Jump to content

Løpsslitasje med raskekrutt.


Mas-36

Recommended Posts

Lurer på om det er noen som har noe greie på dette her inne.

 

Jeg har ladet ei stund med lette "rekruttladninger" i 308 win og 30-06. Jeg har brukt N-110 fra Vithavouri og lette 100-125grs kuler. Snakket med en fyr på banen i dag som mente å skyte med så raske krutt var det samme som å ødelegge løpene da det ble så mye varme og slitasje av slike krutt.

 

Stemmer dette? Jeg ville tro at lavt trykk, lite krutt og lav hastighet ville forlenge levetiden på løpet? For ikke å snakke om det at det blir liggende igjen lite rester i løpet. 

Link to comment
Share on other sites

Konsensus synes å være at langsomme krutt og harde ladninger, og eller høy hastighet er faktorer.

Den er to hovedslitasjemekanismer i et løp. Den ene, og viktigste f.eks. i 6.5x55 i DFS og langholdssammenheng, er utbrenning i kammerenden. Her er det temperatur, og tid ved temperatur som er hovedparametre, trykk delvis, fordi det holder temperaturen oppe, men temperatur er viktigst - sammen med tiden ved T> et eller annet.

Den andre er slitasje i løpet ved munningen, der kulene har mest fart. Dette sliter sjelden ut løp i dag, men i "snille" kalibere (med lite krutt) lette kuler, høy hastighet, så kan det skje. Hovedsynderen er utbrenningen, i moderne riflepatroner.

Krutt, enten raskt eller langsomt, inneholder omtrent like mye energi, avgir omtrent like mye varme når de brenner - derav følger at mer krutt = mer utbrenning, og hva bruker vi mer av, jo langsomme krutt...

Erfaring fra DFS (ikke min, felleserfaring, konsensus) er at baneladninger, 6.5-7-8g kuler og forholdsvis raske krutt, gir dobbelt så lang levetid på pipene, som 9g kuler, og langsomme krutt - sammen med høy hastighet.

 

Rester i løpet, behov for puss, osv, blir jo også som du sier.

 

Så jeg tror du kan ta det ganske med ro.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er nok noe mer komplisert, men det som M67 skriver er noen av de viktigste faktorene. 

Abrasjon av kruttkorn som treffer metallet med stor hastighet er en faktor i tillegg.

For noen (mange) år siden ble man i DFS overasket over at rekruttpatroner slet ut løp like raskt som 140 gr kule i normalladning. Årsaken er sammensatt, men kruttemperaturen er viktig. I utgangspunktet er det lite forskjell i forbrenningstemperaturen for det kruttet vi bruker, men for å få en progressiv forbrenning overflatebehandles langsomtbrennende krutt med stoffer som skal redusere forbrenningshastigheten og flammmetemperaturen i begynnelsen slik at trykktoppen og gassutviklingen forsinkes. Slikt krutt gir da mindre varmebelastning i kammer og overgangskonus sammenlignet med hurtigbrennende krutt som starter å brenne med høyere temperatur og som bygger opp trykket raskere. Varmebelastningen og erosjon fra kruttgasser er en funksjon av trykk, temperatur og volum. Siden det brukes mer av det langsomme kruttet er det ikke særlig stor forskjell i praksis.

Hovedårsaken til at raske krutt kan gi svært stor utbrenning er at de ofte brukes med lette kuler som har kort bæreflate. Når trykket stiger raskt vil mer gass trenge forbi kulen før denne settes i overgangskonus og tetter løpet. Denne gassen har ekstremt høy hastighet og temperatur og kan sammenlignes med en skjærebrenner som arbeider mellom kulen og løpet før kulen tetter. Med raskt krutt, lang friflukt og korte rekruttkuler ble derfor utbrenningene uventet store, og jo mer utbrenning som skjer jo mer friflukt og verre blir effekten.

Derfor kan raskere krutt gi mer utbrenning enn langsombrennende krutt under gitte forhold, spesielt om kammeret er romt og med lang friflukt.

 

Men det som skaper de

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

For noen (mange) år siden ble man i DFS overasket over at rekruttpatroner slet ut løp like raskt som 140 gr kule i normalladning

Det er vel "alment kjent" at dagens rekruttladninger sliter løp langt saktere enn normalladninger med 9g kuler. Folk rapporterer iallefall om svært mange skudd gjennom løp som brukes utelukkende med rekruttkuler.

Hvordan det var før skal jeg ikke si, men jeg lurer på om den relativt tvilsomme kvaliteten på datidens rekruttkuler er en faktor her, både i den "presisjonen" vi opplevde, og at kruttgasser lakk forbi.

En annen faktor er jo om man har så lavt trykk at kula ikke obturerer - presses sammen i lengderetning så den fyller løpet - her er hardheten på kula, om kruttet er raskt, mange ting faktorer...

 

Ellers er jo alt som regel mer komplisert, og enda mer komplisert igjen, så der er vi helt enige..

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, M67 skrev:

Hvordan det var før skal jeg ikke si, men jeg lurer på om den relativt tvilsomme kvaliteten på datidens rekruttkuler er en faktor her, både i den "presisjonen" vi opplevde, og at kruttgasser lakk forbi.

 

 

Slik jeg husker det var problemet på det verste i Raufoss Sierra rekruttammo med en svært kort flatbase-kule og svært raskt krutt. De åt friflukt så man kunne se forskjell på noen uker.

 

Problemet ble nærmest borte da jeg byttet til Norma sin første hpbt rekruttkule, som nærmest var homogen - lang, hul og med en bitteliten blykladd i bunnen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...