Jump to content

Inkonsistens i headspace


Wintel

Recommended Posts

Trenger et godt råd nå...

Engangs-skutte hylser får ulik headspace.

 

Jeg har en bolk med engangsskutte Ruag hylser i 338lm som jeg har deprimet og ss vasket. 

Bruker en Reading body die og RCBS hylsefett (smørebrett). Wilson case gauge og en Case Gage Depth Micrometer får å måle head space så presist som mulig.

 

Jeg har en rett-trekker så jeg ønsker 3-6 tusendels tommer headspace slik at jeg har litt å gå på. Har forsøkt å kun neck-size hylsene - det fungerer ikke godt nok. Stiller inn dien slik at første hylsa får .004, men da får neste hylse alt fra 0.001-0.009. Og gjennom batchen varierer headspace med alt fra - .002 til + 0.009, og jeg finner ingen spesielle årsaker til dette...

Ruller 7-8 hylser i slengen på smørebrettet, og vil tro at de da får samme mengde hylsefett, men likevel er det forskjell. 

Holder håndtaket på pressa nede i nøyaktig 2 sekunder hver gang, uten at det ser ut til å hjelpe.

Har en batch med 2-gangs skutte hylser, og de får opp til 0.12 i headspace om jeg ikke justerer dien.

Lock-ring på dien er byttet ut med Forster sine (Co-ax presse), da Readding sin måtte skrues veldig hardt fast for å holde på innstillingene (og det blir mye skruing frem og tilbake når målene ikke er konsistente).

 

Eneste jeg ikke har forsøkt (som jeg har tenkt på) er å anneale hylsene - hadde håpet å slippe det før jeg virkelig må.
Det kan jo tenkes at body-dien ikke duger til formålet, har bestilt en Redding type S FL die med bushing men hadde vært greit å forstå hvor feilen ligger før jeg går løs på hylsene med denne dien :-) Og så kan det kanskje tenkes at dette ikke trenger å være så presist som man leser om på det store internettet, hvor legger dere listen?

Og har naturligvis batcher med RWS, Lapua og Norma hylser slik at jeg kan få skrudd dien frem og tilbake noen ekstra ganger :-)

Link to comment
Share on other sites

Har du forsøkt å måle en og samme hylse flere ganger, for å teste repeterbarheten i måleverktøyet?

Vet du om headspace blir konsistent (om så lenger) med flergangsskutte hylser?

Eneste forklaringen jeg kommer på (hvis måleverktøyet gir repeterbare målinger) er variabel «springback» i messingen.

Hvorvidt det har noen større betydning, tviler jeg på. Men der må du jo til syvende og sist konsultere dr. Kruttrøyk og Professor Blink 😀

Lykke til med lading og skyting! 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen (betydelig) variasjon i headspace før pressing. Si 1-2 tusendels tomme.

Jeg har målt flere ganger og rengjort måleutstyr.

Hver batch av hylser (engangs vs 2-3 gangs skutte hylser av merke Norma, Lapua, Ruag og RWS) ligger i sin "range" av headspace (så må justere dien for hver batch).

Ulik springback (som fikses med annealing) er det jeg også tror, men håper på noe annet.

 

Vet hva en induksjonsbasert annealer med hylsemater koster, så vi prøve alt mulig annet først 😂

Får prøve andre dier og se om det hjelper, ellers blir det garasjemekk og annealing i blysmelteren

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ulik springback (som fikses med annealing) er det jeg også tror, men håper på noe annet

Tror det er det mest sannsynlige svaret. Je har tidligere sett at hylser av ulike merker fikk forskjellig patronspill etter sizing på samme innstilling, og problemet er beskrevet i ladebøker.

Prøv å gløde dem med en propanbrenner, det er det billigste, og så få hylser som det høres ut som du holder på med (ruller på hylsebrett, 338LM) så er det neppe krise å bruke 8-10s på å gløde hver hylse.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...