Jump to content

Førstegangsrifle, hvilke merke?


Erik94

Recommended Posts

Hei.

 

Sett litt rundt på forumet mtp førstegangsrifle, men ser flere tråder er 10-11 år gamle. Er det noen spesielle typer merker p anbefale til en førstegangskjøpende? Jakter elg og rådyr, og da postering hovedsakelig. Har ett godt sikte, så det jeg er ute etter er rifle og om mulig med lyddemper til pris fra 7000-10000kr. 

 

Tips tas imot med takk!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du blar deg litt ned- og bakover under kategorien rifle, tror jeg du vil finne flere interessante tråder av nyere dato som omhandler valg ved førstegangskjøp av storviltrifle. Foreslår du sjekker ut disse, så kan vi ta nærmere avklaringer i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre en kjøper noe billig ræl, tror jeg dårlig presisjon skyldes skytteren, pipa, ammoen eller kombinasjonen pipe/ammo. Jeg er helt sikker på at anerkjente merker som Steyr, Sauer, Mauser, S&L, Sako, Tikka, Remington, Browning i all hovedsak produserer rifler med presisjon mer enn bra nok til jakt.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

BAR er ei automatrifle og dermed ingen referanse når det gjelder presisjon.

 

Hvis det er snakk om ny rifle til nybegynner ville jeg anbefale Browning X-Bolt, Tikka T3x eller Weatherby range certified.

Jeg ville også kjøpt rifla i 308 pga utvalg i ammunisjon til trening og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Browning X-bolt Nordic light  er veldig nærme å være den "perfekte" budsjettrifla. Den har det meste, solid, lydløs og stiv stokk, topp avtrekk, låskasse tilpasset patronen, bra presisjon og fin vekt. Det eneste den mangler er et skikkelig magasin (plastikk ræl). Mitt (223rem) havarerte to ganger i løpet av et halvt år. "Leppene" som skal holde patronene nede ble slitt med det resultat at de spratt ukontrollert opp under repetering. Det er en gjenganger i "økonomirifle-klassen" at det spares mye på underbeslag og magasin. Tikka, Sauer, Browning, Howa m.f.l. Man kan si at på mange vis har moderne rifler blitt bedre (avtrekk, presisjon) men når det kommer til funksjonering var ting egentlig bedre før.

Hadde jeg skulle kjøpt noe billig ville jeg ha sett på disse:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=148262224

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=142398068

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=149608478

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei Erik! 

Befant meg i akkurat samme dilemma for ikke lenge siden, og da falt valget mitt på Howa 1500. 

Hvorfor? 
Det snakkes mye om riflemerker og forskjellige modeller når det skal argumenteres for hva som er "best", men faktum er at i dagens marked er det aller aller meste godt nok til normale jaktsituasjoner og hold. Jeg fikk mange anbefalinger på mye forskjellig, men gjengangerene var Tikka T3, Howa 1500 og Weatherby vanguard. Det ble også anbefalt forskjellige brukte modeller fra Tikka som M595, Schultz & Larsen, Mauser, Browning x-Bolt osv. Det er mye som varierer på de forskjellige riflemodellene som typ sluttstykkevandring, hevearmsvandring, underbeslag, magasinløsning, sikring og avtrekk. Jeg anbefaler deg å ta deg en tur innom den nærmeste våpenforhandleren din å tafse litt, og se hva som fungerer for deg. Jeg likte stokken, avtrekket og mulighetene for oppgradering. Likte også at rifla har 3 punkts sikring slik at kammeret kan tømmes uten at man må avsikre våpenet helt. 

Valget mitt på Howa 1500 begrunner jeg på at jeg fikk en bra pris på en brukt modell med Grs berserk stokk, løse magasin og lyddemper. Jeg er veldig fornøyd med valget mitt og trives godt med våpenet til mitt bruk. Har ingen problemer med å samle 5 skudd innenfor 5 cm på 100m, liggende uten anlegg og anser meg selv som en helt gjennomsnittelig god skytter. Anser det som tilstrekkelig presisjon på et jaktvåpen.  

 

Grs stokken er etter mitt syn fantastisk å skyte med. Den sitter godt uansett vær og vind, er enkel å tilpasse både kolbe og kinnkam til egen preferanse og fungerer bra til de fleste jaktformer. Stokken fører med seg noen gram ekstra kontra en standard stokk, men disse drasser jeg gledelig på. 

Howaen har også justerbart h.a.c.t avtrekk som kan justeres som jeg også liker. 

Jeg gikk for rifla i .308W grunnet tilgang på rimelig ammunisjon og trives godt med det kaliberet. 

 

Om jeg skal pirke på noe kunne hevearmsvandringen vært kortere for kjappe omladninger, også trenger avtrekket litt kjærlighet fra fabrikk etter min smak. 

Så; Prøv litt forskjellig og se hva som passer deg. Det meste fungerer godt nok. Prøv Tikka sin T3 (x og ss), Howa 1500, Browning X-Bolt og Weatherby Vanguard (Egt samme rifle som Howa) og vurder hva du liker best. 
Du skriver du har optikk, og det er her ordtaket "Man får hva man betaler for" begynner å gjelde, da kvalitetsoptikk man kan stole på fort koster noen kroner. 

Lykke til i jakten på børse! 😄

Link to comment
Share on other sites

Hallo igjen!

 

tusen takk for masse gode svar, tips og tanker. Er nok bare å begynne og kikke rundt etter forskjellige børser. Er hovedsakelig 308 med lyddemper jeg har sett for meg. Både mtp ammunisjon og rekyl. Har en duralyt 3-12x50 med lys så optikk trenger jeg ikke. 

Link to comment
Share on other sites

Det finns utrolig mye bra våpen på bruktmarkedet.
De fire jaktriflene som bor i skapet mitt for øyeblikket er alle kjøpt brukt, ingen kostet mer enn 6000.
En Kimber Classic 8400, en Winchester M70 Featherweight og to stykker Ruger M77 MKII.
Alle er US Made, alle har originalstokkene og ingen har demper.
Alikevel går det faktisk helt fint å jakte med de, og presisjonen er mer enn bra nok for de hold som er aktuelle på mine jaktmarker.
Så om en kikker litt rundt er det masse gode kjøp å gjøre :)
Og for all del, ikke la rekyl være et  avgjørende kriterie når vi snakker om de vanligste standardkaliber fra sånn ca.  270 Win til 30-06 Sprg.
Alle disse går det helt fint å skyte med litt trening, og trene skal man jo uansett ;)

Edit; og faktisk så er optikken også kjøpt brukt, 2x Zeiss, en Swaro og en Leupold :)

 

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...