Jump to content
Wallaby

Quick Load alternativ - Gordon Reloading Tool - GRTOOLS

Recommended Posts

Posted (edited)

Mulig flere har fått dette med seg, mend da er det kommet ut et program som ser ut til å kunne konkurere med Quick Load.

Programmet heter Gordons Reloading Tool, informasjon om programmet kan finnes på youtube; Gordons Reloading Channel

Programmet er under utvikling men nå tilgjengelig i betaversjon, og kan lastes ned til windows og linux.

Ut i fra videoene på youtube ser det ut som om utviklerne planlegger å få laget light versjoner som kan benyttes på mobiler og tablets.

Jeg har ikke quickload så jeg kan ikke vurdere dette programmet opp mot det, men det jeg kan si er at GRT virker lettfattelig og "moderne".

Det kan kjøres i en compact mode og en expert mode (utvidet parameter input).

Jeg har benyttet programmet litt nå og sjekket opp mot tidligere testede ladninger, programmets estimerte hastigheter stemmer godt med verifiserte ladninger.

Utviklerne ønsker at flest mulig tar betaversjonen i bruk og at en kommer med tilbakemeldinger hvis en finner bugs, melder inn testede ladninger osv.

Jeg har ikke utstyr for trykkmåling og kan dermed ikke bidra med noe  annet en kronograferte hastigheter, men mulig noen her inne har utstyr for dette og dermed kan bidra med denne dataen.

Programmet er gratis og kan lastes ned på https://www.grtools.de/index.php

De har et dashboard hvor en kan melde inn bug, ønsker osv.

#edit: fikset link

Edited by Wallaby
  • Like 6
  • Thanks 3

Hastighet, faktor osv stemmer iaf med chronodata på 9 major ladninga mi.

Ikke det store utvalget i krutt som i QL og jeg har heller ikke QL men har gitt det et forsøk og det stemmer veldig bra med observert hastighet. 

123lapua-urp.png

140sierra-d073.6.png

Posted (edited)

Dette ser bra ut. Har testet en del i programmet. Ser at man kan legge inn kruttdata manuelt fra QL, eller importere hele datafilen fra QL...

Edited by 350 Rem mag

Er det nokon som har ein ny versjon av Quickload, og kunne sendt meg f.eks ein screenshot av kruttegenskapene til Lovex S035, evnt ei datafil? Eg ser den manglar i Gordons Reloading tool, og den personen eg kjenner med QL hadde så gammel versjon at det kruttet mangla.

@aresm Det har kommit en uppdatering till GRTOOLS, där finns Lovex S035 inlagt.

Men var observant på: "Lovex powders: all approximated (not enough calibrated) powders marked as "approx" (!!IN PROGRESS, USE WITH CARE!!)"

"...Announcement: Data needed! We urgently need measurement data from powders that are not yet well mapped (Lovex) or are not available (Vectan, Hodgdon, Alliant and so on)."

Förövrigt ett mycket bra program, gillar det bättre än QuickLoad. Jag har använt det till 460 mag och Vihtavuori krutt med bra resultat.

• Like 1

Kjørt noen sammenligninger mellom QL og GRTool og tallene er ganske forskjellig men når sant skal sies så stemmer hastigheten best så langt på GRTool. Dette er en ganske kurrant ladning med en 308W og 155 moly Palma match og N150 og tallene er røde i GRTool men greit innenfor i QL. Målt hastighet med Magnetospeed stemmer rimelig bra med beregnet hastighet på GRTool så det er jo håp. Programmet i seg selv ser temmelig bra ut og enkel å bruke. Tror det kan bli riktig så bra med en større krutt database.

13 timer siden, smaug skrev:

Kjørt noen sammenligninger mellom QL og GRTool og tallene er ganske forskjellig......

Merkelig. Du har ikkje gløymt noko parametre? Eg har sjekka alle mine ladninger i ulike kaliber, og får maks 3-4 m/s ulikt. Ba-verdien for eksempel?

Jeg har aldri brukt QL fordi jeg ikke har tatt meg råd til å kjøpe det. Men dette programmet ser svært bra ut. Man bør jo  alltid bruke slike tall med ei klype salt og gå forsiktig ut, men det er tillitsvekkende at utgangshastighetene som jeg har målt stemmer svært godt med tallene som programmet gir. Da er det jo grunn til å tro at trykk og andre utregninger også er ganske riktige. Brukt sammen med en dose sunn fornuft er dette et fabelaktig verktøy.

Veldig bra tips, dette programmet hadde jeg aldri funnet uten denne tråden! Mange takk. :)

1 time siden, aresm skrev:

Merkelig. Du har ikkje gløymt noko parametre? Eg har sjekka alle mine ladninger i ulike kaliber, og får maks 3-4 m/s ulikt. Ba-verdien for eksempel?

Aner ikke helt hva som skjedde med Grtool men plutselig så fikk jeg ikke samme tallene og farten ble lavere.

Man behöver inte köra BootCamp eller VirtualBox - GRT fungerar utmärkt genom Wine. Installera Wine från hemsidan eller genom Homebrew.

Jeg har Debian Linux. Håpløst å få Linux-versjonen til å fungere da Debianfolka har gitt opp deler av de nødvendige støttebibliotekene av sikkerhetsmessige årsaker..

Ikke prøvd Wine ennå, det kan erfaringsvis være litt bingo og fikling.

Har Windows trygt plassert i Virtualbox, men ikke prøvd den heller så langt.

Men jeg har da to muligheter :-)

Posted (edited)

Windowsversjonen funker bra via Wine i Linux Mint. Siste årene har wine vert rett fram å få til, men tidligere hadde eg samme erfaring som deg.

Edited by aresm

Ser at GRTool ofte kommer med oppdateringer noe som er helt fantastisk. Holder de på sånn tror jeg at QL fort blir forbigått. Bruker begge to om hverandre og det er temmelig likt.

19 minutter siden, wp1987 skrev:

Finnes det eit alternativ til mobil?

Nei, men jeg skulle gjærne hatt tilpasset ipad.

Kanskje en inntektskilde for Grtools som kan sikre fremtidig vedlikehold/utvikling?

Men jeg tviler på det ut i fra valg om grafikkbiblioteker.

Det er iallefall app både hit og app dit såpass at det ikke er snargjordt å finne ut hvilken lisens motoren er laget i..

Ikke godt å si men det virker som Gordon er veldig framoverlent når det gjelder utviklingen av programmet og gjerne tar i mot forslag og testdata. Jeg har tatt meg selv i å bruke GRT mer enn QL i det siste siden jeg liker måten ting er presentert på, at man kan legge til notater på en fin måte og også bilder, treffbilde osv(må være $5 patreon for å få tilgang til den akkurat nå).

Tror GRT kan ta helt over som gullstandarden for ladesimulering hvis ikke QL da får ut fingeren og tar et røsk de også.