. Da kan du fort ha en time eller to på knærne med lommelykt og dasspapir. Og det er hvis du har selvtillit nok til å vite at du traff...

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Javel?

Jeg har fått "bot" en gang og det var hos Ron. Men da var det 3sk i dyret fordi 1.sk var dårlig og jeg fortsatte å mate på til det lå.

Dette var hos Shaun, mulig det var noen andre som fikk bot - det var uansett ikke mye. 

Jeg tror disse kulene fungerer bedre for dere som skyter såpass bra, enn for mange andre. jeg har jo sett noen rådyr de har vært brukt på nå, og står dyret skrått, eller en er uheldig med plasseringen, så kan det bli stygt. Men de blir parkert. Andre kuler griser kanskje ikke like mye, men dyret må letes opp - om en finner det...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Noen steder er de (tilsynelatende) fryktelig opptatt av å bevare mest mulig kjøtt. På grisejakt i Tsjekkia har vi fått tilbud om å skyte rådyr, forutsatt skuddplassering i hals eller hode. Litt av er "tilbud" med tanke på at 99 av 100 rådyr en fikk på skuddhold i drevet hadde slik fart at de var mer i lufta enn på bakken. Luringer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...