Jump to content

Ladetrøbbel 7x57r


Riberg

Recommended Posts

Hei

jeg har noe trøbbel med ladingen til en Brno kombi 502.2.

utgangspunktet var ikke det beste med norma 203b krutt og 160 grain Sierra blyspiss av eldre årgang. Sjekket flere kilder for data og fant på 150 Grain Nosler BT. Norma ladedata på nett 39-41 grain Norma 203b

Ser at 10 grain endret kulevekt stort sett utgjør 1 grain mer eller redusert max.

reduserte da max til 40 grain.

ladet 3 stk a 38, 38,5, 39 grain. Nest siste skudd 39 grain går det hull på hylse i overgang rand/hylse. Ble vettskremt å tenkte at nå skal tregere krutt kjøpes.

Det ble kjøpt Norma MRP og ladedata hentet fra ladeboken 6 og Norma ladedata på nett. Fulgte ladeboken 6 og Sierra  Gameking 160 grain. 45-47 grain. Ladet opp 5 stk 45 grain og 15 stk 45,5 grain.

på fjerde skuddet med 45 grain skjer det samme igjen å det går hull på hylsa.

max col er sjekket 81,30mm og settedybde ble 77,80 grunnet Kulehold. Så starter tvilen. Kan det være en feil på hylser, eller børse.

Første runde med Norma 203b tar jeg på min kappe å burde ikke skutt uten Chronograph. Kunne blitt en dyr lærepenge. Lader ellers til 308, 30-06 og 6,5x55 med diverse krutt og kuletyper. Sjekker kilder flere steder og mener jeg er rimelig forsiktig med ladingen. Men nå står jeg fast. 

Har dere noen gode råd?

 

Mvh Richard

 

7E7E7887-B6D8-4590-8725-EC9F06864D33.jpeg

88D90D8B-0823-462E-9E12-AB4A8436DB43.jpeg

503FA44E-3B3C-412B-B76C-E9460BAFB61C.jpeg

4C1FAB8B-50D7-4200-BC0F-3B0458E952C5.jpeg

E468E26E-5A72-4574-84E4-DC0DC85ADFC8.png

Link to comment
Share on other sites

For min del ser det ut til at det er feil på hylsene. Om hylsa var for mye presset og var for liten for kammeret, ville bruddet kommet lengre opp på hylsa. Hadde bruddet kommet pga overtrykk ville hylsa ha klebet ekstremt til kammeret- og du hadde merket det med at det var tungt å brekke opp våpenet. Det merkelige er dette skjer på nye hylser, "pitting" på gammel messing forekommer- men på ny?  Er børsa ny- og har du andre lotter med hylser å prøve? Jeg kan forøvrig nevne at hylsene mine på en splitter ny FinnC 612 ryker tvert av pga alt for stort kammer - på en splitter ny børse. Se forøvrig denne tråden ved interesse: 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte børsa brukt i høst. Hadde liggende 300 kuler 160 grain. Så har ikke testet fabrikkammo. Regnet med at nye Norma hylser skulle gi en bra start i ladingen.

Det var ingen klebring av hylsene. Mener landingene ikke var spesielt harde som Aresm også bekrefter. 

Høres ut som fabrikkammo blir neste steg så får jeg se hvordan det går. Får levere til børsemaker skulle problemet vedvare.

jeg sjekker linken din Asterix i kveld.

Takker for gode svar.

 

RB

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, amatør skrev:

Hvilken forskjell sikter du til?

 

Diameter ved "hode" (Case Head).

 

Lader ikke selv for 7x57 Mauser eller 7x57R,- men er det ikke slik at Dier normalt er for 7x57 Mauser og at hylser i R utgave som helpresses i slike blir unødvendig "hardt" presset ned mot hode. (Og derved delvis hylseseparasjon som følge av)

 

Som sagt eier jeg selv ikke våpen i kaliberet, men mener meg lest at dette er en klassisk "feil" som forekommer ved pressing/lading med 7x57 i R-utgave.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

1 time siden, bobby skrev:

Diameter ved "hode" (Case Head).

Hvor har du dette fra?

 

Om du ser på tegningene, fra standardene jeg linket til, er diameteren til 7x57, 12,01mm 3,04mm fra støtbunden, mens 7x57R har 12,05mm, 1,6mm fra støtbunden.  De er like der overgangskonen starter, begge 10,92mm begge har minimum kammer på 47,37mm

 

Så om man ekstrapolerer diameteren til 7x57 fra 3.04mm til 1,6mm fra støtbunden, får man også 12,05mm 

 

Dette betyr at det er ingen forskjell om man bruker dier merket 7x57 eller 7x57R

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bobby skrev:

...Som sagt eier jeg selv ikke våpen i kaliberet, men mener meg lest at dette er en klassisk "feil" som forekommer ved pressing/lading med 7x57 i R-utgave.

Du har litt rett i dette, men: Problemet er som regel store variasjoner på størrelser av kammrene i forskjellige brekkrifler. Ved lading av 7x57R justerer en dien til patronen kammrer- og stopper der. Ellers kan hylsa ryke/strekke seg unødig.  Det kan bli litt plunder for oss som har flere brekkvåpen i samme kaliber- om du ser på linken i mitt svar lenger oppe ser en hva som skjer om en bruker en godt presset hylse- i ett alt for stort kammer. Forøvrig er det korrekt som Amatør beskriver, men det selges dier som er merket 7x57R til tre-fire-dobbel pris av standard. Eneste viktige forskjell fra 7x57 Mauser er prisen, merkingen og hylseholderen.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett litt på Robsoft der også spørsmål om forskjellen mellom de to patronene og bruk av Dier har vært oppe til diskusjon. 

Ved korrekt innstilling av dien, kan nok 7x57 verktøyet oftest også fungere til 7x57r.

Men selv om forskjellen er liten mellom de, så er den der,..også i brøstvinkel kan det se ut som.

 

Virker som Hornady nå selger Dier (R-utgaven) til mer vanlige priser, - litt over 400 sv Kr.

_20190619_162554.JPG

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt, så er variasjonene i kamrene på de enkelte brekkvåpnene som regel mye større enn variasjonene i diene. Derfor er det mest fornuftig å skyteforme hylsene i den børsa den skal brukes i- for så å stille inn dia deretter. Dette gjelder forøvrig alle R- patroner- og for så vidt også patroner basert på WinMag-hylser...;-)  Tilbake til trådstarters problem, slike feil på hylser har jeg kun sett på gammel krigsammunisjon, og det skyltes pitting. Det skal bli interessant å høre fasiten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er fult mulig å måle om kammeret er for romt, få noen med egnet måleutstyr til å måle diameter bakerst i kammeret.

Men, uansett skal ikke kammerdimensjonene gi hylsefeil så langt bak. Du kan sage en hylse på langs og se tykkelsen på hylseveggene og i bunndelen, da vil du også finne om det er produksjonsfeil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det hadde også vært greit med et par ekstra bilder av selve lekkasjen på hylsa. Du hadde samme feil på flere hylser, mulig andre bilder er mer forklarende? På ditt første blide ser det ut til at sprekken starter inne i rilla, inn mot tennhettelommen- noe som er merkelig. Ved for høyt trykk ville en mest sannsynlig også sett en markert utbuling og fargeforskjell der trykkringen bruker å komme på en hylse. Hylsa ser jo ellers helt normal ut - så høyt trykk er neppe årsaken- men med hjemmelading vet en jo aldri.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Jeg merket med tusj da jeg ikke klarer å vise sprekk på bilder. Det stemmer veldig bra med bunn tennhettelomme og rett ut. Har ikke akkurat mikroskop så jeg klarer ikke å se noe. Men det skal ikke rare hullet til før gassen kommer ut. Den som er mest synlig er i hylse jeg kappet som ble noe ødelagt av skrustikke. 

Fabrikkammo neste. Skulle det gå greit så kasserer jeg hylsene og kjøper nye eller lader opp fra fabrikkammo.

 

6AE1950F-9EA8-42E0-BB78-B154C5D3F64A.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er rimelig sikker på at dette må ha noe med børsa å gjøre, enten en feil/skade helt bak i kammeret eller at den ikke lukker skikkelig/lukker skjevt. Hva sier han du kjøpte børsa av, og opplever du problemer når du skyter haglpatroner? 

Link to comment
Share on other sites

Det er fullt mulig. Jeg har ikke skutt med den før i forrige uke å startet med rifleløpet. Har prioritert andre børser og oppskyting til nå. Kjøpt brukt av forhandler.   Funker ikke fabrikkammo så blir de kontaktet. Dette gjelder 2 hylser av 15. Med feil på børse ville det kanskje vært flere? Resten av hylsene ser helt normale ut. Men at det kommer  kruttgasser ut av sprekk er jeg ikke i tvil om. 

Link to comment
Share on other sites

Svært utrivelige symptomer! Jeg har ladet lillebroren (5,6x52R) i over 20 år og sett hylser som svikter, men aldri opplevd noe lignende. Det er 2 ting jeg ville sjekket før/under neste skyting:

 

- Prøv med en liten papirbit/remse i hylsebunnen og se om du får lukket børsa skikkelig

- Når hylsa sprekker, skjer det på samme sted (oppe, nede, til høyre/venstre?) hver gang (sett et lite tusjmerke på hylsebunnen før avfyring og la det f. eks. peke rett opp)

 

Lykke til!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

TS. Kan ikke se at du har svart på hvilken type die du bruker, om det er for 7 x 57R , eller 7 x 57M? 

 

Det Er flere forskjeller på hylsene, til disse to patronene. For det første så er kravepatronen en kon hylse! Det er ikke den andre, den er rettvegget :(  Det er flere forskjeller, uten at jeg gidder å nevne alle. Og bildet (utlagt her i tråden) av 7 x 57M er så dårlig, at det er vanskelig å se forskjellene. :(  Det er påpekt annen vinkel på overgangskon og det stemmer jo. Men det er forskjell på dim. ved rim, bakerst på hylsnene også. Mener også det er forskjell på lengde, frem til overganskon. Det ER mange forskjeller på disse to hylsene, uansett hvor mange og hvor betydningsfulle dem er! Og når du ikke formskyter hylsene før du lader og går rett på tilnærmet maks ladning (og noe over), er det kanskje ikke så merkelig at noe går galt. 

 

Jeg har samme våpnet og i samme kaliber. Men jeg bruker die sett for 7 x 57R. Selv om jeg aldri har skutt og ladd tusnevis av skudd til dette våpnet,  har det blitt en del og  jeg aldri hatt problemer. Har dog ikke ladd med 160 kule. Mitt fokus har vært på 139 gr og 150gr kuler, for vilt fra rådyr og nedover. Så har du ikke die sett for kraveversjonen, så bør du begynne der og skaffe det. :)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Geco5 skrev:

kravepatronen en kon hylse! Det er ikke den andre, den er rettvegget

Begge er kone, og de er like mye kone begge - innenfor produksjonstoleranser. Det er kun noen gamle pistolpatroner som har rettvegget hylse.

Se på CIP tegninger både for kammer og patron, det det som er fasit.

Det som er interessant er at lekkasjen oppstår i det tykkeste delen av hylsen, i det området som ikke får snudd deformasjonsretning når rondellen stanses ut og senere trekkes til komplett hylse.

Det kan være pipes i utgangsmaterialet.

Utseende på hylsene er som de skal være, og kammeret er ikke overdimensjonert for disse hylsene.

Prøv å presse noen av dem forsiktig, og se hvor langt ned du må presse for å få dem inn i kammeret. Da får du svar på om diesettet er OK.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Geco5 skrev:

Det Er flere forskjeller på hylsene, til disse to patronene. For det første så er kravepatronen en kon hylse! Det er ikke den andre, den er rettvegget

Hvor har du dette fra? Som Per-S skriver se på tegningene som jeg la ut linker til. Det er ikke jeg som forvalter sannheten, det er det standardiseringorganet som gjør.

Er du ikke klar over at CIP er standardiseringsorganet?

 

https://cip-bobp.org/en/cip

 

Sitat

To strive to standardize the chamber dimensions of small arms being sold in the market and the methods of inspecting and checking their ammunition.

 

 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Geco. Jeg mener at 45grain MRP skulle være et stykke fra maks. Hylser er nye Norma 7x57r. Hvis ikke de tåler startladningen for 160 grain A-Frame som er en stiv kule så burde det følge med en advarsel om at hylser må formskytes før lading. Dette har ikke jeg hørt noe om.

 

RB

Link to comment
Share on other sites

Problemstillingen er vel at hylsene svikter et sted der de absolutt ikke burde sprekke? Ellers er det min erfaring fra lading, både med 5,6x52R, 6,5x55 og .30-06, at Norma sine ladedata er relativt konservative. Og hvis man nå må skyteforme slike hylser før lading, hvilke ladedata skal man da bruke?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...