Jump to content

Jaktradio og blåtann


Forfjording

Recommended Posts

Heisann! 

Har akkurat gått til innkjøp av Peltor WS Sporttac aktive hørselvern med bluetooth på.

Har et ønske om å kunne bruke disse på jaktradioen min når jeg sitter på post og lurer dermed på om noen benytter seg av en lignende løsning. 

Tviler for at det fungerer godt nok til å kunne gå/drive med, men er verdt å prøve da jeg somregel går med jaktradioen i radiolomma på Vorn hjort. Hadde vært kjekt å slippe krigen med hodesettkabelen hver enda gang man skal ta av/på klær eller sekk. 

Lurer på om det fins en løsning til en av jaktradioene jeg har idag (Zodiac Team pro og Icom Prohunt Compact) eller om jeg må gå til innkjøp av Icom prohunt Advanced da det er eneste radio jeg kjenner til med BT originalt.

Har sett det fins et par adaptere som kan monteres i jaktradioen som skal gi bluetooth-kompitabilitet, men er litt nysgjerrig på hvilken mic-løsning folk bruker da jeg er litt usikker på om det er mikrofon på hørselvernet som kan benyttes til jaktradio mtp nøkling osv. 

 

Noen som har erfaringer eller visdom de vil dele? 🤔

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker samme hørselvern sammen med icom prohunt advanced. Funker helt fint det. Hørselvernet har innebygget mikrofon med ganske bra følsomhet, så du kan snakke lavt. Bestilte også bom-mikrofonen, men den kom aldri, og har så langt ikke vært noe savn.

 

Zodiac har også modeller med BT som ofte er litt rimeligere, men har ikke testet med disse.

 

Har heller ikke testet noen form for adapter. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, psAico skrev:

Jeg bruker samme hørselvern sammen med icom prohunt advanced. Funker helt fint det. Hørselvernet har innebygget mikrofon med ganske bra følsomhet, så du kan snakke lavt. Bestilte også bom-mikrofonen, men den kom aldri, og har så langt ikke vært noe savn.

 

Zodiac har også modeller med BT som ofte er litt rimeligere, men har ikke testet med disse.

 

Har heller ikke testet noen form for adapter. 

 
Okei, er det knappefunksjon på hørselvernet for nøkling da? (Mitt ligger enda i en lastebil på tur nordover så har ikke sett på det detalj) 

Går du noe med klokkene på når du forflytter deg, eller bruker du annet hodesett til det formålet? 

Må kanskje vurdere å handle en prohunt advanced da, de adaptrene jeg har sett kostet rundt høvdingen. Får heller selge en av de andre radioene da.  

Link to comment
Share on other sites

Ja, er PTT-knapp på hørselvernet. 

Den er stort sett grei og komme til, men når jeg drar over hetta i det værste dritværet er den litt kronglete å komme til.

Om det blir ett stort problem så kan man sikkert løse det med en separat PTT, men det er litt grenser for hvor mange dingser man gidder å pare sammen, huske på, lade og slå av og på bare for å komme seg en tur i skogen. 

 

Ja, jeg har de på under forflytning under forutsetning av at jeg enten jakter under forflytning og må være klar til skudd eller at jeg må være tilgjengelig på samband. 

Er jo ikke til å komme fra at man blir både klam og sliten i skallen av å gå sånn en hel dag, så jeg tar de av så ofte jeg kan, men dette begrenser seg gjerne til pauser, biltransport eller om jeg går sammen med andre som kan ha sambandsvakt. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg anskaffet en Icom med innebygd BT for tre(?) år siden.

Det første året fungerte det helt utmerket, med radioen bak på sekken og bt-dongla på øret. Meget god dekning da jeg fikk antenna bort fra kroppen.

Året etter klarte jeg ikke å finne igjen bt-dongla, og ny lot seg ikke skaffe.

Såvidt jeg vet går det fortsatt ikke an å skaffe kompatibel bt-dongle..

Må iallefall være en bt-sak med push-to-talk (PTT) knapp.

..eller går det an å skaffe kompatibel bt-dongle nå?

Må si jeg savner trådløsheten ved å ta av seg sekken eller henge radioen i et tre på post med dårlig dekning.

 

Link to comment
Share on other sites

Nei så dæven, fant denne https://www.magasinet.no/icom-pro-bt550-bluetooth-mini-headset-blatann

 

Bestilt, (etter mye manøvrering rundt Klarna-tullet).

Blir testet så fort den er i mine hender.

 

 jeg hadde egentlig avskrevet muligheten med bt på øra på jaktradioen, men denne tråden fikk meg til å google

(etter å ha postet, ja 😕 )

 

Edited by nof
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

PTT var den korrekte termen ja 😄 
Okei, så bra. Enig i at for mange dingser fører til irritasjonsmomenter og fallgruver med noe som slutter og funke, blir borte etc. 

Skjønner. Regner med at man blir mør i skallen av å tusle rundt med klokker tredd over ørene. 
Har du noe erfaring med bruk av klokkene i regn? Tenker da på problematikk med vann i mikrofon som er en gjenganger i vårt jaktlag når himmelen åpner slusene. Alltid noen som ender opp som spøkelser som kun kan nøkle, ikke snakke pga vann i mic. 

 

Nof: 
Godt å høre at folk har gode erfaringer med bluetooth mtp stabil kobling og grei lyd. Har store forhåpninger om trådløse jaktdager fremover. 
Det miniheadset'et så også kjekt ut! Mon tro om Advanced er så advanced at jeg kan bytte mellom to bluetoothenheter og benytte hørselvern på post, og gå med miniheadset'et 🤗

Link to comment
Share on other sites

@ForfjordingJeg fikk bare gode tilbakemeldinger fra resten av jaktlaget på lydkvaliteten også. Batteriet holdt i to jakt- dager uten lading.

Som @psAicosier, var det noenganger en utfordring å få en behansket finger under hette og lue for å trykke på PTT dongla også. 

Men dette var på den gamle modellen bt-dongle som nå er utgått.

 

Som reserveløsning så hadde jeg den trådete mikrofonen/øredingsen skrudd fast i radioen med ledningene buntet samen.

 

Og jeg kjenner godt igjen utfordringen med jaktlagets tråd-mikrofoner fulle av vann. :-)

 

Hvor mange bt-dingser Icom ProHunt Advanced støtter paring på finner jeg ikke bruksanvisningen. Jeg har en Peltor WS Alert XP jeg kan prøve å pare opp. Usikker på PTT på denne, men om det virker kommer det kjærkomment med. Tror aldri jeg vil bruke hørselsvernet på jakt, det sitter på mange timer nok som det gjør pr dag.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, nof said:

Som reserveløsning så hadde jeg den trådete mikrofonen/øredingsen skrudd fast i radioen med ledningene buntet samen.

 

DETTE er ett viktig tips!

Og husk å skru det på før du drar på jakt. En eller annen sadistisk jævel hos iCom har valgt å feste beskyttelseslokket over tilbehørskontakten med verden minste phillips-skruer. 

Jeg hadde en feil på det første hørselvernet jeg fikk, så jeg lærte dette på den harde måten. Plutselig virket det ikke når jeg kom på post. 2 multiverktøy som var med ut i terrenget kom til kort, og tuppen på en jaktkniv ble også ofret før jeg innså at jeg måtte tilbake til bilen for å finne ett egnet verktøy til å skru av dekselet. 

 

Idéelt sett skulle disse skruene gått an å skru med fingrene, sånn som på handsfree-ledningen. Jeg skjønner litt hvorfor det ikke er sånn som standard, men skulle gjerne sett at det var med- eller kunne kjøpes som tilbehør.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Møkkavær, så det ble litt eksperimentering ved kjøkkenbordet.

 

Øredongla fra Magasinet er merket med ProEquip - BT550.

Den støtter to samtidige apparater,  har to PTT knapper. Man kan bytte om hvilken av knappene som virker mot feks. jakradioen med å dobbeltklikke på powerknappen. Den sekundære PTT-knappen er bitteliten og plasert på mikrofonstanga. Primær PTT-knapp sitter i senter av øredingsen og er noe større. Ser for meg at det går å betjene den med hansker, den sekundære skal man slite med å treffe..

Jeg paret både telefon og Icom Prohunt Advanced mot BT550 samtidig.

Man løfter røret på inkommende  telefonsamtaler ved ett trykk på riktig PTT-knapp, eller avviser med dobbeltklikk. Under telefonsamtale så var jakradioen utkoblet. Mulig at dette kan fikses med å sette jaktradioen som førsteprioritet, men jeg prøvde ikke denne funksjonen.

 

Til min overaskelse fungerte også min Peltor WS alert XP over bt mot Icomen.

Telefon-rør-knappen fungerte som PTT.

Desverre så takler ikke min Peltor både jaktradio og telefon samtidig over bt.

 

Icomen husket paringen mot både BT550 og Peltoren. Den som ble slått på først kobles mot Icomen.

 

Dette er en kjøkkenbord-test, hvordan godt dette fungerer i praksis får årets jakt vise.

 

Edit : BT550en trenger litt tid når man trykker PTT før man kommer på lufta. Regner med at det går bra så lenge man er klar over forsinkelsen. Peltoren opplevdes som bang på med en gang.

Edited by nof
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Den nyere WS Alert XPI skal støtte to bt-apparater samtidig og har en PTT-funksjon innebygd.

Motorola har også kommet med en programmvareoppdatering som støtter Peltorene via bt.

 

For min sin del er dette noe jeg trenger når vi er to som jobber ute på jordene i hver sin traktor.

 

Noen som har erfaring med Motorola sine radioer?

Link to comment
Share on other sites

På 13.6.2019 den 15.31, psAico skrev:

 

DETTE er ett viktig tips!

Og husk å skru det på før du drar på jakt. En eller annen sadistisk jævel hos iCom har valgt å feste beskyttelseslokket over tilbehørskontakten med verden minste phillips-skruer. 

Jeg hadde en feil på det første hørselvernet jeg fikk, så jeg lærte dette på den harde måten. Plutselig virket det ikke når jeg kom på post. 2 multiverktøy som var med ut i terrenget kom til kort, og tuppen på en jaktkniv ble også ofret før jeg innså at jeg måtte tilbake til bilen for å finne ett egnet verktøy til å skru av dekselet. 

 

Idéelt sett skulle disse skruene gått an å skru med fingrene, sånn som på handsfree-ledningen. Jeg skjønner litt hvorfor det ikke er sånn som standard, men skulle gjerne sett at det var med- eller kunne kjøpes som tilbehør.

 Mange takk for det, slike tips er gull verdt! Kjedelig å havne i samme situasjon som deg, bakfjells en kald og våt høstdag 😅 

 

På 30.6.2019 den 16.32, nof skrev:

Møkkavær, så det ble litt eksperimentering ved kjøkkenbordet.

 

Øredongla fra Magasinet er merket med ProEquip - BT550.

Den støtter to samtidige apparater,  har to PTT knapper. Man kan bytte om hvilken av knappene som virker mot feks. jakradioen med å dobbeltklikke på powerknappen. Den sekundære PTT-knappen er bitteliten og plasert på mikrofonstanga. Primær PTT-knapp sitter i senter av øredingsen og er noe større. Ser for meg at det går å betjene den med hansker, den sekundære skal man slite med å treffe..

Jeg paret både telefon og Icom Prohunt Advanced mot BT550 samtidig.

Man løfter røret på inkommende  telefonsamtaler ved ett trykk på riktig PTT-knapp, eller avviser med dobbeltklikk. Under telefonsamtale så var jakradioen utkoblet. Mulig at dette kan fikses med å sette jaktradioen som førsteprioritet, men jeg prøvde ikke denne funksjonen.

 

Til min overaskelse fungerte også min Peltor WS alert XP over bt mot Icomen.

Telefon-rør-knappen fungerte som PTT.

Desverre så takler ikke min Peltor både jaktradio og telefon samtidig over bt.

 

Icomen husket paringen mot både BT550 og Peltoren. Den som ble slått på først kobles mot Icomen.

 

Dette er en kjøkkenbord-test, hvordan godt dette fungerer i praksis får årets jakt vise.

 

Edit : BT550en trenger litt tid når man trykker PTT før man kommer på lufta. Regner med at det går bra så lenge man er klar over forsinkelsen. Peltoren opplevdes som bang på med en gang.

 

Høres veldig bra ut. Mon tro om det er en funksjon på Icomen for å veksle imellom enhetene for å unngå å få dødtid mellom byttene?  🤔

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Forfjording skrev:

Mon tro om det er en funksjon på Icomen for å veksle imellom enhetene for å unngå å få dødtid mellom byttene?  🤔

 

Om du mener å få ned tiden ved veksling av headsett?

Det kjappeste er å slå av Icomen for deretter å slå på det headsettet man skal bruke og slå på Icomen når headsettet har bootet opp.

.

Icomen vil sikkert lete en viss tid etter bt-headsett om det mistes kontakt, men det virker ikke som om Icomen leter så nøye etter alternative headsett.

 

Er ganske sikkert noe batterispar i Icomen som slår av bt-kretsene etter en stund når den ikke finner noe bt-headsett også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...