Jump to content

Billigste kaliber for lovlig storviltjakt


JaktrettFraSkaperen

Recommended Posts

Om du skal ha mange lange kvelder på skytebanen er det bare og begyne å lade selv. Så kan du velge hvilken patron du vil. Rifler på bruktmarkedet er også gjerne billigere i patroner som ikke har godt utvalg i xxl hylla. Skal ikke kjøpe mange pakkene norma oryx før man har brukt summen av et billig ladesett. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, JaktrettFraSkaperen skrev:

Får 223 helt ned i 3,- skuddet, så er absolutt billig, men det kan vel kun brukes på rådyr?

Ja, samt jerv og gaupe. Skal du på noe større blir det 6,5x55 som har den billigste treningsammunisjonen. Jaktammo er det ikke så farlig med, det blir ikke så mange skudd i året.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er og blir det greieste med tanke på ammotilgang og pris. .308 og 30-06 er ikke langt bak. Så da blir det smak og behag. Jeg har hatt 6,5x55 i 20 år i år, men det ligger an til .308 snart. Fordi jeg har lyst. 

 

Og fordi alt annet jeg har er sært og rart... 

 

 

Og ja, tren med .22 så ofte og mye du kan. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Jeffery said:

Det er mulig å finne ferdigrulla i hvert fall ned i ca. 6 kroner smellen i .308.

Hvis du tenker på PMC FMJ-BT 147grs. 20pk. til 6 kroner på jaktdepotet.no er jeg redd det kun er midlertidig.

Står: "INTRODUKSJONSPRISER - BESTILL NÅ !".

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=5856&prodid=17260

Tenkte du på en annen?

Link to comment
Share on other sites

Det var den jeg fant i farten ja, men jeg la ikke merke til teksten med "introduksjonspris":$ Må vel kanskje opp et par kroner da, for regelmessig handling. Fortsatt billigere enn 10kr+, men kanskje vel dyrt i lengden likevel. Eller så synes jeg stadig det er mulig å finne noe ned rundt den prisen, men det blir jo litt styr å lete opp stadig vekk. Hjemmelading er nok veien å gå, ja.

Link to comment
Share on other sites

Finnes vell an haug å lese om 22lr rifler her inne. Rugeren er vell ikke innafor til seriøs trening nei. Gamle skiskytterrifler kan være gode kjøp. Om jeg skulle kjøpt meg storviltrifle pluss en salong til trening nå, hadde jeg kjøpt tikka t3x og t1x. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Da er det bestemt. Får skaffe meg en salong. Noen tips til gode rifler? Er det innafor med ruger 10-22?

Du blir veldig fort så god at en std 10/22 ikke gir deg noe. Avtrekkene på dem er også typisk så dårlige/ rare at du må legge deg til rare/ lite relevante/ gale avtrekksteknikker.

Kjøper du en Competition, eller en Target, og setter på et ordentlig avtrekk, så ja. En std 1022 er igrunnen for lite presis til trening på annet enn hurtighet. Og de er ekstremt tørste på ammo, alt annet enn billige å skyte med - spør hvordan jeg vet...

 

K

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, JaktrettFraSkaperen skrev:

Hvis du tenker på PMC FMJ-BT 147grs. 20pk. til 6 kroner på jaktdepotet.no er jeg redd det kun er midlertidig.

Står: "INTRODUKSJONSPRISER - BESTILL NÅ !".

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=5856&prodid=17260

Tenkte du på en annen?

 

Nytter ikke kjøpe en og en pakke. Kjøp så mye du har råd til, anno blir ikke billigere.

 

Også verdt å tenke på; 10 skikkelig gjennomførte treningsskudd er nok per økt...

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, JaktrettFraSkaperen skrev:

At en rifle er tørst på ammo burde vel bety at den er moro å skyte med :D

Eller at du bruker 4-5 ganger så mye ammunisjon på å treffe :P 

 

Nei du, ser du har fått mange god råd her men kommer med mine også ;)

 

1. Ammunisjon er dyrt. Derfor kjøp kasser(bedre pris) og av en billig men samtidig av en patron som rifla de skyter godt nok med.

2. Tørrtrening (skyte uten patron i kammer) vil gi mye god trening.

3. Ei skikkelig salongrifle. Type CZ, Tikka, Sako med flere vil være god trening med smell om du går lei tørrtreningen ;) 

4. Det å skyte ofte men lite er bedre enn å skyte en masse skudd. 20-30 skudd pr økt er nok.

Link to comment
Share on other sites

Før du velger våpen til mengdetrening, kan det være lurt å tenke igjennom hvilke muligheter du faktisk har til å få skutt med det. Hvis du bor i by, den lokale skytebanen er stengt 8mnd i året, og du ikke har noen privat grunn som egner seg for skyting kan det være du får mer treningsutbytte av et godt luftgevær (og en romslig kjeller) enn et salonggevær. 

 

Hvis du har mulighet til litt uformell treningsskyting akkurat når det passer deg, er .22lr supert. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 Hvis du bor i by, den lokale skytebanen er stengt 8mnd i året

Det er over 800 skytterlag idette landet, du skal være sær, egen, og nekte for input og fellskap om du ikke klarer å finne et som har en 15m bane som er i bruke hele vinteren gjennom. Ja du må kanskje innrette deg etter etter eksisterende regler, men det må du uansett. Vil du trene, så får du det til. I tilleg risikerer du å få instruksjon, i både skyting og våpenbehandling.

Men som spindrift sier, sjekk det. Du kan bo på et av de to stedene det er tungvint ;)

 

 
Sitat

 

  55 minutter siden, JaktrettFraSkaperen skrev:

At en rifle er tørst på ammo burde vel bety at den er moro å skyte med :D

Eller at du bruker 4-5 ganger så mye ammunisjon på å treffe :P 


 

All of the above. Den ER moro å skyte med - men treningsverdien i sånn skyting, iallefall målt per skudd, er nesten ikke eksisterende. Til en viss grad har den negativ effekt, du kan jo bare skyte et skudd til... Den andre setningen er også riktig. Jeg har den dyreste, mest fancy, og beste, modellen de har som std. og avtrekket er kort sagt søppel. Resten av rifla er OK, og den er helt driftssikker, og når en kommer over avtrekket, presis nok til å treffe DFS-tieren på 100m hver gang, iallefall nesten. Jeg har ca samme treffprosent på 10eren med denne, som jeg har med Saueren på innertieren - litt mindre kanskje, jeg må konsentrere meg noe overjordisk for skyte egentlig bra med den, superlett rifle med bedritent avtrekk. Som nybegynnervåpen vil jeg aldri anbefale den, du vil få uvaner alle veier, og fraværet av egentlig presisjon vil forvirre deg. Jeg har erfaring og selvtillit nok til å skjønne når det er min skyld, og når det er rifla, men det har ikke nødvendigvis alle. Samtidig lærer den bort elendig ilddisiplin, og siden den lader seg selv krever den også langt bedre håndteringsdisiplin.

Den er moro, ja, men det blir litt som å grisekjøre på en glatt parkeringsplass, ikke så relevant til praktisk bruk.

 

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

I tillegg til at demontering for puss er litt meir fikl enn å berre ta ut sluttstykket.

Så sjelden som en pusser 22LR er vel dette et ikketema?

Rugeren er uansett ikke vanskelig å demontere. Man kjenner lysten til å kverke konstruktøren (det er std. Rugerprosedyre, tror de har som firmapolitikk at det skal være et lite helvete... Men 10/22 er enklere enn mye) første gangen man demonterer, så går det greit. Puss er uansett noe man kun gjør for at den skal fortsette å virke, og det kan fint gå mange 1000 skudd mellom.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...