Jump to content

Presisjonsproblemer med skade på kuler


seawolf

Recommended Posts

For en tid siden ladet jeg opp en del 165 grs Swift Scirocco i 30-06 med tanke på hjort, dåhjort og rådyr.
Imidlertid ble det gjort en feil under ladeprosessen, og for sikkerhets skyld demonterte jeg patronene.
Kuleuttrekkeren er noe så avansert som en kabeltang og pressa.

Dette etterlater naturligvis noen små merker / hakk i kula, og etter at de ble ladet opp på nytt med korrekt hylselengde, var presisjonen gått rett vest.
Rifla er en Kimber 8400 Classic med nydelig avtrekk og vanligvis ypperlig presisjon.
Nå spredte 5 skudd ca 10 cm på 100 m, og dette er naturligvis helt uakseptabelt.

Ny ladning med 165 grs Swift A-Frame var der den skulle være, tre skudd fra ligg med reim ca 30 mm. og da er jeg fornøyd, jeg presterer ikke bedre med mitt tilårskomne syn.
A-Frame er vanligvis en (litt) mindre presis kule enn Scirocco, i hvert fall i mine våpen, så er virkelig merkene på kulene er årsak til spredningen når alt annet er likt?
Jeg har gjort tilsvarende tidligere uten å ha registrert presisjonsproblemer (men da med kaliber 358 og 375).
 

 

 

omlading 1.JPG

omlading 2.JPG

omlading 3.JPG

 

 

 

 

 

 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Har du ladet kulene i de samme hylsene du trekte de ut av, uten ny pressing eller andre modifikasjoner? Det er i såfall en feilkilde, ettersom du kan ha stor forskjell i halstensjon. Hvis så er tilfelle, ville jeg prøvd i «nypressede» hylser. Jeg ville egentlig ikke tro at noen små merker skulle ha allverdens betydning, så lenge kulebasene er ok (men det er tro, og ikke viten).

Link to comment
Share on other sites

Det ble ladet opp i nye hylser da noen av de "gamle" var litt lange og måtte trimmes.
Dette hadde jeg oversett, og var grunnen til demonteringen.
Den eneste komponenten som ble byttet var tennhettene, fra CCI 200 til Remington 9 1/2.
Jeg skjøt bare 2 femskuddsgrupper etter omlading, så det er ikke det store statistiske materialet heller.
Men spredningen gjorde meg usikker...

Link to comment
Share on other sites

Bare en hypotese, men om du har klemt så hardt med tanga at kulene ikke er runde lengre og fått et ovalt tverrsnitt, vil jeg tro at dette kan være årsaken. Det vil i så fall garantert være ulikt fra kule til kule og må i mitt hode gi noen presisjonsavvik. 

Link to comment
Share on other sites

Ja det er noe slik jeg også mistenker, kanskje ikke ovale, men nok til at de ikke lenger er helt runde  .
Jeg må knipe til ganske hardt for å få tak som holder når stemplet kjøres ned, så at det kan være en liten deformasjon der ser jeg ikke bort i fra.
Uansett, no big deal, da resten av kulene med merker/skader blir ladet opp til uformell trening.
Det blir i hvert fall ikke jaktammo.

Link to comment
Share on other sites

OT men allikevel på... Jeg er ganske fersk i landingen, og leser endel, og dobbeltsjekker enda mer... Hadde en liten mis-hap der jeg satt med 40+ 6,5x55 patroner som ikke inneholdt krutt.... Liten tue velata stort lass.... Lang historie kort... Å banke de ut med inertia hammer er mye jobb, og forferdelig lite givende... Men jeg lærte... Så ved neste passende anledning så kjøpte jeg "bullet puller"  dia fra RCBS, og bestilte likegodt med innsats for de kaliberne jeg lader... Har ikke angret et sekund... Den dia står fast i enkeltstasjonspressa mi, og er jeg i tvil, eller holder å å justere og forske litt med noen kuler... Er det veldig lettvint å kunne dra de ut, uten skader... Jeg må legge til, at jeg ikke har testet de på rene blykuler uten mantel da... 

 

Lykke til, håper du slipper for meget mer desarmeringer... 

 

Bullet puller video

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Jeger'n skrev:

Bare en hypotese, men om du har klemt så hardt med tanga at kulene ikke er runde lengre og fått et ovalt tverrsnitt, vil jeg tro at dette kan være årsaken. Det vil i så fall garantert være ulikt fra kule til kule og må i mitt hode gi noen presisjonsavvik. 

Tror dette er fasiten 😉

Har selv brukt samme metode for å trekke kuler. Dette resulterte i urunde kuler.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, den løsningen var ny for meg, takk for tipset.

Har noen patroner jeg skulle trekt kulene på, tror jeg må teste den metoden. Men tror jeg prøver med en tang med bredere kjefter, og muligens innlegg, for å se om jeg unngår Seawolfs dilemma. 

Link to comment
Share on other sites

En bullet puller er en god investering om man er hjemmelader. Man får helt sikkert bruk for det en eller annen gang.

"Tjener" den fort inn om man tenker at man unngår å rasere dyre kuler som f.eks swift.

Verktøyet er halve jobben heter det vel.

 

Gode rutiner er beste medisin mot tabber, men tabbene kommer likevel og da er det kjekt å finne riktig verktøy til jobben.

Div tenger ødelegger kulene, nesten hver gang, så hvorfor ikke bare kjøpe seg egna verktøy? 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bullet puller vil bli innkjøpt umiddelbart, i hvert fall til .30 kaliber som lades mest.
Irriterende å få ødelagt såpass dyre og gode jaktkuler.
Ser hos Hjemmelading.no at de har bla. RCBS kuleuttrekker die, og så trenger jeg vel spennhylse i aktuelt kaliber i tillegg?

Edit:  Tok kontakt kontakt med Alvestad, og nå er utstyret bestilt :)

Edited by seawolf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har bare brukt RCBS sin, så jeg skal ikke uttale meg om det er lettere å dra en spake ned enn til siden. Se iaf på utvalget av collets. Ser ut til at Hornady ikke har collet for .366 kuler. Noe som kan være aktuelt for mange her på berget.

Link to comment
Share on other sites

RCBS uttrekkerdie med spennhylser for .308 og .338 ankommet i dag.
Trond Alvestad yter som vanlig førsteklasses service.
Det virker som han har egne kanaler for postgangen, da ingen jeg har handlet med matcher såpass kjapp postgang :)
Vi får bare håpe at han blir i bransjen lenge!

Edited by seawolf
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...