Jump to content

Produksjon av eget krutt og primer


JaktrettFraSkaperen

Recommended Posts

Svartkrutt går det nok an å lage selv, men røyksvakt krutt blir for vanskelig, det blir for mange ulike prosesser som må gjøres relativt raskt.

Om man likevel vil prøve er det ballistitt som blir det letteste for amatører.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Anbefaler TS å roe ned youtubekikkingen....

Du leser meg som en åpen bok! :D

9 hours ago, msteiro said:

Hva er hensikten med å evt lage dette selv, noen som faktisk gjør det?

Flere gode grunner til det:

1. Få ned prisen på ammo ytterligere (dette er ofte begrunnelsen man gir)

2. Utvidelse av hjemmeladingshobbien (hovedgrunnen). Når man allerede støper sine egne blykuler og setter det sammen til ammunisjon er det kun kruttet, tennhettene og hylsene man ikke lager selv. Om man kunne klare å lage alle disse komponentene selv er man en "komplett" hjemmelader.

3. For prepping. Det var neppe lovlig å kjøpe ammunisjon og være i besittelse av våpen under den tyske okkupasjonen. (Si ifra om jeg tar feil) Skulle noe slikt hende i fremtiden er det kjekt å kunne lage eget. (Prepper ikke selv, så dette er ikke min grunn til å evt. begynne med det, men respekterer de som gjør det)

Link to comment
Share on other sites

Du har såvidt jeg skjønner ingen våpen enda, driver ikke med skyting eller jakt fra før, og har følgelig ikke startet med hjemmelading heller. Får litt inntrykk av at du begynner (knallhardt med tilsprang) i feil ende. Er det bare nysgjerrighet og nerding, så har jeg misforstått og beklager, men kanskje man skal starte med å oppsøke en klubb?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Olesøn said:

Du har såvidt jeg skjønner ingen våpen enda, driver ikke med skyting eller jakt fra før, og har følgelig ikke startet med hjemmelading heller. Får litt inntrykk av at du begynner (knallhardt med tilsprang) i feil ende. Er det bare nysgjerrighet og nerding, så har jeg misforstått og beklager, men kanskje man skal starte med å oppsøke en klubb?

Tar jegerprøven om en uke og kjøper min første rifle da. Er nok mest nysgjerrighet og nerding ja ;) For en dag siden visste jeg ikke at hjemmelading var mulig og da åpner det seg en ny verden med en rekke spørsmål som denne tråden er et resultat av.

En annen grunn er også at jeg liker å undersøke et felt grundig før jeg legger penger i det.

En klubb er nok både læringsrikt og sosialt, så takker for tipset. Men jeg er redd informasjon om hjemmelading o.l er noe man kunn finner på kammeret hehe... :)

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, JaktrettFraSkaperen skrev:

Tar jegerprøven om en uke og kjøper min første rifle da. Er nok mest nysgjerrighet og nerding ja ;)

Du har vertfall kommet til riktig forum! 

 

Men vil vertfall anbefale å stå over laging av krutt og støping av kuler før du har lært deg en del om hjemmelading. 

Og skutt en del. 

 

Var selv fersk for 4-5 år siden, og er av typen som setter meg "litt" inn i ting selv. Har brukt veeeldig mange timer her inne bla. for å lese meg opp på mye rart. 

 

Du må finne "veien" selv. Men vil anbefale å starte å skyte litt først. Så lade litt, å så ta det fra der. En klubb eller kompiser som har peiling er kjekt (nesten nødvendig) å ha! 

 

Laging av krutt og kuler hadde jeg drøya litt, til du får litt mer peiling på hjemmelading. Kjøp gjerne "ladeboka", der kan man lese seg opp på litt grunnleggende både ift. lading og ladeutstyr. 

Ladetabellen er vel også grei retningslinje, men sjekk gjerne også kuleprodusent og kruttprodusent sine tabeller, de ligger som regel tilgjengelig på nett, og sammenlign. 

223, 6,5x55, 308 og 30-06 er overkommelige startkalibre f.eks.

 

Lykke til! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er det bare nysgjerrighet og nerding, så har jeg misforstått og beklager, men kanskje man skal starte med å oppsøke en klubb?

Nysgjerrighet er det ingen feil med. Jeg skal ikke forsverge at jeg kunne produsert lignende tråder hadde internett vært i bruk da jeg var i den alderen. Istedet leste jeg alle tenkelige blader om emnene, og fikk mye ut av både G&A og VJ, "Coopers Corner" inneholdt mye gull for en lettpåvirkelig sjel... 

 

Men som TS, ikke bare våpen, og jeg kan da bekrefte at det går an å lage nitrocellulose selv - det er et par hakk forbi hjemmebrenning å ha full kontroll på hva en lager.

Svartkrutt er endel enklere, men desto farligere - flere av primerblandingene som har vært brukt oppigjennom tidene er enkle å lage, men blystyphnat, som brukes i dag er litt plundrete tror jeg. Kvikksølvfulminat virker, og er enkelt - og det samme er flere andre slike blandinger. Men så skal ei tennhette lages mekanisk, det hele plundres på plass - og en skal ha så mye kontroll at det smeller like mye hver gang... det samme gjelder kruttet en lager, nøyaktig samme brennhastighet? Selv fabrikkene sliter med det, og må ha omfattende laboratorieutstyr for å få det til - og så sliter de med økonomien...

 

Lage krutt, du må lage veldig mye for at det skal lønne seg, og selv da, lønner det seg knapt, svartkrutt muligens unntaket - jeg kjenner folk som laget bra svartkutt til fyrverkeriformål. Skal du absolutt lage noe selv, så er det kulene.

 

Og - nå fant jeg løsningen for deg. Svartkrutt!

Skaff deg ei flintlåsbørse - faktum er at de kan lages temmelig presise, og du trenger aldri kjøpe noe. Bly samler du på skytebanene - spesielt innendørsbaner har mye lett tilgjengelig bly, som en får kjøpt rimelig. Støp kuler.

Så lager du svartkrutt, ingredienser lages selv, slik som i Youtube-videoen - husk at kruttet blir bedre dersom en biskop har pisset i halmen du lager nitrat av. Fett finner du vel på et villsvin du skyter.

og da kan du vel like godt lage børsa sjøl også ;)

 

K

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Først: Takk til @M67 for å dele den videoen. Har den lagret, ser den som en del av den sedvanlige meditasjonsprossessen.

 

For det andre: Jeg har skutt i noen år, med diverse våpen av ymse kaliber, alder, opphav og bruksområder. Vil vel påstå at jeg vet litt mer om skyting enn... mange andre jeg har møtt. Om noen år er jeg kanskje der M67, vet|us, slemmo og en hel haug andre på forumet er i dag. Jeg leser her hver dag, og lærer noe nytt hele tiden. Tross dette, og medlemskap i skytterlag i snart 25 år, så begynte jeg å lade i fjor. Det betyr at jeg og broderen ladet noen patroner i november 2018, og så presset og tromlet vi hylser i går. Hjemmelading er artig, det er lærerikt, det kan være presisjonsfremmende og det kan være økonomisk fornutig. Det som er helt sikkert, det er at det er ingen hast. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjerring, våpen og offroading pleier jeg å si. Skal man være helt sikker på å gå bankerott finner man kjerring som liker våpen og offroading 😁

 

For å være litt alvorlig så er det greit å tenke på å produsere egne ladekomponenter men dette er for viderekomne og ikke noe man lærer rett fra nettet. Det er trist å ødelegge helsa med overladning, bly eller kvikksølv, osv., på grunn av en hobby. 

Edited by Thor
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hjemmelading er en av de 3 sikreste (Ikke nødvendigvis raskeste) veiene til fattigdom.

 

De to andre er hest og seilbåt.

Du har tydeligvis aldri hatt hest... Seilbåt har jeg faktisk (ikke hest "selv" lenger, men kjerringa har) Båten er 27 fot og koster mindre enn ei middels langholdsrifle med kikkert.., Bruker vel en tusenlapp hver vår på diverse. Den flyter og ser jævlig ut - jeg er vel seiler/båteier på samme nivå som de aller gjerrigste av de som spør her er skyttere/våpeneiere... Men det virker jo, og er moro uansett.

Uansett er jeg helt uenig, pengestrømmene som er involvert når folk som ikke har beite og stall selv er helt hinsides det selv toppskyttere bruker.

 

Sitat

Tross dette, og medlemskap i skytterlag i snart 25 år, så begynte jeg å lade i fjor.

Jeg begynte mer eller mindre samtidig som jeg begynte i skytterlaget, tidlig på 80-tallet. Det var helt nødvendig, jeg kunne aldri ha hatt råd til å drive med skyting da, uten å lade selv (som 15-16 åring. Dette var i den tida man kjørte moped til banen med rifla på ryggen...) 

Patroner kosta jo 2 kroner eller noe sånt hårreisende ;) og kuler var subsidiert av skytterlaget, og kjøpeammoen var igrunnen ikke veldig bra heller.
Laget hadde ladepresse på skytterhuset man kunne bruke - og så vipps.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jeg var vel stort sett enig i hest og båt, så begynte dattera i huset med kunstløp. Da ble plutselig hest den billige hobbyen i huset (selv om vi betaler for oppstalling).

 

Det går an å spare penger på hjemmeladning, men det forutsetter jo at man allerede bruker sykt mye penger på ammo. 

 

/D

Link to comment
Share on other sites

On 6/14/2019 at 12:17 PM, JaktrettFraSkaperen said:

Er det noen her som lager eget krutt og primere i tillegg til støping av blykuler?

 

 

Heimebrygging av sprengstoff slutta eg med på ungdomsskulen. Det er mulig det går an å spare pengar på å lage sitt eige krutt, men det er også farleg. Eg hadde eit par close calls i 13-14-års alderen som den dag i dag gir meg frysningar.

 

1 hour ago, dk said:

Det går an å spare penger på hjemmeladning, men det forutsetter jo at man allerede bruker sykt mye penger på ammo.

 

Det kjem vel an på kva ein lader. Eg lader 44 Magnum til rundt 1,75 per smell, og med total investering på ca 2500 i ladeutstyr går ein fort i pluss. Men så lader eg også kun for å spare pengar, og ikkje fordi eg syns det er moro. Då blir det heller ikkje oppgradert kvart halvår eller fyllt ladebenken med allverdens dill.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Eg hadde eit par close calls i 13-14-års alderen som den dag i dag gir meg frysningar.

Samme, jeg grøsser... 

Men i voksen alder har jeg laget godt svartkrutt og nitrocellulose, og "Golden Pow(d)er", og "KN-Su" rakettdrivstoff,  uten at jeg ser på det som hårreisende på noe vis. Trikset er en grundig universitetsutdannelse i kjemi, og å være passe redd. Svartkrutt og jern har folk laget i tusener av år, så det må vi kunne få til i dag. Vi kan også lese oss til problemene de første som laget røyksvakt krutt hadde, og unngå dem - men altså, Gud så tungvint, når vi kan kjøpe N19 til 4-500,-/kg...

Krutt er dessuten lovlig å kjøpe, det er vel knapt hverken KNO3 eller salpetersyre lenger?

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter:

 

Finn deg en skyteklubb, der er det sikkert flere som lader. Da kan de hjelpe deg i gang med dette. Det er alltid greit å få hjelp for å komme i gang. Det er ikke bare her på forumet folk driver med lading. Skriv gjerne hvor du bor, så er det mulig noen her på kammeret som bor i nærheten kan hjelpe deg i gang med ladingen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...