Jump to content

søker Info om gamle spyd


Gudmund Ringen

Recommended Posts

Hei
Jeg har fulgt forumet en stund, men aldri postet noe selv. Vi rydder loftet, og i den forbindelse gjenoppdaget vi ett par spyd og en spydspiss. De har i ihvertfall ligget oppunder åsene siden 30 tallet. Huset er 250år, så de kan potensielt ha ligget der en stund, og gården er svært gammel. Er det noen som har greie på slikt, så bare kommentere.  Hvis dette er helt feil forum, pek meg gjerne i riktig retning. Hilsen Gudmund.

Nr. 1 Spydspiss. Total lengde er  48 cm. Spissen er firkantet og ca 1,5- 1 cm tykk.  Selve spydet er ca 35 cm, men den har nok vært 5 cm til, for spissen er knekket. ‪‪
1.jpg.9e4debf96a9ac6084d800e9d5ffb26c4.jpg2.jpg.d64500494f4c71522e77954f25b87d01.jpg

Nr 2. Spyd med total lengde 34 cm. Spissen er knekket. Solid og tung spiss. Skaftet er 170 og ganske grovt. jernbeslått ende. To jernbeslag. Ett på hver side med lengde på ca 50 cm. 2 cm brede i toppen  og smalner av til 0,5 cm bredde i bunn. Det er slått inn 8 nagler i skaftet. Ser det godt der jeg holder spydspiss nr 1. intill nr. 2.  
3.jpg.4b2365840c3702b0147745ba1e0de58d.jpg4.jpg.7e6155fac802e2046a6cecf1c2e83112.jpg

Nr 3. Total lengde med skaft er 180cm. Odden er prismeformet i profil, ganske skarp og ca. 17 cm. lang.   Solid og kraftig. Litt bredere odd midt på.  Det er satt inn en "stopper" der skafter møter metallet. Den stikker nesten 1cm ut på hver side. Fra odden går beslag ca 20 cm nedover skaftet og er festet med to gjennomgående nagler. En ring klemmer beslagene inntil skaftet. To lange beslag på ca 40 cm er festet til skaftet. 1 cm bredde på beslagene i toppen. Går ut til 2 cm etter 10cm. Smalner så inn før den avlutter på 0,5 cm etter 40 cm. 
5.jpg.658fe45853cb552a6d1db5a94b746843.jpg6.jpg.24463ae99f4dbe8ce59d358f61a020cd.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bjørnespyd hadde vel gjerne en «bjørnestopper» rett bak spissen for å slippe at bjørnen bare tredde seg på spydet for så å komme nært nok spidderen til at vedkommende ble bamsemums. Men jeg er på ingen måte noen spydekspert, jeg kan ta feil (det har skjedd en gang før).

Link to comment
Share on other sites

Ja, de hadde som regel det.

Spydet på de to siste bildene har jo også to avknekte "stumper" der hvor stopperen normalt ville vært.

 

Men ha sett spyd uten stopper, som har vært merket som "Bjørnespyd".

Er derfor jeg tror en mail til et museum evt historisk avd ved et universitet feks kan være lurt... :)

Er jo slettes ingen spydekspert jeg heller!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Ikke umulig disse kan ha en militær bakgrunn. Bondemilits og kystvern var utstyrt med stakevåpen under svenskekrigene på 16-, 17-, og 1800-tallet. Her i Fredrikstad hadde festningen piker (lange spyd) på lager lenge og de ble utlevert til militære avdelinger så sent som i 1801 på Akerøy fort som beskyttelse mot storming. Samtidig la man opp lagre med stein på brystvernet for å kaste på fienden! Så man brukte  det man hadde for hånden. Typisk for militære stakevåpen er jernskinnene øverst på skaftet, som forsterkning og beskyttelse mot hugg. Tidlig på 1800-tallet ble det improvisert mye for å dekke behovet, spesielt etter flåteranet i 1807 hvor et kystvern måtte improviseres i all hast. Man brukte det man hadde av gamle børser og stakevåpen, samt lagde enkle spyd som bla staker med påmonterte utrangerte bajonetter. Den enkle utførelsen på dine spyd kan ha en slik sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skulle til å si noe av det samme, mulig dette er gamle leidangsvåpen? I gammel tid var bøndene pålagt å ha våpen til landets forsvar i tilfelle krig. 

På riktig gamle gårder kan man derfor finne slike "beredskapslagre", spyd var vel noe av det rimeligste som tilfredsstilte kravene til våpenplikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...