Jump to content
Jabbadabbado

Førstegangskjøp av pistol

Recommended Posts

Driver med søknadsprossesen for erverv av våpen. Skjønte det var lurt å søke om flere våpen samtidig, da dette var billigere, enn å søke en og en. Jeg funderer veldig på hva jeg skal søke om, og lurer på om noen har et tips eller to.

Av type, så tenker jeg 1: .22kal - 2: 9mm - 3: .45 - 4: Revolver ( 357? Da denne kan bruke 2forskjellige kalibre? )

I hvilke grupper må man søke disse i, for å ikke "sprerre" for hverandre. Da tenker jeg på at man kan få avslag fordi man kan bruke det ene våpnet i 2 katogorier.

Er dette et greit oppsett? eller bør jeg skifte ut noe med noe annet?

Dropp .45. Ja, som revolver kjøper du .357 magnum. Du har mer enn nok med tre våpen de første årene (hvis målet er å skyte godt og ikke først og fremst eie flest mulig våpen).

Du vil nok få problemer med å søke både 9mm og .45 samtidig fordi bruksområdet overlapper. Litt avhengig av hvordan man tolker det som står i det nye kompendiet fra POD skal det kanskje i teorien være lov, men der står det også at det anbefales å bare godkjenne konkurransevåpen med ergonomisk skjefte i typ .32 og .38 til grov. Av den grunn søkte jeg på 9mm til bruksområde militær. Skal sies at jeg også søkte på .32 sett til .22 finpistolen som våpendel seperat, så får vi se om jeg får bli en av de mislikte GSP-skytterne eller om dama på våpenkontoret underkjenner det. 

4 timer siden, vass skrev:

så får vi se om jeg får bli en av de mislikte GSP-skytterne

Myte. Jeg har vært blant de aktive i miljøet i mange år, og det er ingen som misliker verken GSP-skyttere eller de som skyter med andre .32-våpen med anatomiske skjefter. Som alle andre fornuftige sportsutøvere skaffer en seg det utstyret som er mest egnet for aktiviteten.

Søk på en pistol i .32 S&W L dersom du ønsker å skyte grovfelt/grovpistol/hurtig grov. Det er mye morsommere å skyte når du har det beste "verktøyet for jobben".

• Thanks 1

Jeg fikk nylig godkjent .45 og 9mm samtidig i Oslo.

Trodde ikke det var lov, men klubben fortalte meg at Oslo politidistrikt hadde begynt å godkjenne det fordi det som skjer dersom de sier nei, er at mange søker da .45 først også kommer det en 9mm søknad rett etterpå :)

Så dersom jeg ønsket .45 etter hvert, burde jeg søke begge samtidig... for dersom jeg hadde søkt 9mm først, hadde jeg sannsynligvis ikke fått godkjent .45 senere.

Godkjenningen gjelder for 1 år, men mulighet til forlengelse i 6mnd... og hvis man finner ut at man ikke trenger en .45 så MÅ man ikke kjøpe ;)

Dette var altså Oslo, andre politidistrikt kan ha andre rutiner.

6 hours ago, Vidar1860 said:

Jeg fikk nylig godkjent .45 og 9mm samtidig i Oslo.

Trodde ikke det var lov, men klubben fortalte meg at Oslo politidistrikt hadde begynt å godkjenne det fordi det som skjer dersom de sier nei, er at mange søker da .45 først også kommer det en 9mm søknad rett etterpå :)

Så dersom jeg ønsket .45 etter hvert, burde jeg søke begge samtidig... for dersom jeg hadde søkt 9mm først, hadde jeg sannsynligvis ikke fått godkjent .45 senere.

Godkjenningen gjelder for 1 år, men mulighet til forlengelse i 6mnd... og hvis man finner ut at man ikke trenger en .45 så MÅ man ikke kjøpe ;)

Dette var altså Oslo, andre politidistrikt kan ha andre rutiner.

Hadde vært interessant å vite om dette var før eller etter det nye kompendiet som kom 30. april eller deromkring?

Du får innvilget det du TRENGER, hvis du kan vise til et behov, så er det stort sett ikke noe problem. Skyter du aktivt, så får du innvilget 5 stk 9mm, og sikkert 5stk .45 også, hvis du kan vise til behov... 

• Like 1

3 timer siden, vass skrev:

Hadde vært interessant å vite om dette var før eller etter det nye kompendiet som kom 30. april eller deromkring?

Søknad sendt 1.april, godkjenning kom i posten 31. mai.

...men tror det har vært slik en stund, siden de i klubben fortalte meg dette før 1. april (SOS/Oslo Skytesenter)