Jump to content

Patroner til ender/gås og sjøfugljakt


wildshot

Recommended Posts

Jeg har gjort en liten test av haglammo til bruk på ender, gjess og sjøfugl. Har tidligere hatt god erfaring med Fedaral Black cloud på sjøfugljakt.

Kom gjerne med egene erfaringer tester av patroner til nevnt bruksområde.

Federal Black cloud 12/76 i us 3 virker veldig bra på skudd bilde og gjennomtrengning. Winshester blindside har bra skuddbilde men ikke like god inntrengning.

Black cloud ligger på rundt 1600fps og blindside på rundt 1400fps (ikke kronografert kun oppgitt på pakkene) ulempen med disse er en fæl rekyl. Noe som kan bli en utfordring med sideskudd fra kajakk.

Legger ved bilder som forklarer resultatene. IMG_20190531_144227.jpg.880b5b8e48d05e9226e5a623d0723197.jpgIMG_20190531_145538.jpg.0e35cc4388a7a29071e762d12ea5c756.jpg

IMG_20190531_142501.jpg

IMG_20190531_134839.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

#3 er latterlig grove hagl til fugl etter min mening. Mulig en må det om en bruker stålhagl? For meg er stål noe man skyter lerduer med og #3 vet jeg egentlig ikke bruksområdet til - om en da ikke er nødt til å jakte rådyr med stålhagl eller noe...?

Jeg har brukt Remington Hevi-Shot og Impact #5, og har topp erfaringer med disse. Har skutt gjess, skarv og ærfugl i flere år uten en eneste skadeskyting. Jeg er svært kritisk til skuddsituasjonene da, skyter helst sittende fugl, eller til nød i avgang/ landing. Gjessene har vært i oppflukt. Bang-død. Skjøt en sittende skarv på 50m, målt med laser... Sikta nøye, som om det var rifle.

Typisk skuddsituasjon er ellers fugl i vann, og skudd idet den begynner å skulle ut av vannet. 

 

Sitat

ulempen med disse er en fæl rekyl. Noe som kan bli en utfordring med sideskudd fra kajakk.

Kjenner igjen følelsen..

iowa1980s.jpg.3167282ddf52ce04d953616803f08d6e.jpg

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker i all hovedsak stål US4 av typen "den som var på tilbud". Riktignok ikke på gås, men både skarv og ender faller. Brukte Black Cloud #3 en tid, da den var på tilbud, men merket ikke noe forskjell i dødelighet. Ei heller rekylmessig på sideskudd fra kajakk. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ei heller rekylmessig på sideskudd fra kajakk

Jeg syns det kan være tvilsomt nok uansett ammunisjon. Men nå padler jeg jeg ikke en kajakk med maksimal primærstabilitet akkurat. Jeg har optimalisert for fart og rekkevidde (og sjødyktighet).

 

K

Link to comment
Share on other sites

TS sier ingenting om haglvekt i patronene, men om det stemmer at Black Claud i 12/76 inneholder 36 gram hagl, og samme patron i 12/70 "bare" har 28 gram, så bør det utgjøre en ganske stor forskjell i rekylen mellom de.

Link to comment
Share on other sites

HeviShot 12/76 har jo 42g hagl, og til det i ei grei fart. Tidligere Wingmaster HD hadde vel 36g, men i ei avsindig fart.  Hva Kenten har vet jeg ikke, men den oppleves ikke like alvorlig som HeviShoten.

 

Jackson Cuda er ikke en kajakk, det er et slagskip ;) Jeg er enten i en Tahe Marine RS eller en Venture Easky, avhengig av hvor kjapp jeg er... 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

#3 er latterlig grove hagl til fugl etter min mening. Mulig en må det om en bruker stålhagl? For meg er stål noe man skyter lerduer med og #3 vet jeg egentlig ikke bruksområdet til - om en da ikke er nødt til å jakte rådyr med stålhagl eller noe...?

Jeg har brukt Remington Hevi-Shot og Impact #5, og har topp erfaringer med disse. Har skutt gjess, skarv og ærfugl i flere år uten en eneste skadeskyting.

 

Enig at hei shot er noe av det bedre en kan bruke på jakt. Ville også brukt us 5 i tungsten på fugel.

Bruker grovere hagl med stål pga lav egenvekt og trangere skuddbilde enn alle andre hagl materialer bortsett fra diverse tungsten legeringer. Men hvor får du tak i disse skuddene nå? Finner bare Rottweil ultimate til ca 80kr smellen

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, bobby skrev:

TS sier ingenting om haglvekt i patronene, men om det stemmer at Black Claud i 12/76 inneholder 36 gram hagl, og samme patron i 12/70 "bare" har 28 gram, så bør det utgjøre en ganske stor forskjell i rekylen mellom de.

Beklager, trodde det gikk ann å se på bilde der det står på pakka, ser at det er vanskelig å se. Black cloud 12/76 1 1/4oz =ca 36g, blindside 12/76 1 3/8oz = ca 40g usikker på Black cloud i 12/70 da dette var noen gamle patroner jeg hadde løst og ikke finner de i butikkhyllene lengre. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
1 time siden, goosehuntarn skrev:

Har bra erfaring med federal praire storm us4 å nsi duplex 3-5 . Skyter tette fine skuddbilder i min beretta spg 1. 

Til gjess eller ender? Har tenkt å bruke på sjøen og andre våtmsrksommråder. Og da er disse 2 alternativene i bly ulovlige. Men har selv vært litt spent på prairie storm til annen jakt bruk. Har du skuddbilde av med disse?

Link to comment
Share on other sites

På 3.6.2019 den 21.28, hovdeknuten skrev:

Jeg hadde god effekt med gamebore us 5 i 20/70 på skarv, 30 gram med bly gjør susen på sjøen. På skarv i ferskvann brukte jeg 20/76 eley bismuth 32 gram i us 3.

Husk at det ikke er tillat med bly på sjøen, så hvor godt dette fungerer på skarv er ganske uinteressant med dagens regelverk😉 

Link to comment
Share on other sites

Merk at unntak fra generelt forbud om bruk av blyhagl er artsbestemt, og (med unntak av gjess) ikke stedsbestemt (§17 i Forskrift om utøvelse av jakt, mm.):

 

"Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke blyhagl. Forbudet gjelder likevel ikke under jakt på li- og fjellrype, storfugl, orrfugl, rugde, jerpe, duer, ærfugl, skarv, kråke, ravn, skjære, nøtteskrike, trost, fasan, hare, sørhare, viltlevende kanin, rådyr, gaupe, mår, mårhund, vaskebjørn, rødrev, røyskatt, grevling, villmink og ekorn, og under felling av jerv og gaupe. Unntaket gjelder også for jakt på gjess som oppholder seg på innmark, jf. friluftsloven § 1a."

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, wildshot skrev:

Husk at det ikke er tillat med bly på sjøen, så hvor godt dette fungerer på skarv er ganske uinteressant med dagens regelverk😉 

Beklager ser jeg bomma litt her, er riktig som sølvrev skriver. Det var jeg ikke klar over. Trodde sjøen gikk inn under våtmasrksommråder.

Link to comment
Share on other sites

Bly fungerer fint på skarv . Jeg holder meg til US 5 eller 6. Jeg bruker lokkefugl og venter til de er innenfor min komfortsone... Trenger virkelig ikke så mange gram bly i lufta, 4-5 hagl som treffer der de skal er nok. Så dekning er viktig. Og hastigheten de har selvsagt. Om jeg bruker kaliber 20 eller 12 har jeg som regel ganske trang choke for å sørge for hit eller miss. Jeg bruker aldri 76 patroner, 36 gram med bly som går ut av løpet i 395 ms i en 12/70 er nok til alt jeg jakter på. Skarven her gikk rett ned med 30 gram 20/70.

20181105_142124_003_1.gif

 

Edited by hovdeknuten
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med H. Etter å ha skutt "noen hundre" skarv, så kan jeg skrive under på at 36 grams blyladninger i en 12/70 hagle fungerer på "alt".  Den eneste variasjonen er haggelstørrelsen og til skarv fungerer norsk nr. 5/US 6 veldig bra...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med kaliber 20 fyrer jeg som regel av omvendt, 1 skuddet er full choke, 2 skuddet er 1/2 og ofte 6 er. Om de trenger oppfølgingsskudd i vannet. synligjør dem hodet sitt og jeg skyter som regel der med us6 igjen med full choke først. Pleier å funke det. Men vinkelen en går etter skarven, betyr litt da, står jeg ovenfor går jeg mer etter kroppen, enn om jeg skyter flatt over vannet

Link to comment
Share on other sites

Hvis en sammenligner ammo med 36 gram stål kontra 36 gram bly, inneholder stålpatronen ca 30 prosent flere hagl, det er forsåvidt fordelen det:) men når man markedsfører stål som en langholdspatron blir iallefall jeg skeptisk. Rekylen med kraftige stålammo synes jeg ikke inviterer til god skyting. Av blyammo er BGG fra gamebore min fav.  Diamondshot er det bra drep i. Eley VIP er annen bra ammo. Også eley vip bismuth funker flott. Men der går jeg for trang choke og US4.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag har inte köpt några kommersiella jakthagel  efter95-96 då jag laddar eget, men på sjöfågel ( knipor) skjuter jag 6-5:or bly 31-32g i kal16 och 34-35-36 i kal 12 , de senare åren har blivit 34g i 12  men jag hade så fina upplevelser med 35g 5: or på skarv att det ska nog laddas lite sådana till december-januari jakten på knipa. Jag sköt nu i september vid ett tillfälle 9st skarv på fm och 24st på eftermiddagen och de flesta ramlade som trasor ner och mina skott gör runt 400ms , förut gjorde jag dom till
425-435ms men det blir jobbigt att skjuta om det flyger bra, faktum är att 5:or @ 405ms slår Ihjäl på ena jäkla håll och det är mycket lättare att få 34-35g att skjuta bra än 42-43g 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag hade lite ” skåprensning” när jag sköt skarv och på en riktigt hög sköt jag 6:or och det bekanta smattret hördes och den stelnade till med utsträckta vingar så där hade jag nog gränsen vad de 6:orna orkade, ja den gick likt ett vingat bombplan ner och damp med ett brak i vattnet och var betydligt sämre  och innan jag hann på ett vattenskott hade den dött. Hade avståndet var 5m närmare (ca30m) hade den kommit ner som en trasa. Jag vill återigen slå ett slag för 5:or och som i mitt fall är italiensk storlek 2,9mm  således inte ens svensk sortering ( 3,0 mm ) eller för den delen US:5  ( 3,05)  IT:5 ger mig lite med kraft jmf mot 6:or och jag behöver inte tänka lika mkt på hållet.  Sen lite OT: Jag har en större beställning från Italien på ingående där ingår utöver 7kg 5:or 5%antimon även en 25kg säck med 5:or 3% Chilled shot, jag ska låta ugnshärda dom bara jag fått tag på en ” skräp spis ” m ugn , tipset har jag fått från en skånsk vän  Högutbildad som få  men tillika handladdare och skyddsjägare som skjuter gäss på extrema avstånd med dessa hagel, han har karvat ut haglen i dessa och jämfört med en 5 dubbelt pläterade SuperNik hagel och de härdade står sig extremt bra .

/P

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...