Jump to content

Førstegangskjøp av pistol


Jabbadabbado

Recommended Posts

Driver med søknadsprossesen for erverv av våpen. Skjønte det var lurt å søke om flere våpen samtidig, da dette var billigere, enn å søke en og en. Jeg funderer veldig på hva jeg skal søke om, og lurer på om noen har et tips eller to.

Av type, så tenker jeg 1: .22kal - 2: 9mm - 3: .45 - 4: Revolver ( 357? Da denne kan bruke 2forskjellige kalibre? )

I hvilke grupper må man søke disse i, for å ikke "sprerre" for hverandre. Da tenker jeg på at man kan få avslag fordi man kan bruke det ene våpnet i 2 katogorier.

Er dette et greit oppsett? eller bør jeg skifte ut noe med noe annet?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du vil nok få problemer med å søke både 9mm og .45 samtidig fordi bruksområdet overlapper. Litt avhengig av hvordan man tolker det som står i det nye kompendiet fra POD skal det kanskje i teorien være lov, men der står det også at det anbefales å bare godkjenne konkurransevåpen med ergonomisk skjefte i typ .32 og .38 til grov. Av den grunn søkte jeg på 9mm til bruksområde militær. Skal sies at jeg også søkte på .32 sett til .22 finpistolen som våpendel seperat, så får vi se om jeg får bli en av de mislikte GSP-skytterne eller om dama på våpenkontoret underkjenner det. 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, vass skrev:

så får vi se om jeg får bli en av de mislikte GSP-skytterne

Myte. Jeg har vært blant de aktive i miljøet i mange år, og det er ingen som misliker verken GSP-skyttere eller de som skyter med andre .32-våpen med anatomiske skjefter. Som alle andre fornuftige sportsutøvere skaffer en seg det utstyret som er mest egnet for aktiviteten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk nylig godkjent .45 og 9mm samtidig i Oslo.

Trodde ikke det var lov, men klubben fortalte meg at Oslo politidistrikt hadde begynt å godkjenne det fordi det som skjer dersom de sier nei, er at mange søker da .45 først også kommer det en 9mm søknad rett etterpå :)

Så dersom jeg ønsket .45 etter hvert, burde jeg søke begge samtidig... for dersom jeg hadde søkt 9mm først, hadde jeg sannsynligvis ikke fått godkjent .45 senere.

 

Godkjenningen gjelder for 1 år, men mulighet til forlengelse i 6mnd... og hvis man finner ut at man ikke trenger en .45 så MÅ man ikke kjøpe ;)

Dette var altså Oslo, andre politidistrikt kan ha andre rutiner.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Vidar1860 said:

Jeg fikk nylig godkjent .45 og 9mm samtidig i Oslo.

Trodde ikke det var lov, men klubben fortalte meg at Oslo politidistrikt hadde begynt å godkjenne det fordi det som skjer dersom de sier nei, er at mange søker da .45 først også kommer det en 9mm søknad rett etterpå :)

Så dersom jeg ønsket .45 etter hvert, burde jeg søke begge samtidig... for dersom jeg hadde søkt 9mm først, hadde jeg sannsynligvis ikke fått godkjent .45 senere.

 

Godkjenningen gjelder for 1 år, men mulighet til forlengelse i 6mnd... og hvis man finner ut at man ikke trenger en .45 så MÅ man ikke kjøpe ;)

Dette var altså Oslo, andre politidistrikt kan ha andre rutiner.

 

Hadde vært interessant å vite om dette var før eller etter det nye kompendiet som kom 30. april eller deromkring?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, vass skrev:

 

Hadde vært interessant å vite om dette var før eller etter det nye kompendiet som kom 30. april eller deromkring?

Søknad sendt 1.april, godkjenning kom i posten 31. mai.

...men tror det har vært slik en stund, siden de i klubben fortalte meg dette før 1. april (SOS/Oslo Skytesenter)

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem at ammunisjon også koster penger. En rask sjekk viser 9mm 1,80, .38 SPL 2,80, .358 MAG 3,70, .45 ACP 3,00 (bra tilbud, varer nok ikke så lenge). Hvis du kjøper min 1000.

 

Det kan være en god ide å kjøpe tre våpen og så mye ammo du har råd til. Hvis du skyter revolver kommer du til å tenke på å lade selv. Og det koster også penger, selv om du kommer til å tjene det inn igjen. Det er ikke så mye å tjene på å lade 9mm, men hvis allerede har utstyret, og du lader og skyter 6000, har du spart 1800. Ikke rare timebetalingen, men bedre enn å se noe dritt på TV.

Link to comment
Share on other sites

Finn en skytegren som tiltaler deg og velg våpen/kaliber etter det. Bruktvåpen kan være et godt valg. Hvis du senere finner ut du heller vil ha noe annet, taper du ikke noe særlig.

 

Og dra på stevner, det er ganske artig. Jeg er medlem av en klubb som ikke er særlig aktiv. "Jeg synes ikke jeg er god nok til å dra på stevne" er det vanlige. Det er bare tull, man blir bedre AV å delta på stevner.

 

Jeg skyter NSF felt (og PPC), og feltskyttere er generelt hyggelige og hjelpsomme folk, som er slepphendte med tips. Jeg husker en gang jeg gikk sammen med en 15 åring som måtte ha med modern. Hans første feltstevne. Midtveis i løypa sa jeg "hvis du fortsetter slik, er det ikke sikkert du får flere gode råd av meg!". Fikk et fett glis tilbake. Det var hans første liggende, ellers hadde nok rakkeren slått meg...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pistol er strengt talt noe en gjør for moro skyld, så dette mener jeg er feil å prakke på en nybegynner. Hvis man skal gidde bruke mye tid på en aktivitet, må det være litt motivasjon inni bildet.

Hvis man ønsker å skyte med 9mm eller 45acp er det ikke noe problem å gjøre dette, selv om 22lr er veldig god trening. 

Men å kun stå og skyte papp med 22lr dagen lang med rørtang er langt fra det mest spennende synes jeg, og å jage samlinger er ikke noe mål for min del.

Noen dager har man bare lyst å skyte litt for moro skyld, og da er det greit at det smeller litt.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

På ‎11‎.‎06‎.‎2019 den 22.20, Jabbadabbado skrev:

Av type, så tenker jeg 1: .22kal - 2: 9mm - 3: .45 - 4: Revolver ( 357? Da denne kan bruke 2forskjellige kalibre? )

Er dette et greit oppsett? eller bør jeg skifte ut noe med noe annet?

Rekner med du er ferdig med "karantenetida".

Hvilke erfaringer har du gjort deg sjøl? Har du prøvd mange våpen av skytterkameratene dine? Hvilke liker du?

 

I klubben her lar vi de nye prøve våre våpen, slik at de kan tafse, kjenne, sikle og prøve. Hvilke program ønsker du å skyte, for eksempel. Hva er ditt ambisjonsnivå? Skyte aktivt eller på hyggenivå? Kanskje ønsker du deg så mange pistoler så fort som mulig? Min erfaring er at "cash is King". Man kjøper det man har råd til. Om du vil trene litt innimellom, så er det kanskje viktigst at det smeller og ryker. Om du vil lære deg skyting grundig, så starter du gjerne med en .22 matchpistol. Og følger på med andre våpen etter hvert, søknad gjelder i 18 måneder, så du har god tid. Men ingenting er feil, gjør det du føler for. Men et tips kan være å kjøpe noe man ser seg råd til å bruke. Slik sett er .22lr og 9mm kurant.

 

Snakka med en kar i går kveld. Han kjøpte en brukt matchluftpistol i vinter (karantenetida, sant). Nå har han fire innvilga søknader, og kjøpte en brukt Benelli MP90S .22lr matchpistol. Han vil skyte mye, for å lære prinsipper. Så tar han andre våpen etter hvert, men jeg skjønner en S&W .357 mag snart dukker opp. Nevner det bare som informasjon, hvordan han tenker.

 

Interessant å høre mer hva du tenker. Garantert mange nybegynnere som er i samme situasjon som deg.

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, msteiro skrev:

Pistol er strengt talt noe en gjør for moro skyld, så dette mener jeg er feil å prakke på en nybegynner. Hvis man skal gidde bruke mye tid på en aktivitet, må det være litt motivasjon inni bildet.

Hvis man ønsker å skyte med 9mm eller 45acp er det ikke noe problem å gjøre dette, selv om 22lr er veldig god trening. 

Enig. En annen ting er at skal man bli veldig god til å skyte med 9mm så må man skyte med 9mm. Overføringsverdien mellom en 22 matchpistol og en 9mm er i mine øyne begrenset. Et vanlig syn på feltstevner er nybegynnere som skyter bra/veldig bra med 22 matchpistol, men når de låner en 9mm for å skyte militær blir det bare tull. Jeg startet karrieren med en Pardini SP 22lr ( fulgte jo rådet som alle får) selv om det var revolverskyting som egentlig interessert meg. Jeg skøyt bra med Pardini`en jevnt over hele tiden, men "sugde" med revolveren. For meg var "overføringsverdien" lik null. Når jeg mer eller mindre kuttet ut 22`en og konsentrerte meg om revolveren kom resultatene. Kunne egentlig tenkt meg en forklaring på hva er det jeg trener, når jeg skyter med en 22 matchpistol, som gagner revolverskytingen min så voldsomt. Våpnene er jo totalt ulike. 

1 time siden, Skjøttarstuggun skrev:

Først bør en lære seg å skyte. Etter 5-10000 .22-skudd bruker de fleste å nå et akseptabelt nivå.

Da er de nok på et akseptabelt "22- nivå".    

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem at vi er alle forskjellig, og det som funker for Per trenger ikke å funke for Pål.

 

Jeg trener luft om vinteren og .22 og .32 om sommeren. Jeg trener nesten ikke 9mm og revolver, fordi jeg er litt for lat med ladepressa. Likevel er jeg A-skytter i både militærfelt og revolverfelt.

 

Så selv om dine erfaringer skiller seg fra mine, er jeg ikke i tvil om det er grunnlaget jeg legger med de tre matchvåpna som setter meg i stand til å skyte A-krav med både 586'en og Glocken. Så her må nok enhver finne sin vei, og for noen av oss inkluderer den veien å lære seg en god sikte- og avtrekksteknikk med "svakere" våpen.

 

Og @msteiro: Noen av oss synes faktisk at det er spennende å skyte fin- og grovpistol, standard- og hurtigpistol.

Link to comment
Share on other sites

På 12.6.2019 den 21.51, Vidar1860 skrev:

Søknad sendt 1.april, godkjenning kom i posten 31. mai.

...men tror det har vært slik en stund, siden de i klubben fortalte meg dette før 1. april (SOS/Oslo Skytesenter)

Da har jeg helt samme historie som deg. Første søknad, medlem på Oslo Skytesenter, søkte på både .45 og 9mm. De sa det burde gå greit.

 

Venter fortsatt da! Sendte inn 16. april

 

Edit: søkte også på .44 revolver, men det burde gå bra, til revolverfelt, og magnum

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

Ja, og det forstår jeg godt, man må ha aksept for at dette ikke gjelder alle og at man har forskjellige mål med skytingen sin.

Noen skyter for å konkurrere på et høyt nivå, mens andre skyter fordi det er et trivelig fritidssyssel. 

På samme måte som at benkeskyting med rifle og minimale samlinger ikke er førsteprioritet hos noen som feks skyter jaktfelt eller løpende elg/hjort.

 

Det er veldig stor variasjon når man hører folk sine erfaringer rundt omkring, virker som at man blir sablet ned i noen klubber hvis du vil låne revolver uten å ha et par år med matchpistol i 22 først.

Det kan dessverre drepe lysten til nybegynnere, da gamleguttas preferanser skal styre det alle andre skal gjøre etter dem.

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, msteiro skrev:

Ja, og det forstår jeg godt, man må ha aksept for at dette ikke gjelder alle og at man har forskjellige mål med skytingen sin.

Noen skyter for å konkurrere på et høyt nivå, mens andre skyter fordi det er et trivelig fritidssyssel. 

Akkurat. Derfor utfordres TS på hva han skal bruke våpna til, og ambisjonsnivå.

Dette bør alle nybegynnere tenke litt igjennom.

Hos oss får de slike råd, men det er sjølsagt opp til hver enkelt å gjøre eget valg.

Behov+ambisjonsnivå=våpen.

 

Ofte er situasjonen slik at nybegynneren  står der med fire innvilga søknader.

Med tilhørende heftig kjøpelyst, begrensa med cash, men "må ha fort"...

Faren for bomkjøp er faktisk rett så høg.

 

Men det er no bare tanker fra ein halvgammal kaill.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i mange år hørt myten om "GSP-mafiaen" som ser ned på alle "annerledes tenkende" og som gjerne vil ha banen for seg selv. Jeg har vært medlem i 5 ulike pistolklubber de siste 30+ årene, og må innrømme at jeg aldri har truffet på denne mafiaen. Alle jeg kjenner her oppe som skyter banestevner skyter også felt.

 

Det jeg derimot stadig treffer på er feltskyttere som synes å mene at dersom du i det hele tatt eier en skikkelig luftpistol kan du neppe ha hår på ballene. Det er like artig å slå dem hver gang!

 

Og om jeg har hår på ballene, det er det bare jeg og én skytter til som vet... 😎

Link to comment
Share on other sites

På 12.6.2019 den 18.07, vass skrev:

 

Hadde vært interessant å vite om dette var før eller etter det nye kompendiet som kom 30. april eller deromkring?

Fikk i dag innvilget søknad til 9mm, .45ACP og .44mag revolver. Sendte søknad 16 april riktignok.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, TheEdge skrev:

Hvilke program søkte du på 9mm og .45 til?

9mm til grov, .45 til militær.

 

Selv om 9mm kan brukes til begge er det tydeligvis OK? Som Vidar1860 sier er det jo egentlig bare å søke separat og så får man dem, så Oslo Politi bare innvilger dem med en gang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...