Jump to content

Flate hetter..?


B686SP

Recommended Posts

Hei. Jeg ladde opp en serie patroner med samme data som tidligere. Ved prøveskyting så synes jeg det var antydning til flatere hette enn tidligere runde. Dog så er hetta om ikke mindre, like flat som fabrikkladd jaktmatch. Ladningen er som følger: 9,3x62, 250grs ttsx, cci 200, 56grs N-140 (samma boks som tidligere) og col 84,4.  Ved tidligere prøving, har bolten begynt å bli litt tregere å åpne ved 57 grs. Jeg kjente ingen forskjell i rekyl, og boltløft var normalt. Bør jeg bakke litt på ladninga, eller er jeg på nogenlunde trygg grunn her jmfr utseendet på hettene? Det er også en del grader varmere nå en tidligere. Håper på rask avklaring.

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Ladde opp noen 55 grs nå, like "flate" hetter som 56, men marginalt mindre flate enn fabrikk jaktmatch. Mikrometer målinga mi ved forrige runde tilsa at 56 skulle være innafor jmfr nye jaktmatch. Noen som hadde giddi å kjørt en runde i QL med nevnte data, 55 og 56 grs?

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg bekymret. Men: Kan logikken her være noe romt kammer, sammen med kun necksiza engangsskutte hylser av samme lot, altså at det kan være noe større volum i hylsa enn standard og dermed kan praktisk trykk være noe lavere enn teoretisk? Jeg skal dog la tvilen komme vettet til gode, og lade en ny stige. Legger bort 55 grs inntil ny og evt repeterbar stige er kontrollert.

 

Og det betyr at jeg begynner jeg å få dårlig tid. Jeg blir visstnok kidnappa i morra formiddag, og jeg skal på grisejakt på søndag.

En ask Lapua Mega kjøpes før søndag kl 11 i Lørenskog området 😮😮😮

Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg har forstått det riktig, så har du med 55grs

- 2 grs under der hevarmen kjennes tregere, og

- fin trykkringmåling, og

-ladning innenfor kruttprodusentens ladedata

 

For meg høres det ut som du har en trygg ladning, etter mine kriterier. Det jeg gjør i tillegg, er å kronografere ladningen for å se at hastigheten er rimelig (reproduserer tilsvarende fabrikkammo, omtrent). 

 

Flatheten på hetter er ikke en god trykkindikator, det kan oppstå ved lave trykk, normale trykk og forsåvidt utebli ved høye trykk. Et tegn jeg er litt på vakt etter, er om det oppstår kratring av hettene.

 

CCI 200 er forresten den hardeste hetta jeg har prøvd.

 

En annen «overtrykksindikator» er om hettelommene blir slarkete før f.eks 5 omladninger.

 

Jeg understreker at jeg fortsatt bare kommer med generell synsing, og ikke har erfaring med ditt kaliber. Men utfra de opplysningene du gir, ville jeg betrakte 55 grs ladningen som trygg. Hvis du erfarer at hettelommene blir løse før de burde, kan du revurdere i fremtiden. Men det burde ikke være farlig å lage bacon med de der.

 

God tur, lykke til!

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@spindrift. Takk for svar. Jeg hadde lik trykkringsmåling inntil 56. 56,5 ble en hundredel større, og 57 ble hevarm som nevnt litt treg. Ingen merker på støtbunn, fine hetter,fin hevarm og boltgang og ca samskytende med jaktmatch.Blir å gjøre på nytt åkkesom. Er det noen som tror våpenet kan ha tatt skade av denne fyringa? Har brent av kanskje totalt 25 stk 56 grs de siste åra, og utenom dette, er det. 3 stk 55,5,  2 stk 56,5 og 1 stk 57 grs som er over VV maks. Fikk plutselig brylluppsnerver 🤨

Link to comment
Share on other sites

Nei, våpenet har ikke tatt skade av det. Det kan tenkes at de hylsene du brukte til de kraftigste ladningene blir løse i hettelomma før de andre, ellers ingen skade skjedd. Det høres ut som du har gjort en veldig grundig og god jobb ved ladningsutviklingen. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, spindrift skrev:

CCI 200 er forresten den hardeste hetta jeg har prøvd.

 

Og den vertfall jeg har hatt mest klikk med. Ikke snakk om puddinganslag, for det er skikkelig grop i hetta. Samme gjelder en lot magnumhetter jeg har fra samme produsent.

Til jaktpatroner er de uaktuelle.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...