Jump to content

.260 rem vs 6,5 CM!


Mas-36

.260 rem vs 6,5 CM  

36 members have voted

  1. 1. Hvilke hadde DU valgt?

    • 6,5 CM
      7
    • .260 Rem
      30


Recommended Posts

Skal på sikt bytte til et 6,5 kaliber i ei rifle jeg har. Den er i 308win og har kort kasse.

 

Ser gode gamle .260 rem er nesten borte fra markedet. 6,5 Cm er på vei inn i stor fart. Men gir CMen noe fordel over 260en? Hva hadde DU valgt og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Da betyr det kanskje noe at det er like lettvint å lage 260Rem av 308Win som det er å size 308Win - og 308Win hylser finner en "overalt" gratis stort sett.
Både 6.5x47L og 6.5CM er noe bal å lage fra 308, selv om det går fint, så da er alternativet å kjøpe ferdige hylser..

 

Når 308 løpet i TRGen min gir seg - eller helst før, siden jeg ikke klarer å få mer enn 1000-1500 skudd i året på den slike jeg holder på nå - så blir det 6.5x47L og da kjøper jeg ammo, til jeg har hylser nok. Men det er "litt" dyrere enn å presse om noen hylser jeg finner på banen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@M67 Det at det er lett å lage 260 hylser av plukkhylser i 308win er jo en fordel ;) 308win er en super patron på mange måter, men jeg ser det at elgjakt blir det aldri på meg så da vil jeg utnytte kaliber men litt mindre rekyl, og med kuler som takler vind litt bedre(ikke det at jeg skyter på så lange avstander, men alle fordeler er jo bra ;) )

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal kjøpe nye hylser og ikke driver med om-pressing av 308 hylser osv. :

 

Hjemmelading.no

Pris nye Lapua hylser:

-----------------------------------

260 Rem : 11,95

6,5 Creedmoor : 13,00  (SR primer)

6,5x47 Lapua : 14,25

 

Pris nye Norma hylser:

------------------------------------

260 Rem : 14,50

6.5 Creedmoor : 15,00  (LR primer)

6,5x47 Lapua :  lages ikke ser det ut som

 

https://www.norma-ammunition.com/en/Our-Products/components/Cases/

 

Pris nye  Peterson Cartridge hylser:

------------------------------------------------------

260 Rem : 12,00

6,5 Creedmoor :  12,00

6,5x47 Lapua :  lages ikke ?

 

Pris nye Starline hylser (Brownells):

----------------------------------------------------------

260 Rem : 11,60

6,5 Creedmoor :  9,44

6,5x47 Lapua :  lages ikke ?

 

 

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt 260 ene og alene pga hylsetilgang. Man kjøper ikke 260 hylser med mindre man er veldig fast bestemt på at bunnstempelet MÅ matche kaliberet. 

 

Hvis du skal kjøpe hylser ville jeg lett valgt CM, for der begynner utvalget å bli ganske bra, spesielt på jaktammunisjon som skal være fint innenfor storviltkravet. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er baneskyting det er snakk om, og 6,5x55/308 ikke er aktuelt, er 6mmBR en nobrainer. Fabrikkammo og ladekomponenter i absolutt toppklasse er nå helt "smør og brød". Nå får man ferdige 6br AICS magasiner så det problemet er også løst. Om det finnes ombyggingssett til trg-magasiner vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, msteiro skrev:

Hvis du skal kjøpe hylser ville jeg lett valgt CM, for der begynner utvalget å bli ganske bra, spesielt på jaktammunisjon som skal være fint innenfor storviltkravet. 

 

Storvilt for meg vil være max rådyr så jeg vil nok lett med begge to holde kravet om jeg skulle kjøpt fabrikkammo eller med hjemmeladninger.

Link to comment
Share on other sites

@Torf Kort kasse som sagt så 6,5x55 vil ikke passe. Vil ha mindre rekyl(og prøve noe nytt derfor skal 308 win byttes ut), TRG eller AICS magasiner passer ikke i dette våpen. Finner i vertfall ikke noen som lager/selger ombyggingsett. Så tror jeg vil slite med å få den stutte 6mm BR til å fungere uten mye arbeid. Jakt og bane er bruken.

Link to comment
Share on other sites

788 er ei morsom billigbørse.

I "cambrium silur" testet jeg en "custom" med 60cm  Shilen pipe i 7-08 og Green elektronisk avtrekk, ala fripistol. Configen ble kopiert fra ei MS vinnerrifle i USA.

788 har veldig rask lukketid og er ideell til stående/frihåndsskyting.

Hvis jeg ikke husker feil er kula på 788'en ute av pipa før tenstempelet har truffet tennhetta i en Rem700 hvis de trekkes av samtidig. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Da hadde jeg hverfall kjørt 6mmbr

Mnja, jeg har jo en 6XC, den er fin å skyte med og presis og alt det der. Men utvalget av kuler, om den nå ikke skulle like ei kule, er mediokert, og 6mm kuler er typisk en hel del dyrere enn 6.5mm kuler + at de har, uansett hvordan du snur og vender det, på det jevne mer vindavdrift.  Men ja, det er enda et alternativ å tenke på...

 

K

Link to comment
Share on other sites

På 16.6.2019 den 7.30, Skjøttarstuggun skrev:

Les denne, skrevet av en mann som også kan skyte, før du tar valget:

http://demigodllc.com/articles/6.5-shootout-260-6.5x47-6.5-creedmoor/

Jeg har lest de artiklene fra den mannen da de kom, og han har skrevet endel som er/var interessant. Det som er greia er at artiklene er nokså gamle og kanskje litt utgått på dato. Det de ikke hadde så mye fokus på da dette ble skrevet var jevnheten i farta på kula som kom ut av patronen. De som skyter langt har etterhvert skjønt at lav spredning i fart mellom patronene er en nokså viktig egenskap for å lykkes når avstande mellom skytter og skive begyner å bli noen meter.

 

Om lange hold er målet med skytingen ville jeg valgt den hylsa som har best potensiale for å holde jevn fart på kula (lav ES (extreme spread) og påfølgende lav SD (standard deviation)). Jeg har ingen av de som er nevnt her, men tror jeg ville holdt en knapp på 6,5x47 Lapua basert på det jeg har erfart med lading av andre kalibre.  

Link to comment
Share on other sites

@Bly Enig med deg i de teoretiske betraktningene. Men bunnlinjen i sportsskyting er poeng. Hvis han fortsatt vinner stevner med 260, er det ingen grunn til å velge noe annet.

En helt annen sak er det følelsesstyrte - "har lyst på". Den er det lett å få når det dukker opp nye rifler eller nye kaliber/ammo. Jeg får det ofte slik, men når jeg kobler inn fornuften, så er min (kjedelige?) .308W perfekt til den jakt jeg bedriver og 6,5x55 perfekt til min sportsskyting. Tross det har jeg nettopp innviet en 6mmBR på 300 meter. Så jeg er ikke immun mot "lyst på" jeg heller. Men jeg synes ikke det som funker er kjedelig. Få følelser er bedre enn 10,9 :-)

Edited by Skjøttarstuggun
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skjøttarstuggun skrev:

Men bunnlinjen i sportsskyting er poeng. Hvis han fortsatt vinner stevner med 260, er det ingen grunn til å velge noe annet.

Det er vel umulig å vite hva det er basert på? Kanskje skyter de bare ikke langt nok? Kanskje er det vinden som gir problemene som dominerer resultatene, eller skyteslillinger? Hvem aner? Egentlig er det på en måte uinteressant fordi marginene er nesten bestandig for små til at man ser de mot mye av det andre som skjer. Antagelig er det ofte slik at bare en kronograf avslører "stinkerene", men like fullt så er de der!

 

Jeg skyter omtrent bare 6,5x55 med 139/140gr kuler i ca. 850m/s, og for meg så er det et punkt rundt 7-800 m hvor jeg begynner å se skille mellom ammo med lav SD, mindre enn 2,5-3m/s, og ammo som har høyere SD. Et av problemene jeg har med 6,5x55 er at jeg ikke klarer å lage ammo som har noe lavere SD enn ca 2,5 m/s. For meg virker det som om det er her grensen går for hva som er mulig å få til med denne hylsa.

 

6,5x55 er ikke et perfekt kaliber for meg, men det er en god nok kompromi mellom økonomi og ytelse for mitt bruk. Og nøkkelen er vel egentlig hva patronen skal brukes til. På 300m (siden det er nevnt) tenker jeg at det skal bli vanskelig å skille 6,5CM, 260 og 6,5x47L. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

De som skyter langt har etterhvert skjønt at lav spredning i fart mellom patronene er en nokså viktig egenskap

Det har da vært godt kjent så lenge jeg har holdt på. For 20-30 år siden hadde ikke hvermansen så gode verktøy å måle hastighet med, og enda for 10 år siden visste vi egentlig nokså lite om hvilken hastighetsvariasjon vi hadde. Men vi så det på skivene, skiver lyver ikke (men det gjorde kronografer i den tida) Og "alle" visste at man ønsket lav variasjon.

Idag vet vi hastigheten på hvert skudd vi sender om vi vil, og kan relatere det til hvor vi treffer - det åpenbare er blitt enda mer åpenbart. Vi kan se det vi kunne regne ut før, og jeg ser at en maksimal variasjon på rundt 15-20m/s (SD på 4-5) betyr fint lite på 500m, i den store sammenhengen. Man kan likevel fint skyte grupper godt under 10cm, og fint treffe små blinker.  

På 1000m, er det derimot perfekt korrelasjon, hastighet ut av løpet = treffpunkt i høyden. Så et skille et sted 7-800m kan jeg være enig i.

Det sagt, så har de 15-20m/s ikke nok betydning til å utgjøre det helt store under praktisk skyting, selv på 1000m. Det er andre feilkilder som er mye større.

 

Slik ser 20m/s ES ut på 1000m. Det er 48cm fra topp til bunn.

IMG_1802.jpeg

 

 

Og på 550m. Poengene her er ikke tapt pga. høy ES/SD

IMG_4192.JPG.7aa24e29a13b6b28dc411903a7ed6c10.JPG

 

 

Uansett, og det jeg skulle fram til - dette er i SVÆRT liten grad patronavhengig. Jeg har ladet mest 6.5x55 i min karriere, og det er da naturlig at det er med 6.5x55 jeg har sett både mest og minst variasjon - det siste stikk motsatt av @Bly, forøvrig er det også en SD rundt 2.5, men jeg gidder rett og slett ikke det arbeidet det tar - "basic" ammunisjon med 4-5 i SD gir samme resultater på både skive og stålplate. Med to unntak - den uformelle 1000m WebCup som vi er noen få som skyter, og delvis 500m UNL. Jeg vant nettopp et lokalt F-class stevne på 300m med slik 14m/s ES ammo - med 300p og flere og tyve innertiere - og avslutta med å bruke opp de 12 siste skuddene i raskt tempo - i ei gruppe på 20mm omtrent...

 

Jeg lader 6.5x47, 308Win, og 223Rem, og 7mm WSM, og har ladet 338LM en hel del. Og 6mm XC, alle disse med presisjon på langt hold som tema og mål. I 308 og 6.5x55 gjelder det mange, ikke flere, men mange - forskjellige piper ;) 

Bortsett fra at det var påfallende enkelt å få lav variasjon med 338LM, og at nye piper generelt gir lavere variasjon enn gamle, og at pusserutiner har stor betydning for førsteskuddets hastighet - så kan jeg ikke se at jeg har sett noen egentlig trend, patron mot patron. går du på og kjører full anal lading, så kommer du ned i SD rundt 2 på en god dag, med ei god pipe. Men svært ofte, så treffer du ikke noe bedre, og det er lett å mene at man kan forbedre skytinga si mer, med mindre innsats, på andre områder.

 

Bryan Litz tester en del rundt dette i den siste "Modern Advancements"-boka. Der er det statistikk fra mye skyting, med diverse "behandling" i ladeprosessen. Og konklusjonen - et rungende "tjah..."

Alle patronene som er nevnt i denne tråden får man SD ned på 2-tallet, kanskje får du den teoretisk mes optimale patronen litt lenger ned enn den minst optimale - men for å si det rett ut - det er FÅ som har noen nytte av, eller ser forskjell på 1.8 og 2.2 i standardavvik på hastigheten.

 

6.5 Creedmoor har fordel av mer fabrikkammo, Ulemper har den knapt, mot andre "korte" patroner

260 Rem har fordel av gratis hylser om man trenger det, Ulempe er svært lite fabrikkammo

6.5x47L? Tja, det fins vel kun en fabrikkammo, men den er til gjengjeld lett tilgjengelig, og av fantastisk kvalitet

 

I mitt hode så er 260 "given" dersom man er litt "gjerrigknark", og 6.5CM like selvsagt dersom man skal kjøpe litt ammo, eller ha en patron som er "vanlig", eller blir vanlig. 6.5x47L er mer for særpeiser ;)

 

 

 

 

 

K

 

 

 

 

IMG_1799.jpeg

Edited by M67
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

så kan jeg ikke se at jeg har sett noen egentlig trend, patron mot patron

Det stemmer godt med teorien rundt hastighetsvariasjon.

For fire så like patroner som disse 6,5 mm patronene er det ikke noe som skulle tilsi at en av dem skal gi vesentlig mindre hastighetsvariasjon enn de andre. Men man må da teste dem under samme forhold med tilsvarende ladetetthet, tilsvarende kamring og tilsvarende trykkforløp.

På lange hold har også flygetid innflytelse, slik at den hylsen med størst volum har marginene på si side.

Personlig tror jeg at kvaliteten på løp og børsemakerarbeid har større innflytelse på både presisjon og hastighetsvariasjoner enn forskjellen på disse patronenes iboende egenskaper.

Men troen kan ingen ta fra en ihuga hjemmelader.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Per-S skrev:

Personlig tror jeg at kvaliteten på løp og børsemakerarbeid har større innflytelse på både presisjon og hastighetsvariasjoner enn forskjellen på disse patronenes iboende egenskaper.

Dessuten tror jeg at kvaliteten på skytteren har noe å si, og at denne også har en sammenheng med antall treningsskudd.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

I mitt hode så er 260 "given" dersom man er litt "gjerrigknark", og 6.5CM like selvsagt dersom man skal kjøpe litt ammo, eller ha en patron som er "vanlig", eller blir vanlig.

Jøss, her har det vært utvikling de siste åra. 😁

 

Link to comment
Share on other sites

Det har det. Og de første som kjøpte 6.5CM har hatt de problemene jeg lister der. Men nå har de gjort jobben og resten kan komme etter.

Den er ennå ikke 6.5x55 eller 308 - men selv en trangsynt faen som meg har sett flere sorter fabrikkammo, irl. ;)
 

K

Link to comment
Share on other sites

Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg testet Voere "useless" hylseløs ammo for mange år siden over kronograf. SD ble ikke notert men rifla skjøt uforskammet bra. Noen år senere fikk jeg vite at hylseløs ammo ble forbudt til benchrest i USA fordi en børsemaker Jarret, tror det er han svindyre longrangejaktfyren, hadde lagd et par Voere "useless" br-rifler som var vriene å slå. Alle variasjoner som hylsa bringer inn i bildet blir jo eliminert. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, M67 skrev:

Jeg har ladet mest 6.5x55 i min karriere,

Det har jo jeg også, så det blir da endel synsing og lite vitenskap, men jeg holder fortsatt en knapp på 6,5x47L som har liten primer og tåler høyt trykk.

På meg så virker det som om høyt trykk gir jevnere fart, og at man helst ikke vil ha for tregt krutt i forhold til volum hylse. Hvor stor forskjell det er på små og store primere med tanke på jevnhet vet jeg egentlig ikke, men jeg har fått for meg at små gjør det bedre på område. Jeg har testet endel store i 6,5x55 og det er tydelig vis forskjeller ute og går. I hagle er tennhetter en hel vitenskap.

4 timer siden, Per-S skrev:

Men troen kan ingen ta fra en ihuga hjemmelader.

Jeg er sterk i troen😇, og faen så trangsynt 😂.

 

5 timer siden, M67 skrev:

forøvrig er det også en SD rundt 2.5, men jeg gidder rett og slett ikke det arbeidet det tar

Når det kommer til å få SD ned på 2,5 i 6,5x55 så er det eneste anale jeg gjør å sørge for at det er like mye krutt i hylsene. Men det er selvfølgelig et par andre forutsetninger også. Jeg bruker selvsagt de samme hylsene om og om igjen som jeg har veid og funnet lik i vekt innenfor 1-2gr. Jeg gløder halsen jevnlig for at de skal holde seg «myk». Da kan jeg lade hylsene 20-25 ganger med halspressing. Også bruker jeg Federal match, RWS eller S&B hetter og enten Norma 4 eller 19. N-15 fungerer overhode ikke for meg eller tilsvarende tregt krutt. 

Dette i kombinasjon med måten jeg pusser løpet, som i hvert fall ikke har noe analt over seg, så kommer alle skuddene ut med forbausende jevn og forutsigbar fart hver eneste gang.

Når pipa har gått si kanskje 3 tusen skudd så blir den nedgradert til frihådspipe resten av levetiden.

Egentlig er dette veldig lite arbeid i mitt hode for å få et rimelig bra resultat.

 

Fabrikkammo suger i forhold til hjemmelaga 🙄

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Egentlig er dette veldig lite arbeid i mitt hode for å få et rimelig bra resultat.

I forhold til å ikke gløde, size, trimme, sortere, bruke de samme hylsene, og kanskje du tilomed veier ut kruttet - så høres det ut som temmelig mye arbeid ;)
Jeg slutta med alt det du nevner når jeg oppdaga at jeg fikk akkurat like mange poeng på skiva uten. Men jeg kutter SD fra 4-5 til ca 3 ved å veie kruttet til nærmeste tidels grain. den ene gangen i året jeg gidder det. Og når jeg kommer på banen og skal skyte de patronene, så blåser det noe hinsides, og jeg sprer en meter sideveis...

 

Sitat

På meg så virker det som om høyt trykk gir jevnere fart, og at man helst ikke vil ha for tregt krutt i forhold til volum hylse. 

Mjna, jeg får svært jevn fart med 123gr Scenar og 40gr N19, ei ladning som strengt tatt burde sote, og jeg fikk svært jevn fart med N570 i 6.5x55.

 

Sitat

Hvor stor forskjell det er på små og store primere med tanke på jevnhet vet jeg egentlig ikke, men jeg har fått for meg at små gjør det bedre på område. Jeg har testet endel store i 6,5x55 og det er tydelig vis forskjeller ute og går

Min erfaring er at i store hylser med tregt krutt, så får en minst like lav variasjon med store hetter som med små. Men ad jevnhet, så er det stor forskjell, det er det ingen tvil om, og det er stor forskjell på temperaturfølsomheten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

I forhold til å ikke gløde, size, trimme, sortere, bruke de samme hylsene, og kanskje du tilomed veier ut kruttet - så høres det ut som temmelig mye arbeid ;)

Gløde gjør maskinen. Size som i presse halsen, bruker forresten Lee Collett neck sizer, det må man jo uansett alltid gjøre, og hva er enklere en Lee? Ingen smurning! Trimme er helt unødvendig. Sorter ja, men det gjør man bare en gang også varer de 100 hylsene hele langholdslevetiden til pipa om man klarer å putte hylsene tilbake i ammoboksen etter at de er skutt. 

Jeg bruker riktig nok vekt og veier kruttet, men det er også det eneste jeg bruker tid på.  

Når jeg drar for å skyte langt så blir det alltid hold ut til 1000 m, og av og til helt ut til 1400 m om været tillater det. Så for meg så har jeg konkludert med at tiden det tar å veie kruttet er verd det.

 

Til annen skyting som ikke er så langt og frihånd og tilfeldig plinking, så holder det å bruke kruttmål, tilfeldig hylse og billigste kule. Det er i hvert fall det jeg gjør. Jeg er av og til fristet til å bare fylle hylsene med krutt til det flyter over for så og stryke over toppen, skvise kula på plass og la det stå til😏 

 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Jeg slutta med alt det du nevner når jeg oppdaga at jeg fikk akkurat like mange poeng på skiva uten.

Det er vel også derfor fabrikkammo kommer med SD på 4-5-6 m/s. De gjør vel ikke mere ut av det enn de absolutt må?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ingen smurning! Trimme er helt unødvendig. Sorter ja, men det gjør man bare en gang også varer de 100 hylsene hele langholdslevetiden til pipa om man klarer å putte hylsene tilbake i ammoboksen etter at de er skutt. 

Forskjellig skyting, forskjellige behov. Jeg skyter nesten aldri alene, og alle andre har 6.5x55, og lu\ykke til å fnne bare diene gne patroner på et PRS-stevne... Eller et feltstevne. Jeg helpresser, fordi jeg ble lei av patroner som ikke kamra, eller å bytte pipe med 500 patroner som ikke kamrer i den nye. For øyeblikket har jeg ladd med opp litt, har 14l 6.5x55 patroner, og 8l 308 Win - sortere hylser.

Å ha flere sorter ammo ble for mye surr for meg, selv om ideen er god. Noen er vel mer rotete enn andre også...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...