Jump to content

Bukkejakta 2019


Castor

Recommended Posts

Nå er det ganske nøyaktig på millimeteren 60 dager til Bukkejakta starter dere.

Tiden går fortere enn man skulle tro egentlig. Synes ikke det er veldig lenge siden jeg var på Bukkejakt, men jammen begynner det å nærme seg et år siden. Nesten ikke til å tro.

Nå er det på tide og komme seg ut i busk og kratt, langsmed jordekanter og ikke minst å spane av snauhogster, på leit etter selveste grombukken vet dere.

Greit å være i forkant synes jeg, slik at man slipper panikk-tilstander, når datoen plutselig er der.

 

Jeg har vært ute i krattet jeg, adskillige ganger i løpet av våren og forsommeren og kan informere om at jeg har funnet selveste bukke-sjefen i skogen😀

Slik ser han ut. En skikkelig drusul av en praktbukk vil jeg si.

DSCN1211.JPG.ae69a390c03620e252601a4f5af25073.JPG

 

Men igjen....og jeg har vel nevnt det flere ganger før, fra å observere bukk, til at den faktisk ligger i fryseboksen og geviret henger på veggen, kan være en skikkelig utfordring og ofte, mange timer ute i felt på jakt etter bukk.

Bukken på bildet over (og under) er et resultat av måtehold i avskytinga over flere år. Har ikke knertet praktbukk på flere år. Det har vist seg å lønne seg ser det ut til. Denne bukken har jeg trua på, for dette er en klar medaljekandidat.

DSCN1216.JPG.c66764dbe605aaf9a2f83106ef2ff9bd.JPG

 

Om det er av interesse, kan dere bli med ut på bukkespaning etter hvert, for videokamera er bestandig med under sekkelokket det, vet dere😀

Bukkefar har blitt behørlig filma han, både han og kjærestene hans.

Jeg kommer tilbake🖕

Edited by Castor
Edit
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Fine bilder av grom bukk, Castor! Ja, film gjerne og legg ut.

 

Tida går fort mot august nå. 😃

De siste åra har jeg ikke vært så flink til å spane før jakta, som jeg burde. Er blitt bortskjemt med at jeg kjenner terrengene for godt og at det har vært meget bra bestand der jeg jakter . Flust med dyr.

 

Mest små/medium, er observert og skutt. Vet det går flere store på det ene terrenget mitt. Hadde en av dem i siktet i fjor, men avsto fra å skyte, da jeg akkurat hadde påskutt en annen bukk jeg måtte finne, og det var like før det ble mørkt. Frista ikke med, i verste fall, 2 pågående ettersøk. Men, det var faktisk helt greit. Hadde det vært for 20 år siden, så hadde jeg mista nattesøvnen av å måtte avstå fra å skyte på storbukken. Man blir roligere på avtrekkeren med åra😁 

 

Fordelen med å bli litt eldre og erfaren er at ting ikke er så farlig; Bukken går forhåpentligvis der enda, og sikkert enda større oppsats i år. Kanskje får jeg sjansen nå?

 

Det som er blitt mest stas med bukkejakta, er bare det å komme seg ut. Det å ta med børsa ut i skogen 10.august er jo ren lykke! Så får det gå som det går. Som regel er man heldig og får skutt noen fine bukker. Ekstra spennende kan det jo være om man har visshet om at det går noen storbukker der også, selvfølgelig. 

 

Bukkejakta er en fin start på hjorteviltsesongen. Alenejakt uten stress og kav, før hjortejakta og alvoret starter. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja slik kan det se ut etter at slåmaskina har vært på besøk ute i enga dere.

Mao en aldri så liten tragedie på gang i går da det i tillegg til  rikelige mengder med rundballe-råstoff etter den fuktige og etter hvert varme sommeren, ble "bifangst" av rådyr-killing/er, se bilde.

20190630_155859.jpg.3fbff03f7f5e26a2139cc1fe97c8c885.jpg

 

Fant denne killingen i dag ute i enga, på min daglig spaningstur etter rådyr(bukk)

Ble oppmerksom på kjeet, etter å ha titta på en gjeng med kråker, som oppoldt seg på samme stedet ute på jordet i lang tid. Ikke noe vanlig syn nei. Et kjapt sveip med kikkerten, bekreftet mistanken, selv på 350 meters avstand.

 

Selveste sjefsbukken og kjærestene hans har holdt til på og i området rundt denne enga i hele sommer. Geita fikk tvillinger for ei tid tilbake. Nå blir nok sannsynligvis begge killingene revemat etter å ha vært i nærkontakt med slåmaskina, mao er den lokale rådyrbestanden brått og brutalt desimert med 40% ca.

 

Jeg var selvfølgelig på plass i går kveld rett etter slåtten, med filmkamera under sekkelokket, med håp om å få filma rev på musejakt, men nei.....helt dødt...bokstavelig talt....ute på jordet i går kveld.

Det at man i tillegg finner en død killing dagen etter.....vel da er det nok ikke mye rev i området, ellers hadde killingen vært revemat for lengst. Reven har formidabel luktesans og feiler aldri når maten ligger ferdig servert på jordet.

Tragedier lik denne skjer hver dag ute i naturen dere og når man i tillegg vet at 40 - 50% av alle rådyr-kje blir meid ned av slåmaskin og de resterende 50% av rådyrkjea blit tatt av rev + at vi jegere tar for oss av rådyrbestanden er det et under at det i tatt finnes rådyr igjen.....satt på spissen.

Nuvel nok om det. Synes det er trist å se slikt som på bildet over, men igjen, dette skjer ofte ute på jordene rundt omkring, og ofte når slåmaskina er på besøk.

Edited by Castor
Edit
  • Sad 2
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Sånt skjer ofte ja, men det går faktisk an å unngå det, om bonden bare gidder...Sett flere ha et patent med ei jernstang hengende horisontalt i lasteapparetet. Fra stanga henger det flere kjettinger med passe mellomrom, som subber nedi gresset. Dette er nok til å skremme de fleste kje som ligger å trykker. Men det var det der med å orke umaken å lage denne stanga da....lettere å sitte på sin dvaske røv og gi fanden...

Edited by hewi
skriveleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 30.6.2019 den 20.37, Castor skrev:

Tragedier lik denne skjer hver dag ute i naturen dere og når man i tillegg vet at 40 - 50% av alle rådyr-kje blir meid ned av slåmaskin og de resterende 50% av rådyrkjea blit tatt av rev + av vi jegere tar for oss av rådyrbestanden er det et under at det i tatt finnes rådyr igjen.....satt på spissen.

Nuvel nok om det. Synes det er trist å se slikt som på bildet over, men igjen, dette skjer ofte ute på jordene rundt omkring, og ofte når slåmaskina er på besøk.

 

Dette tror jeg er sterkt overdrevne tall. Har kjørt for maskinlag i en del år nå, og i år har vi hatt to uhell med rådyrkje, derfor har vi også snakket litt om dette internt. Vi har konkludert med at de to som gikk i slåmaskina i år er første tilfelle på flere år, og vi slår et par tusen mål med gras hvert år.  Og dette er i et område med veldig bra tetthet av rådyr, og veldig typisk "kulturlandskaps-terreng". 

 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Jibrag skrev:

 

Dette tror jeg er sterkt overdrevne tall...

Tja, bare på jaktlaget mitt røk det 7 kje førsteslotten. Det var de vi oppdaget i etterkant- i tillegg kan det være store mørketall, for reven plukker også opp en god del døde dyr(heldig vis) når graset ligger ett lite døgn før det presses.  Selv om vi gikk med hund og uroet kjeene de to siste kveldene før slotten. Med dobbel slåmaskin, 1 meters høgt gras- og stor hastighet- er det tilnærmet umulig å unngå. Dessverre. 😒

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var en tur utom jaktområdet tidligere i dag i forbindelse med spaning i forkant av lokkejakt på rev, i kveld.

Da kom jeg over dette fallgeviret av grom bukk. Ikke ofte å komme over noe slikt nei. Faktisk første gang for min del. Med litt govilje kan man si at det er et 4 taggers gevir, eller mer presist.....1/2parten av et gevir.

Har lagt ved ei 6,5x55 patron slik at man får en formening om størrelses - forholdet, som ikke er all verden, men ta en titt på bunn - diameteren a gitt. Det er saker.

Utskjelte 6,5x55 er etter min mening nær det perfekte kaliberet for bukkejakt. Bra balansert i forhold kaliber/kroppsvekt.....muuuligens ørlite overkill, men som nevnt....nær perfekt.

Dette må være fallgeviret fra en returbukk....tror jeg. Hva mener dere?

DSCN1450.JPG.ef5047d85069768edad76996fc031884.JPG

Det gledelige og kanskje mest overraskende er at man slettes ikke visste om denne bukken. Hadde vært gildt om man fikk lagt eieren av dette fallhornet i bakken etter hvert og kjøttlonsene i fryseboksen.

Edited by Castor
Edit
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Var nok en gang utom jaktområdet i går kveld, denne gang for å titte etter rådyr/bukk.

Ikke så jæskla lenge til bukkejakta starter vet dere, så da gjelder det å ha alt på stell.

For å begynne med slutten. Så ikke snurten av hverken rådyr eller bukk, for å si det slik, men hadde en hyggelig "prat" med denne drusulen her, som dukket opp på snauhogsten utpå kvelds-slengen. for å få seg en matbit.

DSCN1490.JPG.b39fefe1ffa10a88f31fb057fb8bb6c7.JPG

Jeg kan informere at en elg av dette kaliberet her er ganske stor på kort avstand, så det var helt greit for min del å sitte i toppen av jaktstigen å titte på. Så i tillegg Grevling og Hønsehauk a gitt. Det var saker. Spesielt Hønsehauken. Den var gild.

 

Så dukket denne pippipen her opp. Storfint besøk egentlig, da denne er rødlistet i norges land.

Har aldri sette noe slik før, men vi hadde en hyggelig prat vi. Svært så fotogen var den også, så både elgoksen og denne Tornskaten....det var forresten Herr og Fru Tornskate, dukker nok opp i en eller annen videosnutt på YT kanalen min etter hvert.

DSCN1515.JPG.72ddb36066e459f0205423a24f023754.JPG

 

Men igjen....så jeg rådyr (bukk).......neiiii

Så og hørte en del annet, som allerede nevnt, så totalen var at man dro svært så fornøyd hjem, men knollen full av inntrykk.

Fikk igjen bekreftelse på at den ene ikke utelukker det andre.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nærmer seg med stormskritt nå! Jeg har et spørsmål, er ganske uerfaren med bukkejakt og lokkejakt så det er kanskje et dumt spørsmål... men, her jeg jakter er andreslåtten som regel rundt den 10. august... går det bra og lokke rådyr på jorder der det ligger rundballer strødd utover (må selvsagt passe på og ikke treffe rundballene)? eller må jeg gjøre meg en runde i skogen og finne meg et sted og lokke der?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært ute i busken adskillige ganger i løpet av våren og gjennom forsommeren, som nevnt opp til flere ganger før i tråden over her, for å spane rådyr(bukk) Det har gått svært så bra det, som dere sikkert vet. Har alltid med kamera og ikke minst videokamera under sekkelokket jeg vet dere.

Gjelder å ha alt på stell og under kontroll den 10ende August, slik at man ikke får seg alt for mange overraskelser.

 

Om dere har litt ledig tid, kan dere være med ut i busken for å titte etter rådyr

Husk å ta med sitte-underlag og ei kanne med kaffe. Jeg kan spandere smulteringer😀

De er steike gode de hu mor lager.

Det er lov å kommentere, evt by på en tommel opp evt ned.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Da har man endelig fått rotet seg til å ta årets manndomsprøve gitt. Det var på tide for å si det slik.

Trodde nesten jeg måtte jakte bukk uten rifle, kun med videokamera i år. Nå blir det derimot ja takk....begge deler.

Slik ser det ut. Ikke helt topp, men OK...nok. Bare å sette seg ned å bange på.

20190807_191646.jpg.5f64139b40b59c8325645485f30ebe99.jpg

Jegeravgiftskortet er høytidelig underskrevet, stemplet og påført alle formaliteter, så da er det bare å pakke snippesken og vente på den 10ende😀

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Dagen før dagen...:grin:

Buttolo, håndkikkert og myggolje er funnet fram. Det begynner å krible bra nå.

Børsa ble behørig innskutt i går kveld med Barnes TTSX 150GR i .308W.

De siste timene fram mot premieren skal benyttes til å svi av noen kroner på Jakt- og Fiskedagene i Elverum :mrgreen:

 

Hva slags lokk og hva slags ammunisjon benytter dere på bukken?

 

 

 

Edited by Bomskuddet
Link to comment
Share on other sites

308win med Barnes 150gr TTSXBT i 870m/s. Våpenet er en TRG22. Det ble mye att og fram og lite forberedelser på våpensiden i sommer, så det ble det som stod ytterst i skapet mer eller mindre. Men TRGen virker alltid, og rekkevidden er forsåvidt nok - Satser på en velbrukt Thermacell for å overleve i vindstile, varmt regn.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Holder på å pakke sekken nå. Ser ut som været har tenkt å utsette oppstart med noen timer. Jeg gidder rett og slett ikke sitte i grålysninga i pissregn. Men har noen erfaring med bruk av kamonett i bukkejakta? Jeg har bare kamuflert meg sjøl sånn noenlunde og sitti dønn stille, men bak et kamonett kunne man jo tillatt seg litt større bevegelsesfrihet.

Link to comment
Share on other sites

Litt av et vær på Østlandet i dag ja. Var ute fra 05, håpet regnet skulle komme litt senere men det kom med første dagslys.

 

Satte opp en "Hunting blind" telt på et grasjorde, ruslet en tur og satte meg tilbake der en times tid. Nytt terreng for meg og har ikke fått spanet så mye men har sett dyr der etter regn før men i dag klarnet det jo ikke skikkelig opp.

 

Ikke ei geit en gang kom på lokken, kanskje naboen har jagd alle dyra over til seg :) Hørte bare ett smell så tror ikke det ble felt mange i dag. Kikker en tur igjen nå men er vel bedre å vente på litt klarere vær i morgen kveld kanskje

Link to comment
Share on other sites

Skaut en ca 0500. ble en ganske spennende ansmygning, på 5-600 meter smyging passerte jeg 19 andre rådyr og 5 hjort..  

Våpen var en Howa mini i 6,5Grendel, 129gr ABLR i v0 770m/s. Skuddavstand ca 150 meter. 

 

Etter jeg hadde slakta, ca 0600 dro jeg ut igjen. Da hadde jeg planer om ett annet område, men fikk se en bukk som sto 50 meter fra skuddplassen til den jeg skjøt 0500. Kjapp manøver og jeg hadde korset på den på 250 meters hold. Kunne skutt den da,  men kan være greit med litt spenning også, så jeg sneik meg inn på ca 100 meter. Lå å sikta i 4-5 minutt, for å få den klar av noe kratt. Da går den akkurat oppi blodpølen etter rivalen.. Likte ikke lukten av blod..Ny sjanse imorgen. 😃

 

IMG_0794.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Satte meg ut med en pose full av tålmodighet for å lokke inn bukken i kveld.

Hadde med meg buttolo og høyttaler for å teste litt.

 

Starta så smått med høyttaleren på full vreng med NJFF-appen ca 5 minutter etter jeg hadde ankommet posten min, men fikk ikke helt godfølelsen med lyden i den.

 

Gikk så over til buttolo.

Dyra kan komme på meg i 360 graders vinkel på denne posten så man må gamble litt på hvor de kommer fra.

Etter 2 minutter med lokking så snur jeg meg for å se bak meg.

Joda, der står det to dyr i skogkanten.

Forsøker å snu meg forsiiiiktig rundt, men nei, de får ferten av meg og stikker til skogs.

Jeg venter i noen få minutter for å se om det skjer noe, men jeg føler meg ganske sikker på at jeg ikke ser igjen de to der på noen dager.

 

Men man gir da ikke opp så lett.

Forsøker å klemme litt på buttoloen igjen.

Nå følger jeg med i den retningen de to dyra tidligere kom fra.

Plutselig så ser jeg såvidt i noe brunt i skogkanten.

Opp med børsa og sikter meg inn på den.

Joda, det er horn der.

Skviser forsiktig på avtrekkeren og plutselig så smeller det.

 

Bukken tar omtrent baklengs salto og fyker inn i skogen.

Jeg lager meg et kjennemerke der den stakk av og går tilbake til bilen med sakene mine.

 

Så bærer det ut for å lete.

Følelsen med skuddet er klokkeklar. Det var bra og sitter garantert der det skal.

Finner utgangspunktet og tråkker innover.

Holder på å rote i tettskogen i ca 15 minutter før jeg finner ut at jeg må hjem for å hente hunder.

Som tenkt så gjort.

Tar med hundene til skuddplassen, går etter de ca 30 meter og finner dyret.

 

En fin bukk skutt med Winchester 70 7mm RM, Federal Power Shok fabrikkammo. Avstand ca 170 meter.

 

IMG_20190810_222041.jpg.9f04012758b413ee74105f204dde3320.jpg

 

 

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Hadde 3 bukker i korset idag. Først samme som stakk igår, den hadde det travelt og lite respons på lokk. 

Litt annet område og jeg skjøt denne. Gjorde vei gjennom dyret ABLR kula idag, flott med god effekt nå i august. Prøvde med en Scirocco II kule ifjor, den ble for hard. Perfekt lungeskudd og fluktstrekning på flere hundre meter. 

Dro ut å lokka etter at jeg hadde tatt denne, fikk da inn en fjorsbukk, men hadde for dårlig bakgrunn og kulefang til at jeg kunne skyte. 

Nå er det meldt regn ett godt døgn fremover, dårlig rådyrvær. 

IMG_0797.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Ble en 4 tagger i går kveld. Lokket uten resultat, så jeg valgte å smyge litt innover i skogen og der fant jeg denne luringen.

Avstand ca 50 meter. Kaliber 6,5x55 med Barnes TTSX 100gr. Løp ca 40 meter etter skudd. Lite blodslått til å være ei såpass hard kule i høy fart.

IMG_0325.JPG

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Hvordan ble slaktet med 300 winmag og 208 amax? 

 

Ble en bukk ikveld også, Grendel idag også. 

Stygt nær skadeskyting idag, skjøt bukken ca 50 meter inne i skogen bak bildet på smygjakt. Fikk se den med breisida til i kratt/langgras på ca 30 meters hold, kom meg i knestående og klemte av.. akkurat i det man kjenner det skal smelle så ser jeg i siktet at den reiser seg?!? 🤣 Jaja, hullet satt 5-6 cm opp fra brystbeinet. 15 meter flukt så død.

IMG_0808.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Tok en tur opp i skogen etter jobb i går. Så tre rådyr på en åker på veien og tenkte det var et godt tegn, og en nydelig regnbue over jaktterrenget skal jo oppfylle ønsker, så jeg syntes alt lå til rette. Ihvertfall til det viste seg at dama ikke hadde tolka "Du er lokkeansvarlig." dithen at hun burde ta med den nyinnkjøpte buttoloen hun fikk dytta i henda. Nå har alle i hele husstanden pipi hørselsskader på hverandre i en ukes tid, men ut i skogen skulle den visst ikke.

 

Nuvel. Ingenting å gjøre med det. Buttoloen var og blei et instrument for å skape dårlig stemning i heimen. Over på plan B. Eller egentlig plan C. Plan A var å lokke bukken ut på en hogstflate i terrenget, men etter flere forsøk der han holdt seg trygt i skogkanten var dette forkasta til fordel for postering og lokk ved et av skrapemerkene i skogen. Uten lokk fikk det bli rein postering.

 

Smyging i tett granskog er en prøvelse, men til slutt var skytter og forhenværende lokkeansvarlig postert på en liten høyde ca 10 meter fra et solid skrapemerke. Ikke noe optimalt skuddfelt, men så bra som det blir i tetta. Jeg knakk et par tørrkvist av en liten bjørk, og klarte på det viset å få ihvertfall littegrann bevegelsesfrihet på rifla.

 

Jeg kan ha sittet i omtrent fem minutter, jeg satt og vurderte å ta hele den lille bjørka for å få enda litt bedre skuddfelt da en bukk kom listende. Men ikke mot skrapemerket. Han gikk rett mot meg. Han må ha hørt kvistene knekke og kom for å sjekke. Jeg fikk lista opp børsa og fikk akkurat hodet i trådkorset, men kroppen var i det området jeg ikke kom til på grunn av den tidligere omtalte bjørka. Kolben lå an mot stammen, og bukken sto og så opp mot meg, og jeg gjennom siktet ned mot den, med bare fem meter imellom oss. Og så tok den ett skritt fram. Og pausa. Med trådkorset rett på bogen.

 

150 grs lapua mega i 308 har ikke gjort noe feil før, og børsa smeller som alltid, og bukken kaster seg rundt og løper tilbake den veien den kom. Et lite stykke. Så blir skrittene ustø, og så knekker beina under den. Den klarte vel 40 meter. Hjertet var det dessverre ingenting igjen av, og lungene var pent ventilert. Ellers var det bare et pent hull tvers igjennom. Ikke blodslått, ikke ødelagt. Det var noe annet enn de to jeg skøyt med vor-tx.

 

IMG_20190819_193716_01.jpg.4027ec7266b81d2b83327c96c1284025.jpg

 

Den hadde noen sår som var ganske pent grodd, men ved den venstre rosenkransen yrte det av maggot. Det var ganske uapetittlig. Jeg skar bort vevet rundt, og selvsagt maggotene før jeg begynte å slakte, men det så ikke helt bra ut. Er det noe andre har vært borti? Den virka frisk og fin ellers.

 

Edit: Stykka den idag. Kjøttet virker prima, men kula har ikke fart så pent med dyret som jeg trodde. Bøger og ribber var solid blodslått.

Edited by erikraude
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Halvveis off-topic her men nå er det uansett så sent og dyrene feller vel gevir snart. Ser ut som ny bukk jages bort, det er straffen for at jeg ikke har klart å felle revirbukken.. Har fått tre bukker på kamera men bare en gang hver så jeg har ikke funnet hvor de holder til mest..

 

https://youtu.be/KTIhWxs7510

 

Edited by keenhunter
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...