Jump to content

Quick Load alternativ - Gordon Reloading Tool - GRTOOLS


Wallaby

Recommended Posts

Mulig flere har fått dette med seg, mend da er det kommet ut et program som ser ut til å kunne konkurere med Quick Load.

Programmet heter Gordons Reloading Tool, informasjon om programmet kan finnes på youtube; Gordons Reloading Channel

Programmet er under utvikling men nå tilgjengelig i betaversjon, og kan lastes ned til windows og linux.

Ut i fra videoene på youtube ser det ut som om utviklerne planlegger å få laget light versjoner som kan benyttes på mobiler og tablets.

 

Jeg har ikke quickload så jeg kan ikke vurdere dette programmet opp mot det, men det jeg kan si er at GRT virker lettfattelig og "moderne".

Det kan kjøres i en compact mode og en expert mode (utvidet parameter input).

 

Jeg har benyttet programmet litt nå og sjekket opp mot tidligere testede ladninger, programmets estimerte hastigheter stemmer godt med verifiserte ladninger.

Utviklerne ønsker at flest mulig tar betaversjonen i bruk og at en kommer med tilbakemeldinger hvis en finner bugs, melder inn testede ladninger osv.

Jeg har ikke utstyr for trykkmåling og kan dermed ikke bidra med noe  annet en kronograferte hastigheter, men mulig noen her inne har utstyr for dette og dermed kan bidra med denne dataen.

 

Programmet er gratis og kan lastes ned på https://www.grtools.de/index.php

De har et dashboard hvor en kan melde inn bug, ønsker osv.

 

#edit: fikset link

Edited by Wallaby
  • Like 6
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det nokon som har ein ny versjon av Quickload, og kunne sendt meg f.eks ein screenshot av kruttegenskapene til Lovex S035, evnt ei datafil? Eg ser den manglar i Gordons Reloading tool, og den personen eg kjenner med QL hadde så gammel versjon at det kruttet mangla.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

@aresm Det har kommit en uppdatering till GRTOOLS, där finns Lovex S035 inlagt.

 

Men var observant på: "Lovex powders: all approximated (not enough calibrated) powders marked as "approx" (!!IN PROGRESS, USE WITH CARE!!)"

"...Announcement: Data needed! We urgently need measurement data from powders that are not yet well mapped (Lovex) or are not available (Vectan, Hodgdon, Alliant and so on)."

 

Förövrigt ett mycket bra program, gillar det bättre än QuickLoad. Jag har använt det till 460 mag och Vihtavuori krutt med bra resultat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjørt noen sammenligninger mellom QL og GRTool og tallene er ganske forskjellig men når sant skal sies så stemmer hastigheten best så langt på GRTool. Dette er en ganske kurrant ladning med en 308W og 155 moly Palma match og N150 og tallene er røde i GRTool men greit innenfor i QL. Målt hastighet med Magnetospeed stemmer rimelig bra med beregnet hastighet på GRTool så det er jo håp. Programmet i seg selv ser temmelig bra ut og enkel å bruke. Tror det kan bli riktig så bra med en større krutt database.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, smaug skrev:

Kjørt noen sammenligninger mellom QL og GRTool og tallene er ganske forskjellig......

Merkelig. Du har ikkje gløymt noko parametre? Eg har sjekka alle mine ladninger i ulike kaliber, og får maks 3-4 m/s ulikt. Ba-verdien for eksempel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri brukt QL fordi jeg ikke har tatt meg råd til å kjøpe det. Men dette programmet ser svært bra ut. Man bør jo  alltid bruke slike tall med ei klype salt og gå forsiktig ut, men det er tillitsvekkende at utgangshastighetene som jeg har målt stemmer svært godt med tallene som programmet gir. Da er det jo grunn til å tro at trykk og andre utregninger også er ganske riktige. Brukt sammen med en dose sunn fornuft er dette et fabelaktig verktøy.

 

Veldig bra tips, dette programmet hadde jeg aldri funnet uten denne tråden! Mange takk. :)

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, aresm skrev:

Merkelig. Du har ikkje gløymt noko parametre? Eg har sjekka alle mine ladninger i ulike kaliber, og får maks 3-4 m/s ulikt. Ba-verdien for eksempel?

Aner ikke helt hva som skjedde med Grtool men plutselig så fikk jeg ikke samme tallene og farten ble lavere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har Debian Linux. Håpløst å få Linux-versjonen til å fungere da Debianfolka har gitt opp deler av de nødvendige støttebibliotekene av sikkerhetsmessige årsaker..

Ikke prøvd Wine ennå, det kan erfaringsvis være litt bingo og fikling.

Har Windows trygt plassert i Virtualbox, men ikke prøvd den heller så langt.

Men jeg har da to muligheter :-)

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, wp1987 skrev:

Finnes det eit alternativ til mobil?

Nei, men jeg skulle gjærne hatt tilpasset ipad.

Kanskje en inntektskilde for Grtools som kan sikre fremtidig vedlikehold/utvikling?

Men jeg tviler på det ut i fra valg om grafikkbiblioteker.

Det er iallefall app både hit og app dit såpass at det ikke er snargjordt å finne ut hvilken lisens motoren er laget i..

Link to comment
Share on other sites

Ikke godt å si men det virker som Gordon er veldig framoverlent når det gjelder utviklingen av programmet og gjerne tar i mot forslag og testdata. Jeg har tatt meg selv i å bruke GRT mer enn QL i det siste siden jeg liker måten ting er presentert på, at man kan legge til notater på en fin måte og også bilder, treffbilde osv(må være $5 patreon for å få tilgang til den akkurat nå).

Tror GRT kan ta helt over som gullstandarden for ladesimulering hvis ikke QL da får ut fingeren og tar et røsk de også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Virker jo lett å bruke det her selv med null erfaring med lading. Slang inn 3 dollars i mnd, da får man jo tidlig tilgang på releaser og man bidrar til utviklingen. 

 

Prøvde for morro skyld å legge inn 22-250 Nosler Varmageddon 40gr FBHP med ladedata anbefalt fra Nosler. Nosler kommer ut med 4006fps på max, mens jeg med GRT kom ut med 3946.8. (Brukte som Nosler anbefalte: 43gr hylsevolum, 57.91mm patronlende,  60.96cm løp, 37.5gr N140) 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Jeg har lagt  inn mine data for ene ladningen jeg har tenkt å bruke i høst, men får beskjed om at den gir overtrykk. Den oppgir dog en hastighet som er langt over den jeg har kronografert. Er det noen måte å legge inn aktuell hastighet i programmet for å se om ladningen er for heit?

 

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye mer fart? Dobbeltsjekket all data du har puttet inn slik som løps og patronlengde? Pleier vanligvis ikke være voldsomme avvik hvis all input er korrekt. Når det er sagt finnes det en funksjon for å taste inn kronografert fart og GRT vil deretter justere k og Ba verdien på det aktuelle kruttet som da vil gjelde for akkrat denne ladingen og i ditt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Regner med det er 308W du lader. Får samme resultat som deg. Ser starttrykket når man velger e-tip er satt til 450bar i nyere versjoner av GRT. Når jeg ladet min E-Tip i 8x57 brukte jeg 250bar. Da stemte farta bra med målt i alle fall.

 

I bildet under ser du hvor du kalibrerer målt fart mot simulert. Deretter kopierer man dette i en ny fil.  

 

image.png.c9cd767381f1935ebf17eedd4fb9b4f5.png

 

image.png.734004ad6b3e9560bd4b1255fc47987c.png

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

hvis du trykker på den stjerna ved siden av "initial pressure" så legger man inn diverse om kuletype, tennhetter, om det er bly, kopper, drivband(riller) osv. Så kalkulerer den starttrykket ut i fra det. Starttrykket er vel trykket som må til før kula starter å bevege seg i løpet. Har man trangt løp så kreves det mer enn om man har litt romt ett feks. 

 

Starttrykket er noe GRT fortalte meg at var OK for hjemmeladeren å justere litt på hvis farten ikke stemte helt med simulert. Man kan jo også følge den andre oppskriften som nevnt over selvfølgelig. 

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...