Jump to content

1.25-4x20 vs 1-6x24


JLmorten

Recommended Posts

Kan starte med å si at jeg har lest mye om dette, å har lest mye om dette i over 1år nå. Det av økonomiske årsaker jeg ikke har handlet enda. 

Nå har jeg blitt invitert inn i et jaktlag å skal jakte Hjort i høst. Mulighet for rådyr også. Jeg har nå et Leupold VX-R 1,25-4x20. 

Har selvsagt lyst på noe med riktig "1" ikke bare 1.25.

Reiser årlig ned i Europa på drivjakt. 

Har ikke behov for x3000 på kikkert til jakt. Men har lyst på noe mere en 1-4,.

Hvor stor forskjell oppleves det med 1-6 framføre 1-4 ??

Målet er å få jobba litt overtid i sommer å få kjøpt en Kikkert, men klar ikke bestemme meg for om det skal være en 1-6x24 eller en 3-12x50.

Ja jeg vet at en kan jakte noe lengre på kveldene eller tidligere med større lysåpning. Men er ikke de 15min som skal avgjøre valget mitt.

 

Jeg er ute etter høre folkets erfaringer?

Noen som har byttet fra 1-4 ti 1-6  .??

Eller er forskjellen fra 1.25 til 1 så liten at jeg bør satse på et sikte nr 2 som et 3-12 ??

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Zeiss 1.1-4 × 24 og Kahles 2.5-10 x 50 i QR montasje. Dette dekker drivjakt/skogsjakt og rådyr/elgjakt. 

Veldig godt fornøyd med dette. 

 

Vekslende erfaringer med kikkertsiker på 1.1-6 her på kammeret, da øyeplasseringen ikke blir så lett fra forstørring 4-6. 

 

Link to comment
Share on other sites

Med 1 i forstørrelse er det lettere å få med seg det som skjer rundt kikkerten, ikke bare det i siktebildet. 

Når det gjelder skumringsegenskaper så har jeg erfart at med en 1-4/6x24 kikkert ser du det du ser med det blotte øyet, med 3-12x56 ser du en del mer.

Høy forstørrelse på jakt kan være innmari behagelig om du trenger å studere gevir eller gris.

Rent skyte teknisk tviler jeg på at det er mange som skyter konsekvent merkbart bedre med 6x forstørrelse enn 4x, sett at man ser blinken, noen skyter nok bedre med 12x og andre skyter dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Til drivjakt er 1-4 kikkerter nærmest ideell, mange steder i Polen får du ikke jakte med mer enn 3x forstørrelse.

På skogsjakt etter hjort og elg er de dyrene du ikke kan skyte med 4x forstørrelse for langt unna til forsvarlig jakt. Du har allerede det optimale jaktsikte for den jakten du beskriver. En større kikkert blir bare tynge og vanskeligere å bruke pga synsfeltet.

Skal du jakte i skumring eller måneskinn duger ikke 1-4 kikkerten, da bør du investere i en kvalitetskikkert med 56 mm lysåpning og forstørrelse som dekker området 7-12x.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

På skogsjakt etter hjort og elg er de dyrene du ikke kan skyte med 4x forstørrelse for langt unna til forsvarlig jakt.

Hvorfor det? Elgen er diger, så det å treffe blink av elg på 500m med 4x forstørrelse er ikke spesielt krevende, og da er vi utenfor hold som typisk er aktuelt i skogen.

1 time siden, Per-S skrev:

Skal du jakte i skumring eller måneskinn duger ikke 1-4 kikkerten,

det fungerer faktisk ganske bra kombinert med en god håndkikkert

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg stabile hurtigmontasjer i god kvalitet, så kan du veksle problemfritt mellom en kikkert til skogsjakt på 1-4x og f.eks en 3-12x50/56 til skumringsjakt. Som skrevet over så er en kikkert med 1-4 dugende på de aller fleste situasjoner i dagslys på storvilt, dessuten blir børsa lett og hendig å drasse rundt på med en lett 1-4 kontra noe større. 

 

Selv har jeg brukt Leupold QR hurtigmontasjer i sikkert 10 år og er strålende fornøyd med de, men alternativene er jo flere. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Dodraugen skrev:

det fungerer faktisk ganske bra kombinert med en god håndkikkert

 

Blei litt nysgjerrig her. Hvordan løser du dette? Snakker da ikke på snødekt jorde med fullmåne, men i skumring/kveldsmørke på barmark. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Dodraugen skrev:

Hvorfor det? Elgen er diger, så det å treffe blink av elg på 500m med 4x forstørrelse er ikke spesielt krevende, og da er vi utenfor hold som typisk er aktuelt i skogen.

Her forstår jeg ikke hva du mener. Les det jeg har skrevet før du kommenterer.

10 minutter siden, Dodraugen skrev:

det fungerer faktisk ganske bra kombinert med en god håndkikkert

Da har du nok for lite erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Kjøp deg stabile hurtigmontasjer i god kvalitet, så kan du veksle problemfritt mellom en kikkert til skogsjakt på 1-4x og f.eks en 3-12x50/56 til skumringsjakt.

Enig. Jeg bytter mellom et mini-rødpunktssikte eller en 5-20x50 på 30s, eller en 1-6x24. Treffpunkt holder seg i innertieren.

 

Sitat

det fungerer faktisk ganske bra kombinert med en god håndkikker

Min erfaring er stikk motsatt. Jeg har sittet bra mange timer på post, og sett på dyr i håndkikkerten, som jeg ikke kunne se, eller iallefall se godt nok, i siktekikkerten. Og da snakker vi om high end kikkerter av dyre tyske merker, kikkerter som regnes som bra i skumring.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

du skriver at det ikke er mulig å skyte elg og hjort med 4x forstørrelse på langt hold for forsvarlig jakt,  på 500m mener jeg det begynner å bli som kan diskuteres som uforsvarlig langt hold i skogen, selv om skuddet rent skyteteknisk ikke er problematisk. 

 

har jakta både rev på natta og rådyr i skumring med 24mm objektiv, med kikkert langt under det som kan kalles high-end. Mulig jeg bare ser bra, men synes det funker overraskende bra, langt ifra optimalt, men det er mange her inne som gir inntrykk for at skumring og måneskinnsjakt er helt meningsløst med slik kikkert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Dodraugen skrev:

du skriver at det ikke er mulig å skyte elg og hjort med 4x forstørrelse på langt hold for forsvarlig jakt

Du må lese det jeg skriver enda en gang. Vi er faktisk helt enig på dette. For å gjenta meg selv, den elgen eller hjorten du ikke kan skyte med 4x forstørrelse er uforsvarlig langt borte. Det er hele poenget med at 4x er tilstrekkelig for all skogsjakt på elg og hjort.

 

Når det gjelder jakt i dårlig lys gjelder fysikkens lover. En kikkert med 56 mm frontlinse slipper inn nesten 7 ganger mer lys enn en linse på 20 mm.

I tillegg gir større forstørrelse bedre muligheter for å se dyret når det er dårlig kontrast.

Totalt sett vil du kunne avgi sikre skudd med en god 56 mm kikkert med kun ti  prosent av det lyset du må ha for å avgi tilsvarende skudd med 20 mm frontlinse og 4x forstørrelse.

Et annet moment er aldersforandringer i øyet, når maks pupilldiameter minskes kan dette til en viss grad motvirkes ved å øke forstørrelsen, slik at eldre jegere vil ha stor fordel av høyere forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

ja greit, vi er faktisk enige.

 

Har aldri påstått at kikkert med 20mm objektiv er ideelt til skumringsjakt, og er enig at en med 56mm er merkbart bedre, men det jeg mener er at det funker helt greit, og det er betraktelig større sannsynlighet å få skutt noe på post med en slik kikkert enn det er om man blir sittende i sofaen.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Dodraugen skrev:

og det er betraktelig større sannsynlighet å få skutt noe på post med en slik kikkert enn det er om man blir sittende i sofaen.

Tja, om sofaen står nær vinduet og hjorten står på bøen utenfor ...

Link to comment
Share on other sites

Har forøvrig QR montasje på rifla. Så den delen er i orden.

blir nevnt noe med øyeplassering når forstørringen blir satt til over 4 på et 1-6x24.   La oss si at man har to sikter fra samme prudusent i samme prisleie. Et 1-6x24 å et 3-10x50.  Begge siktene settes til 6 i forstørrelse.  Hvordan vil en tenkt øyeplassering på disse være ved sammenligning? 

 

Litt av mitt dillema er. Kjøper jeg et 1-6x24 blir jeg skuffet over hvor liten forskjell det er til det jeg har nå,  eller ved kjøp av 3-12x50 så blir det noe slik som, faen bortkastet, hadde klart meg fint med 1-6x24.   😬 kan jo uansett ikke ha begge siktene på ved jakt. Så kommer altid en situasjon hvor det andre hadde passet bedre enn det man sitter me på rifla.....

 

Kanskje et slik Leica Magnus 1,8-12x50 hadde dekket alle behov med untak av drivjakt på gris da..  men va den prisen da.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke stole på at øyeplassering blir lik fra en kikkert til en annen. Kikkertsiktet bør plasseres så lavt som mulig, spesielt om du skal skyte raskt.

Du må ha høyere montasje på en kikkert med større okular, og det forandrer måten du holder hodet på og dermed øyeplasseringen.

Med 1,5x forstørrelse og et kvalitetssikte vil du ha god kontroll på omgivelser ved drivjakt, får du da et sikte med 1,5-10x forstørrelse er du så nær et universalsikte som du kan komme, men det koster.

Ett sikte med 1-4 og et med 4-16 ville være en god kombinasjon.

Men det er mulig at sikter med 6 eller 8 ganger zoom har optiske løsninger som reduserer ytelsen i mørke, derfor er det sikrest å kjøpe et med kun 4x om du skal bruke det i dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...