Jump to content

Kostnad ved hjemmelading


JaktrettFraSkaperen

Recommended Posts

Skal begynne med hjemmelading, men har ingen erfaring så lurer egentlig på:

Spørsmål 1:

Hvor billig klarer du å lage egen ammunisjon i forskjellige kalibre?

Er spesielt interessert i .308 og 22LR, men skryt i vei om alle kalibre! :D

Tenker da kun det du bruker på å lage selve skuddene og ikke på utstyret.

Spørsmål 2:

Hvor mye ca. har du brukt på hjemmeladingsutstyr totalt?

Link to comment
Share on other sites

.22lr kjenner jeg ingen som lader, og i det du har utstyret til å lade det, så har du nok brukt samme verdi som opp til flere tusen skudd du kunne kjøpt i butikk og allerede vært på banen og skutt. Jeg ville nok fokusert ladingen i starten på kun .308 i din situasjon :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading av .22LR er ikke bare tungvindt og til dels farlig når du må rote med en pinne og tennmiddel, men egentlig helt håpløst dumt med tanke på hvor utrolig lite en sparer (jeg nekter egentlig å tro en kan spare noe som helst).

Billig ammunisjon i .22LR koster 50-70 øre avhengig av kvanta.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man kan lade 308 ned til et sted like under 4kr skuddet. 22LR kan man kjøpe til rundt 60 øre, eller kanskje litt mindre om en kjøper mye om gangen. Lade 22LR er mulig, men SVÆRT uvanlig, og trolig dyrere enn å kjøpe. 

Det som er vanligere ( i den forstand at jeg kjenner to som gjør det/ har gjort det) er å lage kuler av blystang og brukte 22LR hylser. Det blir da 223-kuler type billig.

 

Jeg tipper jeg har hjemmeladingsutstyr for mellom 40 og 60 000.

Dillon XL 650 komplett med dilldall. 15k

Redding supernice dier i 4 kaliber, 12k

Std. dier i 4 kaliber, 4k

Diverse trim og dreiestash 3k

RCBC ladesett komplett (pris i dag) 5k (dette er ca det du trenger for å komme igang med basic lading)

to vekter, 5k

hylsevaskerjævelskap 2k

 

Dette er greier som er samlet opp over nesten 40 år, så en kan si jeg har brukt 1000 kroner i året på ladeutstyr... Ikke ille :)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Istedenfor å lade 22lr ville jeg sett på muligheten til å lade 308 med støpte blykuler. Eller kanskje bare lade ned vanlig mantlet ferdig kule til salongnivå.

Det virker som du uansett vil starte med hjemmelading på 308n. :-)

308 win er et godt sånn passe midt i kaliber å starte med.

Og .308 kuler finnes i alle tenkelige varianter.

Men begynn med publiserte ladedata før du tar veien ut på det mere eksperimentelle.

 

Selv har jeg ikke peiling på hva jeg har brukt i penger på ladeutstyr,

men et par tre tusen fordelt pr. år har det nok blitt. Kanskje mer..

 

Kostnaden ekstra pr. kaliber blir dier og samt hylser og prepareringsverktøy for hylsene. Og selvfølgelig kuler og krutt som passer i kalibret.

For støpte kuler så tilkommer støpetenger, smøre og kalibreringsutstyr. (Da har man selvfølgelig støpegryte og tilsvarende stæsj fra før).

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

308 er noe av det billigste å lade, mye pga veldig rimelig tilgang til hylser.

Med 308 hylser slipper du tenke særlig på hylseprep, da man like godt kan kjøpe nye når du skal frese etc. I tillegg til at det er dritkjedelig.

22lr er bare tull å lade selv, og støping av .30 cal kuler vil jeg også mene er unødvendig da kuler koster 2,5 per stk omtrent, og da blir det støping for støpingens skyld...

 

Angående ladeutstyr kjøpte jeg et komplett RCBS sett for ca 1500 kr. 

Kjøpt litt småutstyr ved siden av som håndholdt tennhetteisetter, så totalt kanskje 2500 for komplett utstyr med hylserens.

 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, M67 skrev:

Man kan lade 308 ned til et sted like under 4kr skuddet.

 

Da skal du handle inn ganske store kvanta av ladekomponenter! Mitt regnestykke gir ca kr 5,50 pr. skudd og ser slik ut:

 

Vithavuori krutt, f. eks. N140 el. N150 til rundt kr 700 pr. kg: ca 2 kr

Matchkule av rimelig god kvalitet (f. eks. Nosler CC)           :  ca 3 kr

Tennhette                                                                                     :  ca 0,5 kr

 

Men om du skyter like mye som @M67 gjør, eller går sammen med kompiser og handler inn i stort, eventuelt også får gode rabatter ved innkjøp gjennom skytterlag, skal jeg ikke protestere på at du kan komme ned til rundt kr 4 pr. skudd i .308W.

 

Min investering i ladeutstyr er på rundt kr 6000 : RCBS Supreme Master Reloading kit, elektronisk kruttvekt, hylsetrimmesett, og die set i ymse kalibre.

 

Med de tilbudene på billig treningsammunisjon som det er referert til lenger oppe i tråden tenker jeg du skal skyte ganske mye for å tjene inn investeringen i utstyr. Min motivasjon for å lade selv er at jeg LIKER det! Og så har jeg et litt sært riflekaliber på drillingen.  

 

Edit: kjøpte også en kronograf Chrony Beta Master til ca. kr 1500 for noen år siden. Ikke strengt tatt nødvendig, men veldig kjekk å ha hvis du skal lade egen jaktammunisjon til samme hastighet som fabrikk, eller treningsammo opp til "langholdshastighet"...

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Du får fabrikkammo til 6kr/stk 

komponenter til 308 5kr/stk ? 

 

I tillegg har du avskrivning på ladeutstyret. 

 

Hvis økonomi er eneste kriterie, har nok de fleste bedre timesbetaling ved å jobbe litt overtid, enn å lade ammunisjon på enkeltstasjonspresse. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Eg lader .38 Special og .44 magnum, og sparer ein god del på det fordi eg støyper kulene sjølv av gratis bly. Ladeutstyret har kosta meg max eit par lappar (kjøpt det meste brukt). Har rekna litt på lading av 308 og komt fram til at eg ikkje gidd prøve eingong. Har sett treningsammo nede i seks kroner, og som Sølvrev seier kostar det nesten like mykje å lade sjølv.

 

Edit: Ser at eg har brukt meir enn to lappar på ladeverktøy ja.

- Lee turret presse, brukt. Inkludert diesett i .38/.357 og 9mm. 500 kroner.

- Lee Autodisk kruttmål, brukt. 200 kroner.
- Lee diesett .44 Magnum/Special, Lee Autodisk kruttmål, dieholder til Turret. Nytt, rundt 800 om eg ikkje huskar heilt feil.

- Elektronisk vekt, eBay, ca 150 kroner.

- Lee ladetenger til 38 og 44, brukt. 400 kroner.
- Kokeplate, Elkjøp, ny. 299.
- Jerngryte, bruktbutikken, 10.

- Ultralydvasker, eBay, ca 200.

 

Så drøye 2500 i ladeutstyr. Ganske fort innspart på .44 Magnum, mykje takka vere nesten gratis kuler. Ammo i .38 Special er ganske rimeleg å kjøpe hos klubben, hadde ikkje spart allverden der viss eg ikkje hadde støypt kuler sjølv.

Edited by joska
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ett år da jeg TROR at jeg ikke kjøpte noe ladeutstyr.

Det året jeg TROR at jeg hadde er det jeg bruker til å forsvare at jeg lader selv.

Spesielt fremhever jeg det året når jeg TROR at det er nødvendig å forsvare at jeg lader selv.

:-D

 

Jeg begynte å lade på 308win. Og jeg eksperimenterte og lærte litt.

I ettertid har dette åpnet opp for et par kalibre utenfor de fire mest vanlige riflekalibre.

 

Har man lyst har man lov.

Kostnaden er for meg underordnet.

Søkke godt tilfredstillende å rive med seg en passe mengde patroner som man kjenner kvaliteten på. Ganske repeterbart år for år også.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Økonomi er ikke eneste kriterie for meg ihvertfall, da hadde jeg bare kjøpt et lass GGG eller Fiocchi på salg. Men for litt mer ytelse i 308 er hjemmelading plutselig mer aktuelt. 

 

Nå har jeg bare 308 og 30-06, men har litt lyst på noe mer eksotisk en gang i nærmeste fremtid. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet 308, 223 og nå 6,5x55 og slik ser det ut for min del:

223, ca. 1500-2000stk i året:

  • Hylse: NATO(5,56x45) plukket fra militære skytebaner. Eller Lapua hylser etter kjøpt match ammo. Begge er "gratis" da hylsene kommer etter kjøpeammo og har aldri kjøpt hylser til 223.
  • Tennhette: 0,50
  • Kule: 69grs NCC til 1,85 eller Nosler RDF 69grs til 2,70
  • Krutt: N-140 til ca 1,- per skudd

308, ca. 250stk i året:

  • Hylse: kommer fra egen jaktammo eller fått hylser av andre med 308 som ikke lader.
  • Tennhette: 0,50
  • Kule: Lapua Scenar til 6-7,-. Har brukt forskjellige varianter.
  • Krutt: N-140 til ca. 2,- per skudd

6,5x55, ligger ann til ca.2000stk dette første året med dette kaliberet:

  • Hylse: engangsskutte som jeg fikk med våpenet da jeg kjøpte det nytt fra butikken. Og hylser fra andre kjente som skyter samme kaliber og som ikke lader.
  • Tennhette: 0,50
  • Kule: 140grs Nosler RDF til 2,40
  • Krutt: N-560 til ca 2,20 per skudd

 

Jeg kjøpte følgende ladeutstyr:

  • ladepakke fra Lyman til 4500,-
  • hylsetrimmer til 1500,-
  • deburring tool til 400,-
  • kruttvekt til 600,-
  • elektronisk kruttdispenser fra Lyman til 2500,-
  • Hvert die-sett koster også sitt når man også skal necksize hylsene
  • 4 x ladebrett til 100,- per stykk
  • ammobokser til ca.100,- per stykk(har et ukjent antall...)
  • Kulehammer til 300,-
  • hylsetrommel til 1000,- og med nøtteskall for 300,- samt polish til 150,-

Så det baller på seg! Men hvis jeg skulle ha kjøpt like nøyaktig og bra ammo som kan fly langt og som er tilpasset mine våpen ville kostnadene vært betydelig høyere.

 

Så ja, man kan få tak i billigere kjøpeammo på noen kaliber, men hvis målet er langhold og gode samlinger i ditt våpen er lading eneste veien å gå hvis man baserer seg på min erfaring der jeg ikke fikk kjøpeammo til å samle godt i noen av våpnene. Til jakt så har jeg bare kjøpt ammo da mine jaktskudd ikke foregår på hold der ekstrem presisjonsammo er nødvendig. Jeg holder heller igjen skuddet hvis jeg er usikker.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper mine ladekomponenter gjennom mitt skytelag og da blir det slik.

 

6,5x55

Hylser Norma. Plukker engangsskutte hylser på banen etter at ungdommene har skutt.

Kule Sierra HPBT 8g/123gr         Kr 1,36

Tennhette RWS                              Kr 0,4

Krutt NC96M 2,55g a kr360/kg   Kr 0,918

Totalkost pr skudd                        Kr 2,678

 

Ferdigladet tilsvarende skudd koster ca Kr 8,50 ved kjøp av 500 stk. Så jeg sparer jo Kr 17.466,- på å lade selv når jeg bruker ca 3000 slike i året.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, bardp skrev:

Kule Sierra HPBT 8g/123gr         Kr 1,36

Tennhette RWS                              Kr 0,4

Krutt NC96M 2,55g a kr360/kg   Kr 0,918

Totalkost pr skudd                        Kr 2,678

 

Skytterlag prisen nå er:

Kule Sierra HPBT 8g/123gr         Kr 2,49

Tennhette RWS                              Kr 0,55

Krutt NC96M 2,55g a kr599/kg   Kr 1,527

Totalkost pr skudd                        Kr 4,567

 

https://www.dfs.no/globalassets/documents/skytterkontoret/avdelinger/salg/priser_bestillingsskjema/ammo_priser_dfs.pdf

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Mix skrev:

 

Skytterlag prisen nå er:

Kule Sierra HPBT 8g/123gr         Kr 2,49

Tennhette RWS                              Kr 0,55

Krutt NC96M 2,55g a kr599/kg   Kr 1,527

Totalkost pr skudd                        Kr 4,567

Ja det er inn prisene til skytterlaget. Men laget subsidierer ladekomponentene til aktive DFS skyttere. Prisene jeg oppga er hentet fra lagets prisliste. Alså det jeg betaler for det.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Ja det er inn prisene til skytterlaget. Men laget subsidierer ladekomponentene til aktive DFS skyttere.

Da må du opplyse om dette, for trådstarter og andre som ikke er medlem av ditt skytterlag blir dette uinteressant.

Start heller en egen tråd om skytterlag og subsidiering.

Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, bardp skrev:

Det er helt normalt at skytterlag subsidierer ladekomponenter.

Jeg vet det finnes skytterlag som subsidierer ungdom.

Men fortell oss gjerne mer om hvilke skytterlag det er som subsidierer vanlige voksne medlemmer og hvor vanlig dette er.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme utgangspunkt som Mix, men av en eller annen grunn brukte jeg 1.99 som pris på 8g NCC. Jeg tror jeg kjøpte dem på et eller annet tilbud - eller så fikk jeg litt rabatt fordi jeg kjøpte 12kg krutt og 5000 kuler samtidig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, boble skrev:

Og tro du meg, medlemmene betaler for det i form av dugnad. 

Ja om jeg tar det jeg mottar i subsidier og deler på antall dugnadstimer for laget blir det nokk en heller dårlig timebetaling. Men jeg synes nå det er en glimrende ordning som fører til mer aktivitet i laget.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at hjemmelading ikke lønner seg hvis det kun er økonomien som blir vurdert. Mine utgifter relatert til skyting har skutt i været etter at jeg begynte å lade selv. Hadde ALDRI trodd at jeg kom til å bruke så mye penger på annunisjon før jeg begynte å lade selv. Når det er sagt, veier en det opp mot verdien av økt kunnskap, forståelse og innsikt samt den naturlig medfølgende økte interessen for skyting så er det helt klart verdt det!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis en er aktiv konkurranseskytter med grovkaliber, er hjemmelading lønnsomt. @Mix sitt regnskap stemmer godt med mitt. Det betyr at jeg sparer vel fire kroner per skudd i 6,5x55 vs å kjøpe Norma Diamond Line og vel 12 kroner per skudd i 6mmBR. Med en totalinvestering på 6000 kroner går det i pluss lenge før det har gått et år.

 

Men vurderer ikke en gang å kjøpe utstyr for å lade jaktammo. Så stor elgbestand er det ikke her.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lønnsomheten er vel veldig avhengig av om man regner timepris på seg selv for de timene man bruker på å lade å teste ladninger, eller ikke. Også er det stor forskjell ift. hvor mye en skyter da. Og hvilke kaliber man har! 

 

Men lærerikt å gøy er det! 

Også får man, stort sett, den kombinasjonen av presisjon, kule og hastighet man ønsker (innenfor rifla og kaliber sine begrensninger). Noe man ikke alltid får til med fabrikkammunisjon. 

Link to comment
Share on other sites

De fleste har brukt konkuranseammo som eksempel, det er der mengdene med ammunisjon brukes.

Men for de som i tillegg jakter med litt eksotiske patroner er det svært mye å spare på ammunisjon.

I tillegg kan en lade jaktammunisjon med den kulen som vil være best uten å være bundet av hva ammunisjonsprodusenter velger å putte i sine patroner. Krutt, hetter og kuler koster ofte det samme uansett hvilke patron en lader, men fabrikkammunisjon koster en liten formue.

Selv vanlige jaktpatroner i 30-06 koster mye, men når hver patron koster 50-100 kr blir hjemmelading eneste måte en kan få trene med jaktvåpenet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Treningsskuddene med .375'en har gått i taket etter at jeg begynte å lade selv;-) Baksiden av medaljen er at jeg hadde glemt at jeg var tom for .308 sist jeg skulle på skytebana. Og siden jeg lader selv nå, var jeg for blå til å kjøpe en eske ferdigrulla:roll: Så da ble alle treningsskuddene med .375'en:mrgreen: 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Lønnsomheten er vel veldig avhengig av om man regner timepris på seg selv for de timene man bruker på å lade å teste ladninger, eller ikke. 

Dette er jo bare tull. De som bruker timevis på å teste ladninger har det som hobby, ikke annen skyting, og noen av dem har jeg lading som hobby.

Jeg lader for å få ammo, og jeg lader minst 200 patroner i timen, så timeprisen for å lade er ikke dårlig, og teste gjør jeg hver gang jeg bytter løp, og da som oftest i 5 minutter. (dvs. sjekke at den ladninga jeg brukte i det forrige løpet smeller i det nye også) En sjelden gang har jeg opplevd for dårlig presisjon iet løp, og da går det jaggu like mange timer (og mer penger) om det er fabrikkammo du skyter.

Det færreste konkurranseskyttere driver med "finn godladningen/prøve ei ny kule"-religionen. Det er iallfall bare BR-skyttere som har noe ut av det. Men mange jegere driver med det, og da er det det som er interessen - og timepris for å drive med hobbyen sin?

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg lader til en eldre rekrutt i dfs.

Det er økonomisk årsak til det og prisen blir ca som beskrevet over.

 

Skytteren er i ferd med å overta hele greia selv.

Det som ikke kommer frem her er at hele prosessen tar en del tid og at det er en del av det å være skytter.

Holde orden på hylser.

Kontakte laget og bestille før det er tomt for krutt og komponenter. (5 kg maks i heimen er ikke mye.) 

Holde hylser noenlunde rene og fri for sot på utsiden.

Siden det ikke helpresses hylser må man sjekke at patroner til stevner kamrer osv.

 

Han lærer lean.

Han må selv skape forutsetninger for å lykkes på stevne.

( Får selvsagt hjelp når han spør.)

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Per-S skrev:

Men for de som i tillegg jakter med litt eksotiske patroner er det svært mye å spare på ammunisjon.

 

Dette er årsaken til at jeg startet å lade på begynnelsen av 90-tallet. Bøylerifler i 444 Marlin og 45-70. Ble dyrt for en student å trene. Da sparte jeg mye på å lade på en billig O-presse. Men så kom havesyken og utstyret ble oppgradert, og etter hvert ble det flere rifler og også håndvåpen. Og enda mer ladeutstyr. 

 

Har i dag utstyr for i overkant av hundre tusen kroner, men etter over 25 år med mye skyting med dyre saker som .416 Rem, 375 H&H, 45-70, 444 Marlin, 454 Casull ++ innbiller jeg meg at jeg kanskje har tjent inn utgiften på utstyret. Kanskje. Har neppe spart noe. Moro å lade sære ting, da.

 

Volumlading for trening med 308 er derimot dritkjedelig. Da tenker jeg faktisk "timepris" på tiden jeg bruker, og siden jeg sjeldent skyter på over 300 meter har jeg kommet frem til at GGG til kr.5,99,- skuddet er et bedre valg en timer foran pressa.

Link to comment
Share on other sites

Ikkje for og vera gledesdrepar men synest da er litt feil på ein måte når da blir snakka om kor mykje ein spare på lading eller på andre ting for den saks skyld.

Når ein kjøpe noke så må ein jo betala, da er penga ut, dei aller fleste innkjøp me gjere er ikkje tvingande nødvendig så kor mykje som blir spart kan diskuterast.

 

Viss da er snakk om sparing så må da vera pengar som blir investert i eit eller anna som gir ei passiv inntekt, for eksempel bankinnskudd, obligasjoner, aksja, fond utleieleilighet osv.

 

veit ikkje om da er dette som er defenisjonen på sparing men nokenlunde sån tolke eg da.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nei, men når noen skal skyte en del hundre eller tusen eller ti tusen eller hundre tusen skudd, er det nå mer fornuftig å tenke at en kan lade jaktammo til 8 kroner smellen, enn å bare drite i det og heller kjøpe Norma-jaktpatroner til 34,99,-, eller samme med matchammo til 7 vs 15 kroner ;)

Spesielt matchammo kan en spare en del på hvis en finner godladningen, det tar kanskje tid å spare inn ladesettet, men du kan i det minste dirigere noe penger fra det som hadde vært 15k i ammo i året til noe annet. Ny kikkert eller ny pistol f.eks..

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Tuning av ladninger, ja... Det snodige er at matchammo, for matchvåpen, sjelden trenger så mye tuning. Matchrifler, enten de har et slik eller sånn tysk navn, er sjelden fyrrige og tempramentsfulle som en brunstig italienerinne med roser i kinn. Og med årene blir man nødt til å innse at det er flere poeng å vinne på trening enn på lading. Sukk. 😉

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, M67 skrev:

Dette er jo bare tull.

For mange ja, for en del nei. Ting er ikke alltid svart/hvitt 😉

 

Jeg kan skifte f.eks clutchen på bilen selv, men det er rimeligere om jeg jobber den dagen bilen er på verksted enn de 2-3 dagene jeg må ta meg fri for å evt. gjøre det selv. 

Det med lading, kan, bli litt det samme, for noen. 

Link to comment
Share on other sites

Mine billigste treningspatroner i .308:

Støpt kule, plain base: 0,00

8 grs haglekrutt:   0.32

Tennhette, bulkpris.  0,45

Hylse fra bøtta: 0,00

Ingredienser til kulefett: 0,01

 

Disse ladningene sliter nada på pipene. Hvis vi beregner 0,80 kr/skudd i pipeslitasje, tjener jeg faktisk 2 øre hver gang jeg trekker i avtrekkeren 😀

 

Jeg har ikke regnet sammen hvor mye jeg har brukt på ladeutstyr, støpetenger og -gryter. Men det er nok den dyreste måten jeg har spart penger på noen gang.

  • Like 2
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kjøpte et komplett Lyman sett for lading midt på 90-tallet, syntes det var dyrt, kostet noe sånt som 2500,-

 

Har kjøpt ny kruttvekt, 5-6 ladebøker og nytt die-sett hver gang jeg har kjøpt ny kaliber i våpen. Ellers bare noen småting, ikke noe dyrt. 

 

Du må ha litt vaskemedie, og smøring til omforminga, men det er ting som holder lenge. 

 

Har underveis solgt de die-settene jeg vet jeg ikke får bruk for igjen, som 375HH, 338WM, 7MM Wea, 6,5X55. 

 

Har for tiden kun kaliber som kan formes fra 30-06 hylser, dvs 270 Win, 280Win og 338-06 A-Square. 

Å kjøpe ammo til disse er uansett så dyrt, at hjemmerulla lønner seg. Hvis jeg lader med ei dyr jaktkule og får totalpris på 15 kr jaktskuddet, vil tilsvarende i ferdigrulla koste kanskje 50-60 kr skuddet. Er ikke helt oppdatert på de prisene, har som sagt ikke kjøpt ferdig siden 1994.

 

Til 308 Win kan du  f eks skyte billig ammo til trening, og ta vare på hylsene. Så kan du starte med å lage jaktammoen underveis. Det er sikkert også noen som ikke skal ha hylsene sine, så du kan overta engangsskutte. Hvis hylsene er skutt i et annet våpen ville jeg helpressa dem, fra eget våpen kan du godt bare halspresse. 

 

Begynn smått og forsiktig, dette er en hel vitenskap. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjøpte er LEE "anniversary set" for - sikkert 15 år siden. Har ikke brukt det før nå i senere tid, i kaliber 30-06 og .223. Rimelig, men fungerer perfekt. Men jeg har oppgradert med en bedre kruttvekt, rett og slett for å spare tid. Lyman Gen 6 - den er bare helt fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...