Jump to content

Pedersoli brown bess


andyki87

Recommended Posts

Pedersolis Brown Bess er et godt våpen, men det er en glattløpet muskett, ikke rifle. Flintlåsmuskettene kan kun brukes i klassen Miquelet replika (50 meter stående for militær flintlåsmuskett). Maximilian er for flintlåsrifler (liggende 100 meter). En flintlåsrifle kan du også bruke i klassen Pennsylvania replika (50 meter stående).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det hadde vert interessant å høre erfaringer, spesielt på hvilken type svartkrutt, kulediameter og patcher som gir grei nok presisjon. At dette ikke er noe presisjonsvåpen er jeg klar over. Men det har en slik sjarm at jeg kan ikke la være å anskaffe meg en

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en relativt lav ladning med raskt krutt, typisk 50–55 grains med sveitser 2 (FFFg), men du kan også bruke større ladninger med sveitser 5 eller Fg. Fordelen med det raske kruttet er at kula forlater løpet raskt og at det slammer veldig lite. Det siste er en fordel i klassen Miquelet, for det er ikke tillatt å pusse mellom skuddene i militærklassene. Den vanligste kulediamateren for .75 kaliber Brown Bess er .735", men du kan også bruke ned i .69" og likevel få god presisjon. Med mindre kuler må du selvsagt bruke en tykk lapp.

 

Presisjonen er så som så, men klarer du å holde svarten på muskettskiva 50 meter er du på god vei. Jeg har skrevet litt om skyting med glattløpet muskett her, så der finner du kanskje noen tips: https://svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=55

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...