Jump to content

Hjelp en grønnskolling finne ut hva slags optikk han bør ha


SakteLunsj

Recommended Posts

Jeg har en storviltrifle og en salong, som har delt et billig 1,5-6x42 kikkertsikte. Denne løsninger har et klart forbedringspotensiale, og jeg trenger da en nytt sikte.

 

Jeg har ikke jaktet med rifle før og har derfor ikke så mye kunnskap om dette, så jeg håper erfarne folk kan gi meg noen gode råd før kjøp. 

Salongen vil bli brukt mest på bane, men følger muligens med på fuglejakta til høsten, som supplement til hagla.

Storviltrifla, en Ruger Scout i .308, ønsker jeg å bruke til å jakte rein.

 

Spørmålet er da; Skal jeg kjøpe et sikte til 308-en eller salongen? Hva ville dere ha valgt i denne situasjonen?

- Jeg tenker at 6x forstørring muligens blir litt lite ved småviltjakt? Og at jeg derfor bør kjøpe et 3-9, eller 3-12 sikte til salongen. Jeg antar at det ikke er kjempeviktig med mest mulig lysklar kikkert til slik jakt

- I og med at jeg ikke har jaktet rein før (skal være med på opplæringsjakt i september), vet jeg ikke hva som er god nok forstørring og lysforhold. Tanker?

 

Tenkte i utgangspunktet å kjøpe brukt, for å spare penger, da jeg ikke har lyst til å betale mer enn 3-4 tusen. Takk til alle som gadd å lese gjennom alt jeg skrev :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du synes den kikkerten du har er grei så er det nok forstørrelse til reinsjakt og det er en del ok 3-9 sikter til 3-4 tusen som også er gode reinsjaktsikter.Trenger ikke lyssterke sikter på dagjakt så det er litt å spare både på vekt og størrelse  ved å velge sikter med objektivdiameter 36/40 mm.

Link to comment
Share on other sites

1,5-6 er ideelt til storviltjakt på elg, hjort og rein. Er også godt brukbar til rådyr.

Til småvilt med .22 er det best med en del mer forstørrelse. opptil 20x forstørrelse på maks er OK.

4-16 eller 6-26 gir fleksibilitet til mye ulik jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mange, meg selv inkludert, mener et sikte med forstørrelse 2,5-10 eller 3-12 og med 50 mm objektiv er det nærmeste man kommer et universalsikte til storviltjakt. Andre mener det er hverken fugl eller fisk. Hvis du er mest opptatt av å spare vekt på .308-riflen din er nok et mindre sikte, f.eks 3-9×40 å foretrekke. For 3-4000 kroner er det litt å velge i, både nytt og brukt. Jeg ville nok helst ha gått etter brukt kvalitetsoptikk som Swarovski, Zeiss, Kahles, Schmidt & Bender, e.l.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok satt en 6-24 eller noe i den duren på 22-rifla, og beholdt 1.5-6 en på storviltrifla. Jeg har flere rifler jeg bruker til trening og delvis småviltjakt, og alle har sikter ala det, 3-20, 5-20, 4.5-27, x 50 og 56.
Til ren storviltjakt har jeg de siste årene brukt enten et rødpunktssikte uten forstørrelse, og nå kjøpt en 1-6x24.

Brukt tysk, på finn er smart til slike sikter, jaktiskter til grovkal.-rifler. Leke-seg-sikter til 22LR i tysk utførelse er uforholdsmessig dyrt, så merker som Vortex, Delta og lignende kan være noe å se på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er siktet du har nå godt nok? Ville prioritert å ha en kikkert av god kvalitet på storviltrifla først, og salongen i andre rekke. Ergerlig å stå på fjellet med en billig kikkert som ikke holder mål. Du får mye bra brukt i den prisklassen. Kjøpte selv docter 1.5-6x42 og er strålende fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg synes at en 3-9x40 funker ganske bra på en salong

Helt sant, men så ønsker en seg plutselig mer... Akkurat nå har jeg to 22LR rifler, den ene står det en 1-6 på og den andre en 3-25. 1-6en står der kun fordi det ikke er jakt nå, egentlig har jeg et rødpunktssikte til den rifla. Men har en 2-3 sikter som er forskjellige, så kan en bytte om etter som det passer og en lyster, og da finner en ut hva som blir stående hvor.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har byttet ut mange sikter oppigjennom, og har for min del landet på en Kahles 1,5-6x42 som står på kippen, og som brukes stort sett til all jakt. På sakoen står det en Leupold vxR 4-12x50 med lys til bøjakt/måneskinnsjakt. Blir min kombo fremover. 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill. Da velger jeg å skaffe et sikte til salongen.

 

Jeg fikk et godt tilbud på en Leupold 4-12x40 med elgbaneretikkel. Jeg har ikke hørt om elgbaneretikkel før,  og jeg skal heller ikke bruke siktet til elgbane. Er retikkelet veldig spesialisert for denne skyteformen, eller kan det passe til jakt også?

 

Jeg vurderer også en 3-9x40 fra leupold, med "vanlig" nr 4 retikkel. Prisen er ca det samme. Hva er best egnet?

Edited by SakteLunsj
Link to comment
Share on other sites

Det er en dot på den horisontale linja på hver side av midten. Før det kom siktepunkt på elgblinken så brukte man dette som foranhold.
Retikkelet er tynt og passer fint til presisjonsskyting på små blinker, som man ofte gjør med salong.
Hvis det ikke er justerbar parallakse så vil du få et problem ved skyting på korte eller veldig lange hold. Du kan se at retikkelet beveger seg når du flytter på hodet. Dette vil gjøre det vanskelig å få samme treffpunkt hver gang.
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...