Jump to content

Skyting som hobby og rekreasjon forbudt?


JaktrettFraSkaperen

Recommended Posts

Har jeg forstått riktig at man enten må være aktiv i skytterlag for konkurranseskyting eller jeger for å kjøpe våpen i Norge?

Tar selv jegerprøven nå fordi jeg vil ha muligheten til å jakte i fremtiden, men den egentlige årsaken for at jeg skal kjøpe våpen er for hobbyskyting på egen grunn. ( slik som f.eks hickok45 på youtube ).

Synes det virker ganske idiotisk om det er slik at våpensøknaden kun godkjennes om man sier man skal jakte eller drive med konkurranseskyting.

Det gir jo heller ingen mening prevantivt for å hindre ondsinnede å få tak i våpen. Enhver kriminell kan jo ta jegerprøven og ljuge om sine intensjoner bak evt. våpenkjøp. Politiets rolle her burde først og fremst være å ta en grundig sjekk på våpensøkerens rulleblad og ellers psykiske helse.

Tar jeg feil her?

Link to comment
Share on other sites

Det er noe med at en ønsker at ting (iallefall i hovedsak, eller i utgangspunktet) skal skje i kontrollerte former. Ser du på antall ulykker i "ensligmiljø" både innen flyging (typisk mikrofly) og skyting (jaktulykker, folk som ikke er faglig opplærte f.eks.) så er det en himmelropende overvekt der hvor "folk holder på for seg sjøl". Jeg har sett mye rart på "private skytebaner" sånn forresten, det er ike alle som kommer på det med sikker bakgrunn av seg selv, og det er ikke alle som kommer på grunnleggende sikkerhetsregler av seg selv - å lære å skyte, fra scratch, uten et klubbmiljø eller instruktører/mentorer er også i beste fall vanvittig lite effektivt...

Fellesskapet sørger for opplæring, holdninger, kontinuerlig forbedring, og gjør hele aktiviteten tryggere. Dette lenge før en begynner å snakke om ondsinnethet, samtidig fanger det nok opp en del potensielt "ondsinnede" - og ikke minst, kanskje viktigst det gir en samfunnsaksept.

 

Sitat

Politiets rolle her burde først og fremst være å ta en grundig sjekk på våpensøkerens rulleblad og ellers psykiske helse

Det er jo vanskelig å være uenig her, men det gjøres jo også, delvis iallfall. Forresten tror jeg nok at den gode Hickok45 har en viss fartstid andre steder enn i bakhagen sin også.

 

K

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Hobbyskyter skrev:

Har jeg forstått riktig at man enten må være aktiv i skytterlag for konkurranseskyting eller jeger for å kjøpe våpen i Norge?

Tar selv jegerprøven nå fordi jeg vil ha muligheten til å jakte i fremtiden, men den egentlige årsaken for at jeg skal kjøpe våpen er for hobbyskyting på egen grunn. ( slik som f.eks hickok45 på youtube ).

Synes det virker ganske idiotisk om det er slik at våpensøknaden kun godkjennes om man sier man skal jakte eller drive med konkurranseskyting.

Det gir jo heller ingen mening prevantivt for å hindre ondsinnede å få tak i våpen. Enhver kriminell kan jo ta jegerprøven og ljuge om sine intensjoner bak evt. våpenkjøp. Politiets rolle her burde først og fremst være å ta en grundig sjekk på våpensøkerens rulleblad og ellers psykiske helse.

Tar jeg feil her?


Kompis, dette løser vi veldig enkelt. Begynn med skyting i organisert form, bruk det som en læringsmulighet, og mulighet til å møte likesinnede. Aktivitetskravet for å beholde våpen er veldig lavt, så det er ikke noe stress. Selv har jeg full jobb med turnus og synker fortsatt mye tid (og for mye penger :p ) i skytesport, fordi det er utrolig morsomt (jeg driver mest med dynamisk/ipsc). Hadde jeg vært deg, hadde jeg lagt Second Amendment tankegangen på hylla, blitt med i en pistolklubb eller annen skytterklubb og tatt til meg all læring mulig og kost meg. Håper du får en flott opplevelse og hobby som skytter.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet!

Jegerprøven er kanskje den "raskeste" veien inn til våpenerverv, men jeg vil påstå at det også er den minst lærefulle og minst "givende" i så måte.

Du lærer svært lite om våpensikkerhet, du lærer svært lite om baneskyting, og du lærer svært lite til ingenting om å faktisk skyte med et våpen.

 

Derimot lærer du utrolig mye om bekkasiner, fuglehunder, jakttid på hjort, og hvilken Blaser-hagle som er best på rypejakt ;)

 

Ole

  • Like 5
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Den kanskje beste, og mest omfattende skyteopplæringen i "pakkeform" får du i DSSN sitt "godkjenningskurs" - det er dessverre rettet alt for mye mot pistolskyting, men bestått, og medlemsskap, er erhvervsgrunnlag for Ruger 10-22. Og jeg tror ikke du finner noe bedre opplæring for å bruke en 1022, enn der.

Finn din nærmeste DSSN-klubb.

 

Vil du lære å skyte med rifle, så er nok DFS bedre, men der funker ikke 1022. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På ‎10‎.‎06‎.‎2019 den 20.35, JaktrettFraSkaperen skrev:

Har jeg forstått riktig at man enten må være aktiv i skytterlag for konkurranseskyting eller jeger for å kjøpe våpen i Norge?

Har nettopp snakket med et par stykker som har samme spørsmål. Og hørt`an før.

Min oppfatning er at man bør kunne sette av tid til å ta jegerprøven. Kjøpe seg seks børser.

Melde seg inn i et skytterlag. Kjøpe børser.

Gå "karantenetida" på 6 mndr i en pistolklubb, og søke etter behov.

 

Om man mener noe med sin skytterinteresse bør man ofre såpass mye. Ærlig snakka. Det er faktisk ingen menneskerett (hertillands) å eie og bruke våpen.

Men en mulighet for å bedrive en morsom og artig fritidssyssel. 

Slik sett er det kurant for skyttere å kjøpe våpen. Men det er klart - man må tilpasse seg litt.

Tenk muligheter i stedet for å søke snarveier. 

 

Sikker våpenhandtering er viktig, og om man ikke har gode læremestre så søk råd i et skytterlag/-klubb. 

Det kan være litt risikabelt å forske helt på egenhand og aleine. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er mye å plukke på i norsk politikk og rettsvesen/lovverk, men det at ikke hvem som helst (som er normalt skikket) bare kan eie våpen for moro skyld er IKKE en av de. Skal du skyte for moro skyld så blir du med i en skyteklubb. Jeg har aldri hørt om noen som tvinger en til å være med i konkurranser; Man kan godt være aktiv ved å bare trene for moro skyld.

 

Og skyting på egen grunn? Jeg stoler DEFINITIVT ikke på at hvem som helst som har våpen er kompetent til å sørge for sikker skyting på egen grunn.

Edited by frankhovin
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På ‎10‎.‎06‎.‎2019 den 20.35, JaktrettFraSkaperen skrev:

Politiets rolle her burde først og fremst være å ta en grundig sjekk på våpensøkerens rulleblad og ellers psykiske helse.

Tar jeg feil her?

Du har et spesielt nick; mon tro hva du legger i dèt...? Kanskje en interessant tråd i off-topic? Har du noen dypere mening med menneskets rettmessige plass i naturen? Man kan jo jakte med feller også, sant. Bare nevner det.

 

Så nei, tror nok den enkelte blir nøye vurdert individuelt. Med det resultat at noen faktisk ikke blir våpeneiere. Kanskje derfor vi nesten ikke har ulykker her til lands. Hvilket er bra. Jegerprøven gir deg en innføring i jaktbare arter, teori og litt praksis om våpenhandtering. Noe man bør huske på, er at det er noe helt annet om du skyter "for deg sjøl". Du skal være rett så årvåken, følge med omgivelsene, lade, sikre, skyte trygt - helt på egenhånd. Lett å glemme seg, og om man venner seg til dèt...

 

Noe helt annet enn å ligge på en standplass hvor du blir kommandert og påpasset i alle bauer og kanter. På den annen side lærer du mye alene, om du bare er særdeles årvåken. Særdeles. Men det er klart at mangelen på private skyteområder er problematisk. Men en basisforståelse for de tre første skytterreglene bør enhver ta til seg som sine egne:

 

Punkt èn: Sikkerhet.

Punkt to: Sikkerhet.

Punkt tre: Sikkerhet.

 

Når disse er under huden, og festet til tanker og gjerninger, kan man trene.

Og ha mye og sikker moro.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det du mener da, @JaktrettFraSkaperen er at om du har rent rulleblad og fastlegen din mener du er ved dine fulle 5, så kan du få kjøpe deg en sportsbil og kjøre ut i trafikken UTEN å ta førerprøven for bil??

 

Det kan diskuteres om hvor relevant Jegerprøven er ifm sikker våpenhåndtering osv, eller hvor interessant DFS skyting er, men grunnsteinen i alle skytesporter, er at du skal ha et minimumsgrunnlag før du blir sluppet ut i "trafikken". Det gjelder om du skal kjøre på "privat vei" eller på offentlig vei.. (Skyte i hagen eller på den lokale DFS/Jegerogfisk-banen)

 

Om du har en interesse og VIL noe veldig sterkt, så tar du førerprøve eller sikkerhetskurs, uansett hvor idiotisk du synes det er. Så kan du kjøre alene på tur/ skyte i "hagen" til du blir kvalm etterpå. Skjønner ikke helt hva som er problemet?

 

Når det gjelder våpenbehandling/ sikkerhet, så er det som nevnt lengre opp, dynamisk som har det beste kurset. Etter min mening, burde DET vært standard kurs, uansett om du skal bli jeger, konkurranseskytter eller politi/militær. Våre lovhåndhevere har det jo med å skyte seg selv, garderobeskap, patruljebil, og kolleger i foten de også....og de skal liksom være de som er mest skikket til å bære våpen...Få de på kurs i en praktisk-klubb!

 

Jeg personlig, håper det blir større krav til å få kjøpe og eie våpen enn bare plettfri vandel og stabil psyke.

Er standplassleder på oppskyting hvert år og det er MYE slaskete våpenhåndtering vi må slå ned på, og det fra folk som liksom skal være "skikket"..og har vært jegere og skyttere i snart en mannsalder..

 

Enten så gjør du det som kreves, det er ikke mye her til lands, eller så må du finne deg i å ikke ha våpen..sorry, men jeg synes ikke synd på deg.

 

 

 

 

Edited by hewi
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, hewi skrev:

Er standplassleder på oppskyting hvert år og det er MYE slaskete våpenhåndtering vi må slå ned på, og det fra folk som liksom skal være "skikket"..og har vært jegere og skyttere i snart en mannsalder..

Er kanskje disse som er 60+ som er de verste der? Disse som har holdningen "jeg har jaktet og skutt lenge før du var født" holdninger. Jeg syns i allefall de som er under 40 er flinkere enn de som er over. Og e som er over 60 er i mange tilfeller skumle når det kommer til holdninger og håndtering av våpen. Satt som kontrollør på et DFS stevne her for litt siden. Hadde du viftet og veivet slik mange gjorde der når de går fra stående til sittende stilling på et jaktfelt stevne eller pistolstevet hadde de blitt sendt hjem.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja, de du nevner er overrepresentert....

 

Kom et "kasus" i nevnte gruppe her for noen uker siden. I blå kjeledress med malingsflekker på, med en gammel tikka under armen. Sveipa hele standplass med pipa, sluttstykket lukket og magasinet i børsa. Da jeg ba han om å få pipa i været og sluttstykket i bakre stilling, så viste det seg at magasinet var fullt når han åpna sluttstykket....Sikkert stått med full-ladet magasin siden siste jaktdag i fjor..

 

Har ennå til gode å se noen under 40 gjøre det samme, så noe riktig må de ha lært på jegerprøven...verre med de som er "selvlært før du var påtenkt" ja....ikke nytter det å snakke til de heller....så jeg er FOR mer opplæring...

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Mas-36 said:

Er kanskje disse som er 60+ som er de verste der? Disse som har holdningen "jeg har jaktet og skutt lenge før du var født" holdninger. 

La oss ikke bli for stigmatiserende når det gjelder 60+ ;)
At det finns en del slike som blir beskrevet er det ingen tvil om, men der er også mange/de fleste (?)  som har en bevisst holdning til våpensikkerhet.
Undertegnede er 70+ med fartstid fra forsvaret (som de aller fleste i min aldersgruppe), skyter jaktfelt, er jeger, skyter pistol, bla dynamisk.
Så noen av oss "stubbesittere" er da også våpeninteresserte og opptatt av sikkerhet.
For øvrig har jeg blitt disket et par ganger på DSSN-stevner på grunn av sveiping i forbindelse med mag. bytte og det skjer fort og brutalt!
Men det viser vel at ingen er perfekte, og læreeffekten er stor etter en slik hendelse! ;)

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Man skal vokte seg lenge og vel før man fratar noen deres personlige ansvar.

Det er hver enkelt sitt ansvar å sørge for egen læring, og da må den enkelte ta nødvendige grep sjøl. Man kan ikke forvente at jegerprøvekurs, instruktør, skytterlag, klubb, staten eller andre skal besørge egen læring. Men endel  gode introduksjoner/grunnopplæringer finnes, se eksempler under. Læring har skjedd når man – etter å ha fått ny kunnskap – endrer adferd. Læring krever en innsats fra den enkelte. Kanskje spesielt avlæring. Kanskje søke litt utenom pensum, snakke med folk.  Når det gjelder sikkerhet, så må rutiner drilles. Slik at sikkerhetsrutiner går nærmest på autopilot. Dette skylder vi omgivelsene våre. Ens eget ansvar – ingen andres! Som øverst på rangstigen i det økologiske system faller det også naturlig for mennesket. 

For skyting har man i DSSN, CAS, PPC egen streng opplæring før man får skyte. Fordi man under trening og konkurranse bærer ladd våpen i hylster, trekker og skyter derifra. Man er ikke fullt utlært, men må huske sikkerhetsrutiner, og øve. Noe man kjenner mangler - søk råd og øv. Læring fortsetter etterpå, og dèt er eget ansvar. Klar forventning: Eget ansvar.

Likeså med Jegerprøven; man får grunnkunnskaper, for så å øve sjøl. Om man synes det er undervist for lite om noe; søk kunnskap sjøl. Og da må man trene med å bære ladd våpen. For det får man ikke mye trening i under prøven. Nettopp derfor: tren sjøl – det er eget ansvar. Finn skyttervenner, lytt, tenk, lær. Eget ansvar.

Og med Førerkortet. Man er «kvalifisert» til å lære på egenhånd, blant andre trafikanter. Har lært noen grunnprinsipper for adferd og handtering av bil. Man må øve, og ta nødvendige grep sjøl. Om man kjenner man burde lært noe mer om noe - så øv sjøl. Eget ansvar.

I de tre eksemplene over, handler det faktisk om å ivareta andres sikkerhet. Man må ta hensyn til andre enn seg selv. Man må lære seg å handtere livets trivialiteter på en trygg og sunn måte. I de aller, aller fleste tilfeller går det rett så bra. Helt fantastisk bra, faktisk. Noen ganger skjærer det seg. Men det er slik i et fritt samfunn, slik det skal være. Frihet under ansvar, sant. Jeg synes vi har et sunt samfunn, og at vi skal være stolte.

Poenget er: Man skal ikke frata individet det personlige ansvar.

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, BC.Airn skrev:

 

Poenget er: Man skal ikke frata individet det personlige ansvar.

 

Trampeklapp @BC.Airn

 

Jeg tror veien å gå er mer ansvarliggjøring sammen med økt frihet.

 

Tvungen opplæring og andre krav er faktisk det motsatte. Ja, man får litt kunnskap, men ikke ansvarliggjøring. De negative eksemplene nevnt i tråden er et resultat av folk som ikke har tatt personlig ansvar. Etter et eller annet dokumentert kurs har disse fremdeles intet insentiv til å ta mer ansvar. Snarere tvert i mot

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Mitt poeng er at vi må slutte å kreve av alle andre; hver enkelt må bidra mer aktivt sjøl. Å være en borger, det forplikter.

Søke kunnskap, erfaringer sjøl, ikke sitte og vente på at noen skal "komme og lære meg". 

Når folk melder seg til jegerprøven, tar lappen, deltar på sikkerhetskurs så gjør de det for å bedrive sin fritidssyssel.

Opplæringa er god nok. De ønsker å skyte, jakte, være stolte kulturbærere. Ingen kan hindre folk i å skyte fredet vilt, råkjøre eller bryte sikkerhetsregler ved skyting. Jeg er positiv i min innstilling, og mener de aller, aller fleste vil det så godt. Ikke la unntakene få så stor plass. Men det er jo klart; noen liker jo å vifte med finger`n og vise at de har makt og kunnskap. Dèt er også en side av saken.

 

 "Samfunnet" bør forvente at man bedriver denne aktiviteten innen de rammer som gjelder, sant.

Man må jo nesten ha den tillit til folk. Å være en borger i samfunnet, gjør at det blir stilt noen forventninger til en.

Lovbrudd må handteres ihht lover men det er en annen sak.

 

Jeg synes vi har et godt land å leve i. Da må vi gjøre det beste utav situasjonen. Man kan saktens sutre om hvor fælt det kommer til å bli, sikkert godt for noe det og. Men hva gjør man med det? Jeg ønsker ikke å stigmatisere utifra religion, alder, kjønn, etnisitet eller annet. Utskudd finnes overalt. 

 

Det er viktig å få skyttere inn i et miljø, det er alles ansvar.

Min mening i alle fall, men så er jeg no bare ein halvgammal gubbe her ved kjøkkenbordet akkurat no da...

Godt med kaffe her i pissregnet iallfall ☕

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er jeg for at alle kan kjøpe våpen uten noe mer om og men (vokst opp med andre grunnlovestillegget i USA) og sånt burde det vært i Norge også.

 

Men, så skal jeg ta av "alle former for regulering av våpen må bort"-hatten som brukes i pro-gun verdenen og ta en ting som er fornuftig med disse 6mnd i Norge for kjøp av håndvåpen. Når jeg er i USA så jobber jeg både for meg selv som børsemaker og på Cabela's som våpenselger/børsemaker. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har hatt en skarpladd pistol pekende rett mot meg hver gang en kunde skal sjekke ut et hylster eller noe, men sånt må man vel forvente av og til når det kun kreves et førerkort eller noe annet som forteller at du bor i staten du kjøper våpenet i, i de fleste statene for å kjøpe en gunner.

 

Men sant skal sies, så har jeg sett lignende greier fra gamle medlemmer i pistolklubber her til lands, som dukker opp for å få godskrevet litt aktivitet for å kjøpe en eller annen gunner. For ikke å glemme *grøss* elgjakta, der fyker det seriøst kuler rett over hodet mitt hver jævla sesong.

Link to comment
Share on other sites

På 6.7.2019 den 13.56, vavlo skrev:

Hewi og andre som mener lista for erverv og innhav av skytevåpen ligger for lavt kan bare ta det helt med ro. Vi er i full fart på vei dit. At man faktisk ønsker dette er helt ubegripelig for meg.

 

Jeg ønsker mer opplæring på sikker våpenhåndtering. Mer fokus og strengere håndtering av sikkerhet ala Dynamisk. Dette burde vært innført som krav; at man har et sikkerhetskurs av noe slag, kun med fokus på våpenhåndtering. Uansett om man skal jakte eller skyte konkurranser. Jeg ønsker ikke at det skal bli umulig for hvermannsen å skaffe seg skytevåpen. 

 

At noen ikke tar "personlig ansvar" er vel som med alt annet: Den ene idioten som ødelegger for alle andre. Slike folk burde blitt sendt hjem, hver gang, de gjør noe idiotisk på en skytebane. Så, kanskje, de lærer en dag...eller bare går lei og holder seg hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes bedre opplæring og strengere krav for å skaffe seg våpen i Norge hadde vært en god ting. Men når man da først har mottatt denne opplæringen og anses som skikket for ereverv av våpen, burde det være minimalt med restriksjoner. I mine øyne er det helt rart at man for eksempel har rundt 20 "godkjente" halvautomater å jakte med, kun basert på hvordan de ser ut. Synes alle halvautomater burde vært lovlige for jakt (Ja dette inkluderer AR15 varianter). Hvorfor er det også lover for hvor mange våpen og hvor mye ammunisjon man kan eie?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...