Jump to content

Sauer 200 STR-pipe i annen låsekasse?


Polardego

Recommended Posts

Da jeg var maskinarbeider tilbake i nittenpilogbue så monterte jeg ei STR pipe i ei m98 kasse. Har i ettertid hørt at dette ikke går men har selv skutt mange rådyr med denne komboen.

 

Hvis en ikke ønsker å ligge i grenseland mtp gjengene så kan en løsning ville selvfølgelig være og benytte anledningen til å skaffe seg ei Heen muffe eller lignende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mauser er vel teoretisk ca 28 mm på gjengetopp, i virkeligheten nærmere 27,5. Rett fremfor kammerstykket er det på Sauerpiper 27,8, og da nok gods til å gjenge - så vidt.

Beregnes det riktig er det ikke sikkert det er behov for å brotsje opp kammer.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Polardego skrev:

Altså kappe i kammersiden, gjenge og kamre til 6,5X55 igjen?

Hvis du måler litt på forhånd så trenger du ikke å kamre på ny. Jeg har gjort dette på en eldre Sako hvor jeg brukte et 308 løp fra STR. Null problem!

En annen ting du kan vurdere er å lage en låsemutter som du kan bruke for og sette riktig kammerdybde, slik som mange løpsprodusenter lager. Her et et eksempel; https://kineticresearchgroup.com/product/barrel-nut/

Det er den enkleste måten å unngå problemet med manglende diameter for brystning og så trenger du ikke tenke på kammerdybde under maskineringen.

 

Men siden du spør så tenker jeg at du ikke har tenkt å gjøre jobben selv? Jeg ville snakka med han eller hun som har utstyret for å gjøre jobben før du kjøper pipa 😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...