Jump to content

Kjøpe rimelig håndkikkert?


HotShot

Recommended Posts

Jeg har frem til nå aldri eid en håndkikkert, og forsåvidt klart meg greit uten. Men leser mange skryter det å ha en god kikkert opp i skyene, og begynner å se at det kanskje har noe for seg. Budsjettet mitt er ganske dårlig om dagen grunnet drillingkjøp. Ikke vet jeg hvilken størrelse som er optimalt for meg heller.

 

Så hva ville kammerfolket gjort? Kjøpt en rimelig kikkert til å bruke enn så lenge, og prøve om forstørrelse virker passe? Eller gi f... og heller spare til noe dyrere og bedre?  Jakter mest skogsfugl med spets, rådyr og rev.

 

Er de billigste vortex noe bra?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, HotShot skrev:

Jeg har frem til nå aldri eid en håndkikkert, og forsåvidt klart meg greit uten.

Så hva ville kammerfolket gjort? Kjøpt en rimelig kikkert til å bruke enn så lenge, og prøve om forstørrelse virker passe? Eller gi f... og heller spare til noe dyrere og bedre? 

 

Jeg mener en håndkikkert hører med til grunnutrustningen for en hver jeger.

Og at en hver kikkert, uansett forstørrelse og kvalitet, er bedre enn ingen kikkert.

Link to comment
Share on other sites

For det første, så vil jeg si at en håndkikkert er et "must".

Så jeg ville enten kjøpt brukt eller et rimelig merke, framfor å vente.

 

Jeg bruker sjølv en Vortex Diamondback 8x32, dette er sjølvsagt ikke topp optikk, men holder i lange baner til jakt i dagslys.

Jakter elg i noe tett skogsterreng, så valgte 8x.

Har også en Vortex Viper HD 12x50, men denne bruker jeg på gåturer på fjellet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 3.6.2019 den 20.09, Defiant skrev:

For det første, så vil jeg si at en håndkikkert er et "must".

Så jeg ville enten kjøpt brukt eller et rimelig merke, framfor å vente.

 

Jeg bruker sjølv en Vortex Diamondback 8x32, dette er sjølvsagt ikke topp optikk, men holder i lange baner til jakt i dagslys.

Jakter elg i noe tett skogsterreng, så valgte 8x.

Har også en Vortex Viper HD 12x50, men denne bruker jeg på gåturer på fjellet.

 

@Defiant, hvordan er dine erfaringer med Vortex optikk? 
Har vurdert å kjøpe Viper HD 8x42, men er usikker på hvordan optikken er kvalitetsmessig kontra andre alternativer i det prissjiktet. 
Har hørt at mange skryter av Opticron, Minox og innstegsmodellene til Meopta til denne prisen. Har du sammenlignet din kikkert med noen av disse? 😄

Link to comment
Share on other sites

En Svenske kjøpte disse to for 800 kr. Solgte videre. Husker ikke helt hvor mye  over 50 000 kr de gikk for

20181126_135828.jpg

 

Finnes mye bra optikk å finne på markeder . Min beste zeiss i mindre størrelse ble faktisk i sin tid kjøpt på et bruktmarked for 300 kr. Den er faktisk bedre optisk enn de to avbildet i kassene.

 

Finnes mye bra brukt og billig av kikkerter rundt omkring. Det er bare å lete

Edited by zeissoem2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
7 timer siden, TMB skrev:

og til den prisen så var det ett knall godt kjøp..

Hvis man ser bort fra pris og garanti-  hvor godt kjøp er det da opp mot ytelse og kvalitet? Når alt kommer til alt så er det ytelsen som teller om det er et godt kjøp.

Edited by zeissoem2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Trenger ingen link. God garanti er ingen indikasjon på god ytelse. Ei heller pris. Man må faktisk se gjennom kikkerten og på ekstra lange hold ser man forskjell

 

 

Antikk zeiss???  Montro om når tidsepoken Antikken var??  Fantes der da zeiss optikk??

 

 

 

 

 

 

God gammel optikk er for de fleste undervurdert.  Finnes mye bra der ute og leter man rundt finner man det svært billig. Og mye av den gamle kvalitetsoptikken gjør jobben bedre enn nyere lavkvalitetsoptikk.

 

Det gjelder å finne høykvalitetsoptikk hvor selger ikke vet hva han har og  han selger det ut til spottpris. Siste billige jeg har vært borti var en zeiss hvor selger forlangte 150 kr. Han visste ikke hva det var og slettes ikke at jeg hadde solgt tilsvarende kikkert  2 måneder tidligere for 10 000 kr.

Edited by zeissoem2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 4.7.2019 den 5.14, zeissoem2 skrev:

Hvis man ser bort fra pris og garanti-  hvor godt kjøp er det da opp mot ytelse og kvalitet? Når alt kommer til alt så er det ytelsen som teller om det er et godt kjøp.

 

Om en ser bort fra pris kan en jo bare kjøpe hvilken som helst premium kikkert...

Jeg mener nå at pris er per i dag den faktoren som avgjør hva du til syvende og siste kjøper. Alle ønsker mest bang for the bucks, men alle har forskjellig budsjett. Kan man strekke seg litt på budsjettet, ja da får man ofte litt bedre kikkert. og slik kan en holde på til smertegrensen er overgått mang en gang. Ett sted må en selv sette streken på hvor mye en ønsker å handle for.

 

For under 2000kr så er det få kikkerter som kan måle seg kvalitetsmessigt er min mening om ikke du kjøper brukt. 


Til sammenligning så ligger vel en Nikon Monarch 5 10x42 til omlag 3500kr, altså 1500kr mer. (selv om den er klasset i mellomskiktet, En Nikon Aculon er vel lavere på rang i Nikon sin kikkert familie, men har en annen oppbygning og bør ikke brukes i sammenligningen her)


Klart at legger du 1500kr oppå 2000kr så vil du få noe som er bedre, men ikke såpass at det forsvarer 75% økning i pris.

Og sammeligner man med hva man får for 500kr-1500kr, så er det søppel i forhold.

 

Og trådstarter etterspør etter billig og bra. Vortex Crossfire er billig, bra, og med den garantien så ser jeg ingen grunn til å velge noe til 1500kr mer. Og skal du oppgradere en dag, ja, så får du nok igjen 1300-1500kr for den om den er behandlet bra.

 

Jeg gav 1699kr for min Vortex Crossfire 10x50 på tilbud. Og om noen kommer med en ny kikkert til de kr som er bedre. Ja, da tar jeg av meg hatten, tar dem i hånda og gratulerer de med ett godt kjøp.

 

 

Edited by TMB
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
På 7.7.2019 den 20.05, TMB skrev:

 

Om en ser bort fra pris kan en jo bare kjøpe hvilken som helst premium kikkert...

Jeg mener nå at pris er per i dag den faktoren som avgjør hva du til syvende og siste kjøper. Alle ønsker mest bang for the bucks, men alle har forskjellig budsjett. Kan man strekke seg litt på budsjettet, ja da får man ofte litt bedre kikkert.

 

 

Ikke alltid at dyrere optikk er bedre.

Nikon wx serie er særdeles dyr men egner seg stort sett bare til astronomi . 

https://www.astroshop.eu/instruments/nikon-binoculars-wx-10x50-if/p,55138#tab_bar_1_select

 

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...