Jump to content

Import av KA BAR TDI


AugustR

Recommended Posts

TDI står for Tactical Defense Institute. Denne kniven påstås det er ment for politifolk, som trenger å skjære en angriper hvis de prøver å gripe tjenestevåpenet.

Denne er vel farlig nær det som regnes som et "voldsprodukt" etter våpenforskriften, selv om den sikkert kan brukes til andre ting også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei! JEG vet ihvertfall at de har solgt denne kniven tidligere hos Pentagon i Oslo, den har jo et noe spesielt design, men sjøl om den har et noe uvanlig design på skaftet og det er riktig at den var ment som backup for politifolk på evnt motsatt side av primærvåpen(pistolen) så er det ingenting ved kniven som skulle gjøre den forbudt! Den er fullt brukbar tilmassevis av oppgaver på tur også, har ei syntetisk slire med doble straps som gjør den genial å feste både innafor og utenfor beltet eller forsåvidt hvorsomhelst på sekken eller hva man ønsker. Bladet er flott og svakt konkavslipt på bare ei side og finnes såvidt jeg vet både med og uten serratert del innerst mot hånda.

Denne kniven, forrøvrig laget av av KA-BAR i samarbeid med dette instituttet jeg ikke har hørt om bortsett fra det de skriver selv (National Defense Institute), fikk strålende kritikker og blei veldig populær nok spesiellt i utsatte yrkesgrupper, nok mye fordi man ikke trengte å være ekspert i nærkamp med kniv for å kunne nyttiggjøre seg av den i kriser der håpløse amerikanske politifolk hadde klart kunststykket å miste pistolen sin og kunne redde seg ved å dra opp kniven fra festet på ankelen, som også er ei tilleggssfeste for denne kniven..  Sjøl har jeg den ofte med på fisketur(jepp!!), mye på grunn av at den tåler vann om man selvfølgelig skyller godt, den er alltid lett å nå fra feks foran på redningsvesten, den er enkel å få skarp og ikkeminst spiss, og designet gjør det ekstra enkelt å holde som en pistol og sikte midt mellom øynene på en diger torsk og dytte den enkelt gjennom hele hodet og beistet lider minimalt -såklart etter at man har får den opp i båten...!  Sløyinga går også veldig greit men fileteringskniv er best når du er hjemme på kjøkkenet!) Ikke angra på kniven ett sekund, og Taiwan har bevist lenge nå at de er fullt kapable til å produsere skikkelig kvalitet!  Vet kniven kommer i minst to størrelser og kanskje lurt å nevne at den jeg har er den litt lengre versjonen enn den på bildet, og som jeg nok tror er mer flerbruksvennlig enn den på bildet her, men blir jo en antakelse bare det da.. Lykke til med en solid og stilig KA-BAR! Vet du forresten om den er i produksjon fremdeles? Har hatt min siden modellen var på førstesida av magasinene og den er god som ny! Mvh. Litt spesiell sørlandsfisker😉👍

Link to comment
Share on other sites

Rent bortsett fra at den markedsføres til bruk i voldelig sammenheng, er det ingenting som tilsier at denne kniven er ulovlig i Norge.

 

Det finnes i enkelte land lovgivning som rammer vinkelen på skaftet til en kniv. Mange ringkniver, klokniver og støtdolker blir ulovlige med slik lovgivning. Tror dette med vinkel på skaft egentlig var ment å ramme støtdolker. Men mange kniver rammes av slik lovgivning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...