Jump to content

Store ødeleggelser på kjøttet


RISKABUEN

Recommended Posts

På 24.6.2019 den 23.05, M67 skrev:

Dette var hos Shaun, mulig det var noen andre som fikk bot - det var uansett ikke mye. 

Jeg tror disse kulene fungerer bedre for dere som skyter såpass bra, enn for mange andre. jeg har jo sett noen rådyr de har vært brukt på nå, og står dyret skrått, eller en er uheldig med plasseringen, så kan det bli stygt. Men de blir parkert. Andre kuler griser kanskje ikke like mye, men dyret må letes opp - om en finner det...

 

K

 

Det var meg. Som fikk 30£ i bot etter å ha skutt et rådyr i låret. Tror ikke kulevalget hadde noe å si. 

 

Hiver meg på Poacher m fl. Er mange år siden jeg har vurdert å bruke noe annet enn lettekspanderende/varmintkuler på rådyr. I snitt skyter jeg ti rådyr i året, og i diskusjoner som dette synes mange å glemme at rådyr er så små. Erfaring fra hjort og annet er knapt relevant. 

 

Rådyr er så små at alle aktuelle kaliber er grove. Selv de sprøeste kulene er gode nok. Kjøttødeleggelsen i framparten får uansett ikke blitt noe særlig, for det er jo ikke så mye kjøtt der. Presisjon er viktig. (= skyt mye=fint om kulene er så billige at de kan trenes med)

 

Jeg kjenner flere yrkesjeger. Ingen virker å bryr seg om kjøttskader i framparten på rådyr. Den ene anbefaler 58grn Vmax i 243 som den optimale rådyrpatronen, og han skyter flere hundre rådyr pr år, og skyter nesten alltid i bogen. Ellers virker de å kjøpe de patronene som er på tilbud:), f eks 110 grn i 270 og 125grn i 308 til bruk på hjort. 

 

Jeg tipper det er norsk elgjakt som forleder folk til å tro at de trenger premiumkuler på rådyr. Hvis ikke er det norske jaktblader, markedsførerne hos Norma og Jørund Lien. Det er uansett ikke riktig. 

 

Edited by ulf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 20.6.2019 den 6.28, RISKABUEN skrev:

klippe...

(Det ser ut som om rådyret har blitt skutt med kanon innvendigt.) ...

Perfekt altså! Moste lunger = hurtig avbildning. 

 

Jeg vet ikke hvor mange rådyr jeg har skutt med accubond kule i ulike kalibre, i inn og utland, men det har blitt noen stykker. 50 kanskje? Jeg er veldig fornøyd med denne kula, gjennomsnittlig. Men, jeg ser at det er store forskjeller fra dyr til dyr. Ett dyr kan gå ned i smellen, neste dyr tisker avgårde med samme treffpunkt. Det er mange variabler å ta hensyn til. 

En kule som ikke ødelegger kjøtt dreper ikke dyr. Man må tåle en del graps og skadet kjøtt, det må til for å drepe dyret. 

Link to comment
Share on other sites

Å ta vare på rådyrboger er oftest mer arbeid enn det er verdt i mine øyne. Jeg liker å sette en lett ekspanderende, høyt i bogene. Da parkerer gjerne rådyret på stedet, og skuddskadene får bli som de blir.  Jeg har brukt litt for mye tid på å krype i nypekjerr etter døde råbukker som er skutt med "harde" kuler.  Accubond har fungert kjempegodt! Har brukt dem i mange kalibre fra 8x68S og nedover. De ladningene jeg har brukt med Accubond har alle hatt høy utgangshastighet.. i enkelte tilfeller over 1000m/s.   I høst tok jeg i bruk Accubond LR , og fikk ønsket skuddreaksjon på dyra. 

Edited by maral
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...