Jump to content

Havesyken.. trenger noen råd


Geir74

Recommended Posts

Hei,

jeg har en godkjent søknad for en .223 og hadde egentlig bestemt meg for en Howa mini. Etter å ha kjent litt på et eksemplar skjønner jeg at jeg ikke kommer til å beholde stokken på den da da den føltes veldig stutt mot skulderen (jeg er 193 med sjimpanseaktige proposjoner). Da jeg begynte å titte rundt om det fantes alternativer burde jeg lagt merke til symptomene, men det glapp. Leste masse her på kammeret, så timer med råd på youtube og nå er jeg ganske rådvill.

 

Budsjett ca 15000,- Rådyr og småvilt, gjerne i skumringa

Her er problemet mitt:

Remington 700, Howa 1500 og - gode alternativer, endel på finn. 

Tikka T3(X) - kanskje bedre alternativ, men gjerne endel over budsjett

Sauer 101 - også litt over budsjett, 

Røssler Titan Alpha - også over budsjett, men med en systemrifle kan jeg forsvare det med billigere neste gang jeg vil forandre noe.

 

Attpåtil har jeg begynt å tvile på kalibervalg.. Jeg har allerede en nydelig Steyr Mannlicher model L 308Win fullstokk i skapet som ikke blir solgt, så storvilt er dekket om jeg skulle ønske det. Skulle bare ønske jeg kunne dempet den..

Problemet mitt er vel egentlig at jo mer jeg leter, dess flere alternativer finner jeg, så hvordan forholder dere dere til må ha syken??

Link to comment
Share on other sites

Lader du selv? 

Hvis ja, helt topp, du kan velge og vrake. Problemet ditt med å velge blir altså større.

Hvis nei, begynn med det og se problemet vokse når du innser at ukjente kaliber er en mulighet, ikke en begrensning.

 

Litt mer seriøst da. 

Sako Vixen finner du ofte i 222. Skal du jakte og ikke mengdetrene med børsa så blir du ikke ruinert om du må bruke fabrikkammunisjon.

Kvaliteten på disse børsene overgår det meste av nye børser, kanskje foruten S&L Legacy. (Aldri eid sistnevnte)

Hvis du kjøper en i 222 og egentlig vil ha 223 så kan du budsjettere med et pipebytte innen ett år f.eks. Du trenger å sette av ca 500kr/mnd.

Alternativt, hvis du ikke lader, så kan du kjøpe ladeutstyr for samme sum som pipebytte og beholde 222.

 

Etterhvert så baller det på seg med komposittskjefte, ladeutstyr etc. uansett så det er bare å bite det i seg.

Link to comment
Share on other sites

Nei, lader ikke selv, men har sansen for nerding så ser ikke bort fra at fremtida kan ta meg dit om en stund.

 

Sakoen har jeg ikke vurdert i det hele tatt pga pris, men ser det ligger en på finn nå som er innenfor budsjett (flotters, lista mi vokser igjen..)

 

Takk for innspill selv om det vel bare blei enda et valg, haha

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Geir74 skrev:

...men har sansen for nerding så ser ikke bort fra at fremtida kan ta meg dit om en stund.

 

Obsvarsel. Eg berre seier det, nerding og lading er ein usedvanlig tidkrevande og dyr greie. Det er alltid eit eller anna som kan plottest, sjekkest, målast etc etc. Det tar faen aldri slutt.... 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Geir74 skrev:

Jeg har allerede en nydelig Steyr Mannlicher model L 308Win fullstokk i skapet som ikke blir solgt, så storvilt er dekket om jeg skulle ønske det. Skulle bare ønske jeg kunne dempet den..

 

@Olesøn, minn meg på hva vi gjør med folk som skrur demper på en Mannlicher helstokk? Er det tjære og fjær eller superlim i trusene? 

 

@Chiefen.v-2 er alt for fornuftig, jeg støtter forslaget om Vixen og ladesett. S&B fabrikkammo i 222 er uansett rimelig. 

Link to comment
Share on other sites

haha, blir ikke demper på den rifla, aldri sett bilde av vellykka løsning. er vel en grunn til det:) Hadde bare vært fint å ha den dempa om du ser hva jeg mener. Den er arvet og skal ikke moddes, mulig ny optikk

 

Evt bruke av budsjettet på et sett bedre øreplugger til jakt

 

Edited by Geir74
Link to comment
Share on other sites

En brukt t3x og helt grei optikk er det vel fult mulig å klemme under 15k. De ligger jo ute på finn for 8-10k. Da bør man klare å finne grei, og faktisk kanskje bra optikk for den resterende summen.

 

Kalibervalg må man kjenne litt på selv. Kan uansett selge den uten å tape all verdens, hvis man angrer.

 

så lenge man har råd, uten å knuse sparegrisen til ungene.  skal trenge å forsvare for seg selv ett kjøp som kan gi mye glede og gøy. Så fremt det ikke er ulovlig eller til de grader teit.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...