Jump to content

22wmr/17hmr til kanadagås


Jangul

Recommended Posts

Har vært gjennom diverse gamle tråder, men det var vanskelig å finne noe konkret. Så: Noen som har erfaring med disse kalibrene på canadagås?

 

Har brukt 6,5 hittil, men tenker å prøve noe nytt. Hovedhensikten er å få ned lydnivået, siden jeg jakter nær noen badeområder. Foreløpig er det mest aktuelt med en av quiet-modellene til jakt&friluft. 

 

Holdene pleier ikke bli mer enn 100-120 meter uansett, så det burde være trøkk nok, selv til kanadagås. Men jeg skulle gjerne hørt fra noen med egenerfaring....

 

Link to comment
Share on other sites

Eg bør egentligt ha betre vet enn og komme med tips til gåsekaliber, då eg har null praktisk erfaring på området. (Næraste eg har komt gåsejakt er og ligge i eit buskas med hagle, uten hell)

Men utifrå det eg har høyrt og lest av andre sine erfaringer, så har eg sjølv konkludert med att det idielle kaliberet (særs med tanke på kjøttskade) på nesten alt vilt imellom rype og rådyr er kanskje 22 Hornet.

 

No spurte jo du rett nokk om 22wmr og 17hmr. Men eg tenker att vertfall dersom du ladar sjølv, så er 22hornet såpass nært beslekta att det bør takast med i betrakning. 

 

Men som sagt har eg null erfaring med kaliberet eller gåsejakt.

Eg veit heller ikkje kva støy enn har ifrå ei 22 Hornet, men ho smeller nokk mindre enn 6.5×55

Og skulle eg kjøpt ei finkalibra børse sjølv, (utenom 22lr) så hadde eg sansynligtvis landa på 223. Evt. 22H.

Hadde støy vært ein stor problematikk, hadde eg sendt børsa til børsemaker for heildemping.

 

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Kvernhuselva skrev:

Eg bør egentligt ha betre vet enn og komme med tips til gåsekaliber, då eg har null praktisk erfaring på området.

Det bør vel jeg og, men har da skutt noen gjess. Og jeg har skutt dem med det jeg hadde der og da, siden jeg aldri har vært på gåsejakt. 

Jeg har brukt hagle, 223Rem, 6.5x55, 308Win og mest 223Rem. Jeg har skutt en haug skarv med 223 og 6.5. Fellesnevneren er at fuglene dør, 100%, stein daue uansett - sålenge en treffer der en skal. Det er det viktige. Og det mener jeg er enklere med f.eks. 223 enn de små randtente hissigproppene. Først og fremst pga vindavdrift, 

Vindavdriften til 223Rem med ei fornuftig kule er gjerne mindre i cm, enn den er i tommer med randtenningspatronene. I 5m/s, på 100m så kan en med 223 ha 3-4 cm avdrift, mens en med 22WMR fort har 15-20cm - på 200m så har alle randtenningspatronene vindavdrift på halvmeter-meter-nivå, mens 223 er på 15-20cm. det sier seg selv hva som er enklest å treffe med. Og treffe må man,

Effektmessig er det ikke noen mangler med de små.

 

22 Hornet blir en slags mellomting her, men samtidig "hverken fuggel eller fisk". Setter du en demper på en 223, så er det ikke mye det bråker, og 100-200m unna vil de færreste skjønne at de hørte et skudd, om de hørte det. For du skyter vel ikke over folk? Da hører de det...

 

Sitat

 hadde eg sendt børsa til børsemaker for heildemping.

Heldemping er normalt noe man snakker om med 22LR og 9mm f.eks. subsoniske eller nesten subsoniske patroner, der en porter pipa inni en demper, sånn at en sikrer subsonisk kule, og samtidig fanger kruttgassene. Dette er forholdsvis (helt?) meningsløst på ei rifle med supersoniske prosjektiler. 

Noen kaller det heldemping når de monterer en integrert teleskopdemper som går helt bak til låskassa, og det kan sikkert argumenteres med ordbruk her - men i praksis gjør det lite annet enn en vanlig lyddemper.

 

Det som derimot kan være et alternativ, for den sære, spesielt interesserte, er en grov subsonisk patron. I sin enkleste form en 308 med kort løp og ladd til rundt 300m/s med tunge kuler. Dette kan gjøres nesten "helt" stille. Lyden av treffet vil være den høyeste lyden.

Ulempen blir at det er sært, krever lading, og at kulebanen er som 22LR. Men vindavdriften, som er vanskeligere enn kulefall å kompensere for, kan bli temmelig lav, avhengig av kulevalg.

 

Selv har jeg endt opp med både 223Rem, og en kort, dempa 308. så er det bare å komme seg på jakt...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vindavdrift er absolutt noe å tenke på. Her ser du vindavdrift sammenlignet mellom 17wsm, 17hmr og 22 mag. Som du ser har 22 wmr/mag dobbelt så mye avdrift som 17hmr. 22LR ville vel ikke kommet inn på bildet engang. (Noe å tenke på for dem som skyter fugl med 22LR.)

Gåsa er ganske hardskutt så noe mer enn 100-150m hold med 17hmr eller 22wmr vil ikke jeg anbefale. Skal du dra holdet lengre ville jeg gått for 222/223.

17 sentertennte kaliber hadde vært ideelt, bare så synd det ikke finnes annet enn varmint kuler å oppdrive.

17winrimfire003.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Mix skrev:

22LR ville vel ikke kommet inn på bildet engang. (Noe å tenke på for dem som skyter fugl med 22LR.)

22LR har litt mindre vindavdrift enn 22WMR. Du kan regne 2cm per m/s på 100m

17winrimfire003.jpg.21f2e230fdc844fdaa4dc4075e2878ba.jpg

 

Sitat

Gåsa er ganske hardskutt så noe mer enn 100-150m hold med 17hmr eller 22wmr vil ikke jeg anbefale. Skal du dra holdet lengre ville jeg gått for 222/223

223 (80gr) kuler har dobbelt så mye energi på 500m som 22WMR kuler har på 100m. Trådstarter snakker uansett om 100-120m, så det er egentlig ikke et tema. 

 

Utfordringen er å treffe, og jeg går ut ifra at avstandsmåler og droptabell er tenkt brukt. Plutselig er det 140m.. I en applikasjon med masse folk rundt, og kanskje rikosjettfare, og vind som hovedutfordring presisjonsmessig - jeg syns det lukter 17 av dette ;)

17HMR, eller om ammunisjon er å oppdrive, 17WSM.

Vil en tenke sentertent, 17 (eller 22) Rem Fireball. Eller en av 5mm villkattene - 20 practical f.eks. Eller, igjen,  bare 223, som er Rema-tankegang her.

 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Mnja. Jeg skal innrømme at jeg har nær null erfaring med 22WMR. Men jeg har "mye" erfaring med 22LR,  i vind, og på fugl ;) Påstanden min om 22WMR er basert på det som kommer fram i bildet i din post.

Her fant jeg et annet bilde

 

 

RimfireBallisticswindchart-1.jpg.c91724e373a4972d02bf9d06f8377347.jpg

Det er igrunnen logisk at 22WMR skal ha mer vindavdrift, for kula er supersonisk, og bremses kraftig opp - mye mer enn den subsoniske 22LR-kula (se forresten tallene for HV 22LR..) Kulene har ca samme BC også, så det hele henger på greip. Men som sagt, min erfaring med 22WMR er begrenset.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser kurvene, sikker på at det ikke er blingsa med fargene der...😲

Jeg har ikke den store erfaringen med 22wmr selv, min 22wmr pipe ble solgt temmelig raskt til fordel for 17hmr. Jeg var veldig skuffa av presisjonen på 22wmr, 17hmr var ei stråle i forhold. Kanskje dette forklarer årsaken.

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Jegerbombom skrev:

Hvis sentertent patron er ett alternativ og det lades selv så er vel 17remington ett sterkt alternativ, men det kan vel bli litt vel mye sprengkraft og griseri i en gås

Ja, problemet er som jeg sa over her, det finnes kun varmint kuler å få fatt i. Og det blir for mye sprengkraft til matvilt.

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Mix skrev:

det finnes kun varmint kuler å få fatt i. Og det blir for mye sprengkraft til matvilt.

Ja, ser den.

17hmr kommer med blyspissen Gamepoint, men det er vel ikke ensbetydende med at Norske forhandlere ligger inne med blykuler i 17kaliber til hjemmelading, men det blir vel spreng uansett om det er blyspiss i 17rem.

17hmr er grei på gås, men gåsa er hardskutt og greier sikkert å karre seg avgårde ett stykke før det går opp for den at den er død😡

222og223rem med demper og samme kule som for Tiur bør være god medisin for å overbevise gåsa🤔

Edited by Jegerbombom
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, M67 skrev:

Mnja. Jeg skal innrømme at jeg har nær null erfaring med 22WMR. Men jeg har "mye" erfaring med 22LR,  i vind, og på fugl ;) Påstanden min om 22WMR er basert på det som kommer fram i bildet i din post.

Det er igrunnen logisk at 22WMR skal ha mer vindavdrift, for kula er supersonisk, og bremses kraftig opp - mye mer enn den subsoniske 22LR-kula (se forresten tallene for HV 22LR..) Kulene har ca samme BC også, så det hele henger på greip. Men som sagt, min erfaring med 22WMR er begrenset.

Kan du forklare litt mer om 22wmr vs 22lr når det gjelder vindavdrift, så er det fint. 

Link to comment
Share on other sites

image136.gif

 

Sx og Sy er sideveis og lengdeveis avstand

W er vindhastighet

t er tid, Vo er utgangshastighet.

Dette er "Didions approximasjon", han utledet denne på 1800-tallet mener jeg. Det er igrunnen hele forklaringen på vindavdrift i grunnleggende form.
Man glemmer i denne tilnærmingen, Yaw, at Cd varierer med hastighet, og man antar at vindhastigheten er << enn kulehastigheten

 

Det er ganske logisk når en setter seg ned og tenker over hvorfor ei kule driver sideveis i vind. Et hint er at ei roterende kule retter seg inn i luftstrømmen, og derfor peker inn i vinden. Luftmotstanden virker rett bakover motsatt av fartsretningen - det er da logisk at vindavdriften øker med luftmotstanden - som øker med hastigheten
Nå avtar jo vindavdriften med avtagende flytid/ økende hastighet, Det er disse to fenomenene som gjør at det hjelper litt, men egentlig veldig lite på vindavdrift å øke hastigeten.

Men når hastigheten avtar så dramatisk som for WMR-kulene, samtidig som den er i et område der luftmotstanden øker ekstremt med hastighet - de har høy hastighet først, og høy luftmotstand, men mister hastigheten fort, og får derfor likevel lang flytid = mye vindvdrift.

22LR kulene begynner sakte, men de er i et hastighetsområde der luftmotstanden er forholdsvis lav

 

K

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

I ladebokens kapittel om ytreballistikk kan man finne kurven under, som beskriver forholdet mellom kulehastighet og «drag», for en kule. Jeg har ikke fasiten når det gjelder vindavdrift .22lr-vs-.22wmr. Men det er iallefall plausibelt at et subsonisk prosjektil kan ha mindre avdrift selv om flytiden øker- når prosjektilet det sammenlignes med, tilbringer flytiden sin i hastighetsvinduet på «toppen av kurven».

D23C85A0-262F-4622-AF02-9A0FF34AF352.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Sitat

forholdet mellom kulehastighet og «drag», for en kule.

Kurven viser ikke forholdet mellom kulehastighet og drag/ luftmotstand. Den viser hastighet og drag-koeffissient, Cd.

Luftmotstanden, "drag" er: F_d\, =\, \tfrac12\, \rho\, u^2\, c_d\, A

der Fd er luftmotstand, \rho \, er lufttettheten, u er hastigheten, Cd er (voila) dragkoeffisienten, og A er frontarealet.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk M67, du har oppklart ett mysterie jeg grubla på lenge når det gjalt 22wmr. 👍

Jeg fikk det aldri til å stemme med 22wmr pipa. Testa mye frem og tilbake under forskjellige hold og vindforhold, før jeg til slutt gav den opp.

Lekte meg litt med ballistikk kalkulator igår, den bekrefter jo det du sier.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill og diskusjoner. 

 

Siden lydnivået er viktig tenker jeg at 223 ikke er så aktuelt. Lenge siden jeg har brukt det, men husker det som mye av det samme som 6,5'en.

 

Men altså ingen som har skutt canadagås med 17 hrm eller 22wrm? 

Skulle gjerne fått bekreftet at det funker bra , synes disse fuglene er veldig seige.

Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, Jangul skrev:

Men altså ingen som har skutt canadagås med 17 hrm

Har skutt endel grågås med 17hmr, ikke canadagås. Vil tippe den er minst like hardskutt.

Det er som Jegerbombom sier, av og til skjønner gåsa ikke at den er dau på tross av treff i maskinrommet. Men jeg har opplevd samme med 6,5. Har brukt 17hmr av samme grunn som deg, støy og rikosjettfare.

 

Når det gjelder heldempet 17hmr ville jeg ikke brukt penger på dette. Det er "piskeslaget" når kula bryter lydmuren som gir støy, kruttsmellen tar en vanlig demper seg av.

Edited by Mix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som eier av 17.hmr ville jeg nok gått for tyngre, tregere kule. Har skutt endel vit jeg ikke skulle spise med gamepoint for å se effekten, men det ble jaggu mye "splat-effect".. For rask til matvilt på kort hold, for lita og lett kule på lengre hold er min mening da.. Blir ofte til at jeg heller prøver med 22.LR evt elgrifla med helmantel om fuglen skal spises :P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vel går se vel ikke akkurat noen gourmetmat enten det er kanadagås eller  Grågås. Tørt hardt og smakløst kjøtt. Men kan jo brukes i gryteretter eller marineres og brukes på pizza. De som forstår seg på slikt påstår jo at det kun er leveren som er spiselig på en gås.

Uansett er det nå ikke annet en bryststykkene som er vert å ta. Jeg skyter litt gås fra kjøkkenvinduet mitt på 100-120m hold. Bruker 6,5 med lyddemper skyter litt høyt i fuglen med helmantel  slik at en kommer borti ryggraden og da blir den alltid liggende og bryststykkene er ikke berørt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker ikke hvem her på forumet som skrev at er det fransk og ikke kan spises, drikkes eller beises så bør det kastes. Men den beste - og mest franske - måten å tilberede gås på er confit. 

 

Salt og krydre lår og bryst over natten, kok på svak varme i en blanding av andefett og smør. Legg på glass, hell på fett til det dekker, sett på tett lokk. Server med grønnsaker og stekt potet, evt godt brød og schnapps. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Kriss94 skrev:

Har skutt endel vit jeg ikke skulle spise med gamepoint for å se effekten, men det ble jaggu mye "splat-effect"..

Tvertom, jeg synes det kunne vært litt mer "splat-effect" på gåsa med Gamepoint. På rype derimot synes jeg det blir for mye, der bruker jeg FMJ.

 

Men noen bruker Gamepoint på rype.

 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, M67 skrev:

 skal du spise canadagås?

 

Årets beste viltmåltid så langt er canadagås for min del. Tilberedt med sous vide++  Jeg spiser vilt i snitt 3 dager i uka.. 

 

Kaliber til gås; etter min mening bør du droppe randtenningspatronene. Det som fungerer best i praksis er .222 - 6mm - 6,5mm. Lett å treffe og akseptable skuddskader. 

 

I Fjor brukte jeg bare .30-06 ladd subsonisk. Det er den eneste gangen jeg har skutt tre canadagås utav samme skokken. På 30 meters hold, de svømte i fjøra. Når jeg skjøt daua de momentant og hode bare seig nedi vannet, uten noe sprell. Ventet ca 1 min mellom skuddene, slik at resten roet seg ned. 

Edited by ladebenken
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, ladebenken skrev:

Kaliber til gås; etter min mening bør du droppe randtenningspatronene. Det som fungerer best i praksis er .222 - 6mm - 6,5mm. Lett å treffe og akseptable skuddskader. 

Ikke uenig i det, jeg har da skutt gås med 6,5mm om omgivelsene tillater det, men det er jo ikke dette TS etterspør.

 

Hadde det vært mulig å oppdrive 25gr. 17 kaliber kuler FMJ og Gamepoint for hjemmelading hadde det stått en 17 kaliber sentertennt rifle i skapet mitt for lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, M67 skrev:

Et spørsmål som jeg plutselig innså her - skal du spise canadagås? Min erfaring er at den er bortimot uspiselig, og smaker som ei gjedde fra Rhinen... Hvordan behandler og tilbereder du den?

 

K

Ja jøss. Canadagås er mat. Antar at sous vide er en bankers metode, men det har jeg ikke.

 

Jeg bruker bare filetene selv. Heter seg at de skal ha 40 døgngrader, men jeg er ikke så nøye på det. Ungfugl går gjerne rett på grillen. Filet fra eldre fugl kan bankes og eventuelt marineres i barbecuesaus over natten. Ellers funker det alltids i gryte eller wok. Dvs nesten alltid. Har fått en eller to som smakte skikkelig høgg.  Antok at det hadde lekket mageinnhold eller noe slikt.

 

Litt av konseptet her er at det skal være enkelt. Har hytte mellom Øyern og Oslofjorden,  og der er en del småvann der de hekker. I tillegg trekker det en del på dette strekket i august og begynnelsen av september. Så da kombinerer jeg dette med rådyr eller skogsfugljakta. Eller bare at jeg er lei av å plukke sopp med dama.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde grågås vært fantastisk mat skulle jeg skut hundredevis av dem men som det er nøyer jeg meg med og skyte noen få. De sitter rett utenfor huset mitt så de kan i praksis skytes med alt fra luftgevær til elgbørse i det antall en måtte ønske. Når jeg skyter en ful flyr de sin vei med unntak av den jeg har skutt men 15-20 minutter senere er det en flokk der igjen. Så tilgangen er nærmest ubegrenset. Som sakt skyter jeg ikke mange av dem da jeg ikke synes de er spesielt velsmakende men kan spises. Derimot pleier jeg og plukke noen bøtter med gåseegg de er glimrende til baking gir verdens fineste sukkerbrød.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, ladebenken skrev:

 

I Fjor brukte jeg bare .30-06 ladd subsonisk. Det er den eneste gangen jeg har skutt tre canadagås utav samme skokken. På 30 meters hold, de svømte i fjøra. Når jeg skjøt daua de momentant og hode bare seig nedi vannet, uten noe sprell. Ventet ca 1 min mellom skuddene, slik at resten roet seg ned

 

Dette hørest spennandes ut. Her kom det både ladeutstyr og børse i 30-06 i  posten denne veka.   😁 tung kule i lav fart, er vell sukseoppkrift på det meste?

 

Muligt att det er det trådstarter bør satse på framfor randtending? Subsonisk 6.5 bør jo være rimeligt livstruande for gåsa vil eg tru?🤔

Edited by Kvernhuselva
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 Subsonisk 6.5 bør jo være rimeligt livstruande for gåsa vil eg tru?

Hvor mye erfaring med subsonisk 6.5 har du? Siden du mener det?

Jeg syns vi kan holde oss til virkeligheten, og helst den alment akseptert forsvarlige delen av den når vi gir råd til folk - iallefall når vi ikke vet om vi har dønn gjennom-erfarne folk.

6.5x55 og subsonisk ladning ladning vet jeg mange som har syslet med - og på de 30+ årene jeg har hørt om det, så har jeg ikke hørt om noen som ble fornøyd, eller som ikke sluttet med det etter kort tid.

308-subsonisk får man jo faktisk kjøpt, og har man rett pipe (rask riflestigning, og kort) så virker denne ammunisjonen (Nederst her: https://www.lapua.com/cartridges/308-winchester/), og man kan lade 308 subammo, men jeg vil påstå at det er for spesielt interesserte. 30-06 sub er nesten like sært som 6.5x55. Jeg kjenner en som har fått det til å gå, men han sprengte ei rifle på det, så jeg vet ikke... Skal du skyte grovkal sub, og ikke er ladeekspert, 308Win eller 300 AAC Blackout. Der fins det både ladedata, og fabrikkammunisjon.

Forøvrig er det ikke en dum ide, det er presist, stille, og effektivt.

 

Men fra den samme 308-rifla, så er en 110gr Amax LANGT mer effektiv ;) Hvor mye det bråker med demper er overvurdert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

og har man rett pipe (rask riflestigning, og kort) så virker denne ammunisjonen

Det er nok her løsningen ligger. Jeg har tittet på en del av de moderne spesielle sub kalibrene. De har nå sluttet å rifle løpene, de blir gjenget, det ser i alle fall slik ut når du ser gjennom dem.

Det som fungerer best og sikrest til jakt med sub er små grove hylser, rask riflestigning og tunge bløte blykuler. En 357 magnumhylse med 250 gr kule i et løp med litt rask riflestigning har langt større mulighet for å bli bra enn å legge en liten kruttklatt i en 9,3 hylse med mantlet kule. 

For de som skal ha virkelig grove saker bør 500 S&W kunne bli et bra utgangspunkt.

Men det krever et dedikert våpen om sub skal bli virkelig bra til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det var jo dette vi ikke skulle inn på. Men det enkleste som fungerer er ei "vanlig" rifle i 308, bare med raskere riflestigning enn vanlig. 1:8" er nok, eller passe. Det stabiliserer Lapuas subsonic-ammunisjon, og alle de tunge (<210gr) kulene jeg kan komme på. 

Vil man prøve i et vanlig 308-fabrikkløp, så kan man prøve Lapua Mega, eller Norma Oryx. Jeg har god erfaring med 170gr Mega. Det er skrevet mye om dette i diverse tråder - men oppsummert er det slik:

- Vær innihelvetes forsiktig så du ikke får dobbel ladning, siden det er så små ladninger. Og du bruker raskt krutt, feil er langt mer katastrofale enn ved vanlig ladning

- Bruk Vithavuori N32C eller lignende, IMR Trailboss, N310 eller 320 om du må.

- Bruk magnumhetter

- Kula kan sitte fast i løpet, pass på så du ikke skyter dobbelt opp

 

- 10gr N32C er ei fin startladning. Begynn heller med 12 enn 8. Litt høy hastighet er ikke så tungvint som ei lkule fast i løpet.

 

Som Per-S sier, så er blykuler fine til dette, men de er mer tungvinte å få tak i, og de er mer tungvinte å lade med. Grisete også. Etter min mening.

Riflepatroner er mer egnet til å få god presisjon med. Begynner du fra scratch, så er 300ACC patronen du skal se på.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...