Jump to content

Enklere med våpen til Sverige.


vavlo

Recommended Posts

Sju forslag til endring i svensk våpenlovgivning gikk gjennom i riksdagen i dag. For oss som reiser over grensen på jakt eller skyting er forslaget om å fjerne lisensplikt på lyddemper samt enklere regler for inn og utførsel gode nyheter. Forhåpentlig vil europeisk våpenpass også gjelde til Sverige etterhvert. Når endringer trer i kraft er ennå ikke klart.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/riksdagen-klubbade-forslag-till-ny-vapenlag/

Edited by vavlo
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

De som er innsatte i våpenspørsmål forventer at dette i beste fall kommer til å trenerens i et par år. I verste fall blir det ikke gjennomført. Sverige har fjernet tjänstemanansvaret så det finnes ikke noen sanksjonsmuligheter i mot byråkrater og politikere som ikke iverksetter politiske vedtak.

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

det viktigste her er at det blir vanskelig å trenere forslaga, når regjereingen er nødt til å komme med forslag til endring av våpenloven pga EU direktivet.
Blir mye enklere for riksdagen å stemme ned regjeringens forslag uten at riksdagens egne forslag er implementert eller utredet.

Det som er mest interressant her er at svenske skytteres metode ser ut til å fungere. dvs å eksponere seg, skape debatt osv.
Norske forbund ser ut til å ha en aversjon mot å få våpensaken ut i media etc, og jeg tror ikke det tjener oss noe særlig.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, meatpukk skrev:

Norske forbund ser ut til å ha en aversjon mot å få våpensaken ut i media etc, og jeg tror ikke det tjener oss noe særlig.

 

Bingo!
 

Legger vi oss på hælene og dukker unna etterhvert som konfrontasjonene ruller over oss, så går det bare EN vei.

Men det er jo ingen som gidder å kjempe for å få tilbake helauto... 

Og få orker kampen for 1/2 auto rifler -  bittelitt lugging over 10/22, men det går fort over... Vi vet jo hvor stort skadepotensiale akkurat DEN riflen har...

 

Registreringsplikt på sluttstykker og forbud mot store magasin betyr forsåvidt ikke så mye isolert sett. Hagler med pistolkolber duger hverken til jakt eller leirduebanen, så et forbud spiller ingen rolle osv osv osv

Dersom man først aksepterer at skytevåpen er farlige for samfunnet, så må man også akseptere at samfunnet ønsker færrest mulig våpeneiere med færrest mulig våpen. Men ingen skal fortelle meg at skadepotensialet til en S&W i kaliber 500 er større enn en Sauer 200 STR eller en lastebil... 

Gjør en grundig vurdering av førstegangssøkere og deretter bør folk få kjøpe det de klarer å oppbevare på en trygg måte.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Det har vært fritt for enhver som brenner for saken, å dra debatten fram, gå ut i media, argumentere, stå på barrikadene - det er det vel enda. Det vi ser i Sverige er enkeltpersoner som flagger og går ut i media, tar opp diskusjoner, osv. 

Ingen hindrer norske skyttere å gjøre det samme.

 

Selv de som eier de snart forbudte riflene har det vært nokså stille fra, og om ikke de tar kampen selv, hvem tror de skal gjøre den?

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, M67 said:

Selv de som eier de snart forbudte riflene har det vært nokså stille fra, og om ikke de tar kampen selv, hvem tror de skal gjøre den?

 

Forbundet dei betaler kontingent til kanskje? Er ikkje heile poenget med NJFF å jobbe for jegarane og fiskarane sine rettigheiter?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 

Forbundet dei betaler kontingent til kanskje? Er ikkje heile poenget med NJFF å jobbe for jegarane og fiskarane sine rettigheiter?

Det kan du si. Om saken gjelder lyddempere og fiskestenger... Mini 14 og Bar Match har svært lite med interessene til norske jegere og fiskere.

 

Mye av den norske debatten har vært om Mini 14. Og noen få jakter nok med originale Mini 14 - og er relevante for NJFF å forsvare, men samtidig er det en kjensgjerning at en stor andel av norske Mini 14 ikke brukes til jakt, er ombygd for å se mest mulig taktiske ut, er kjøpt nettopp fordi man får store "kule" magasiner, man har montert lasersikter og diverse, som både ser lite PK ut, og som ligner fælt på et visst våpen fra media. Og, og det er poenget, som alle andre enn skyttere ikke ser noe annet bruksområde for.

Disse våpnene har jo heller ikke noe bruksområde som er erhvervsgrunnlag - de blir i realiteten ikke brukt i dynamisk, til jakt, eller noe, annet enn "moroskyting", og fikling på gutterommet...

Personlig har jeg gjort mer enn nok av begge, men det er utrolig vanskelig å selge inn, som argument for å beholde disse våpnene. "Politik ist die Kunst des Möglichen" sa Bismarch - det er en sannhet, og det gjør det forrige innlegget til @Wintel nokså irrelevant i en reell diskusjon. Man må sloss for det som går an, og for det man gidder å sloss mot. "live to fight another day" er jo også et sitat...

 

Jeg tror at forbundene har vært redde for å at i saken av redd for å miste troverdighet, jeg ville selv vært det. DFS har ingen interesse av halvautoer, og vil ikke bruke sine ressurser på å sloss for andre, NJFF skjønner ikke poenget med tacticoole halvauter erhvervet til jakt uten å bli bruk til det, og DSSN er grundig lei av de som kjøper våpen med DSSN som "unnskyldning" uten å bruke dem. Alle sloss for sin sak, og DSSN kom vel best ut av det denne gangen.

 

At ingen tok ordentlig tak i ballen har nok noe med at den ikke ble ansett som viktig nok å sloss for, eller at for få gjorde det. Jeg sier ikke at jeg vil det skal være sånn, men det er en politisk realitet. Som en må forholde seg til - skal en få noe gjort, så må en gjøre det, ikke klage på at andre ikke gjør det.

 

K

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, joska skrev:

 

Forbundet dei betaler kontingent til kanskje? Er ikkje heile poenget med NJFF å jobbe for jegarane og fiskarane sine rettigheiter?

 

Og der er det norske problemet, en har betalt noen småpenger for et plastkort og kanskje et dårlig medlemsblad. Jobben gjort, nå er det noen andres ansvar å ordne opp her. 

 

Vil vill ha den samme diskusjonen noen ganger til. Så er norsk jakt og skyting som vi kjenner det historie. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Vil vill ha den samme diskusjonen noen ganger til. Så er norsk jakt og skyting som vi kjenner det historie.

Det tror jeg ikke vil skje i vår tid. Et par runder til nå, så involverer det så mange at noen med baller kommer til å bli berørt, og de store organisasjonene blir berørt. Da vil det stoppe opp ei stund, til det ikke er flere igjen som tør å si høyt at de har lyst til å spise kjøtt, langt mindre tør å melde seg ut med å si at de har lyst til å drepe noe.

 

Fram til da, kan alle gjøre noe, ved å være gode eksempler, og vise fram bdet positive ved både jakt og skyting til så mange som mulig. Skrive i avisene, og så videre - svare veganeraktivistene - men på en saklig måte.

 

K

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Og der er det norske problemet, en har betalt noen småpenger for et plastkort og kanskje et dårlig medlemsblad. Jobben gjort, nå er det noen andres ansvar å ordne opp her. 

 

Nei, ein har betalt for at organisasjonen skal vere med å ivareta dine interesser. Det er heile poenget med interesserorganisasjonar i utgangspunktet. Ja, eg er fullstendig klar over at NJFF (og andre) har jobba i kulissane, men i det offentlege ordskiftet stikk dei seg omtrent like mykje fram som ein østerdøl i eit bergensk reisefølge. Når eg ein sjeldan gong ser noko frå/om NJFF i massemedia er det som oftast noko kunnskapslaust syting om lakseoppdrett.

 

5 hours ago, M67 said:

NJFF skjønner ikke poenget med tacticoole halvauter erhvervet til jakt uten å bli bruk til det,

 

Kva tradisjonalistane i NJFF måtte synse og meine om halvautoar er meg revnande likegyldig. At medlemmar i praksis får sine lovlege skytevåpen inndratt utan erstatning er ei så viktig prinsippsak at dei burde sette alle klutar til. For dette stansar ikkje med Minien. Tvert om, dette er starten.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...