Jump to content

22wmr/17hmr til kanadagås


Jangul

Recommended Posts

Jeg har skutt over 100 canada-, grå- og kortnebbgås med 17hmr. Hold 50-150 meter. Årsaken til at jeg bruker dette kaliberet er de samme som TS spør om, nær bebyggelse og ønske om minst mulig støy.

 

Hadde jeg ikke hatt behov for et "stillere" kaliber i visse omgivelser hadde jeg brukt noe kraftigere. Har et antall uforklarlige "bom" med 17hmr, noen av disse er muligens bom men på langt nær alle. Kan muligens skyldes at kula treffes vingeknoka. Har også sett noen ganger at gåsa flyr et stykke før den styrter etter godt treff med 17hmr. Har brukt både V-Max og Gamepoint. 

 

Så min erfaring er: ja 17hmr kan brukes med er ikke ideelt.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

uforklarlige "bom" med 17hmr, noen av disse er muligens bom men på langt nær alle. Kan muligens skyldes at kula treffes vingeknoka

Mener du at kulene "preller av" om de treffer vingeknoka/skulderleddet? jeg ville vel heller trodd at da kommer de iallefall ikke noen vei? Eller er det så vanvittig lite futt i 17HMR?

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Det er bare en teori jeg har, kan muligens være i kombinasjon med en tykk fjærdrakt. Evt at V-max kula ekspanderer for mye før den går inn der den skal. Det stedet på gåsekroppen som er mest sikkert er dersom man har mulighet til å skyte ovenfra/bakfra. Oppå ryggen tåler de "ingenting" . Jeg har ikke fasiten, men erfaring fra 500+ gås i diverse kaliber er at 17Hmr er litt for kleint. 

Edited by Skarvekongen
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det er bare en teori jeg har, kan muligens være i kombinasjon med en tykk fjærdrakt

Jeg tror det er fordi ei gås er forholdsvis stor, og har enda større fjærdrakt. Når du sikter på ei gås fra sida, så er det veldig mye som ikke er "vitalt område", altså nervesystem/ hjerte. Inni ei gås er det veldig mye fordøyelsessystem, og en god del lunger. Og en lille kula gjør antakelig skade bare akkurat der den treffer.
Treffsikkerhet sammen med forståelse for hvordan fuglen er satt sammen hjelper en god del når en skal jakte fug med (for) smått kaliber. Rett bakfra er det enklere, midt på er midt på og good shit. Ikke faen (unnskyld) at ei 17hMR kule stopper i fjærdrakten til ei gås.

Selv med 223 opplever man at fugl (men med 223 så blir den så dårlig av et dårlig 1. skudd, at du har et til om du må) ikke dør tvert forbausende ofte når en skyter med kuler som ekspanderer lite. Men her er det 110% gjennomskyting uansett, og ingen diskusjon om fjærdrakt og vingeknoker. De er skudd i områder av fuglen som den ikke blir satt ut av spill av.

Dette minner meg om mitt eksperiment fra den gangen jeg oppdaget at hullspisskuler ikke lenger var påbudt til jakt. Jeg hadde savnet skikkelig presisjon, og la avgårde med Eley Match eller noe i den duren. No Dice..

Det ble mange oppfølgingsskudd du - og ingen pga tykk fjærdrakt (and, ærfugl, måke, kråke og skarv dette) Hadde jo konsekvent gjennomskyting, men fuglene brukte helt enkelt for lang tid på å dø, om ikke skuddet var über perfekt - noe som jo er mye enklere rett forfra eller rett bakfra. Ad gjennomskyting, jeg skjøt ei kråke på 330m oppi dette - gjennomskyting... Flere svartbaker på 150-200m, alt gjennomskyting - (jeg har "sett" svartbak skutt med luftgevær på 50-70m, gjennomskyting..) 

Uansett, har du funnet igjen noen kuler i gjessene? sett hvor de stopper, eller ikke? 17HMR-kula har jo nær 600m/s på 100m, og nesten lydens hastighet (altså luftgeværkuleområde) på 300m, så på 100m burde den ikke stoppe "for noe".

Om den da ikke som du sier ekspanderer så fort og så mye at den ikke kommer inn til vitale organer, dette er jo enklere bakfra som du sier. Jeg har skutt skarv på >500m med 223Rem flere ganger, og da har en tilsvarende hastighet - rett gjennom. Men det er kuler som holder iallefall delvis sammen. Og som veier 4 ganger mer enn ei 17-kule. 

Så for teori, 17-kula har rett og slett for lite omfang, størrelse, og energi. enten ekspanderer den, og da når den ikke inn dit den skal, eller så ekspanderer den ikke, og da lager den rett og slett for liten sårkanal? Men folk skyter jo rev med disse? Og forteller om god effekt? Jeg forstår igrunnen lite... 

 

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår det heller ikke, derfor jeg legger meg flat og spør om andres erfaringer. Det er ingen tvil om at 17hmr har mer enn nok energi til gjennomskudd på alt mindre vilt. All min skyting mot gås foregår liggende og rifla skyter rett. Og jeg skjønner ikke en dritt når den flyr avgårde etter å ha blitt "drept" fra kort avstand🙄

 

Har bare brukt 17hmr siden 2017. Det er mange år siden jeg sluttet å spise dem, og skytingen skjer på grunnlag av desimering av bestanden i landbrukslandskap. Men revene i området liker dem😀

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 Og jeg skjønner ikke en dritt når den flyr avgårde etter å ha blitt "drept" fra kort avstand🙄

Nei, det er akkurat som de jeg har skutt med 22LR uten hulspiss. Du VET du treffer, men det skjer ikke en dritt. Frustrerende er bare fornavnet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd rikosjett på stokkand, gås, skarv og rype med 17 HMR. Jeg skyter helst med såpass vinkel at kula  treffer en overflate som er mest mulig vertikal, da sideskudd og skudd bakfra har et par ganger resultert i et typisk western-"pjoiiing" av kule som skifter retning, med fugl som flyr tilsynelatende uskadd vekk. Har skutt tilsvarende skudd med suksess, men da fra litt mer høyde sånn at kula får treffe så "midt på" som mulig. Ikke opplevd dette på hårvilt, men det er kanskje naturlig.. Skal sies det er jo ikke rare riskornet som kommer plystrende :)

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen. Som vanlig mange interessante innlegg:-) og så vidt jeg skjønner mener de med egen erfaring at kalibrene fungerer greit, om ikke helt optimalt. Da blir det nok en cz455 før august. Så får diskusjon om quiet eller vanlig demper bli en egen tråd etterhvert. 

Edited by Jangul
Link to comment
Share on other sites

Tonen i innlegg.

Prøver å unngå å gå i tonefella sjøl, men det er hyggelig om vi klarer å holde en noenlunde vennlig tone i innlegg på Kammeret, selv om noen gjør en regnefeil. Og huske det blir lite kaffe å dele med kompiser om "kjelen koker over."

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

ser at 17 hmr gjør jobben, men det gjør 22 wmr også til gangs.  vi er 3 stk som jakter med 22 wmr , og ennå 5 stk som bruker 17 hmr. begge gjør jobben men 22 wmr gjør samme jobb fremdeles uten mye blodslått søl på viltet. uten å snakke dårlig om forskjellene så foretrekker jeg 22 mag fremdeles selv om jeg har lånt 17 hmr rifle til samme bruken..... en skarv skutt med 17 er som varmint, mens en skarv skutt med 22 wmr er like hel og død som kylling fra meny rundtomkring..

22 wmr er et veldig godt og utprøvd JAKTKALIBER..........

 

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med 222. 223, 5,6x52R, 243, 6,5x55, 7x57R og 308 på forskjellig småvilt.

Men syns alle disse smeller for høyt selv med demper, men at de uten tvil gjør jobben bedre fra 120 meter og utover i vind enn 17 hmr og 22 wmr.

 

MEN jeg elsker 22 wmr til min type jakt. 17 hmr syns jeg så som så om.

Kanskje noe mer presis en 22 wmr, men det er nå jammen ikke mye å snakke om. Men du strekker skuddholdet bra mye lengre med 17 hmr.

Men CCI sin fmj kule og gamepoint i 22 wmr er noe helt annet å bruke til rype for eksempel enn 17 hmr.

Bruker ikke gamepoint stort på rype da det i både 22 wmr og 17 hmr ødelegger for mye, men desidert mest med 17 hmr. Men FMJ kula til CCI i 22 wmr er vel nært det perfekte til rypa.

Gampointen brukes på større vilt som hare og rev osv.

Grunnen til at jeg liker 22 wmr/17 hmr mer enn de store kalibrene er nettopp smellet. Har ikke tall på de gangene jeg har skutt flere ryper med min 22 wmr nå i samme situasjon- noe som "nesten" aldri skjedde med min for eksempel 222. Da fikk man en sjanse og rypene fløy etter skudd.

 

Nå har jeg bestilt meg en Ruger 77/22 hornet hos Våpen Sølien da. Og vil nok kunne strekke skuddavstanden en del i forhold til 22 wmr, og redusere vind ømfintligheten noe. Tror også jeg skal få den dempet ned til nivået til 22 wmr og 17 hmr. Så ser fram til å få teste det kalibret som jeg tenker er det helt optimale til mitt bruk.

Edited by gordon setter
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Fmj kula fra cci er flat på tuppen. Har en kjenning som bruker denne på alt lovelig vilt 22wmr . Jeg foretrekker HP på alt.  Masse teori ang skudd effekt og hva som er best. Viltet som disse rand patroner passer til er små.  17 hmr trenger mer fart for å kompensere for mindre lettere kule= mer splatt effekt. For meg er det en grense for hvor langt jeg løser skudd mot småvilt. Innenfor 100m så er presisjon og fart teori mellom disse.  Men  22wmr er stor nok til å lage subsonik skudd for nesten lydløs revejakt om natten. 

Link to comment
Share on other sites

Det jeg prøvde å si er at det er subsonic ammo  å få kjøpt til 22wmr. Mener det er  JD som skulle få inn. 17 ble jeg fortalt av en lokal forhandler  ikke hadde energi i gjen hvis det skulle lages sub skudd til denne. For liten og lett.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt om 17hmr ja.... har prøvet  det også 👍. poenget er  opplagt ..kaliberet 22wmr er lovlig på hare og rev. 22lr er ikke lov å bruke på hare engang. Jeg bruker ikke demper selv på børsa mi,men kunne godt tenkt meg å prøve det.

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, M67 skrev:

Og subsonic 22WMR skulle liksom gjøre noe annet enn 22LR? .17 Sub blir jo som et vanlig luftgevær, ikke det store på rev det heller...

 

 

K

Om praktisk forskjell på 22lr og 22wmr i  sub vet jeg ikke siden jeg ikke har prøvd.  Det 22wmr sub gjør som ikke 22lr gjør er lovlig harejakt og opp til hva som er lov ?, og hvor den grensen går  hadde det vert kjekt hvis noen kunne belyse/berekne.på revepost er kombien 12/76-308w mest brukt nå pga god kikkert på den. Den er ikke  lett å få demper på. 22 wmr sub ammo med demper er nok ikke innforbi forstår jeg da ?

Link to comment
Share on other sites

 

Sitat

Om praktisk forskjell på 22lr og 22wmr i  sub vet jeg ikke siden jeg ikke har prøvd

Samme kulevekt, samme kulediameter (på noen 1000-deler nær) og samme hastighet - jeg gjetter at forskjellen er nokså liten... Men jeg har heller ikke prøvd 22WMR Sub.

 

Jeg er derimot så gammel at jeg har skutt hare med 22LR (jeg tror ikke det var lov da heller, men uten jegerprøve og internett så visste jo ingen det, ikke haren heller), og det virka aldeles utmerket. Men jeg har skutt mye rart med 22LR, og mange harer med mye rart... Jeg vil si at 22LR (og dermed 22WMR Sub) er "for lite" på hare. Det krever alvorlig presis skuddplassering, og uten hund til å finne haren kan en fort få et problem.

Skal man skyte hare med Sub så er .30 kaliber et greit utgangspunkt. Flere produsenter har sub-308 ammunisjon, både Lapua, Winchester og Federal tror jeg - og nå har 300BLK kommet for å bli, der leveres også god subsonic ammo.

 

Et annet kaliber som enkelt blir subsonisk, og som er veldig anvendelig - også på reven - er 357 magnum. En 180gr XTP midtskips tror jeg reven får store pustevansker av. Jeg har skutt en hare og et par kråker med 357 i sin tid, og det er effektivt på en helt annen måte enn 22LR.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bra at jeg ikke kappet og monterte demper da. Var nære på å få det gjort.  nå smeller ikke 22wmr noe voldsomt med standar HP heller.  Får invistere i bedre optikk på 22wmr.  syns 308w på kombien smeller no jev.. kl 3-4 på en stille natt..... Takker for opplysninger 👍 og skal ikke avspore tråden mer.

Edited by mp18
Link to comment
Share on other sites

Har 17.HMR, veldig forrnøyd med den som kråkepatron. Men etter et par forsøk med gamepoint og fmj på kråker/skjære ble det helt klart at dette ikke blir aktuelt på rype/annet matvilt. Til det hadde jeg en fox i .222, nå en winchester xpr i .223 :) Fmj lagde alt for lite skade på viltet til at de falt noenlunde rett ned, og gamepointen var ikke spesielt bedre en V-max/ TNT. Subjektivt ja, men synsingen min er basert på egen erfaring.

Link to comment
Share on other sites

På 24.10.2019 den 14.23, gordon setter skrev:

 

Helt enig.  

 

Kjøpte 17 hmr til gås og ryper, med fmj så fløy rypene 50-150 meter før de fant ut at de var død,

på gås brukte jeg gamepoint, TNT og v-max, det funket greit men ofte ble en filet eller to ødelagt, 

Skiftet 17hmr løpet med 22wmr for 4 år siden og 17hmr løpet har samlet støv siden, 

 Ikke opplevd at En rype skutt med 22wmr fmj har flyttet seg mer en ett par meter og minimalt med kjøttødeleggelse, 

Til gås har jeg brukt både gamepoint og hollowpoint,

 

Og nå ser jeg etter en rifle i kaliber 22hornet

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bruker 17 hmr på rev på åta, ca 100-110meter avstand. Vmax ammo.

Treffer en reven, så faller den.

Bommer man, så faller den ikke. Enkelt og greit.

 

Det er andre kaliber som gjør jobben bedre, men så lenge en vet kalibret, og sine egne begrensinger, så funker 17hmr greit for meg, til mitt bruk.

 

Stor fordel er at det er lite bråk med 17hmr og lyddemper, så en slipper hissige naboer som stikker huene ut vinduet midt på natta.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Lillefix skrev:

Bruker 17 hmr på rev på åta, ca 100-110meter avstand. Vmax ammo.

Treffer en reven, så faller den.

Bommer man, så faller den ikke. Enkelt og greit.

 

Det er andre kaliber som gjør jobben bedre, men så lenge en vet kalibret, og sine egne begrensinger, så funker 17hmr greit for meg, til mitt bruk.

 

Stor fordel er at det er lite bråk med 17hmr og lyddemper, så en slipper hissige naboer som stikker huene ut vinduet midt på natta.

Like 17 hmr til slikt bruk som du skriver. Skyte kråker, skjur, måse og type predator vilt. 
Sånn om det er mulig å høre...så syns jeg faktisk at med 17 demper, så er lyden også litt lavere fra 17 hmr enn fra 22 wmr. Men mulig det er følt hørsel😅
Så har no begge kalibrere men til matvilt så holder jeg meg no til 22 wmr. 

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, bardp skrev:

Hvilken måse type er det du skyter og hvorfor gjør du det?

Hvorfor lurer du på det? og hvorfor spør du slike spørsmål?😉 er de relevant for temaet?😉 eller er du ute etter å «ta» meg på noe. Om så ta det heller på melding enn i en tråd slik 😁

Edited by gordon setter
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Måser skyter (skjøt) man fordi det er gøy, såpass må man kunne innrømme. Noen ganger fordi en vil bli kvitt en spesiell fugl som er plagsom, vi kan ikke snu ryggen til mat ute...

Fiskemåken, vår kanskje mest tallrike fugl - iallefall der jeg bor har vært fredet i mange år, men vi har skutt svartbak inntil nylig.

Idag er alle måkeartene fredet. Ingen har snakket høyt for jakt på dem, og ornitologene har overbevist myndighetene om at de er utrydningstruet.

Det er nok ikke et stort tap, men jeg savner å kunne skyte de mest innpåslitne eller bråkete måsene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...